Hjelp med å forstå moms/toll ved kjøp fra fynda.se

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer Blacksmit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med å forstå moms/toll ved kjøp fra fynda.se

Har prøvd å søke etter dette, men har ikke blitt så veldig mye klokere, derfor spør jeg konkret.

Skal bestille høytalere fra fynda.se, summen blir på 9495,- svenske kroner inklusive svensk mva.
    Dette må forskuddsbetales, skal jeg da "overføre" det summen blir i norske kroner inkl svenske mva??
    Varene blir levert som "poste restante" på et postkontor i sverige. Der trenger jeg vel ikke å betale noe.

Kan jeg da bare kjøre hjem igjen, eller må jeg gjøre noe med henhold til mva. Gå innom et eller annet sted i sverige, få tilbake momsen, så gå "et eller annet" sted på norske sida og betale norske mva?

Hva med toll?? har jeg forstått det riktig at det ikke blir noe som helst toll på høytalere?

Takk hvis noen kan forklare meg litt rundt dette..

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare få sendt varene rett hjem? det er lik moms i Norge og Sverige.
    Det er ingen tollsatser på slike varer.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Det blir toll på høyttalerene, men det blir ikke å koste noe mere en hva du betaler for de i Sverigie, da momsen er den samme.

Det du må gjøre er å betale varene, ta med varene til tollen, for så å betale norsk moms. Lever kvittering for betalt moms ( Norsk ) i butikken der du kjøpte de for å få tilbake Svensk moms..

Ikke noe tungvint, men slik er det.

A.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Kan du ikke bare få sendt varene rett hjem? det er lik moms i Norge og Sverige.
    Det er ingen tollsatser på slike varer.
    fynda.se leverer ikke til norge. Må hentes på et postkontor i Sverige. Ingen tollsatser?? Personen under deg skriver at det er toll..

Newcomer Erik Nygård sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blacksmit
    fynda.se leverer ikke til norge. Må hentes på et postkontor i Sverige. Ingen tollsatser?? Personen under deg skriver at det er toll..
    Toll og moms er to ulike saker!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om å få sendt varene inn til landet
    http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...;parentid=75518

Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie

Varer fra 200 kroner må fortolles
    Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Da må du betale merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader. Kjøper du for eksempel en CD til 210 kroner og det koster 40 kroner i porto må du betale 63 kroner i merverdiavgift. Det er ikke toll på CD-er.

Om å hente varer over grensen selv

"Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)
    Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.
    ...
    Verdigrense
    I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet.

"
    Om gaver fra utlandet

Får du tilsendt en gave fra en privatperson bosatt i utlandet, er den toll- og avgiftsfri dersom verdien på varen er under 1000 norske kroner.
    En gavesending er en vare som sendes uten noen form for vederlag fra privatpersoner bosatt i utlandet til privatpersoner i Norge. Dette forutsetter at verdien på varen uten frakt er under 1000 norske kroner. Du kan motta gaver avgiftsfritt så lenge den skal brukes av deg eller din familie.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Hei.
    Det blir toll på høyttalerene, men det blir ikke å koste noe mere en hva du betaler for de i Sverigie, da momsen er den samme.

Det du må gjøre er å betale varene, ta med varene til tollen, for så å betale norsk moms. Lever kvittering for betalt moms ( Norsk ) i butikken der du kjøpte de for å få tilbake Svensk moms..

Ikke noe tungvint, men slik er det.
    Forstår jeg deg rett, så skal jeg første betale pengene til butikken (fynda.se) inkl svensk moms. Så ta varene samt kvittering og gå til tollvesenet på den norske grensa. Der så viser jeg fram kvitteringen på totalt 9495,- svenske kroner, og de tar og trekker fra 25% på beløpet som blir totalt 7121,25 kr (svenske eks moms), så må jeg betale de 25% av dette til norske tollvesenet. Som forsåvidt blir samme summen 2374. Til dette tidspunktet har jeg da brukt 11869,-. Når jeg kommer hjem så sender jeg fynda.se kvitteringen for at jeg betalte norsk mva og så sender de meg de svenske mva tilbake?!?!

Gjør norske tollvesenet summen på 7121 om til norske kroner, og så legger på 25% norsk moms??

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Om å hente varer over grensen selv
    http://www.toll.no/templates_TAD/Art...guage=NO#kvote

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.
    ...
    Verdigrense
    I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for. Hvis verdien av en vare overstiger denne grensen, må toll og avgifter betales av varens verdi i sin helhet. Varer som utgjør et hele, kan ikke deles og innføres over flere reiser, eller av flere personer. Dette gjelder selv om verdien av den enkelte del er mindre enn NOK 6000/3000. Kan du ikke dokumentere verdien, f.eks. ved kvittering, fastsettes verdien skjønnsmessig av Tollvesenet.

"
    Betyr dette at hvis jeg har en kvittering med masse forskjellige varer som totalt overstiger 6000,- nok, så må jeg betale toll og avgifter for hele beløpet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betyr dette at hvis jeg har en kvittering med masse forskjellige varer som totalt overstiger 6000,- nok, så må jeg betale toll og avgifter for hele beløpet?
    Nei, ikke slik jeg forstår det. Dette gitt at kvitteringen er spesifikk og at varene ikke betraktes "som et hele".
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    I tilfeller hvor verdigrensen på NOK 6000/3000 overskrides, kan du selv velge hvilke varer du vil betale toll og avgifter for.
    Jeg kan selvsagt ikke garantere at min fortolkning av teksten er som en tollbetjent ser det =)

-k

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok totalverdien av det du kjøper som menes.
    Ta kontakt med Tollvesenet og hør hvordan du på best (lettest) mulig måte får gjort dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen blir mest sannsynlig liten om du velger å få det levert til norge.

Fyndborsen.se er veldig greie på dette :-)
    Når man ser på sidene så er frakten stiv om man skal sende til norge, men gjør som meg å send en mail med det du skal ha - så får du nok litt rabatt :-)
    Be gjerne om å få pris levert til norge samt sverige for å sammenligne..

endte opp med en forskjell på +400,- levert på døra mi vs levert i sverige hvor jeg hadde måttet brukt bensin og tid på å hente...
    De trekker fra den svenske momsen, posten krever inn mva'n (er ikke toll på slikt) mot et gebyt på litt over en hundrings...
    Og siden det er 25% mva i begge landene, så er det bare valuttakurs forskjellen som utgjør noe forskjell...

men stikker du til sverige og henter så stopper du på den norske tollstasjonen (kjører på rødt) og betaler momsen der... om du ikke bare kjører :P
    Men pass på at det er spessifisert svensk moms og frakt på fakturaen din, ellers må du betale moms på hele beløpet inkl det du har betalt av svensk moms. Frakt er mva fritt mener jeg.
    Forskjellen for deg er uansett bagatellmessig, er bare hvilket land du ønsker skal få momsen du har betalt :P

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm... hvis du skal hente de i Sverige, så er det vel bare å trå gassen i bånn og kjøre på grønt? Men ser du en toller ute mot veien, er det nok lurt å slenge på blinklyset og kjøre på rødt

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av preje
    Hmmm... hvis du skal hente de i Sverige, så er det vel bare å trå gassen i bånn og kjøre på grønt? Men ser du en toller ute mot veien, er det nok lurt å slenge på blinklyset og kjøre på rødt
    Det er nok ikke så lurt. En særping ble stoppet i høst etter å har kjørt forbi tollen med en 50 tommer plasma. Han fikk 20000,- i bot og mistet tv'en. Da angrer man nok bittert på at man ikke tok seg tid til ett lite momsbytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo bare idioti og ikke kjøre inn på rødt og betale momsen, er jo tross alt bare snakk om en minimal sum..

f.eks den tv'n til 20000,-

20 000:- SEK (17 000,- NOK)
    - 4 000:- SEK (svenske momsen)
    16 000:- SEK
    13 600,- NOK (ved en kurs på 85,-)
    + 3 400,- NOK (norsk moms)
    17 000,- NOK totalt

Som totalt sett blir akkurat det samme!! blir ikke det rett da?

Newcomer preje sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Det er nok ikke så lurt. En særping ble stoppet i høst etter å har kjørt forbi tollen med en 50 tommer plasma. Han fikk 20000,- i bot og mistet tv'en. Da angrer man nok bittert på at man ikke tok seg tid til ett lite momsbytte.
    ha ha ha... det var nok ikke så lurt nei. Men jeg har flere ganger vært over svenskegrensa, og kun blitt vinket inn en gang..... men så var det den ene gangen da Kan banne på at man har bilen full av stæsj ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har litt tungt for det, men man kan ha med varer for inntill 3000 kroner toll og avgiftsfritt over grensa, betyr det at jeg ikke skal betale moms i det hele tatt? Altså om jeg handler fra fynda.se så skal det ikke betales svensk moms heller?, eller er det sånn at jeg må stoppe på grensa for å betale norsk moms likevel????

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker jeg ikke feil på strak arm, så er det 3000,- om du har vært ute av landet mindre enn 48 timer og 6000,- om du har vært ute av landet mere enn 48 timer....

men tror uansett det er nesten lik moms i sverige, dvs du får fratrekk for den allerede betalte svenske momsen...

om f.eks den svenske momsen er 20% er det bare 5% mere du skal betale, siden den norske momsen er 25%. Samt kurs forskjellen det er på momsen, da dette skal betales i NOK.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den svenske mva'en er også på 25%.

Fra toll.no:

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt.

Verdigrense

OBS: Jeg tror ikke du kan ta med deg matvarer for 3000 i tillegg til en forsterker til samme prisen på en svipptur. Grensen gjelder summen av alle varer du har med deg. I mitt eksempel må du da betale mva på forsterkeren, men du får muligens tilbake svensk mva i butikken du handlet i om du har kvittering på betalt norsk mva.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har du det ja, men også litt kronglete svar fra meg ang mellomværet...
    dem trekker fra den svanske momsen i SEK, som igjen legges til igjen i NOK...

Så det er ingen fare å stikke innom tollen :-)
    men som pnerbye skriver, om du handler EN ting, f.eks en tv og den koster 8000,- så må det betales moms for hele beløpet.
    men kjøper du f.eks to tv'r til prisen av 4000,- pr styk, så får du den ene 'gratis' mens den andre må du omgjøre momsen på....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Den svenske mva'en er også på 25%.

Fra toll.no:

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt.

Verdigrense

OBS: Jeg tror ikke du kan ta med deg matvarer for 3000 i tillegg til en forsterker til samme prisen på en svipptur. Grensen gjelder summen av alle varer du har med deg. I mitt eksempel må du da betale mva på forsterkeren, men du får muligens tilbake svensk mva i butikken du handlet i om du har kvittering på betalt norsk mva.
    ikke noe problem å reise bare for å hente varene, men jeg kan altså bare kjøre på grønt og vise kvittering på under 3000 kroner og så er alt greit???????? skal kun handle høytalere til 2700 kroner

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •