Jakten på et par øreklokker!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 103
    Newcomer 2.0 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jakten på et par øreklokker!

Hei hei godtfolk!

Jeg er på jakt etter et par øreklokker, og håper på litt hjelp til å orientere meg i markedet. Det er godt og vel 10 år siden jeg kunne påberope meg en viss oversikt i jungelen, og jeg regner med at mye nytt har skjedd siden den tid.

Akkurat nå har jeg et par in ear plugs fra Sony (Sony MDR-EX71SL) men de begynner å bli rimelig klar for pensjonisttilværelsen, for å si det pent.

I denne omgang er jeg definitivt ikke ute etter in ear plugs. Det må være øreklokker, enten i liten variant ala Koss Porta Pro, eller i "vanlig" utforming slik som klassiske øreklokker.

Bruksområdene vil være alt fra iPod, PS3, Laptop og TV. Ledning på 3 til 5 meter er altså foretrukket (men ikke nødvendig). Integrert mic hadde også vært fantastisk, men det finnes det vel ikke på de mer seriøse modellene antar jeg.

Av lydmessige preferanser er det ikke så mye å si. Jeg foretrekker det vanlige... flat responskurve, stram og presis bass osv. Hører på det meste av musikkgenre. Har heller ingen merkepreferanser.

Til slutt må det nevnes at jeg er student, med de økonomiske restriksjonene det medfører. Jeg nevner ingen øvre pristak, i frykt for at det finnes en modell der ute som gjør det vel verdt å leve på havregryn i en månedes tid.

Alle forslag mottas med takknemlighet!

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei der

Jeg vil anbefale deg de samme klokkene som jeg har anbefalt både brukere her på Avforum og venner av meg. De heter AKG K530, og er en oppgradert versjon av mine egne K501.

På en ipod spiller de ikke særlig bra, men kobler du de opp mot ett tv, eller en lap top blir det skikkelig bra

De har en 3m lang kabel, er utmerket til musikk og prisen på 1195 Kr er heller ikke noe å fnyse av!

Tradisjonelle modeller | Hodetelefoner | Hi-Fi Center Kjeden

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Hei der

Jeg vil anbefale deg de samme klokkene som jeg har anbefalt både brukere her på Avforum og venner av meg. De heter AKG K530, og er en oppgradert versjon av mine egne K501.

På en ipod spiller de ikke særlig bra, men kobler du de opp mot ett tv, eller en lap top blir det skikkelig bra

De har en 3m lang kabel, er utmerket til musikk og prisen på 1195 Kr er heller ikke noe å fnyse av!

Tradisjonelle modeller | Hodetelefoner | Hi-Fi Center Kjeden
    Hvorfor spiller de ikke bra på en Ipod da? Den har vel ikke så mye dårligere lydkvalitet enn en datamaskin eller TV?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Hvorfor spiller de ikke bra på en Ipod da? Den har vel ikke så mye dårligere lydkvalitet enn en datamaskin eller TV?
    Har ikke noe med lydkvalitet å gjøre, men kreftene i en ipod er noe nedsatt i forhold til en datamaskin å tv! I hvertfall var det sånn når jeg brukte mine på den gamle ipoden min. Da var det rett å slett mye bedre med de ear plugsa som følgte med

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer 2.0 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips så langt!

@ gorg: Bra at du linker til prisguiden! Hvis bare alle visste om den

Jeg sitter igjen med et litt blandet inntrykk etter en kjapp googling av K501`ene. Er folk her enstemmig enige i at de er "da shiznit" (at de gir mye for pengene)?

Har sett litt på disse også: Sennheiser eH 350

Noen som har erfaring med disse? Kanskje like greit å ta steget opp til Sennheiser HD 555 da eller?

Et annet par jeg er veldig nysgjerrig på er Bose Triport! Er de virkelig verdt pengene?

EDIT: Ser at TriPort har fått en del slakt pga responskurven og byggekvaliteten så da utgår de. Og Sennheiser eH 350 var visst litt slunkne i bassen.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor stor motstand det burde være i øreklokker for å kunne bruke dem sammen med ipod/discman?

Jeg vet om noen som du kunne velge independance på.
    Men husker ikke hva de het, tysk merke om jeg ikke tar feil.

Og hva vil i så tilfelle være ulempen med for lav motstand?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Beyerdynamic DT 990pro, som jeg er meget godt fornøyd med. Eneste som er utsette er lydstyrken når de er koblet til mp3 spiller, til pc og tv fungerer de ypperlig. Prisen er rundt 1.500 kr
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer 2.0 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ eyvind: har faktisk siklet en del på Beyerdynamic DT 770 Pro, som vel er "lillebroren" til 990 Pro! Prisen er heeelt på smertegrensen, nesten så jeg kjenner havregrynsmaken i munnen allerede, så jeg hadde håpet å finne et røverkjøp i en bittelitt lavere prisklasse.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fant jeg ut hvor du kan designe egene beyerdynamic.

beyerdynamic Shop*-*MANUFAKTUR

Men hvordan er disse lydmessig og comfortmessig i forhold til AKG 601?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akg K-501

Jeg har disse klokkene, og de spiller utrolig bra med en hodetelefonforsterker ala EarMax Pro (rør). Mellomtonen er nok den sterkeste siden til disse, uansett om du bruker en god forserker eller ei.

Dog vil jeg kanskje tro at du synes bassen blir noe fraværende om du ikke har tenkt til å bruke en skikkelig hodetelefonforsterker. Da ville jeg nok heller valgt en Sennheiser e.l., som visstnok skal ha mer bass i utgangspunktet.
    Veit riktignok ikke om den nye modellen av K-501 har en annen bassgengivelse.

Uansett: om mellomtonen er viktigst, ville jeg ha sett nærmere på AKG (det er kun denne jeg har erfaring med).

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2.0
    @ eyvind: har faktisk siklet en del på Beyerdynamic DT 770 Pro, som vel er "lillebroren" til 990 Pro! Prisen er heeelt på smertegrensen, nesten så jeg kjenner havregrynsmaken i munnen allerede, så jeg hadde håpet å finne et røverkjøp i en bittelitt lavere prisklasse.

770 er lukket løsning, mens 990 er åpen. Den største forskjellen ligger i bassen, som er mere fremtredende i 770 modellen. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe 770, men etter å ha lyttet til 990 kom jeg fram til at de passer min smak bedre. Mine sitter som støpt på hodet, uten å virke trykkende, men de er som alle andre store klokker, så etter noen timer på øret kan det bli ganske varmt. Jeg kjenner ikke nok til AKG til å uttale meg om de, og hvordan de er i forhold til Beyerdynamic.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør som meg og trå til med et par elektrostater med rørforsterker. :-)

Export products
    Stax Lambda Nova Signature with Srm-T1S dedicated tube amplifier Reviews
    Det er ikke mange som klager på lyden av disse.

Newcomer 2.0 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ robertaas: Stax er drømmen, men det er nok en del år til den er innen rekkevidde!

@ Sjulstad: Njaaa skeptisk! Egen forsterker ville knust budsjettet, og jeg prioriterer hele frekvensspekteret på lik linje, selv om krisp og fin mellomtone er ekstremt tiltalende!

Da ser det ut som det blir 770, ettersom lukket løsning passer veldig bra rent praktisk (jeg slipper å høre trance-musikken til hushjelpa når hun låner dem).

Egentlig er det veldig "overkill" til mitt bruk, så hvis noen har rimeligere forslag så hadde det vært meget kurant!

På en annen side er det jo en langsiktig investering i lytteglede, og revitalisering av kropp og sinn, så sånn sett kan kjøpet forsvares. Hehe.

Går det forresten an å si noe på generelt grunnlag om forskjell i lydsignatur merker i mellom? Tenker da spesielt på AKG, Beyerdynamic og Sennheiser.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 2.0
    Takk for tips så langt!

@ gorg: Bra at du linker til prisguiden! Hvis bare alle visste om den

Jeg sitter igjen med et litt blandet inntrykk etter en kjapp googling av K501`ene. Er folk her enstemmig enige i at de er "da shiznit" (at de gir mye for pengene)?
    Har selv hatt K501, har nå k601.
    Eneste jeg syntes manglet på 501 var dypbass, men det får du i de dyrere modellene. Vet ikke om K530 er noe bedre, men 501 er vel ute av produksjon??

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Har selv hatt K501, har nå k601.
    Eneste jeg syntes manglet på 501 var dypbass, men det får du i de dyrere modellene. Vet ikke om K530 er noe bedre, men 501 er vel ute av produksjon??
    Hvordan syns du AKG K601 er i forhold til K501/K530? Har hatt mine noen år nå, og K601 frister

Newcomer 2.0 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser faktisk ut som jeg lander på disse i denne omgang:

Sennheiser eH 150 @ Prisguide.no

Eller AKG K 530, litt avhengig av neste lønn.

200 spenn passer meg veldig bra akkurat nå. Det kan liksom ikke gå så veldig galt. Så får jeg heller "bumpe" denne tråden om et par år når det forhåpentligvis ligger litt mer handlekraft i min pengepung. I tillegg var det få av kanditadene som hadde lav nok impetans for mitt bruksområde.

Kanskje blir det AKG 701 i neste omgang, for jeg liker det jeg har sett av reviews! Trenger bare ny forsterker først + + +

Takker så meget for alle bidrag! :-D

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Hvordan syns du AKG K601 er i forhold til K501/K530? Har hatt mine noen år nå, og K601 frister
    Kanskje noe mer oppløst i toppen, men mye dypere og fastere bass.
    Men ikke kjøp hos hfck, da de er billigere andre plasser.
    Obs, de er mye deiligere på!

Men tror jeg får mye mer ut av headsettet ved å bruke enten Doge eller Vincent hodetelefonforsterker med rør. Tror jeg går til innkjøp av enten den ene eller den andre til sommeren.

Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men tror jeg får mye mer ut av headsettet ved å bruke enten Doge eller Vincent hodetelefonforsterker med rør. Tror jeg går til innkjøp av enten den ene eller den andre til sommeren.

Hvem forhandler de?
    Pris?
    Går de på batteri?
    Og ikke minst, gir de høyt volum også?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Artig Får se om de har de for demo, når jeg skal opp å hente Hegel utstyret mitt! Blir nok til at jeg handler de hos HCK, har handlet mye der opp gjennom årene, så får en fin pris

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •