Tips om ny HD-reciever under 3000 kr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Morty sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Tips om ny HD-reciever under 3000 kr?

Hei!

Jeg har vært ute av HI-FI dansen noen år og trenger derfor tips fra dere erfarne audiophiles :-)

Min gamle Sony STR-DB780 surroundreceiver har startet av svikte; subwoofer utgangen virker ikke etter flytting og digitallyd inngangen er død. Jeg har et budsjett på ca 3000 kr og lurer på om jeg får en receiver som støtter de nyeste HD-lydformatene til den prisen?

Mitt oppsett idag er:
    Panasonic TH-42PZ85 FullHD
    Sony STR-DB780s receiver

Gale 3040 front
    Gale 3080 sub
    Gale 3050 center
    Gale 3020 rear

Ser ikke behovet for et 7.1 oppsett i min lille stue. Jeg bruker hovedsakelig en multimedia-PC med BluRay spiller for å spille av filmer og MKV filer i HD. Flatskjermen har optisk passtrough for digitallyd. Jeg har noen forslag til modeller så ønsker kommentarer på disse og andre modeller:

DENON AVR-1509, kr 2.398
    Panasonic SA-HR50EG, kr 2.990
    Yamaha RX-V463, kr 2.989
    Pioneer VSX-418-K, kr 2.495
    Sony STR-DG520B, kr 1.689

Ifl. prisguide.no er dette den rimeligste forsterkeren som støtter HD-lyd. Stemmer det?
    Yamaha RX-V663, 7x95W RMS, iPod dock,HDMI, kr 4 194,-

Takk for innspill!

-Morten

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en forkjærlighet for Yamaha, så mitt valg hadde stått mellom RX-V463 og RX-V663. (faktisk har jeg mer eller mindre bestemt meg for 663..)

V463 har så vidt jeg har funnet ut, ikke dekoder for HD-formatene. Behovet for det er jo en annen sak, den støtter PCM og det dekker behovet for 90% av oss. Blu-ray spillere som skal mikse lydstrømmer er nødt til å ha intern dekoder, så det er ikke sikkert recieveren noen gang trenger å bruke sin interne. Sånn sett burde V463 dekke ditt behov helt fint. Effektmessig har jeg ikke peiling på høyttalerene dine, så det får andre ta seg av.

V663 har derimot støtte for alle HD-formatene + mulighet for 7.1. Jeg har på ingen måte behov (behov er et definisjonsspørsmål..) for 7.1 hjemme, men ønsker ikke å låse meg til en 5.1 reciever hvis jeg først skal bytte. Det er et såpass stort komponent at den bør holde mange år. Den selges forøvrig på komplett for 3992,-.. ikke så mye opp fra 463..
    Komplett.no - Yamaha Receiver RX-V663, titan, 7x95W ipod/bluetooth, HDMI, YPAO kalibrering

- Morten her også.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Takk for svar.

Linken din viser at Komplett selger Yamaha RX-V663 til 4990 kr ikke 3990 kr..

En annen ting jeg lurer på er hvor nødvendig er det med HDMI inn og utganger på receiveren, så lenge min Panasonic TH-42PZ85 har 3 HDMI innganger? Er det kun mindre styr med å velge HDMI kilder ved å gå via receiveren..

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaggu har ikke Komplett satt prisen opp igjen. Må ha vært noe dagstilbud eller en feil, jeg stusset nemlig på at prisen var så 'lav' tidligere idag. Sendte til og med linken til samboeren

HDMI er eneste kabelen som overfører HD-lydformatene, så én sånn må du i alle fall ha. Fra PC'n kan du sikkert bruke optisk/coax, da mkv-filer ikke har HD-lydspor. Du bør ha like mange HDMI-innganger på recieveren som du har HDlyd-kilder. TV'n trenger i praksis bare en HDMI-inngang, da recieveren sender bildesignalet som pass-trought rett til TV'n.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Yamaha har en midre modell også: Yamaha RX-V363 til kr 2190.
    Hva er hoveforskjellene til Yamaha RX-V463? Ser ut som kun iPod inngang..

Hardware.no - Prisguide - Yamaha RX-V363

Morten

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •