"politianmeldt for å ha fått laget og importert 3.000 par piratkopierte høyttalere" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Du mener vel surround.no? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

Snickers-is: Har du erfaringer med nevnte produsenter eller selskap i denne saken?
    Å, grisefeil av meg - surround.no selvfølgelig. Har rettet innlegget mitt.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...for øvrig; når det gjelder tråden overskrift "Politianmeldelse" kan jeg neppe tenke meg at det er korrekt instans å forholde seg til... Dette er da ingen straffesak, men et brudd på merkevarerettigheter to (eller flere) selskaper seg mellom...
    Du får rette en henvendelse til Fædrelandsvennen som har denne bildekommentaren:
    ANMELDT: Tidligere Farmen-mentor Stein Frode Ertzeid beskyldes for å ha piratkopiert høytalere og forsøkt å få dem solgt i Norge. Her i sin bolig i Ny-Hellesund i Søgne.

En anmeldelse er vel bare politiet som kan ta i mot.....

På VGnett står dette:
    Politispesialist Liv Karin Lindtveit ved Kristiansand-politiet bekrefter ovenfor VG Nett at det er mottatt en anmeldelse.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Joa, men politiet tar seg jo av utelukkende straffesaker og generell kriminell adferd. En tvist mellom to selskaper slik som dette er det domstolene som tar seg av... Mulig både det blir en straffesak og en tvistesak av det hele, men det er jo ikke politiets oppgave å sikre lisensinntekter til private firmaer her i landet!

Uansett - det hele virker jo så super uproft som det kan få blitt, er tydelig at ingen av partene i denne saken har verken juridisk eller spesielt stor grad av praktisk forståelse rundt denne type saker. Dette kunne garantert blitt løst på en langt smidigere måte om partene hadde agert kjappere. Den "fornærmede" burde jo tatt ut stevning imiddelbart mener jeg, ikke latt det gå år og dag, og "fornærmeren" burde jo forstått at dette var en fryktelig dårlig forretningside og trukket inn årene, i det minste merket om, sine innkommende containere med høyttalere!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lygren, det var veldig godt sagt! Mye søl i denne saken.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel heller ikke lovlig å merke om høyttalerene? De er jo fortsatt bygget etter spesifikasjonene til Dynavoice? Altså da blir det jo snakk om piratkopi...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Det er vel heller ikke lovlig å merke om høyttalerene? De er jo fortsatt bygget etter spesifikasjonene til Dynavoice? Altså da blir det jo snakk om piratkopi...
    Hadde ikke tollvesnet tatt besalg i høytalerene med dette som grunnlag - eller blingset jeg helt når jeg leste oppslaget på nettet før i dag?

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke tar feil så ligger det noen hundre slike høyttalere i en kontainer her i Kristiansand. Kommer disse til å bli sendt tilbake eller solgt?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Om jeg ikke tar feil så ligger det noen hundre slike høyttalere i en kontainer her i Kristiansand. Kommer disse til å bli sendt tilbake eller solgt?
    Eller destruert?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg menget er at selv om de hadde merket om høyttalerene så hadde det fortsatt dreid seg om pirat.

Tror det var 750 par høyttalere de hadde ståendes i kontainerene. Det står om det i linken fra første post.

JWS sier også at de ville tapt 2 millioner om alle høyttalere ble solgt, regner da med at de mener 3000 høyttalere, altså 1500 par? Det er jo snakk om 1300kr pr par, lurer på hvordan de har kalkulert de 2 millionene i tap?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dette er piratkopiering av merkevare er det en straffesak, ironisk nok i og med at patenter er privatrettslige. Om det er en sak vedrørende distribusjonsrettigheter så er det en ren privatrettslig sak.

Jeg synes Lygren tar situasjonen ganske på kornet. Om saken virkelig er så klar som den fremstilles i media så er det lett å få vedkommende hektet for dette. Det at den tilsynelatende utkjempes i media og ikke i rettssalen er ikke akkurat noe godt trekk fra den anklagende part, det er kan bety at den ikke har noe å gjøre i en rettssak fordi den ikke er så klar allikevel.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første instans

Nå er jo saken anmeldt til Politiet, derfra til sak og rettsak er en lang prosess.
    Første steg i slike saker er jo ofte media, både for egen fordel og i denne saken for å gjøre forbrukerne klar over situasjonen. Mange av oss stilte jo spørmål rundt troverdigheten og ektheten av produktene lenge før saken kom ut.
    Det er helt vanlig i Asia og produsere elektronikk til flere salgsledd. Fabrikkene eier produktet, mens man kan kjøpe et parti med "ditt" navn på.
    Det som later til å være saken her er jo at en tidligere ansatt har gått til en annen fabrikk og fått laget en "kopi" med samme navn, det er jo en helt annen sak.
    Han kunne sikkert spurt fabrikken om å lage de samme høytalerne til han med et annet navn på, uten at det hadde vært noe problem. Dette er som sagt vanlig praksis der.
    Så da er man tilbake til "tyveri" det han stjeler er jo merket og ikke produktet.
    Produktet er jo bare et av mange i Asia som han kunne brukt og så lenge han hadde til hensikt å selge et produkt under andres navn er det tyveri og plagiat. i minste fall er det et grovt brudd på sammarbeidskontrakten/arbeidskontrakten hans.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første skulle vel dette i såfall vært anmeldt for evigheter siden, da saken først kom opp. Dette var jo i følge de påstått fornærmede en helt klar sak så det er vel bare tull å vente, synes du ikke?

For det andre, gitt at dette er en privatrettslig sak, og fortsatt så klokkeklar som den påstås, burde den ikke da for lengst ha vært innom forliksrådet og eventuelt anket videre? Ville noen av partene holdt kjeft om en dom i forliksrådet som talte til deres fordel? Dette er jo tross alt litt av et våpen i denne mediakrigen?

Forøvrig, dersom det faktisk er slik at Dynavoice er et merkenavn og en konstruksjon eiet av Topsound så har du ikke dekning for noen av dine spekulasjoner.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Lygren, denne saken har alle parter klart å håndtere utrolig lite profesjonellt. Og måten Surround/JWS startet dette på gjorde at jeg fra første stund betvilte deres påstander sterkt.
    Det første jeg fikk med meg i saken var en PM fra NICKET surround.no her på forumet, hvor jeg ble bedt om å fjerne "testen" av M-65, fordi dette var piratkopier og LANGT dårligere enn orginalen.
    Dette la de også ut i en egen tråd her på forumet, for deretter å slette alle kommentarer et par dager senere. Jeg sendte forespørsel både til JWS og Gooba ang saken på det tidspunktet, og ingen hadde hørt om saken!?
    Utrolig bra å starte på den måten spør du meg.

I ettertid og spes ang rotet rundt Patos / Roar Moen, har jeg allikevel begynt å betvile Farmen-Frode minst like mye.....................

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke Frode Ertzeid vært en såpass kjent person her i sør, så hadde saken aldri kommet i media. Slike saker finnes det høyst sannsynlig nok av i mange bransjer og pressen er mere opptatt av finanskrise, miljøkrise, øl&vold, kjendissladder og fotball.

Nå er han derimot en lokal kjendis og Fæ'vennen slår saken opp; VGnett henger seg på osv osv

Hvorfor saken ikke er kommet til politi/rettsvesen før nå er det ingen herinne som har fasiten pål. Men jeg tror nok Surround først måtte avklare situasjonen med Gooba/Netthandelen og deretter videre med JWS i Sverige. De igjen ville kanskje sjekke ut saken overfor Qnsulting i HongKong. Dessuten; advokater jobber vel ikke alltid like kjapt......noen av dem har vel timepris

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det lett og skaffe disse høyttalerne "veldig billig" nå som han nesten er tatt?
    Hvordan er egentlig kvaliteten, noen som vet?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Neida, og jeg har på ingen måte innsikt i denne saken fullt ut, har bare lest en og annen kommentar her og der...

Vi får se hva sakens utkom blir, igjen mener jeg at partene burde agert kjappere. Når det gjelder advokater og timepris er fokus ALLTID å begrense denne type skader, for her er ingen tjent med videre offentlighet, da merket som sådan svekker sin troverdighet, og motparten, Ertzeid, sikkert ikke har spesielt lyst til å bli uthengt som svindler i alle landets medier. Enhver advoat hadde med andre ord anbefalt rask stevning i en slik sak. Problemet er vel bl.a. at dette omhandler handel og rettigheter over opptil flere landegrenser samt selvsagt at firmaet som eier merket sikkert ikke har pengesekken overfylt...

Dette er og blir en ren tap-tap-sak, der advokatene trolig blir eneste "vinner" hvis/når saken havner i rettsapparatet...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er jo fryktelig synd når vi vet at både M65 og F6 leverer "varen" - fullt ut konkurransedyktig med det meste når man ser det i forhold til pris.

De som har varen, med eller uten serienummer, bør bare kose seg med lyden de får. Norcad har vel uhøytidelig bevist at M65 ihvertfall ikke har hørbare/målbare store forskjeller om det er med eller uten serienummer. Det må være en fin trøst for de som sitter med noen par.

edit: stavefeil

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Eller destruert?
    Jeg hadde håpet på et "kom-ned-på-kaia-og-skaff-billige-høyttaler-salg", jeg. :-D
    Det er bare å håpe at forskjellen mellom kopiert og ekte F6 er like liten som M65.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen si meg hvor denne kontaineren ligger?:twisted: