XTZ og/eller SVS - er det bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 50
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ og/eller SVS - er det bra?

Beklager folkens, dere ser sikkert mange slike håpløse tråder!

Etter mange år i "dvale" skal jeg sette opp et bra opplegg til TV/surround/litt musikk. Det er en relativt stor stue vi snakker om. Jeg har bestemt meg for Pioneer 5080XA, peiler meg kanskje inn mot Yamaha RX-V1700 eller 1800, men er helt forvirra på høyttalere! ops:

Jeg har søkt og trålt på disse utmerkede forumsidene og blir stadig mer opplyst, og stadig mer forvirra. Først hadde jeg tenkt meg KEF 3005, men er blitt litt usikker. Så ser jeg masse flott omtale av Dynavoice, XTZ og SVS, navn som er ukjent for en som begynte hi-fi karrieren med lett brukte KEF LS3/5a :-D

Hvordan vil et SVS anlegg være f.eks med 4xSBS-01 og SCS-01, eller 3xSCS-01 og 2xSBS-01. Hva med sub? Hva er best, SB12-plus eller PB 12-NSD ?

Eller XTZ med en eller annen kombo med 99.25 front pluss center(?) og 99.22 bak? (Seas lyder jo bra ...) sub 99 W12 er utsolgt, spiller W12S like bra?

Problemet er jo at jeg ikke får hørt disse greiene siden de kjøpes på internett, eller skulle jeg satset på noe annet?

Alle innspill tas i særdeleshet imot med takk!

Bjørn

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet, om du bruker søkefunksjonen her så finner du uendelig mange tråder i samme gate, er det ca 15k som er budsjettet til høytalere da eller? Både SVS og XTZ gir jo som kjent mye valutta for pengene, og det er mange som velger akkurat en av disse pakkene..

Hificenter har veldig gode priser på Nothridge serien nå om dagen, kanskje noe for deg?
    Gulvstående Hi-Fi Center Kjeden

Så har vi feks Dynabel som gir mye for pengene:
    ELTEK AS

Chorus serien til JMlab er ålreit
    HI-FI Huset AS - Vis Produkter >>

Hadde jeg vært deg ville jeg kanskje startet med noen gode fronter og utvidet ettervært, feks Klipsch RF 82 eller 63, B&W DM683, Dali Ikon 8, Patos Lyric 402 eller 502, Dynaudio Audience 72SE ( nå på tilbud ) etc.. kommer litt ann på hva du er ute etter.. Det lureste du gjør er å ta deg en dagstur til Oslo og lytte til så mye som du kan..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke lett

Var jeg deg så ville jeg kjøpt en HD klar receiver, da står man friere om man kjøper seg en hd kilde, samt du får gjerne utnyttet skjermen din bedre i tillegg til langt bedre lyd.

Er veldig vanskelig å si om du skal går for noe av det du foreslår sånn uten videre, man kan lett bruke lang tid på å gå rundt å kikke/lytte, låne med seg hjem og prøve ut for å finne høyttalere som passer deg og ditt rom best.

XTZ er blitt en kjent merke i løpet av den siste tiden, mest fordi at de leverer meget god ytelse til relativt lav pris. SVS har jo fått veldig mye omtale her på forumet, og mest på grunn av deres dimensjoner og dypbassegenskaper og ytelse i forhold til pris.

Forskjellene på PB12 NSD og SB12 Plus ligger i størrelse/utseende, kasseløsning (lukket/bassrefleks), akustiske egenskaper og gjerne egnede bruksområder. 12NSD er er stor subwoofer, og den spiller stort også, men den er nok ikke like musikalsk og stram som SB12 Plus'en, men den stiller igjen sterkere når det kommer til maks output og dypbassegenskaper.

Om du skal kjøre like store fronter som senter, eller like store fronter som bakkanalene i SVS settet er opp til deg å bedømme, alt etter hvor stort rommet er og hvordan du kommer til å kjøre oppsettet.

XTZ stativhøyttalerne som du henviser til er utrolig flotte og har fått særdeles god kritikk. Hadde jeg skulle hatt med statichøyttalere i den priklassen idag vet jeg hva jeg hadde valgt.

Vær obs på at SVS produktene kan du prøve i 45 dager og deretter returnere om du ønsker det.

Om det er disse du har sett deg ut, og om du har råd til det, ville jeg gått for XTZ stativ- og senter høyttaler og en SVS SB12+. Da snakker du griselekre høyttalere med særdeles god lykvalitet å varte opp med!

Front og bak:

XTZ 99.25 i sort pianolakk

Senter:

XTZ 99.25 Skjermet

Subwoofer (pianolakk):

Welcome to L-Sound!

Receiver:

Welcome to L-Sound!

Da har du et oppsett av ypperste klasse, som vil fungere like godt til musikk som til film!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er budsjettet til til høyttalerem forsterker/signalkilder osv?

Hvor stor er stuen din?

Vil du handle alt med en gang, eller ta det over tid?

Skal det brukes like mye til film som til musikk?

Hvilke preferanser har du?

:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for respons!

Budsjett er litt udefinert, jeg har råd til å bruke penger på dette, men det er mer å finne balansen mellom behov og hvor du får mest for pengene.

Stua er ca. 50m2, men ikke helt kvadratisk. Har tre vegger i den delen av stua som anlegget skal stå, frontene kan evt. stå på gulv eller henge på vegg. Bakveggen er grei for bakhøyttalere, ca 5 meter fra bakhøyttaler til front.

Skulle gjerne ha greiene i hus til jul .....:-D

Skal brukes betydelig mer til film enn musikk.

Preferansene er nokså åpne, ønsker noe relativt bra lydmessig kombinert med god "rumleeffekt" når aliens kommer opp av jorda på "War of the worlds"

Yamaha'en, duger den forresten?

Og nok en gang takk for super respons!!!

Bjørn

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjørnto
    Tusen takk for respons!

Budsjett er litt udefinert, jeg har råd til å bruke penger på dette, men det er mer å finne balansen mellom behov og hvor du får mest for pengene.

Stua er ca. 50m2, men ikke helt kvadratisk. Har tre vegger i den delen av stua som anlegget skal stå, frontene kan evt. stå på gulv eller henge på vegg. Bakveggen er grei for bakhøyttalere, ca 5 meter fra bakhøyttaler til front.

Preferansene er nokså åpne, ønsker noe relativt bra lydmessig kombinert med god "rumleeffekt" når aliens kommer opp av jorda på "War of the worlds"

Bjørn
    Skal det brukes til film, tror jeg at du burde gå for SVS subben. Har selv en XTZ 10" og den er veldig god på film, men ikke så veldig spennende på film.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok!

Er du villig til å gå for noen gulvstående, og hvor langt vil du strekke budsjettet?

50m2 er ganske mye, og det skal en del til for å fylle dette rommet godt med god lyd.

Har mange forslag til deg, men må bare ha noe å forholde meg til :-D

Dette blir gromt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for respons!

Bjørn
    RX-v1800 er knall!

Og det er bare hyggelig!

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp en pakke fra Klipsch, ligger 7.2 oppsett fra Klipsch på bruktbørsen
    KLIPSCH REFERENCE- DE STØRSTE HØYTALERNE- I 7.2 OPPSETT- FLYTTESALG

Ville da eventuelt vurdert en stor sub fra SVS istedet eller i tillegg til Klipsch subbene, det vil nok rive ekstra godt i magan på war of the worlds

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager folkens, dere ser sikkert mange slike håpløse tråder!

Etter mange år i "dvale" skal jeg sette opp et bra opplegg til TV/surround/litt musikk. Det er en relativt stor stue vi snakker om. Jeg har bestemt meg for Pioneer 5080XA, peiler meg kanskje inn mot Yamaha RX-V1700 eller 1800, men er helt forvirra på høyttalere! ops:

Jeg har søkt og trålt på disse utmerkede forumsidene og blir stadig mer opplyst, og stadig mer forvirra. Først hadde jeg tenkt meg KEF 3005, men er blitt litt usikker. Så ser jeg masse flott omtale av Dynavoice, XTZ og SVS, navn som er ukjent for en som begynte hi-fi karrieren med lett brukte KEF LS3/5a :-D

Hvordan vil et SVS anlegg være f.eks med 4xSBS-01 og SCS-01, eller 3xSCS-01 og 2xSBS-01. Hva med sub? Hva er best, SB12-plus eller PB 12-NSD ?

Eller XTZ med en eller annen kombo med 99.25 front pluss center(?) og 99.22 bak? (Seas lyder jo bra ...) sub 99 W12 er utsolgt, spiller W12S like bra?

Problemet er jo at jeg ikke får hørt disse greiene siden de kjøpes på internett, eller skulle jeg satset på noe annet?

Alle innspill tas i særdeleshet imot med takk!

Bjørn

SVS/Lsound har Sluttsalg på en del produkter nå ..... Så 2 svs suber burde vel være mulig ;p

Både SVS og XTZ vil gi mye god lyd for pengene :-)
    Med tanke på hvilken sub så er det vel bare og spørre hvordan du liker lyden.
    Dyp og tung eller tørr og rask

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    kjøp en pakke fra Klipsch, ligger 7.2 oppsett fra Klipsch på bruktbørsen
    KLIPSCH REFERENCE- DE STØRSTE HØYTALERNE- I 7.2 OPPSETT- FLYTTESALG

Ville da eventuelt vurdert en stor sub fra SVS istedet eller i tillegg til Klipsch subbene, det vil nok rive ekstra godt i magan på war of the worlds
    Nice! Har du råd til å strekke deg til dette prisnivået bjørnto?

Skulle til å anbefale noen Klipsch selv, dog litt billigere prisleie

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal det følges med på! Dette virker voldsomt spennendes! Er nesten sikker på mannen/gutten ender opp med noe gromt, både høyttalere og sub! :-D
    SVS er en sikker vinner når man ser film kontra XTZ som JEG syntes spiller bedre på musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Dette skal det følges med på! Dette virker voldsomt spennendes! Er nesten sikker på mannen/gutten ender opp med noe gromt, både høyttalere og sub! :-D
    SVS er en sikker vinner når man ser film kontra XTZ som JEG syntes spiller bedre på musikk.
    Hehe, kommer helt an på hvilken modell og hvordan den tunes og kalibreres

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dobbelpost!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig kalibrert er sb12 mye bedre både til musikk og film enn xtz w12, har hatt begge, men størrelsen til sb'n setter sine begrensinger selv om den går fint ned til 20hz med romforsterkning og litt til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Er ikke lett

Var jeg deg så ville jeg kjøpt en HD klar receiver, da står man friere om man kjøper seg en hd kilde, samt du får gjerne utnyttet skjermen din bedre i tillegg til langt bedre lyd.

Er veldig vanskelig å si om du skal går for noe av det du foreslår sånn uten videre, man kan lett bruke lang tid på å gå rundt å kikke/lytte, låne med seg hjem og prøve ut for å finne høyttalere som passer deg og ditt rom best.

XTZ er blitt en kjent merke i løpet av den siste tiden, mest fordi at de leverer meget god ytelse til relativt lav pris. SVS har jo fått veldig mye omtale her på forumet, og mest på grunn av deres dimensjoner og dypbassegenskaper og ytelse i forhold til pris.

Forskjellene på PB12 NSD og SB12 Plus ligger i størrelse/utseende, kasseløsning (lukket/bassrefleks), akustiske egenskaper og gjerne egnede bruksområder. 12NSD er er stor subwoofer, og den spiller stort også, men den er nok ikke like musikalsk og stram som SB12 Plus'en, men den stiller igjen sterkere når det kommer til maks output og dypbassegenskaper.

Om du skal kjøre like store fronter som senter, eller like store fronter som bakkanalene i SVS settet er opp til deg å bedømme, alt etter hvor stort rommet er og hvordan du kommer til å kjøre oppsettet.

XTZ stativhøyttalerne som du henviser til er utrolig flotte og har fått særdeles god kritikk. Hadde jeg skulle hatt med statichøyttalere i den priklassen idag vet jeg hva jeg hadde valgt.

Vær obs på at SVS produktene kan du prøve i 45 dager og deretter returnere om du ønsker det.

Om det er disse du har sett deg ut, og om du har råd til det, ville jeg gått for XTZ stativ- og senter høyttaler og en SVS SB12+. Da snakker du griselekre høyttalere med særdeles god lykvalitet å varte opp med!

Front og bak:

XTZ 99.25 i sort pianolakk

Senter:

XTZ 99.25 Skjermet

Subwoofer (pianolakk):

Welcome to L-Sound!

Receiver:

Welcome to L-Sound!

Da har du et oppsett av ypperste klasse, som vil fungere like godt til musikk som til film!
    Interessant! SVS SB12+ og XTZ 99.25.

Har peishylle bak, slik at bakre høyttalere må stå på hylla eller på vegg. Kan 99.25 monteres på vegg eller stå på hylle? Dersom ikke, er det noen mindre XTZ modeller som egner seg som bakhøyttalere?

Er det kabler som kan spesielt anbefales fra L-sound eller Surround?

Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har peishylle bak, slik at bakre høyttalere må stå på hylla eller på vegg. Kan 99.25 monteres på vegg eller stå på hylle? Dersom ikke, er det noen mindre XTZ modeller som egner seg som bakhøyttalere?

Bjørn
    Har du mulighet for gulvstående fronthøyttalere?

99.25 trenger en del luft rundt seg for å yte sitt beste, kan fort bli veldig tafatt om de blir klint opp til en vegg

Om du har mulighet for gulvstående høyttalere, så har jeg en knallpakke (forslag) til deg

Bettercables er veldig bra kabler til en rimelig penge, de føres av L-Sound

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det var nevnt tidligere også men nevner det bare kort igjen. Hi-Fi Center Kjeden selger ut Northridge serien sin fra JBL ekstremt billig, (type 50-60% avslag) se f.eks. E-80 til E-100.

Dette er faktisk ganske gode høyttalere, med typisk JBL trykk og mye underholdning. Ingen tvil om at det er ekstremt mye anlegg for pengene.

Hvorvidt du liker JBL eller ikke må du selv avgjøre, men tror det kan være verdt turen innom butikken.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bjørn
    Better Cables får mye skryt og har en helt grei pris. Har både sub og coax kabel fra de og de fungerer ihvertfall ypperlig. Høytalerkablene er det og mange som bruker og er svært fornøyd med.

Tror en kombo av svs og xtz vil gi deg svært mye for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var Pioneer 5080 og Yamaha 1800 i hus. :-D Får ikke pakket opp før i morgen. Blir egentlig stadig mer tent på XTZ og SVS sub jo mer jeg leser av referanser.

Kan det anbefales noen høyttalerkabler fra l-sound.no og Surround.no, og typisk hvor lang tid tar det fra bestilling til leveranse?

Bjørn

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •