kjøp av utstyr fra usa nå som dollaren er så svak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer hifinyter sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question kjøp av utstyr fra usa nå som dollaren er så svak

Heisan
    Noen som har erfaring med kjøp av hifi utstyr derfra?
    Har lenge sett på slim devices sin transporter, men syns den er litt dyr. 17000 her til lands, mot ca 10000 Over there. Uten moms og frakt da selvfølgelig. Er mye penger så er naturlig lit skeptisk. Noen erfaringer?

ove

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan helt klart være verdt det. Husk å gange med 1.25 pga moms og legge til frakt, også må man se om det er 110 eller 100-240V strømforsyning. I tillegg må man tenke hvor mye man synes 5 års reklamasjon er verdt i kroner og øre. Eventuelt kan man jo dra over og kjøpe selv, vet flere som har kjøpt dyrt fotoutstyr og spart inn flybillett + opphold.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp av utstyr fra USA er veldig kurrant, men ved kjøp av elektrisk utstyr så må du huske på spenningsforkjellen. Noen produkter klarer seg fint med en omformer fra Clas Ohlson, andre produkter har universiell strømforsyning, mens andre produkter igjen har egene volt og spenningsregulerende chipper som med vilje er satt det for å hindre export. Jeg drev selv å tittet litt på Theta, men theta har en streng policy på Voltkonvertering, kun den orginale eieren kan sende inn produktet sitt til Theta for konvertering. ML og Krell har lignende policy, mange produkter kan dog lett konverteres fra 110V til 220V. Alt som kreves er å bytte om på en ledning i strømforsyningen og skifte sikring.
    Min regel er at for billige produkter er man kan spare en frogner tier eller to, så er det ikke vært strevet, risikoen og eventuelle reklamsjonsproblemer. Derimot når det kommer til high-end og vi snakker om betydelige besparelser, så er situasjonen en helt annen, såfremt du har en kontakt/selger du føler du kan stole på.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av det jeg har sett så er det ofte en del å spare på å importere fra USA, men ikke så mye som en kanskje skulle tro etter at en har lagt på frakt og mva.

Det jeg synes er problematisk er garanti. I norge er det vanvittig bra garantibetingelser (5 år på det meste av elektrisk utstyr).

Ved bestilling fra statene mister en dette og garantien begrenser seg til produsentens garanti. Men den forutsetter at du får levert tilbake utstyret. Du kan jo selv tenke deg hva det vil koste dersom du må sende utstyret tilbake til USA for å få fikset garantien.

Jeg har også erfart at det er svært ofte at butikkene i USA ikke vil levere utenfor grensen. En kan selvsagt benytte videresending via utsendingssteder i USA, men i praksis så betyr det at du får omtrent 50% ekstra fraktkostnad. Først frakt i USA, deretter frakt til Norge.

Det er altså en del å tenke på...
    Spesielt garantien og hva en vil gjøre dersom det en bestiller ikke funker, deler mangler eller det er noe annet krøll, noe det faktisk er rett som det er. Dessverre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •