Gå ikke glipp av årets supertilbud hos komplett - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 253
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    At B&W 603 er en bedre ht er det neppe noen som sår tvil om, men også B&W trengte innspilling da de var nye (iallefall de to parene jeg har hatt). Kritisk lytting rett-ut-av-eska på disse patos'ene yter de vel ikke full rettferdighet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og B&W er vel 3 veis (ller 2 1/2), mens Patos er 2 veis - bør vel ha litt å si det

Men takk for fin og kjapp test!

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er klart de vil høres enda bedre ut etter de har blitt innspillt. Siden jeg skal gi de fra meg har jeg ikke mulighet til å vente på at de blir innspillt desverre.

Det er jo også urettferdig å teste de opp mot en høytaler som koster godt over dobbelt så mye og har flere elementer. Men nå er det allt jeg har å teste mot

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sjefern
    Ja det er klart de vil høres enda bedre ut etter de har blitt innspillt. Siden jeg skal gi de fra meg har jeg ikke mulighet til å vente på at de blir innspillt desverre.

Det er jo også urettferdig å teste de opp mot en høytaler som koster godt over dobbelt så mye og har flere elementer. Men nå er det allt jeg har å teste mot
    Du mener godt over dobbelt så mye som fullpris (1998,-).
    B&W'ene kostet vel i sin tid 5-6000 regner jeg med?
    Så de som fikk disse for 700 (inkl. frakt) må ha gjort et knallkjøp, rett og slett.

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke jeg husker feil så lå disse på rundt 3500kr i butikkene før den nye Kina serien kom(mk2)

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Du mener godt over dobbelt så mye som fullpris (1998,-).
    B&W'ene kostet vel i sin tid 5-6000 regner jeg med?
    Så de som fikk disse for 700 (inkl. frakt) må ha gjort et knallkjøp, rett og slett.
    Ja det var det jeg mente

Men Patosene kostet 3800,- når lyd og bilde testet de:
    Patos Patos Basic 310 - Tester - Lyd og Bilde

B&W`ene kostet vel 8000,- tror jeg.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir bedre og bedre - hehe

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HFidelity
    Hvis ikke jeg husker feil så lå disse på rundt 3500kr i butikkene før den nye Kina serien kom(mk2)
    hmmm - betyr dette at første utgave (MK1) var laget i Norge mens MK2 er produsert i Kina?

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir bedre og bedre - hehe
    Ja, og tenk på hvor fornøyd med lyden man kunne vært hvis de kun hadde kostet 100,- paret.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt snodig at bruksanvisningen som fulgte med er merket Patos Basic MkII Series.
    Ikke slik å forstå at jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal koble de opp alså...:twisted:

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm - betyr dette at første utgave (MK1) var laget i Norge mens MK2 er produsert i Kina?
    Okey, tror jeg skulle forklart meg litt tydeligere.

Den utgaven som blir solgt på komplett er satt sammen i norge(har danske kabinetter så vidt jeg vet), kan godt være det finnes mk1 og mk2 versjon av disse også. Men de som "offisielt" går for å være mk2, er de som har vært ute på netthandelen osv med nytt design. Disse er laget i kina.

Edit; Her er en link til de kinaproduserte. Komplett.no - Patos Basic 310 MK2, Black Floorstanding speaker, Leveres som par

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ingen umulighet at de flyttet produksjonene av de gamle(mk1) til kina også, det kunne jo vært en av forklaringene til at de nå er så billige?

Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart det!
    Enkleste forklaringen vil nå jeg tro er at nå som Patos(det norske firmaet) er konkurs, så selger de ut lageret billig!

Uansett så er det fortsatt ett utrolig bra tilbud, har hørt dem utrolig mange ganger og jeg kan ikke tenke meg at noe annet i 1000kroners klassen kan spille bedre

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel - da er sakene hentet, montert og utprøvd - men de er ikke ferdig innspilt (husk på det i resten av denne uhøytidelige testen)

I de fleste utredninger og studier finnes det en innledende disposisjon for å gjøre utredningen mere ryddig og i mange tilfeller starter man med å presentere konklusjonen. Jeg skal ikke komme med en lang utredning, men velger å komme med min oppsummering aller først:

Dette er ikke noe "skit" - og dermed basta. Om de koster kr 130, 430, 998, 1998 eller 3500. Dette er gode allround fronthøyttalere. Så er vi ferdig med det!

Først var det utpakking og emballering:

Eskene er vel som alle andre esker. En huntonittplate over og under og bruksanvisning på norsk og engelsk (til MK2 som tidligere nevnt):

Finish er oppgitt å være sort, men dette er mere mørk ask (passer utmerket til min IKEA mediabenk)

Baksiden har en merkelapp. Det er spennende å ha høyttalere som er laget bare noen km fra her jeg sitter nå - over heia faktisk:

Tilkoblingsmuligheter med bi-wire (edit: se senere innlegg - ikke mulig):

2 veis høyttaler med fokus på mellomtone/bass elementet:

Og diskant:

Bassrefleks i front gjør denne høyttaleren svært plasseringsvennlig, men hva er inni her da? Ser ut som noe som ikke er tilkoblet........... edit: terminalen bak er kun de to øverste tilkoblet - så altså ikke bi-wire mulighet

Spikes følger med (samme type som Proson har, men uten brikke å ha mot gulvet):

Fronttrekket er festet med magneter som er preget med navn:

Her en sammenligning av størrelse sammen med Qln Qubic II F:

Så til lyden:
    Bruker QED originalkabel, uten bi-wiring. Dette fordi Qln'ene ikke har bi-wire mulighet. Har derfor ikke testet med Tara Labs'ene mine.

Kilde: Yamaha CD spiller, Yamaha receiver - mode 2ch stereo.
    Delefilter LFE satt til 80 og kun sub, frontene satt til "small".
    Musikk:
    • Trumpet Child med Over the Rhine
    • Monsters med Blue Öyster Cult
    • Down to the river to pray med Alison Krauss (live)
    • Coda (Allegro modrerato) fra Paquita av Leon Minkus

Det aller første inntrykk er mere luftighet og mindre bass enn Qln. Nå er Patos'ene mere tungdrevne enn Qln (87dB mot 91dB) og det gjør lydbilde litt rotete når jeg må justere volumet.
    2 1/2 veis Qln mot 2 veis Patos.

Men luftigheten; mulig dette skyldes et bedre diskantelement. I begynnelsen virket det mere slitsomt å høre på men det er jeg sikker på er i innspillingsfasen. Lyden er riktig, litt nøytral og luftig - jeg er tilbake til det ordet. For enten er Qln'ene litt "smale" eller så er Patos'ene litt "brede" om dere skjønner.
    For sikkerhets skyld hentet jeg frem de M65 som står og furter i et hjørne her. Ojsann - DET var noe annet - her kom mellomtonen rasende inn gitt.
    Men hvor ble luftigheten av?? Jøss, dette var merkelig. Det den ene har, har ikke den andre osv. M65 er brutal rett frem (som Lyd&Bilde også skrev i sin test) - Qln er også litt brutal, mens Patos'en er mere.....nettopp.....luftig.

Den låta som faller mest igjennom er Alison Krauss. Lyden er fin den, men hyggeligere på Qln. Det er ikke dårlig, men akkurat denne låta er bedre på Qln.

Patos'ene er de dyreste jeg har kjøpt, men samtidig de billigste (ordinær pris >< tilbud)
    M65 er de billigste, men samtidig de dyreste.
    Qln'ene er midt i mellom og kanskje den som er den som er mest behagelige over lengre tid.

I mine ører tre svært forskjellige saker som alle har sine styrker og svakheter. Jeg skal gi Patos'ene litt mere tid og innspilling. Det ER noe med luftigheten (jada, kjedelig repetisjon) på disse.

Avslutningsvis, mens jeg skriver dette, går "Lover of life, singer of songs", Freddie Mercury very best of. Dette er musikk jeg har et nesten 40 års "ekteskapelig" forhold til. Joda, både hørsel og følelser forteller meg at disse Patos'ene aboslutt IKKE er noe "skit". De som fortsatt hevder dette kan umulig ha hørt dem.

Til dere som har kjøpt til firehundreognoe + frakt - GRATULERER!

ps! sitter nå med Tara Labs bi-wire tilkoblet. Mulig jeg er subjektiv nå, men lyden ER bedre i mellomtoneregisteret. Trodde bi-wire bare var noe vas, men her funker det.
    (edit: det må da være solid core kablene som gjør forskjellen)

Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan det være bedre med bi-wire dersom de nederste terminalene ikke er koblet til delefilteret (ser slik ut på bildet) :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det virker veldig snodig. Men placebo effekten er stor vettu
    Kan være at Tara Labs er solid core - vet ikke men det er bare bedre

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Normal" Bi-wire er her bare tull, ettersom du bare får strøm frem til elementene gjennom den øverste tilkoblingen. Med skinnene på plass får du derimot dobbelt kabeltverrsnitt.

At Tara-Labs er bedre til Patos (i dine ører) enn den andre kabelen din må nok være det du merker forskjell på.
    Edit: typo

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    "Normal" Bi-wire er her bare tull, ettersom du bare får strøm frem til elementene gjennom den øverste tilkoblingen. Med skinnene på plass får du derimot dobbelt kabeltverrsnitt.

At Tara-Labs er bedre til Patos (i dine ører) enn den andre kabelen din må nok være det du merker forskjell på.
    Edit: typo
    så da lar jeg brokoblingen stå på og bruker bi-wire kablene?
    Begge høyttalerne ser like ut inni, dvs uten noe kobling på det nederste.

Litt "lureri" fra patos sin side ?

edit: kjapp test viste nettopp det dere sier - INGEN lyd ved å bare koble til på nedre koblinger uten brokoblingen på.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjapp test viste nettopp det dere sier - INGEN lyd ved å bare koble til på nedre koblinger uten brokoblingen på.
    Jaha, så det er der de har sparet på kronene alså Uansett merkelig at de har doble terminaler da, men det har vel kanskje med serieproduksjon å gjøre?... billigere å lage noe som avviker minst mulig fra annen produksjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj! Hadde jeg fått med meg dette når de lå ute til 130 kr så ville jeg nok heller gått for disse enn de Dali Concept 1 høytallerene jeg kjøpte i sta, men jeg er fornøyd med høytallerene jeg har uansett

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •