Ingen Hifi-forhandlere i Molde, hva skjer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate drkaos sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen Hifi-forhandlere i Molde, hva skjer?

Rundt nyttårstider bestemte Hificenter-kjeden å legge ned sin avdeling i Molde av forskjellige grunner, og nå har den eldste hifi-sjappa i byen også valgt å legge inn årene.

Hansen Radio har vært aktive i storgata i en mannsalder, og har nå siste årene slitt med negative tall i regnskapet. De har bl.a hatt monopol på Patos heroppe, samt at de har vært byens største forhandler på bilstereo fra bl.a Dynabel, RF, Pioneer, Hertz etc.

Hva står vi igjen med nå?
    Elkjøp, som faktisk har fått inn Abrahamsen og noen litt mer kostbare Energy-høyttalere.
    Expert, som iallefall tidligere hadde endel Kef inne, men som jeg ikke helt har kontroll på nå.
    Rema1000, som innimellom flesker til med komplette surroundanlegg på 10-kroners marked.

Det har mao blitt enda vanskeligere å få lyttet og sett varene før en skal handle, siden en må reise til Ålesund eller TrHeim. Det spørs om en rett og slett må sette av en hel lørdag og reise til en av de nevnte byer for å få muligheten til en skikkelig demo. Kanskje jeg skal ringe og avtale på forhånd, så jeg er sikker på at mine 3timer til bartebyen, og bensin/matpenger ikke blir avspist med en som ikke helt har dagen og tilbyr meg 5minutter av hans dyrebare tid?

Et annet alternativ er jo å "utnytte" returretten man har ved å handle på nett, og bestille de aktuelle komponentene fra Norge Rundt, for så å få et gullmedlemskap i Posten Norge når alt skal sendes i retur etter diverse testing. Tungvint skal det være..

Måtte bare lufte tankene litt.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er så enig med deg! I møre og Romsdal som fylke så er det vel kun Ålesund som har noe å tilby?!?!? OG det er jo en katastrofe. Nå har jo som du sier El ditt og datt noe å tilby men som man sier på hifi klubben " DU kjøper ikke anlegg der de selger vaskemaskiner" Og den støtter jeg.

Noe må jo gjøres med dette, er det virkelig et så lite marked i dette fylket?

Sykt..

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten trøst: Musikkhuset i Molde er Yamaha-forhandler. De har ikke noe særlig på lager/utstilt, men de har hatt veldig fine priser til nå.
    Da jeg også benytter de til "trommeting", kjøper jeg også mine etterhvert mange receivere der.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svantekiller, du snakket om å starte en "underskriftaksjon" el.l. til "noen".
    Kan hende det er på tide snart. Drkaos, du har en del kontakter om jeg ikke tar helt feil, så kanskje du vet hvem vi bør kontakte for å få noe på føttene i Molde/Kristiansundsregionen.

Det er ikke lenger hifisjapper mellom Ålesund og Trondheim, og det er ille :-(
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en liten "skandale" og hvis noen med de rette kontaktene setter noen hjul igang osv... Det må jo være et marked for dette i regionen??

Newcomer kjelle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forstår dem godt at de legger ned..vanskelig å drive hifi butikk i en by med så få innbyggere

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Molde kommune har 24 249 innb. (oktober 2006)
    Kristiansund er en kommune med omlag 17000 innbyggere

Og hvis man tar med Sunndal, Tingvoll, Gjemnes, Nesset som til sammen har ca 14000 tall hentet fra google

Så har vi altså i denne regionen over 50 000 som ikke har 1 butikk og med slike tall så bør det være rom for 1 jæ... butikk?? eller er det slik at det kun er de i oslo som skal ha en for hvert hjørne??

Hvis vi tenker andre bransjer så er det vel ca 1 kles butikk til hver 5 innbygger? og en kebab sjappe til hver

Synes dette er merkelig politikk av storkjedene, men det er vel sentraliseringen som gjør dette, skal ikke lønne seg å bo på bygda.. Alle skal bo max 10 min fra Oslo S... hmm.. merker jeg er litt små provosert her nå, Men det er valg nå så la oss få dette på dagsordnen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå er det nok Kjetil

Du glemte den viktigste kommunen, FREI.

Greit at vi blir en del av Baillby'n, men det er ikke før januar ;-)

Det er forresten over 5000 innbyggere her og...

Ellers er jeg jo enig med deg da.

Har også prøvd å påvirke 12 stk. 16 åringer til å slå inn på den veien, men det spørs om det hjalp stort.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visste at det var noe jeg glemte ja :twisted:

Men seriøst så bør 55000 være nok til at det skal være liv laga for en butikk....
    Noe det tydeligvis ikke er ettersom at de stenger.

Hvis man ser på lokale AV-lag så er det jo kun Møre og Romsdal som er her... Selv om det er mange sunnmøringer som har sjapper...

Hadde vært morsomt å kontaktet de to store kjedene og spurt Hvem/hva/hvorfor

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fler og fler som handler via nett så blir nok ikke molde den eneste buikken uten hifisjapper i fremtiden.. (snuffs!)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja er utrolig kjedelig dette her. får håpe noen tørr å satse på å starte opp noe nytt

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mmmm..
    Dere entusiaster der borte får slå dere sammen og starte ei forretning

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken har faktisk slått meg..

Jeg hørte forresten et sitat fra Hansen Radio idag;
    "Kjedene greier jeg å konkurrere med, men den netthandelen har jeg ikke sjans på."

Jeg har selv fulgt den butikken en stund, og veit han har slitt med å få gode tall de siste årene. Men om det skyldes feilsatsinger/feilprioriteringer eller at han rett og slett har hatt for flinke konkurrenter, det..

Jeg har mine meninger, men det er usikkert om det kunne hjulpet. Ble dog litt overrasket når jeg skulle ha nye høyttalere, og dyreste paret han hadde inne var Patos B510. Jeg (og sikkert flere) vil helst høre før man handler, og greit nok; det er ikke høyttalere i 30k+ klassen man tjener penger på til daglig, men det sier kanskje litt om frykten/evnen til å binde kapital?

Jeg kunne godt tenke meg å gå inn på eiersiden i en slik butikk, men har ikke mulighet til å drive selv. Er idag i fast jobb igjen, og trives veldig godt med det. Så.. det får bli med tanken foreløpig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg burde starte sjappe i Irak. 25millioner og selv museumet er plyndret

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjokkerende å høre at Erlend legger inn årene etter så mange år.
    "Radio Hansen" var jo nærmest for en institusjon å regne, hvor man kunne gå å få svar på alt innen radio/TV.
    Husker godt Hansen Sr. fra den tiden de holdt til nede ved busstasjonen.

....ops dette blir nesten som en nekrolog.... :cry:

Det dukker sikker opp noen andre. Det var jo noen som forsøkte seg på slutten av 90-tallet på Gørvelplassen. Selv om det ikke gikk så bra, er det vel større sjanser nå.

Selv flyttet jeg fra Molde for 18 mnd siden. Jeg tror det er en stund til "netthandel/el-skjeder" tar knekken på hi-fi sjappene her i Stavanger.

MVH
    KOL69

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje bedre å satse på de prisklassene som ikke de kjedene kan konkurrere på, sørge for at folk får kjennskap til butikken. Og basere driften på noen ytterst få, men veldig konkuransedyktige produkter under 5000...
    Entusiaster er bevisste på hva de vil ha... Og med 150000 i nærområdet bør en slik foretning ha sjansen iallefall med såpass stor og lønnsom industri og millionærer i nærområdet. Bare å sikre seg gode kundeforhold og kontakter mht. leverandører.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd, men nå har ihvertfall Molde og omegn bilstereo butikk igjen.

Dere finner oss i Romsdalsgata 1. Mer info finner du her:
    Elutstyr.no | Bilstereo med fokus på kvalitet

Vi 225m2 å boltre oss i, og ser for oss at det kan være muligheter for å starte med hifi for oss etterhvert :-)

Håper dere tar turen innom

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket for øvrig med Erlend Hansen her en dag, som er en meget hyggelig fyr.

Han driver fortsatt på med tv og hifi i form av support og tjenester hjemme hos kunden!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-Fi ville vært flott, særlig om dere har kjørt knalltilbud for dem bord for Fursetfjellet

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •