Noen som har handlet JL Audio Fathom F113 fra USA?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har handlet JL Audio Fathom F113 fra USA?

Hei

Er det noen som har handlet JL AUDIO Fathom F113 subw. fra USA (www.soundoctor.com)?

Eventuelt hva koster det i frakt å få fraktet en slik sak til Norge?
    Hva ble total prisen, og hva var eventuell gjeldende dollar kurs på tidspunktet?
    Eventuelt, var det å handle via Soundoctor - Home å anbefale?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke bestilt en slik jeg, men mtp frakt ville jeg ha fraktet den via Jetcarrier.com

Med sjøfrakt koster det ikke mer enn 300 kroner å få den over dammen, eneste dumme er at det tar litt tid da...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel en her på forumet som har to stykk Fantom, han er fra Stavanger og tror han heter Henning

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaksi
    Hei

Er det noen som har handlet JL AUDIO Fathom F113 subw. fra USA (www.soundoctor.com)?

Eventuelt hva koster det i frakt å få fraktet en slik sak til Norge?
    Hva ble total prisen, og hva var eventuell gjeldende dollar kurs på tidspunktet?
    Eventuelt, var det å handle via Soundoctor - Home å anbefale?
    Jeg mener Stenvik her på forumet brukte doktoren (Før JL Audio fikk egen importør av hjemme subbene sine her i Norge) til sitt første eksemplar (den andre var kjøpt gjennom Norsk importør), jeg selv vurderte og fikk tilbud derifra men fant at det ikke var nok å spare på å gjøre det selv. Frakten var ganske dyr minns den var litt over tusen dollar for to (flyfrakt ekspress dør til dør). Hvis en da i tillegg legger på norsk moms så ble det for lite å hente når en fikk en etablert importør i Norge. Når det er sagt tror jeg Sounddoctor er en seriøs aktør (send en PM til Stenvik og forhør deg der).

Når det gjelder subbene så må jeg si meg meget fornøyd med dem, en uslåelig kobinasjon av størrelse, kvalitet både mhp lyd og utførelse og med et trykk som er naturstridig i forhold til størrelsen på boksen.

Hvis jeg var deg ville jeg sjekket hva du kan få av pris i Norge før du slår til. Resonans lyd og bilde i Stavanger pleier å ha demo eksemplar inne og har solgt forholdsvis mange par etterhver tror jeg.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Jeg mener Stenvik her på forumet brukte doktoren (Før JL Audio fikk egen importør av hjemme subbene sine her i Norge), jeg selv vurderte og fikk tilbud derifra men fant at det ikke var nok å spare på å gjøre det selv. Frakten var ganske dyr minns den var litt over tusen dollar for to (flyfrakt ekspress dør til dør). Hvis en da i tillegg legger på norsk moms så ble det for lite å hente når en fikk en etablert importør i Norge.

Når det gjelder subbene så må jeg si meg meget fornøyd med dem, en uslåelig kobinasjon av størrelse, kvalitet både mhp lyd og utførelse og med et trykk som er naturstridig i forhold til størrelsen på boksen.

Hvis jeg var deg ville jeg sjekket hva du kan få av pris i Norge før du slår til. Resonans lyd og bilde i Stavanger pleier å ha demo eksemplar inne og har solgt forholdsvis mange par etterhver tror jeg.
    Å se der ja, mannen dukket opp he he

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Probie
    Jeg har ikke bestilt en slik jeg, men mtp frakt ville jeg ha fraktet den via Jetcarrier.com

Med sjøfrakt koster det ikke mer enn 300 kroner å få den over dammen, eneste dumme er at det tar litt tid da...
    Jetcarrier er billig men tror det vil koste mer enn dette ved 80 kilos esker selv med skipstransport. Og selv om subbene er ekstremt godt pakket så ville jeg personlig være litt skeptisk til å transportere på den måten, det er kipt å få noe som er blitt skadet på veien som koster så mye.

Men her har kanskje andre andre erfaringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Å se der ja, mannen dukket opp he he
    Jada, lusker i sivet... Men det er Stenvik som er eksperten på import fra US. Tror forøvrig han er rimelig nøgd med sine tvillinger også :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Jeg mener Stenvik her på forumet brukte doktoren (Før JL Audio fikk egen importør av hjemme subbene sine her i Norge) til sitt første eksemplar (den andre var kjøpt gjennom Norsk importør), jeg selv vurderte og fikk tilbud derifra men fant at det ikke var nok å spare på å gjøre det selv. Frakten var ganske dyr minns den var litt over tusen dollar for to (flyfrakt ekspress dør til dør). Hvis en da i tillegg legger på norsk moms så ble det for lite å hente når en fikk en etablert importør i Norge. Når det er sagt tror jeg Sounddoctor er en seriøs aktør (send en PM til Stenvik og forhør deg der).

Har selv planer om to stk, har du testet denne opp mot f.eks Velodyne DD15?
    Forskjeller/Ulemper med den ene eller andre?
    Ser at denne ofte blir sammenlignet mot DD18, men disse syns jeg personelig er for store å stygge.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vaksi
    Har selv planer om to stk, har du testet denne opp mot f.eks Velodyne DD15?
    Forskjeller/Ulemper med den ene eller andre?
    Ser at denne ofte blir sammenlignet mot DD18, men disse syns jeg personelig er for store å stygge.
    F113 er en DD18 konkurrent i liten kasse mens F112 er mer på linje med DD15 da i enda mindre kasse. Har hørt DD15 med flere anledninger men ikke i mitt eget rom. Har derimot hørt DD15 side ved side med F113 i butikk i USA (med meget bra demo rom) og selv om det alltid er vanskelig å sammenligne utstyr i et ukjent rom så var det ved det møtet JL ble bestemt hos meg. Kjente ikke JL før jeg gikk inn i butikken men var blitt meget imponert før jeg gikk ut, og DD15 var veldig bra den og men F113 var det jeg bare måtte ha....

DD18 er et beist med vesentlig mer trykk en DD15. Når det er sagt så spiller F113 3 DB høyere enn DD18 ved 18 Hz (!) og 6db ved 25 Hz (dvs like høyt som 2 DD18 ) og det i en liten pakke. Litt mer om det her:

http://avforum.no/forum/836636-post482.html

Likevel er det vel ikke spille høyt delen av JL ene som imponerer mest men derimot deres musikalitet, definisjon, oppløsning og kontante trykk (og i tillegg er de også avsindige til å trykke på film). JL er lukket kasse og jeg opplever ofte dette som ofte er en av fordelene med lukket kasse sub i mine ører (DD serien til Velo er også lukket og trykker også bra).

Det som er styrken til DD serien til Velo er deres EQ som er mer avansert enn JL Audio sin ARO (ett bands auto parametrisk eq) men som i vårt rom gjør jobben meget bra. Velo har jo mulighet til å vise på skjerm og mulighet til å legge til fler filter manuelt og tweake frekvens kurven. I tillegg til det har den fjernkontroll noe som jeg ikke har skjøt at man trenger men jeg hører at de som har DD subber liker den.

Det siste argumentet for meg er vel at jeg ikke synes at byggekvaliteten på DD serien står i stil med prisen. Som gammel selvbygger fikk jeg litt sjokk over innside bildene av DD18 fra Audioholics, F113 ser derimot dyr ut både på utsiden og innsiden i mine øyne. Her er noen sammenligningsbilder:

http://avforum.no/forum/943873-post1454.html

Bildene viser innsiden av
    SVS PB13 (3 første)
    JL F113 (4 neste)
    DD 18 (de 4 siste)

I den rekkefølgen.

Når det er sagt så betyr det vel ikke nødvendigvis at det er mye feil på DD serie subber. Jeg har ikke fulgt med men ett raskt søk på noen US forum vil vel avsløre det. Når det gjelder F113 så er track recorden rimelig bra og det er få feil rapportert på produktet av det jeg har sett.

Som sagt så er vi fornøyde, anbefaler deg å prøve å få til ett hjemlån og teste ut selv, men vær forberedtpå at det kan være vanskelig å levere dem tilbake....

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forsket noe mer på dette? Evt fått priser hos soundoctor?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydkvalitet ved lavere lyttenivå

Hei alle audiofile venner:-D

Har fulgt med din prosess for å få en fantastisk hjemmekino Henning. Det har vært særdeles givende. Har min "kino/ plasma tv" i stua. Dette medfører at filmer skjelden kan ses med ønsket lydtrykk Hensyn til de andree i heimen må tas. Kjører Primare SPA 20 og System Audio Explorer nå. Primaren blir nok byttet ut hvis ny model tilfredstiller mine ønsker og økende kvalitets krav .
    Kjører altså kun 2 kanaler. Så til spørsmål. Duger Fathon 112 ev 113 også til lavere lydnivå? Har erfart at enkelte suber må forholdsvis høyt volum for å "våkne" til liv. Mitt ønsker er en sub som fungerer like bra til tv titting, film og musikk også på moderat volum. Ser med jevne mellomrom brukte Velodyne DD på bruktmarkedet. Dette kan kanskje også være noe pga pris. fant mye på forumet om DD serien fra 2005. Verden har jo utviklet seg en smule sidan da. Hvilke andre modeller/ fabrikat bør sjekkes ut? Fathon er definitivt en kandidat.

Hilsen fra Sandnes:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hmmerc
    Hei alle audiofile venner:-D

Har fulgt med din prosess for å få en fantastisk hjemmekino Henning. Det har vært særdeles givende. Har min "kino/ plasma tv" i stua. Dette medfører at filmer skjelden kan ses med ønsket lydtrykk Hensyn til de andree i heimen må tas. Kjører Primare SPA 20 og System Audio Explorer nå. Primaren blir nok byttet ut hvis ny model tilfredstiller mine ønsker og økende kvalitets krav .
    Kjører altså kun 2 kanaler. Så til spørsmål. Duger Fathon 112 ev 113 også til lavere lydnivå? Har erfart at enkelte suber må forholdsvis høyt volum for å "våkne" til liv. Mitt ønsker er en sub som fungerer like bra til tv titting, film og musikk også på moderat volum. Ser med jevne mellomrom brukte Velodyne DD på bruktmarkedet. Dette kan kanskje også være noe pga pris. fant mye på forumet om DD serien fra 2005. Verden har jo utviklet seg en smule sidan da. Hvilke andre modeller/ fabrikat bør sjekkes ut? Fathon er definitivt en kandidat.

Hilsen fra Sandnes:-D
    Det finns jo mye kjenkt der ute. SVS har mye bra til en overkommelig pris men de er jo ofte forholdsvis store. Når det gjelder 2 kanal funker JL ene bra også til lavere nivåer men det er en utfordringen at øret ikke helt linært i sin følsomhet for bass toner desverre. Audyssey (Dynamic EQ) og THX (Loudness Plus) har laget sine varianter av kompensasjon for dette som er litt mer anvansert enn den gamle loudness knappen.... Dvs skal en bedre det vesentlig må nok Primaren ut....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Musikk kvalitet

Ser argumentet ditt med multi eq som kompensasjon for ørets og hjernens oppfattelse av frekvensområdet ved lave nivå Henning. Dette med ev en Denon eller Onkyo får komme senere tenker jeg.
    Jeg setter pris på kvalitets følelsen Primare gir.
    Men hvis best lydkvalitet på sub er målet tolker jeg deg rett med fathon som nr.1, DD som nr.2 oc SVS som 3? Import fra USA ser problematisk ut med nesten ikke tilgang til 230V versjoner. Tror jeg må satse på kjøp i Norge. Pris på nevnte modeller varierer jo en del fra 25-30K for Fathon, 26-30 DD12-15, 13K for pc ultra og 14,5K for størst boks. Med andre ord fort 50% forskjell. Jeg er nok villig til å strekke meg til de beste. Min erfaring er at ekstra utlegget ofte betaler seg med at lysten på nytt ikke inntreffer så snart

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser argumentet ditt med multi eq som kompensasjon for ørets og hjernens oppfattelse av frekvensområdet ved lave nivå Henning. Dette med ev en Denon eller Onkyo får komme senere tenker jeg.
    Jeg setter pris på kvalitets følelsen Primare gir.
    Men hvis best lydkvalitet på sub er målet tolker jeg deg rett med fathon som nr.1, DD som nr.2 oc SVS som 3? Import fra USA ser problematisk ut med nesten ikke tilgang til 230V versjoner. Tror jeg må satse på kjøp i Norge. Pris på nevnte modeller varierer jo en del fra 25-30K for Fathon, 26-30 DD12-15, 13K for pc ultra og 14,5K for størst boks. Med andre ord fort 50% forskjell. Jeg er nok villig til å strekke meg til de beste. Min erfaring er at ekstra utlegget ofte betaler seg med at lysten på nytt ikke inntreffer så snart
    Når det gjelder hva som låter best så anbefaler jeg å satse på egen ører :-D

Jeg vil anbefale deg å forsøke å se/høre DD og JL ene i distriketet. Soundgarden har vel DD og Resonans har JL. Det aller beste er selvsagt å låne med seg hjem og prøve i eget rom.

SVS har 45 dager bytterett på sine produkter så det er mulig å prøve dem også hvis en vil.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F113 fra Soundoctor: 3680$ +moms, ferdig levert.
    Legg på 100$ for pianolakk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    F113 fra Soundoctor: 3680$ +moms, ferdig levert.
    Legg på 100$ for pianolakk.
    Jeg vil likevel sjekket hva du kan få et par for hos en norsk forhandler før jeg hadde slått til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tankeprosessen

Takk for innspill og tips Henning.
    Nå har jeg litt å tenke på under ferien som begynner på lørdag:-D .
    Får vurdere hjemlån etter dette.

Har du bestillt og fått levert Mirage?
    Hvilken type frakt er inkl? Fly- båt?
    Gevinst på 6000 pluss er ikke å forakte

Det bør kanskje være mulig å få tilbud hos de lokale aktørene også som kan forsvare lokal service og oppfølging

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er foreløpig ikke så subkåt at jeg bruker over 20lapper på èn sub
    Jeg har plass til både 2 og 3 XTZ, og de skal KUN brukes til film og evt veldig høy spilling med mye øl i kroppen, så...:twisted:

Edit: Jeg har ikke bestilt. Sitat, Soundoctor:
    Delivery takes about 10-14 days after receipt of payment - sometimes sooner.
    Included at no charge : we are offering a special wire/cable package- click HERE.

Så jeg regner med det er snkk om flyfrakt.
    Jeg spesifiserte byen jeg bodde i på prisforespørselen, så det er mulig det er litt å spare på frakt lengre sør i landet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill og tips Henning.
    Nå har jeg litt å tenke på under ferien som begynner på lørdag:-D .
    Får vurdere hjemlån etter dette.

Har du bestillt og fått levert Mirage?
    Hvilken type frakt er inkl? Fly- båt?
    Gevinst på 6000 pluss er ikke å forakte

Det bør kanskje være mulig å få tilbud hos de lokale aktørene også som kan forsvare lokal service og oppfølging
    Har nettopp lagt inn en bestilling på to stk JLAudio Fathom F113 (blir levert i september), og du får en bra pris hos norsk forhandler hvis du bestiller to stk samtidig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av avanti 5
    Har nettopp lagt inn en bestilling på to stk JLAudio Fathom F113 (blir levert i september), og du får en bra pris hos norsk forhandler hvis du bestiller to stk samtidig.

Gratulerer :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •