Brukbart skjermet signalkabel på 1,5 meter til 500 kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Brukbart skjermet signalkabel på 1,5 meter til 500 kr

Aye,

Refererer til denne tråden.

Da har jeg testet litt med billigkabler. En meter går greit, men den på to meter plukker opp altfor mye støy; kommer ubehagelige lyder fra diskanten når jeg legger øret mot høyttaleren. Vet ikke hvor merkbart det er fra sofaen (er noe kommunesvin her som selvfølgelig må sette igang å asfaltere akkurat når jeg skulle teste forsterkerne), men det er uansett ikke ønskelig. Jeg har derfor flyttet litt på monoblokkene, og setter dem ved siden av TVen istedenfor på gulvet, siden det da skal rekke med 1,5 m.

Mitt spørsmål er altså følgende: Er det noen butikker i Oslo som fører en slik kabel til den prisen?

Active Terminator sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra Dual-RCA Interlink 2m koster 465kr hos Eltek

Den skal være bra.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supra Dual-RCA Interlink 1m
    Supra Dual er en Interconnect stereo-kabel for analoge signaler, f.eks mellom signalkilde og forsterker. Supra Dual er utviklet for best mulig støyskjerming og musikalsk ytelse. Den Semi-balanserte oppkoblingen gir ytterligere immunitet mot elektro-magnetisk interferens. Det betyr at skjermen er tilkoblet jord kun i den ene enden av kabelen. Derfor går det ikke noe signal gjennom skjermen, og den fungerer kun som avskjerming. Jord-tilkoblingen er i den enden hvor teksten ender. Den jordede enden kobles til mottakerenden. I tillegg til den gode skjermende egenskapen til Aluminium-skjermen er innerlederne symmetrisk tvinnet for å unngå magnetisk innstråling. RCA-6 plugger.
    Takk! Dette så lovende ut. Jeg tror jeg lar tråden ligge til klokka 2, og om ingen advarer meg om å kjøpe den stikker jeg innom Eltek.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha en rask og billig ferdigløsning, så kan du jo titte på Biltemas Signalkabel RCA Competition som koster 149,- kroner for 1,5 meter. Den er en stereokabel, men lar seg lett splitte i to (de henger bare sammen i den ytterste plasten og kan trekkes lett fra hverandre med hendene. Kabelen er oppgitt til å være trippelskjermet (hva nå det betyr). Jeg har selv forsøkt den som erstatningskabel for noen gamle hjemmeloddede som også skulle være skjermet, men som plukket opp en del brum. Biltema-kablene var helt stille.

MEN det er et potensielt problem: RCA-pluggene er ganske stive og trange, så de kan være vanskelige å få på alle chassis-kontakter (hos meg gikk det greit på forsterkeren, mens jeg måtte jobbe litt på CD-spilleren).

Uansett så virker støyskjermingen godt, så jeg vil anbefale dem hvis det ikke er andre kvaliteter enn god støyskjerming og grei signaloverføring man er ute etter.

Vil du være på den sikre siden så går du for de nevnte Supra-kablene. Er du LITT gambler, så tester du de kledelig rosa Biltema-kablene.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte nettopp Eltek. Ser ut til at Supraene egner seg dårlig til monoblokker; de er festet sammen, og man kan ikke trekke dem fra hverandre uten å ødelegge skjermen. Skal jeg ha separate kabler kommer de på 800-1000 kr.

Da tror jeg jeg skal prøve Biltema. Er det en Biltema-butikk relativt sentralt i Oslo?

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema er på Alnabru:

BB

Active Neonsun sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel bare på Alnabru de har hus i Oslo såvidt jeg vet..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Da tror jeg jeg skal prøve Biltema. Er det en Biltema-butikk relativt sentralt i Oslo?
    Det er en Biltema-butikk i Oslo, og den ligger i Alna senter på Alnabru

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strømsveien 245, står det på Gule sider. Buss 402 mot Lillestrøm, sier Trafikanten. Da skal jeg gjøre et forsøk. Takk for hjelpen!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har endelig fått handlet et par av tidenes styggeste signalkabler. Roffe, du overdrev ikke når du sa at pluggene var harde og stive...har bare fått på én. Kommer med tilbakemelding når jeg har samlet krefter til å ordne resten. :?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Urgh. Kabelen løsnet fra pluggen, og jeg dro ikke i den engang. Nå må jeg på et eller annet vis få løsnet pluggen fra receiveren, og det ser ut til å være enda vanskeligere enn å få den på. :evil:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huffda. Det var ikke meningen å sette deg i en slik situasjon. Har du tatt vare på kvitteringen? Det burde være mulig å få pengene tilbake hvis du forklarer situasjonen, men bare hvis du har kvittering. Biltema er steile på det der.

Hadde ikke våget å anbefale den hvis jeg ikke hadde sett andre bruke den her på forumet... Håper du berger resten av utstyret ihvertfall.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, fikk ordnet det til slutt, men jeg tror jeg må komme med en advarsel til de som vurderer å handle kabler på Biltema. Kablene holder den lydkvaliteten prisen skulle tilsi, og skjermingen er ypperlig, men det er et ankepunkt, i tillegg til de fæle pluggene: De lodder ikke kablene sine, de bare skrur på pluggene. I en av mine var det ikke engang kontakt med begge lederne, og resultatet var selvsagt ingen lyd. Jeg fikk ordnet det med en god kniv og litt fingerferdighet, men tror jeg skal lodde litt når jeg bare får handlet en loddebolt og litt tinn.

Uansett, for en kabel til 75 kr hadde jeg ikke reist ut til Biltema igjen; det var et sant mareritt å komme seg dit med buss (til dels takket være åndsforlatte ruteplaner fra Trafikanten), og hele greia tok med rundt tre timer tur retur.

Mye kritikk her. Likevel er jeg fornøyd med kablene, kommer man seg rundt vanskelighetene er de absolutt verdt å ta en kikk på, særlig hvis alternativet er nonames fra Clas Ohlson.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm jeg har også opplevd at disse var trange. Delte de (skrudde av for å se lodding osv) da fant jeg ut at noen av de ikke var "kuttet" slik at de ikke kan settes på... Dvs det er en produksjonsfeil! Sorry så ikke tråden før nå.. Og jeg vil IKKE anbefale å bruke for mye makt før man evnt sjekker om det er feil på kablene.. Jeg gadd ikke å reise tilbake for 150kr, selv om jeg burde ha gjort det. Hadde jeg ødelagt forsterkeren skulle de pent å fått betalt...

Ellers har jeg vært borti at "dyre" phono ledninger i bilen har støyet, mens biltema sine var helt stille...

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine er kuttet, men var trange likevel. Den ytterste kappen er jo ikke kuttet, så da hjelper det lite at den innerste delen er kuttet. Det blir jo ikke noen "fjæring" i pluggen uansett. Kuttet du i ytterkappa også, når du først var i gang, SoundFre@k?

Når det gjelder lodding, så er senterpinnen loddet hos meg, mens kappen er festet med skruklemming. Nesten så jeg har lyst til å kutte en kabel for å se hvordan den er konstruert. Det med "trippelskjerming" høres jo litt fantastisk ut. (Men støyskjermingen fungerer jo bra, da).

Her er lenke til en som var fornøyd ihvertfall:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=14220#14220

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kastet den jeg. Lever i bruk og kast samfunnet. Tror det blir litt pirk å kutte i dem selv. Kjøpte 3 og kun den ene var ødelagt. Ja de andre var ganske trange dem og, men den siste gikk rett og slett ikke an å få på... Så det kuttet har endel å si!

Når man snakker om kvaliteten så burde man understreke opptil flere ganger hvilken pris vi snakker om her da :wink:
    Skal man bruke like mye penger hos Elkjøp, så kommer man hjem med lakrislisser.... Så jeg mener man får ganske mye for en liten sum.
    Planen er å bytte disse ut, men på studentlønn så går det ikke så fort...

Mvh

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •