Hjelp til valg av høytalere, ca 3k, gulvstående (LØST)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Hjelp til valg av høytalere, ca 3k, gulvstående (LØST)

Hei

Jeg har følgende anlegg per nå:

Acurus L10 preamp
    Dynamic Precision Number One Power Amp
    Audiolab 800 DAC
    Audiolab 800 CDM
    Høytalere: Mission 751

Høytalerene har etter mine ører helt kurant lyd, men det mangler litt føler jeg. Problemet mitt er at jeg er student, og har begrenset med plass på hybelen. Dog, jeg vil ha mer trykk og et mer levende lydbilde. Føles som noe mangler med Mission høytalerene. Jeg er nok primært på jakt etter noe brukt, da man får mer for pengene slik jeg ser det.

Hybelen er som sagt ikke større enn 14-15m2, men det er ikke gulvplass jeg mangler, det er rom-plass, så jeg har ikke plass til høytalere som må stå alene og de bør helst tåle å stå ganske nærme veggen. Kan sikkert plassere de opptil 20-30cm ut, men ikke mer.

Utfordringen min er at jeg ikke er veldig informert om høytalere, og selv om jeg liker god lyd, vet jeg ikke hva som passer inn med mitt anlegg slik det er nå.

Jeg har sett på følgende:
    NHT 2.5i
    HREF Design høytalere

Jeg har lagt linja på omtrent 3000, men om det er snakk om mye bang-for-bucks kan jeg gå litt over. Jeg vil ha høytalere som fungerer til film, men musikken er viktigst for meg. Det går mye i alt fra Pink Floyd, rap og hip hop, rock, klassisk.. Mye rart med andre ord. Jeg vil ha høytalere som leverer trykk, men som ikke er helt Cervin Wega..

Setter veldig stor pris på alle innspill...!!

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mhm

Jeg ville vurdert Dynavoice jeg da til rundt tre tusen Første valget mitt ville kanskje vert disse på tilbud til to tusen: Dynavoice M-65 i sort farve
    Vil du legge litt mer i det og få en bedre men mindre høytaler i lekker pianolakk? : Dynavoice Definition DF-5 i sort farve

Eller oppgradere litt av elektronikken og kjøpe denne: Dynavoice Magic F-6 i sort pianolakk

Jeg har hørt alle tre av disse og de ga meg en positiv overaskelse alle, det er svenske saker som har høstet god kritikk på nett og i blader.
    Ellers kan du jo gå for en stativ høytaler med en liten subb....
    : XTZ 99 W8.16 i sort pianolakk kanskje med et par lekre Dynavoice Definition DM-5 i sort farve

Om du skal ha et rimlig merke så er Dynavoice ett av de beste, de fleste andre steder får du ikke mer enn en stativhøytaler til rundt 3k desverre.

men lykke til.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Hei

Jeg har lagt linja på omtrent 3000, men om det er snakk om mye bang-for-bucks kan jeg gå litt over. Jeg vil ha høytalere som fungerer til film, men musikken er viktigst for meg. Det går mye i alt fra Pink Floyd, rap og hip hop, rock, klassisk.. Mye rart med andre ord. Jeg vil ha høytalere som leverer trykk, men som ikke er helt Cervin Wega..

Setter veldig stor pris på alle innspill...!!
    Den største Gulvstående modellen jeg nevnte over ville du nokk like men til film er de jo kjekt med en liten subb nesten uansett
    Det er en større også som gir deg veldig mye for pengene: Dynavoice Challenger M-85 i Black Oak

Bor du nære oslo kan du spare frakt pengene også.

Brukt er jo også et alternativ kjekt å holde seg oppdatert på torget her inne.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikker litt rundt her inne nå. Mye spennende, men som vanlig setter lommeboka slemme grenser.

Mitt største problem er stort sett at jeg ikke vet hvordan man vil karakterisere forsterkeren min, ift de høytalerene jeg kikker på. Tror jeg uansett kommer til å strekke budsjettet til 5.000, og jobbe videre med det.

Fant et par litt spennende brukte:

Doxa 6.2
    Polk Audio RTi8
    klipcsh synergi F2

Men, som nevnt, jeg har googlet, jeg har søkt, og lett, men jeg greier ikke finne ut av hvilke av de brukte jeg har linket til som vil passe til mitt anlegg.

De så spennende ut de du linket til. Har du hørt de selv? Vil de største, M-85, trives i et lite rom? Har du hørt de selv?

Takk for innspill!

EDIT: Har du, eller andre, hørt om HREF før? Virker som et ganske ukjent merke, men høytalerene var ganske stilige.. Men, uten kvalitet i lyden spiller det ingen rolle hvordan de ser ut..

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du råd.. så gå for polk'n disse låter meget bra :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister unektelig..
    Jeg har begynt å tenke mer på å investere i en sub, og samtidig oppgradere kablingen til høytalerkablene. Det er bi-wire (altså fire koblinger på baksiden av høytalerene, er vel det det kalles da..?), men jeg har "elkjøp-kabel" av den litt tykkere sorten til høytalerene. Hjemmemonterte bananplugger fra samme sted. Fornærmer jeg noen nå så beklager jeg..

Signalkabelene er også elkjøp, men ikke de billigste, det holdt jeg meg for god for. Fra pc'en er det optisk kobling til Audiolab-DAC'en, der har jeg også, utrolig hva man ikke får på elkjøp når det er sent på kvelden, kjøpt elkjøp-optisk..

Er det mye å hente på oppgraderte kabler? Stikker innom Hifi-klubben i morgen tenker jeg..

EDIT: Jeg har selvfølgelig en bit kabel som linker pluss-polene og minus-polene på bi-wiringen. Det gjør vel i praksis at det ikke blir bi-wiring. Har det noe for seg når man ikke bruker to signalkilder til høytaleren?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler kan aldri erstatte en bedre høyttaler uansett mener jeg.. Å kjøpe andre bananplugger har ingen ting å si lydmessig.. Jeg ville heller spart disse pengene, ventet til jeg hadde fått nok til noen greie høyttalere.. Bi-wire har lite for seg mener jeg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blås i kablene i denne prisklassen, og fokuser på det som er viktig, nemlig høyttalere du kan plassere nærme bakvegg. Ergo må du ha fremadrettet bassport.

Du har denne komboen?

Det er en meget god CD-spiller. Hadde jeg vært deg, ville jeg kjøpt den Audiolaben (8000 S) som ligger her: Hifimagasinet - för dig som är intresserad av hifi och musik

Og beholdt høyttalerne. Da får du mok endel livligere lyd og komponenter som er matchet for hverandre.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må vel forsåvidt innrømme at det blir stort sett pc som blir lydkilde med optisk kobling. Men, ja, det er den kombo'en der. Kjøpte den brukt her fra AVforum, mest fordi jeg ville ha et sted å koble til optisk fra pc. Blir litt spilling også.. CD-spilleren ble mest med fordi den, ja nettopp, var med. Var kun DAC jeg trengte.

Ser poenget ditt, dog, har i grunn blitt litt glad i den gamle DP amp'en. Den blir varm som et uvær, men den ga virkelig nytt liv til noen philips høytalere jeg hadde før. Det var der det hele begynte, kastet ut anlegget jeg fikk til konf'en og begynte å oppgradere. Har aldri tenkt så mye på matching av anlegget, som de av dere med mye erfaring sikkert ser.

Du mener det er bomskudd å kjøpe en sub for å kompensere for at lydbildet ikke går dypt nok?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er iallfall bomskudd hvis du bytter fra Mission til Dynavoice

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mente om jeg beholder Mission høytalerene, og går til innkjøp av en sub som et supplement til anlegget sånn det står i dag. Tar gjerne i mot tips til sub, som helst ikke skal kost for mye..

Setter stor pris på innspillene jeg får!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er ikke for mye, hva skal suben brukes til.. tenker muligens en xtz 10" vil passe jeg..

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suben skal brukes til musikk, film, og dataspill.. Stort mer allround enn det blir det vel ikke. Pris, 3000 skal passe inn i budsjettet.

Hvordan vil den XTZ 99 W10.16 bli i forhold til
    Dali Basis 10 eller B&W AS1?

Er det andre merker som er aktuelle, som jeg kan hente/kjøpe i Trondheim?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W'n har jeg ikke hørt.. men dali'n kan ikke måle seg mot xtz'n mener jeg..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du bør sjekke Audio Pro. De har et stort utvalg gode allround sub'er til bra priser. Du finner dem hos TonArt • Subwoofer

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg gjøre. De har butikk i Trondheim også, så det er helmax.
    Stikker innom begge butikkene i dag og ser hva jeg får ut av det.

Tusen takk for innspill!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jaha

Sitat Opprinnelig postet av Ringradiatoren
    Er iallfall bomskudd hvis du bytter fra Mission til Dynavoice

Jeg har ingen erfaring med Mission, men når det blir spurt om en god alrounder til under 3k og jeg siterer "ikke helt CV" så er jo strengt tatt ikke Dynavoice en dårlig kandidat.

Bare regnet med at det var noen som ikke var fornøyd med Mission og ønsket noe med mere trøkk og morro.
    Det er jo alltids noe brukt som jeg også nevner eller om høytalerene ikke er så ille så ville sikkert en liten subb gjort seg.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg trålet litt rundt, og jeg står i grunn med et valg mellom et par sub'er.

Tannoy MX 10 - En demo-modell jeg skulle få for 2.300

B&W ASW 608 - Som ligger en del over, på 3.600, omtrentlig.

Noen synspunkter på disse to? Større forsterker på B&W, mindre kasse, Tannoy'en hadde større kasse, større element, men mindre forsterker, om de er målt på samme måte i alle fall.

Jeg går helst for Tannoy, da den er billigst, men om det er tungtveiene grunner så kan jeg gå over budsjett, og ta B&W..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg la ut et par Dynavoice M-65 på avtorget her om dagen.
    De er helt nye i eske, og esken er ikke engang åpnet.

Prisantydning 1600,- om det er av interesse.

-J

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbudet jacjan, men jeg kommer til å gå for en sub nå i første omgang. Det blir nok noen større høytalere med mer kraft når jeg får en bopæl som forsvarer å ha store høytalere.

Noen som har synspunkter på subbene jeg linket til?

EDIT: Jeg ble litt stormannsgal. Jeg har kjøpt en B&W ASW675 fra Cinejan på AVforum sitt bruktmarked.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •