Spader i rent kobber - hvor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spader i rent kobber - hvor?

Har sett på mye rart, men har vel i grunn falt for artikkel MU3510 fra dynabel.no..

Er det noen som vet om noen som forhandler lignende eller like spader til en snillere pris? Det er like før jeg vurderer å støpe egne her! :P

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, 45,- pr stk. Er vel litt som deler til båt dette.Prisene blir skrudd kunstig høyt. Hvis det bare er rent kobber du er ute etter, så kansje en elektronikk butikk kan ha tilsvarende? F.eks. Elfa

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket sidene til Elfa, men finner ikke noe jeg føler jeg får lyst på.. Alt virker så spinkelt!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har derimot fått opp øynene for partsconnection, men er kanskje bittelitt betenksom ang. frakt og diverse avgifter enda..

Hvilke av disse ville dere eventuelt foredratt?

Jeg vet ikke hvorfor, men jeg stiller meg litt tvilende til hva rhodium gjør.. Enlighten me!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Jeg vet ikke hvorfor, men jeg stiller meg litt tvilende til hva rhodium gjør.. Enlighten me!
    Tja, si det. Utdrag fra wikipedia:
    Rhodium er et hardt, sølvhvitt edelmetall, er svært bestandig mot korrosjon og er ekstremt reflekterende. Det benyttes som finish på smykker, speil og søkelamper. Det brukes også i elektriske kontakter og legert med platinum til turbinmotorer på fly. Annen bruk er framstilling av salpetersyre og bruk ved hydrogenering av organiske stoffer. Bruken av Rhodium domineres av anvendelse i bilkatalysatorer hvor det sammen med platinum og palladium benyttes til å kontrollere eksosutslipp.
    Rhodium regnes som edelmetall og omsettes på verdens råvaremarkeder sammen med gull, sølv, platinum og palladium til priser litt over fem ganger prisen på gull (feb. 2006). Sør-Afrika er ledende på produksjon av rhodium med om lag 60% av verdens forsyninger med Russland på andreplass.
    Edit** Fant dette også: # "It is used as an electrical contact material due to its low electrical resistance, low and stable contact resistance, and its high corrosion resistance."

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, høres jo ikke dumt ut at det har lav kontaktmotstand, eller generelt liten elektrisk motstand, men det er vel kanskje mest det faktum at det er bedre stilt mot korrosjon som i det hele tatt frister med det..

Ikke var det dyrere enn den i rent kobber heller.. Men det spørs på stabilitet og kontaktflate til kabel da? Den onix 70026 ser noe stødigere og med større kontakt til kabelen enn de andre, så jeg lurer på om jeg tar noen av de.

Er det bare meg, eller ser det ikke ut til at det er lagt til rette for krymping på denne spaden? Lodding eneste utvei? I så fall må jeg få tak i bedre loddetinn! ^^

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror faktisk de billige kabelskoene til Biltema (de litt store som er beregnet til bilstereo) er i kobber. Jeg kappet litt i en slik en gang og metallet var kobberfarget tvers gjennom og relativt mykt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Å det skulle vært så morro å fått analysert slike "Gullbelagte" ting til stereo, tror nok jeg må skaffe meg noe sånt å ta med til labratoriet på jobben å se om det virkelig er gull, og isåfall hvor mye.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driter egentlig langt i om det er gull, bare det ikke gjør noe negativt med kontakten.. Fordelen med dette belegget er vel ikke stort mer enn minimering av oksidering?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke noe med at hvis du legger to forkjellige matrialer sammen så kan du risikere at det skjer en eller annen reaksjon mellom dem? irring eller noe slikt?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan fort skje det, bare se på aluminium og stål/jern..

Men om det er kobber i terminalene, kobber i spadene, kobber i ledningen, så unngår man jo irring, men derimot så får man oksidering av kobberet, noe som fører til dårligere kontakt, om den oksiderte flaten av metallet skal brukes som kontaktflate.. Med gull unngår man jo dette. Og jeg tror heller ikke det blir noen slik reaksjon mellom gull og kobber... Eller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •