Tråden for oss med Klipsch (og de som planlegger å kjøpe) - Side 33

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 33 av 46 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 ... SisteSiste
Viser resultater 641 til 660 av 902
    Newcomer A_hjelme sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hjalp det mot "skarp" lyd?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahjelme: hvis du sitter nærme vegg kan du dempe like bak ørene, dette vil gi mer bass og mindre (forhåpentligvis skrikete) diskant.

Newcomer Spoxie sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

?!

Er litt ny innen alt dette her, har lest en del her nå og det er noen ting jeg ikke helt skjønner, hva er sweetspot? ops: Og er dette noe som kun er viktig i sammenheng med surround?

Og hva er "pentode" og "triode" (i forbindelse med rørforsterkere)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spoxie
    Er litt ny innen alt dette her, har lest en del her nå og det er noen ting jeg ikke helt skjønner, hva er sweetspot? ops: Og er dette noe som kun er viktig i sammenheng med surround?

Og hva er "pentode" og "triode" (i forbindelse med rørforsterkere)
    Nå er jeg ikke noe trygg på uttrykkene jeg heller, men sånn jeg har skjønt det er sweetspot der man sitter (sofaen, stolen osv). Pentode og triode vet ikke jeg hva betyr.

Her er forresten link til AVforums tekniske ordbok:
    http://avforum.no/forum/generelle-gu...ke-ordbok.html

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest alle inleggene her, men RF-63 er å foretrekke fremfor RF-82 har jeg fått med meg. Men hvordan ligger RF-83 ann i denne "stigen" da? Jeg og min kjære var å kikket på høyttalerene på Soundplanet i Arendal, og hun syns de andre ble så "små", de hadde riktignok ikke RF-63 utstillt, men de hadde RF-62 og RF-83 der. Og hun likte godt RF-83 fremfor RF-62 pga. størrelse. Eneste var at de var litt dype da, hehee, er jo voksne høyttalere.

Men lydmessig, hvordan ligger RF-83 ann mot RF-63?
    Jeg skal bruke de hovedsaklig til film.
    Rommet er på ca 50m2 med åpen kjøkken løsning.

Noen innspill?
    Sorry, men orker ikke lese gjennom alle postene her. beklager...

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort forklart, så er sweetspot der lyden høres best ut. Eller som Wikipedia sier: Audiophiles/Recording Engineers will refer to a "sweet spot" as the exact center point between two speakers where an individual is fully capable of hearing the stereo audio mix the way it was intended to be heard by the mixer

Pentode
    Triode

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke jeg får vekk den skarpe lyden snart, så selger jeg!
    Hvor mye kan jeg forvente å få for hele sulamitten??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av A_hjelme
    Hva med å prøve å kvele det med en rørforsterker? Har hørt at det kan hjelpe.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare for å komme med noen noen tips til noen små å litt større tweaks som kan hjelpe

1- kjøp deg en radioshack lydtryksmåler, så kan du jobbe litt med plaseringen til høyttalerene, riktignok for å få en best mulig basskurve fra frontene

2- kjøp deg en pakke med rockwool plater, fra frksempl monter, koster ikke mer en 600kr for en pakke. Lag så en ramme rundt de og kle de med frksmpl biltema høyttalerstoff (50kr rullen).Platene kan du henge på sideveggene og/eller bakkvegen for å dempe førstegangsrefleksjoner, du tar enkelt å greit å plasserer et speil på sideveggen eller bakveggen, bevegg så speilet til du kan se høyttaleren i speilet nå du siter i sweetspott, her skal da platene stå.

3- Har du prøvd romkorreksjon?, gjorde ihvertfall underverker for meg. Dempet både en peak jeg hadde på 50hz, å dempet 5db i 10khz omerådet å litt annet mask. Jeg fikk best resultat med naturell modus. men vær forberedt på og måte kjøre romkorreksjonen mange ganger, då får du også en viss ide hvor problemt ligger.

men bare et lite mac-gyver triks fra min side, (får håpe jeg ikke bli halsugd nå Når jeg kjørte romkorreksjon slett jeg litt med at romkorreksjonen klarte å få ulik lydisgnatur i frontene, det jeg da gjorde var å sette på et y-ledd på den ene inngangen på effektforsterkeren slik at jeg kunne koble både front l og front r preaut til en høyttaler, så i praksis målte egentlig romkorreksjonen egentlig same høyttaler så jeg kan si at jeg lurte den på en måte, jeg fikk da den same peq resultatene på begge høyttaleren. Dette hørres kanskje litt bizare ut:lol: , men det fungerte topp for min dell

jeg slet selv med endell romlebass og skarp diskant før, men nå etter jeg har gjort dette har jeg nesten en flat kurve fra 40-100hz, å den skarpe diskanten er nesten helt borte

håper dette var til hjelp

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

rf83

hei.. noen her som har rf83 / 63 som kan svare på dette ;

Om mellomtone / bass elementer i RF83 skal bevege seg slik som man gjerne forbinder med typiske " bass bevegelser " ?

Hadde tidligere CLSC215 og med min gamle receiver klarte denne å pumpe rimelig god driv i disse..

Byttet til kraftigere forsterker onkyo 875 om rf83 og de nevnte elementer beveger seg veldig lite.. må nesten kjenne på de for å kjenne at de rører seg..

dette er også med bi-amp.

så et klipp på youtupe (dog rf82) som fikk min interesse ettersom disse pumpet som et bass element når de spilte..

Har jeg rett og slett nødt å kjøpe en skikkelig effekt ?

Har tenkt på dette nå, og tar gjerne imot tips.. vil ha alternativer som klarer å få ut potensialet til RF83, og som klarer å drive disse godt!

parasound NC2250, rotel rb1080 og oberon 6,1 samt rotel rb1092 er aktuelt.. er spranget opp til de 2 siste verdt de ekstra pengene ??

kriteriet er at de skal klare å drive rf83 så bra som mulig...

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo'en er nok en del for svak. Ville nok gått for Parasound forsterkeri siden Klipsch og Parasound kombinasjonen er meget god.

Parasound A21 er en veldig kompartibel forsterker til Rf-83

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det you tube klippet som c v refererer til er fra en av starwars filmene , et sinnsykt lydspor når du drar på litt :-D Det er ikke normalt med store membranutsving som dette ved musikkavspilling, hverken på 82 eller 63
    På film er saken en helt annen da mye av moroa ligger i øvre bassområdet, det såkalte magasparket

mvh
    Finn

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av c-v
    hei.. noen her som har rf83 / 63 som kan svare på dette ;

Om mellomtone / bass elementer i RF83 skal bevege seg slik som man gjerne forbinder med typiske " bass bevegelser " ?

Hadde tidligere CLSC215 og med min gamle receiver klarte denne å pumpe rimelig god driv i disse..

Byttet til kraftigere forsterker onkyo 875 om rf83 og de nevnte elementer beveger seg veldig lite.. må nesten kjenne på de for å kjenne at de rører seg..

dette er også med bi-amp.

så et klipp på youtupe (dog rf82) som fikk min interesse ettersom disse pumpet som et bass element når de spilte..

Har jeg rett og slett nødt å kjøpe en skikkelig effekt ?

Har tenkt på dette nå, og tar gjerne imot tips.. vil ha alternativer som klarer å få ut potensialet til RF83, og som klarer å drive disse godt!

parasound NC2250, rotel rb1080 og oberon 6,1 samt rotel rb1092 er aktuelt.. er spranget opp til de 2 siste verdt de ekstra pengene ??

kriteriet er at de skal klare å drive rf83 så bra som mulig...
    når elementene beveger seg lite selv når du har litt volum, er jo det bare positivt, det viser bare at høyttalerene har masse igjen å gi slik er det med mine rf-82 også

du vil nok slevsagt få endel forbedring med en effektforsterker, men onkyoen burde klare å dra klipschene ganske bra

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,975
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg

synes også det var bemerkelsesverdig lite bevegelse i membranene, men jeg har blitt overbevist om at forsterkeren har såpass kontroll på elementene at den holder dem i jerngrep.

Har selv rf82 og det er lite bevegelse selv langt opp i volum!

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har alltid følt at oknyoen har kart å drive rf83 rimelig greit hvertfall - har bare trodd at det skulle være sånn med membranen liksom..

Men det er altså såpass lite bevegelse at jeg må kjenne på med hånden for å se at der skjer noe (omtrent hvertfall)

På filmsjekket jeg i går, og var på ingen måte voldsom reaksjon der heller.. dette var på filen " iron man" det beveger seg, men svært, svært lite altså.. må stå fra siden og se med argusøyne for å merke noe.. :P

mulig det skal være sånn - for høres igrunn ganske så bra ut, men fikk altså litt aha opplevelse etter jeg så dette klippet..:P

Dog - effektforsterker til front og center kommer !

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å bytte ut mot SVS MTS-01.
    Tror klipsch-systemet jeg har nå er for stort for rommet.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er de lagt ut for salg..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er de lagt ut for salg..

jeg ville prøvd å tweake litt først. min erfaring angående klipsch er at det kan være litt arbeid med å få de til å spille bra, andre høyttalere er det kanskje lettere å få et bra resultat med, men når man først får det til med klipsch får man et supert resultat, men men det kan hende rommet ditt er helt uegnet for de som du sier

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart ikke Onkyon får orden på klipschene din ja

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kan jeg selge det for?

RF-83: ca 16ooo,-
    RC-64: ca 6ooo,-
    RS-62: ca 6ooo,-

Høres det greit ut?
    De er 8mnd gamle.

Side 33 av 46 FørsteFørste ... 3 13 23 29 30 31 32 33 34 35 36 37 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •