Hjelp en amatør med å finne surround-anlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp en amatør med å finne surround-anlegg

Nå er snart ny TV på plass, og valget falt på Pioneer PDP428XD. Fra før av har jeg en Denver 400 kroners DVD- spiller og ingenting som minner om surround eller stereo-anlegg for den del.

Nå når jeg endelig får meg flat tv (føler jeg er den siste på den nordlige halvkule som ennå ser på 28" CRT ), så må disse tingene også oppgraderes.

Det jeg med andre ord er på jakt etter:
    -Dvd-spiller (er HDDVD/Blueray nødvendig, eller holder det med en som kan oppskalere i og med at TVen ikker er full HD? Jeg vil ha med HDMI)
    -5 høytalere og sub. (aller helst satelitter)
    -Forsterker/ Reciever (radio er ikke veldig viktig, også her er fysisk størrelse interessant)

Budsjettet er selvsagt viktig, og konklusjonen ligger på rundt 15-20.000. Kabler kommer utenom.

Som nevnt i overskriften, så er jeg helt amatør på dette området. Derfor trenger jeg hjelp fra dere som er kjent i denne jungelen. Så spørsmålet er, klarer man å finne noen komponenter til disse kriteriene som fungerer bra til TV-titting og film? Ikke at det er veldig viktig, men jeg blir ikke sur om de formidler musikk på en grei måte heller Designmessig så hadde sort pianolakk vært å foretrekke, men ikke ett absolutt must. Uansett, designet er viktig.

Så hvis noen har noe å komme med så blir jeg takknemlig.

PS! Drister meg til å legge inn en tegning av rommet det gjelder (hvis jeg fikk det til), dersom det hjelper. Takhøyden er standard.

På forhånd takk!

Edit: Enda ett kriterium.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste for deg er å ta deg en dag hvor du besøker forskjellige butikker i området, sier du skal ha surround-anlegg til 15-20 000 og ber de sette opp et par alternativer til deg. Så hører du litt på det, og etter du har vært innom alle butikkene gjør du deg opp en mening om hva du likte best.

Det andre liker er ikke sikkert du liker...
    Disse får jo litt skryt her og der, har ikke hørt de selv. Det har sikkert andre her gjort.
    BM Audio

Da har du 5 000 igjen til forsterker.
    En annen mulighet er jo å sjekke bruktmarkedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mange bra pakker i den prisklassen, nærliggende å sjekke ut hificenterkjeden og hifiklubben.

Hificenterkjeden har et bra tilbud på JBL Northridge serien nå som skal selges ut:
    JBL Northridge Movie Four | Pakkeløsninger | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

Har bare hørt det i stereo på Harman/Kardon, syns det er veldig engasjerende og overraskende velspillende. Tipper det trøkker meget god til film, og det er uten tvil en god pris på den pakken. Ville gått for Harmam/Kardon elektronikk, f.eks. Harman/Kardon AVR245 | Surroundforsterkere | Hjemmekino | Hi-Fi Center Kjeden

Da ender du på 16.000 + kabler. Kabler er viktig, men HFC overdriver, legg 1000 i kabler i den pakken, skulle være mer enn nok.

Andre alternativer er denne pakken som ser mye bedre ut, og er en helt annen lydopplevelse:
    System Audio 1530 pakke med sub | Pakkeløsninger | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden
    SA subwooferene er faktisk veldig veldig bra, selv om de ikke ser så voldsomme ut. Du kan kanskje vurdere å oppgradere subben et hakk i den pakken. Men hvis design også er viktig, er SA genialt. (syns jeg da)

Hvis pianolakk er tingen som du sier, sjekk ut denne:
    JBL Cinemasound | Pakkeløsninger | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden
    Men er nok i en relativt mye lavere klasse (lydmessig) enn de overnevnte systemene.

Eventuelt Dali Concept pakken + Denon fra Hifiklubben, vet at det er mange på forumet her som mislikker Dali Concept, men det bør du avgjøre selv.

Ta deg en lytterunde, du ligger i en prisklasse hvor du får veldig mye for pengene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Welcome to L-Sound!
    Welcome to L-Sound!
    Welcome to L-Sound!

Kan være en grei kombinasjon, husk at prisene er eks. mva når du ikke er logget inn.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Pro Cinema Precision pm-09s som front + bak, pluss pm09-c som center. Evt PM-02 bak. Sub: XTZ

Kjøp fra Sverige (www.fyndborsen.se).

Jeg har pm-09s som fronter, og PM-02 bak nå, samt XTZ W12 sub. Spiller pent det gitt. Jeg gav ca 4000 NOK for 1 par pm-09s og 1 par pm-02 (ink mva og frakt hjem). Sub koster ca 3.800,-

HTene er flate (pm-09s + 09c), og pm-02 er ikke akkurat verdens største de heller. Da har du kronasjer til overs som du kan bruke til f.eks en Onkyo 605 (evt større modeller i den nye serien der) - og så shopper du en PS3 (da har du mediacenter, spillmaskin, dvd og blue-ray i en og samme maskin).

Dernest inviterer du meg på kaffe og konjakk for å invie anlegget

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene! Reiser offshore i løpet av de nærmeste dagene, så får litt tid til å tenke, samt lese om forskjellige produkter før avgjørelsen tas. Fikk uansett TV'en i dag, det ble PDP 4280 og ikke 428. I følge selgeren (som har 4280), så var det ikke nødvendig med 428. Han mente at den vanlige mann i gata ikke hadde behov for isf-kalibrering.

Etter å ha åpna en vegg, montert kabelkanal inne i veggen for å skjule ledninger, lagt opp stikkontakt bak skjermen og ikke minst forsterket veggen nok til å tåle vekten av vidunderet, så ble skjermen montert.

Etter noen kjappe instillinger av farger/fargetemperatur osv, så ble den innviet til Grays Anatomy (etter samboers ønske/kommando). Vidunderet fikk godkjent med glans av min bedre halvdel, og jeg for min del kan ikke vente til jeg får meg surround og skikkelig dvd-spiller:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •