nettbutikk med delefiltere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

nettbutikk med delefiltere

Vet noen om noen utenlandske, trygge nettbutikker som selger passive delefiltre? Finner nesten ingen som selger dette i Norge..

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cidd
    Vet noen om noen utenlandske, trygge nettbutikker som selger passive delefiltre? Finner nesten ingen som selger dette i Norge..

Parts-Express.com selges delefilter.

Men av norske så har du:

Dynabel.no, Ljudia.no og Elfa.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen av dem har det jeg trenger.. Andre forslag?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje greit å forklare oss hva det er du trenger?
    (Så kan jeg etterpå prøve å forklare at det ikke er noe smart å kjøpe, fordi teoretisk beregnede delefiltere sjelden gjør det du håper de skal gjøre )

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sånn Norcad sier: "teoretisk beregnede delefiltre gjør sjelden det du håper at de skal gjøre".

Hva skal du bygge?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefiltre er så mye mer enn bare frekvenser...., men som de andre siger, fortell oss hva du trenger og vi kan sige hvilke deler du trenger, og hvordan du setter det sammen selv.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Har en nad 218 som skal drive et 3 veis system. (faktisk skal den drive to stativhøyttalere med delefilter bak, og en dobbel sub som er kobla til hvert sitt delefilter. Men det er ikke så viktig ;p ) Delefrekvensene må være på (sånn cirkus) 120 og 1800 hz.

Det er veldig vanskelig å finne et delefilter som deler diskanten så lavt. Elementene jeg skal bruke er CV 10" subber, HiVi F8 midbass og Seas 27TBCD/GB-DXT diskant, fordi dette er en meget god diskant som kan deles lavt (passer bra sammen med F8).

Veldig glad for alle innspill!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan beregne et teoretisk delefilter til deg, også kan du kjøpe spoler, kondensatorer og motstander hor f.eks www.dynabel.no og lodde sammen delefiltrene selv.
    Problemet er at det er absolutt INGEN garanti for at dette låter bra etterpå.
    Faktisk er muligheten mye større for at det låter bæsj :-D
    Og med en forsåvidt lav delefrekvens til bassene, blir det noen store og dyre spoler som må til.

Skal dette bli BRA, så må elementene måles opp, montert i dine kasser, og delefiltrene beregnes utfra riktige måledata. Selv da ville jeg absolutt anbefalt aktiv deling til bassene, og aller enklest, rett og slett bruke en subforsterker med innebygget delefilter. Alternativt, hvis dette er koblet til en surroundreceiver, er å bruke det innebyggede delefilteret i den. Med så lav deling er det ikke noe problem om bassen spilles i mono, faktisk kan det ofte være en fordel.

Hvor bor du? Kanskje noen på AVForum med måleutstyr kan hjelpe deg?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg kan beregne et teoretisk delefilter til deg, også kan du kjøpe spoler, kondensatorer og motstander hor f.eks www.dynabel.no og lodde sammen delefiltrene selv.
    Problemet er at det er absolutt INGEN garanti for at dette låter bra etterpå.
    Faktisk er muligheten mye større for at det låter bæsj :-D
    Og med en forsåvidt lav delefrekvens til bassene, blir det noen store og dyre spoler som må til.

. Selv da ville jeg absolutt anbefalt aktiv deling til bassene, og aller enklest, rett og slett bruke en subforsterker med innebygget delefilter.
    Skulle til å foreslå noe liknende...
    Ville ha sjekka ut Hypex aktive moduler for 3-veis ht'ere...
    Vet ikke om de fortsatt er til salgs i Norge, men vet at noen på Fidelity oppgraderte en 15-20år gammel JBL med det og fikk ett meget godt resultat!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er bare det at jeg ikke kan bruke noe særlig mer penger. Er student, så starta dette diy prosjektet for å få god lyd til en billig penge, pluss at det er moro

Siden jeg har slått på stortromma og kjøpt en nad 218, så ser jeg for meg at den skal drive alle elementene, hvis ikke er det jo en waste of money! Vet at den klarer det uten problemer. Virker som om eneste utvei er å bygge delefilter selv.. Eller betale noen som kan. Hvorfor er det så at teorien sjelden stemmer med praksisen når det gjelder passive delefiltere? Om jeg har de riktige komponentene, og lodder disse sammen rett, så ser jeg ikke for meg at det kan gå galt..

Hvor mye koster et rimelig aktiv 3veis delefilter da?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har de rette komponentene så blir det jo bra. Problemet er å finne ut hva som er rett Og for å si det enkelt, det klarer man ikke uten målinger.
    Den største årsaken til at teoretisk beregnede filtere ikke fungerer, er at impedansen (motstanden) i et høyttalerelement varierer med frekvens.
    Selv om det i de tekniske dataene står at elementet er 8ohm, er dette bare en nominell verdi.
    I teorien beregner man filteret etter en fast motstand, og dermed blir det feil.
    En annen sak som påvirker resultatet mye, er utformingen og den fysiske størrelsen på kassen, og plasseringen av elementene på denne.

Det billigste alternativet er nok å kjøpe en brukt subforsterker, og benytte passivt filter på mellomtone og diskant. Deler du rundt 100hz eller lavere, trenger ikke bassen være i stereo.
    Og som jeg nevnte før, kanskje bor du i nærheten av en som kan måle de opp for deg, og beregne et delefilter. Sjekk det først.
    Hvis ikke kan man benytte fabrikantens målinger og beregne delefilteret etter det, for så å håpe på det beste :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er sant. Har egentlig aldri skjønt den impedansen som oppgis. Har tidligere trodd at dette var et slags gjennomsnitt eller median, men har funnet ut at det ikke er det heller.

Finnes det "2 i 1" aktive delefiltere, eller er jeg nødt til å kjøpe 2 stk?

Jeg er i Arendal nå, men reiser til Trondheim i august. Det er der jeg skal sette opp anlegget. Hva slags måleutstyr trenger jeg?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stikkord for denne tråden