Er en høyttalerkabel på 1,5 mm2 for tynn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er en høyttalerkabel på 1,5 mm2 for tynn?

Har et ganske stort behov for å bytte ut høyttalerkablene mine.
    De er pr. idag de tynneste ledningene dere kan tenke dere og de er skjøtet opptil flere ganger med sukkerbiter. Har kastet øynene på Monster standard THX 1,5 mm2 til 14kr. pr. meter. Forsåvidt en rimelig kabel som sikkert er av akseptabel kvalitet, men er den for tynn? (skal brukes i opptil 8 meters lengder)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke audiophile, men i andre tråder sies det at 2.5 mm2 er minimum, og 4 mm2 er å foretrekke. Jeg bruker Biltemas 2.5 mm2 og er fornøyd, men har ikke hørt Nordost, Monster, og annet knask.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema? Har de høyttalerkabel eller bruker du vanlig lampettledning?
    Det finnes endel som bruker det og er strålende fornøyd.
    Er det ikke slik at høyttalerkabel skal være skjermet på et vis?
    Er jeg på jordet nå, mon tro???????

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EKKJ kablen får du hos elfa, www.elfa.se/no søk etter ekkj. Denne kablen skal egne seg ganske godt til bruk ved lydsammenheng og slå kabler et stykke oppover i prisklassen. Hvis du kjøper et par meter blir det heller ikke så dyrt en annen ting er utseende på disse kablene, det er ikke noe særlig. Vil du at de skal se bedre ut må du nok kjøpe pynte og krympestrømpe, som vil ihvertfall 3doble prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til 8 meter vil jeg sterkt anbefale 4mm2.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at 4mm2 er tingen å satse på. Deres ord er loven.
    Men hva er det egentlig som skjer, teknisk sett, når kabelen blir for tynn?
    Og kan høyttalerkabel fange opp støy, eller gjelder det bare signalkabler?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den får problemer med å bære strømmen over lengre strekk, og det merkes først i bassen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en 30m rull med denne kabelen i dag, tenkte å bruke den til Black Pearl v.2 bak, det blir ca 10m til ene ht og 15m til den andre.

Blir denne kabelen kritisk tynn eller går det bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas Ohlson selger 4mm2 kabel til rundt 20kr metern tror jeg. Jeg ville kjøpt den hadde jeg vært deg. 4mm2 tverrsnitt med 99.9999 prosent rent kopper, trenger ikke mer enn det.

(Du kan jo spørre Mike Lavigne om han mener det er vitts å bruke 240 000 på et stykke kabel Observations of a controlled Cable Test - AVS Forum )

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede kjøpt denne rullen (kosta meg 200) så jeg lurer rett og slett på om det går bra eller om det er helt krise og jeg MÅ ha 4mm2

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Jeg har allerede kjøpt denne rullen (kosta meg 200) så jeg lurer rett og slett på om det går bra eller om det er helt krise og jeg MÅ ha 4mm2
    Ved å stille et slikt spørsmål så kommer det automatisk sterke meninger om hva du trenger av kabler. Dette har vært et "krangletopic" i 20 år og det vil ikke gå over med det første.

Hvis du kan finne en høyttalerkonstruktør eller forsterkerkonstruktør som ikke lever av å selge kabler så burde det være en kilde som kombinerer innsikt med upartisk-het.*)

Du kan f.eks spørre snickers-is her på forumet.

Hvis du har interesse av mine meninger, så har jeg utbrodert dem litt i følgende tråd:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...holografi.html

Hvis ikke kan du jo rett og slett koble det opp, sette deg ned og lytte for å gjøre deg opp en mening og gi beng i hva alle synsere, teorier og kremmere mener om din løsning?

Enkelte "insidere" hevder at de må henge seg på den ene eller andre bølgen for å ikke støte fra seg potensielle kjøpere, selv om de på tomannshånd har en annen mening.

Roger Russell's Audio Distortions Truth and Humor
    Speaker Wire

Despite the effectiveness of Gordon's cable demonstration and the truth about speaker wire, people visiting the McIntosh room at the shows, who had not experienced the cable demonstration, were disturbed that we were using ordinary heavy zip cord instead of one of the popular brands of speaker wire. Instead of listening to the McIntosh speakers and electronics, they recalled "bad" things they had been told about "common" speaker wire and this promoted questions about the "inferior" wire being used. When we changed the wire to a popular brand of wire, customers were happy with the setup, and directed their attention to the McIntosh equipment.

The demand for high quality speaker wire was increasing and appeared to be a new marketing area for several companies. McIntosh did not make or sell speaker wire. The solution seemed very obvious--rather than spend time and effort to create negative sales for McIntosh dealers who were beginning to sell speaker wire, it seemed best to encourage the speaker owner/customer to consult with the dealer about what speaker wire to use. Consequently, I no longer recommended the kind of wire or wire sizes in the speaker manuals.

By 1988, McIntosh no longer supplied audio interconnects with the electronics. Again, many kinds of special audio cables were available to the customer/owner. The dealer could also be consulted about what cables to use.

I credit the success of the speaker wire industry to their expert sales and marketing ability. However, it is my experience that ordinary copper wire, as long as it's heavy enough, is just as good as name brands.
    Selvsagt skal vi ikke ta denne mannen for et sannhetsvitne bare fordi han er tidligere "Director of Acoustic Research
    at McIntosh Laboratory, Inc. and the originator of McIntosh Loudspeakers"

Andre har helt andre meninger. Felles for dem er at de savner ethvert hold i vitenskapen og at de derfor aldri har blitt publisert i forskningsjournaler som omhandler lyd. Hvis man ønsker veldig hardt kan man selvsagt likevel gå rundt og håpe at de har rett.

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •