Feilpostet: piratkopiert Dynavoice høyttalere - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 128
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med over 20 års fartstid innen kvalitetsikring, utvikling og produksjonen i industrien, er ikke piratkopiering og industrispionasje noe ukjent fenomen.

Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk til disse opplysningene, rett og slett fordi jeg synes Surround.no (eller en av deres ansatte) har håndtert dette på en utrolig klønete måte!

Onsdag 12/3 fikk jeg en PM her på forumet, fra en ny, ukjent og anonym bruker som gjør meg oppmerksom på at jeg antagelig har testet en piratkopi av Dynavoice M-65.
    Og i dag kommer altså en annen ny, ukjent og anonym bruker og "liksom" bekrefter dette.

Dette før Surround.no har gått ut med disse opplysningene offentlig, og etter Goobas utsagn, før de hadde blitt kontaktet ang saken.

Utfra egne erfaringer i slike saker, er nok antagelig Gooba uskyldig i denne saken. Det kan selvsagt diskuteres om de burde skjønt at det var noe muffens. Men har de handlet i god tro, ligger jo ikke feilen hos dem. Det er svært sjelden at noen bestiller en piratkopi.

Faktisk viser det seg i mange tilfeller av såkalt piratkopiering, at dette kan stamme fra en av fabrikantene Dynavoice/JWS benytter til de orginale høyttalerne. Det kan være at de har større kapasitet i produksjonen og ønsker å selge mer enn hva Dynavoice gjør. Eller det kan være at de sitter inne med et større parti "feilvare" som ligger utenfor toleranser gitt av Dynavoice, som de selger som fullgod vare i egen regi. Eller at en eller flere av underleverandørene har funnet ut at de kan tjene gode penger på dette på egenhånd, ved å samarbeide "litt på si".
    En mulighet er også at Dynavoice/JWS har inngått avtale om at f.eks fabrikanten kan selge produktet i andre markeder selv, som f.eks Asia. Og at en luring i forhandlernettet har funnet ut at det er gode penger i å sende dette nordover.........

Det jeg vil frem til er at det finnes mange muligheter for at sånne ting skjer, uten at det er en annen fabrikk som har forsøkt å kopiere dette ned til minste detalj.

Jeg håper jo at det vil komme frem bedre opplysninger om hva forskjellene virkelig er, og hvem som står bak. Men jeg betviler vel at de kommer.

Mitt råtips er at elementer og kasser kan være identisk med de orginale, mens f.eks delefilter og en del plastdetaljer etc er piratprodusert. Slik som holderen til diskanten og ringene rundt bass/mellomtone.
    Man skal ikke se bort fra at dette allikevel er elementer med dårligere data/lyd enn hva Dynavoice ville godkjent, pga produksjonsavvik.

Jeg presiserer at dette bare er vill tipping fra min side, og at jeg ikke har noen opplysninger i denne saken, utover hva som har kommet frem i denne tråden.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er nok ikke langt fra sannheten heller, vil jeg tro.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    norcad, veldig godt skrevet og mange kloke ord.

Men dessverre er verdenen slik at (hvis dette er fake - noe som vel nå er bevist) Gooba ikke kan selge dette som "Dynavoice Challenger M-65 Black - Terningkast 6 i VG!"

- det er ikke Dynavoice M65 originalvare, men de kan jo kalle den "Dynavioce 65M"
    - det er ikke samme høyttaler som Lyd&biilde (VG) gav terningkast 6, men de kan jo f.eks si "scorer 9 poeng av Norcad"....

Uansett hvor feilen har oppstått, Gooba har ansvaret overfor sine kjøpere og må forholde seg norsk lovverk. Men surround.no kløner dette veldig til ved å nærmest kjøre saken på sine nettsider og her på AVforum.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Men tilbake til topic.

Surround.no: Hva komme til å skje med Kopi Versjonene av ALLE dynavoice høyttalerene?
    Kommer de til å bli brent slik som alt det andre Piratkopier av klær osv blir?
    Så vidt jeg skjønner er det kun ved import av piratproduserte produkter at tollmyndighetene på sikt vil kunne gå til slike reaksjoner. Det å kjøpe/eie denne type produkter er neppe straffbart. Dine problemer vil vel hovedsakelig være i forhold til reklamasjonsrettigheter/garanti, da importør/godkjent forhandler ikke vil påta seg noe ansvar for dette.

Nytt regelverk vedrørende piratkopier - Tollvesenet

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    norcad, veldig godt skrevet og mange kloke ord.

Men dessverre er verdenen slik at (hvis dette er fake - noe som vel nå er bevist) Gooba ikke kan selge dette som "Dynavoice Challenger M-65 Black - Terningkast 6 i VG!"

- det er ikke Dynavoice M65 originalvare, men de kan jo kalle den "Dynavioce 65M"
    - det er ikke samme høyttaler som Lyd&biilde (VG) gav terningkast 6, men de kan jo f.eks si "scorer 9 poeng av Norcad"....

Uansett hvor feilen har oppstått, Gooba har ansvaret overfor sine kjøpere og må forholde seg norsk lovverk. Men surround.no kløner dette veldig til ved å nærmest kjøre saken på sine nettsider og her på AVforum.
    Helt enig der asvaberg.
    Selvfølgelig sitter Gooba med ansvaret ovenfor kundene.
    Det jeg ville frem til er at det er neppe Gooba som (med viten og vilje) har svindlet oss, det er Gooba som har blitt svindlet/lurt.

Tror nok allikevel de skal slippe et krav fra min side.
    900.- kr for et par med høyttalere er billig uansett, og med et diskantbytte vil gutten i huset være fornøyd med lyden også. Og det var poenget ved kjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at de nå har stoppet auksjonene av Dynavoice på Gooba.

Dette betyr vel at jeg ikke burde hente mine som jeg kjøpte for 2 dager siden.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dersom det skulle være interesse for det kan jeg kjøre måling av de to variantene. Jeg kan presentere ekkofri måling av frekvenskurver, spredning, impedans, vannfall og 2. til 5. harmonisk forvrengning og fase, de fleste kan kjøres i både logsweep og MLS.

Med en liten vertikal off axis skal vi nok også kunne se hvordan filtrene oppfører seg uten å demontere høyttalerne (har mulighet for faste off-axis punkter i målerommet).

Jeg vil imidlertid ikke påta meg noe fraktansvar, og jeg må ha inn de to variantene samtidig da plassering og finjustering av måleriggen er meget viktig.

Jeg har selvsagt ikke noe med noen av de to innvolverte partene så jeg vil ikke ta stilling til selve saken.
    Jeg kjøpte et par på M-65 på Gooba etter en fuktig tur på byen forrige lørdag. Etter bildene å dømme er dette paret fake, så jeg kan godt ta dem med ut til deg for en måling om noen kan stille med et ekte par. Hadde vært gøy for en ren sammenligning.
    Etter å ha latt disse spille i 100-150 timer må jeg si at jeg er imponert over høyttalerene, fake eller ikke. Er det store forskjeller opp til det ekte paret er det bare å ta av seg hatten for hva Dunavoice har fått til for en så billig penge.
    Selv ga jeg ikke mer enn hva man betaler for en middag på byen, så noen reklamasjon er ikke aktuelt for min del. Sammenlignet med juniors CV CLSC12 er han mye mer fornøyd med lyden i det nye paret, og han har satt CV som bakhøyttalere
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne kjøre sammenlikning mangler vi da enten M65 fra Surround.no eller F6 fra Gooba.no.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å lese resultatet av en eventuell sammenligning mellom orginalvare og piratkopi.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del Dynavoice på bruktmarkedet nå... sammentreff? :P

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kan jo vere et sammentreff, men jeg tror de som regel blir kjøpt på netthandelen.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste innlegget om piratkopiene på Dynavoice.se, og bestemte meg for å returnere høyttalerene til Gooba. Siden jeg hentet disse i forrige uke har jeg uansett angrerett. Til prisen jeg betalte var det egentlig ikke noe problem at de var kopier, men føler at dette blir en prinsippsak. Man bør uansett ikke godta piratsalg
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et godt poeng der devilej.
    Jeg for min del har kastet embalasjen, og returfrakt koster nesten like mye som jeg ga for høyttalerne, så bortsett fra prinsippet ser jeg ingen grunn for meg for å sende de tilbake.
    Blir uansett spennende å se hva som skjer med erstatningsansvar og hvordan dette blir håndtert fremover. For ikke å snakke om hvor lang tid det tar før Gooba godtar å ta dette ansvaret. De jobber vel for å føre det økonomiske ansvaret videre til sin leverandør antar jeg.......

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket mine F-6'er også, eller 1/4 da.. Tenkte hvis en høyttaler hadde orginale elementer hadde sikkert resten det også.

Men C-4'en var hvit bakpå, betyr det at den er falsk? Eller er den kanskje bare slik?

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som det fortsatt er folk som ikke ser forskjell på diskantene...

Den originale diskanten ligger nærmes inni en sylinder...
    Den falske diskanten bygger ikke halvparten så lang ut, å ser billig ut...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    ..., å ser billig ut...
    Nå ser vel begge billige ut, noe de også er, men høyden på "kappen" en vel en god pekepinn på hva som er orginalt og hva som er ulisensiert.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Du har et godt poeng der devilej.
    Jeg for min del har kastet embalasjen, og returfrakt koster nesten like mye som jeg ga for høyttalerne, så bortsett fra prinsippet ser jeg ingen grunn for meg for å sende de tilbake.
    Blir uansett spennende å se hva som skjer med erstatningsansvar og hvordan dette blir håndtert fremover. For ikke å snakke om hvor lang tid det tar før Gooba godtar å ta dette ansvaret. De jobber vel for å føre det økonomiske ansvaret videre til sin leverandør antar jeg.......
    Hadde jeg måttet betale returen hadde heller ikke jeg giddet, men jag kan bare hive dem i bilen og kjøre innom Gooba. Sendte dem angreskjema igår med piratkopieringen som argument under mangle. Godtar de ikke dette bruker jeg bare den generelle angreretten. Uansett bør Gooba få disse igjen. Dette er nok ikke deres feil, men det er like fullt deres ansvar og en sak mellom dem og deres leverandør.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde kanskje ringt noen bjeller når Gooba begynte å selge F6 i valnøtt. Står ikke noe om valnøtt på hjemmesidene til Dynavoice.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loce
    Det burde kanskje ringt noen bjeller når Gooba begynte å selge F6 i valnøtt. Står ikke noe om valnøtt på hjemmesidene til Dynavoice.
    I såfall er dette tidenes luring: Dynavoice Magic F-6 Walnut | FINN torget

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    I såfall er dette tidenes luring: Dynavoice Magic F-6 Walnut | FINN torget
    Den var drøy. Sist endret 14.03.2008 sto det. Det var vel den dagen avsløringen ble kunngjort.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •