Urimelig høye priser i Norge vs. USA?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer Ideal sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Urimelig høye priser i Norge vs. USA?

Denon DP-300F platespiller hos Hifiklubben koster 3000 kroner.

I USA har denne en veiledende pris på ca 300 dollar, som tilsvarer 1800 kroner. Og dette er veiledende! Tipper salgspris ligger på 250, eller lignende.

JFsoundssystems i Drammen tar 4000 for Usher 520 høyttalere, og kaller dette en introduksjonskampanje i forhold til normalpris på 5200kr.
    I USA har disse en veil pris på 300 dollar. Igjen, ca 1800kr.

For meg virker dette som URIMELIG høye priser.

Hvis alt som selges på Hifiklubben har så stort påslag, kan jeg virkelig ikke anbefale folk å handle der. Hifiklubben fremstiller seg som "kjennere", omtrent som vinsmakere som vet hva god vin er - men i virkeligheten er de bare kremmere på lik linje med elkjøp?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1800 * 1.25 = 2250kr

I norge har du fem års reklamasjonsrett, større utgifter med frakt og lønninger. Er dette virkelig så ille?

Edit: Og DP-300F koster 2898,- i følge Hifiklubben sine hjemmesider.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2

I norge har du fem års reklamasjonsrett, større utgifter med frakt og lønninger. Er dette virkelig så ille?
    Er mye sant dette. Det meste faktisk
    Men det er også et poeng at slike butikker i norge ofte har Monopol på slike varer som gjør at de kan sette prisen opp.... så det er nok i det trådstarter nevner også.

En annen forskjell også. Nordmenn sier "fy f.. så dyrt" også kjøper de det. Mens en gjennomsnitts amerikaner sier det samme og glemmer varen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF35 kostet drøye 300 USD i USA mens de kostet 12k i Norge. Det er vel noe av det mest ekstreme jeg har hørt om.

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    1800 * 1.25 = 2250kr

Edit: Og DP-300F koster 2898,- i følge Hifiklubben sine hjemmesider.
    r0ver2 ikke er du bare kjekk å se på,men du er smart også.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og gjennomsnittslønnen til en amerikaner er ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt annet er jo dyrt i Norge, hvorfor skulle det være annerledes med Hifi.
    Og det er klart, når bare Hifiklubben selger Denon og B&W f.eks, kan de jo prise akkurat som det passer dem. Jeg handler aldri nytt i Norge hvis jeg absolutt ikke MÅ. Så mange som har oppgraderingsyke allikevel

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan også fortelle om et ekstrem tilfelle, ikke hifi men bildeler! Skulle kjøpe originale M5 speil til min BMW og var og hørte på pris hos forhandler her i Trondheim. Pris: 5.465.- pr. par skulle han ha og det ble selvsagt ikke aktuelt!
    Begynte med et søk over Ebay og fant de samme speilene der til 135 dollar! Fikk de i forrige uke og har vært å sammenlignet de med de i Trondheim for sjekke at det var samme produsent, noe det også var:-D Sevsagt så blir det mva og frakt på prisen fra USA men likevel bare 1/5 av prisen her i Norge! Må også nevne at forhandler i USA sannsynligvis tjener noen kroner på salget av disse delene så NORGE er dyrt uansett hvordan en ser på det..

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    så NORGE er dyrt uansett hvordan en ser på det..
    Som Niels Nielsen sier så handler det om lønninger. Nordmenn klager på ALT!! Men likevel har de fleste råd til hus, 2 biler gjerne hytte,MC og båt

Så det er ikke så rart at man må prise seg opp i dette lille rike landet

Et lite eksempel fra min verden. En vanlig elektrikker ( meg ) har ca 175 kr i timen, om jeg hadde bodd og jobbet i nabolandet ( sverige ) så hadde jeg hatt knappe 120 i timen for samme jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALt er dyrt i Norge ja, lev med det og slutt å klag! Eller flytt til USA

vært å sammenlignet de med de i Trondheim for sjekke at det var samme produsent, noe det også var
    Det er vel ikke så rart at det er samme produsent da. Det er vel logisk at kun 1 produserer orginale bmw m5 speil?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte jo selvsagt sjekke når prisforskjellene er så ekstreme..!

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytte til usa med norsk lønn ja

Newcomer altec sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aasmund
    Alt annet er jo dyrt i Norge, hvorfor skulle det være annerledes med Hifi.
    Og det er klart, når bare Hifiklubben selger Denon og B&W f.eks, kan de jo prise akkurat som det passer dem. Jeg handler aldri nytt i Norge hvis jeg absolutt ikke MÅ. Så mange som har oppgraderingsyke allikevel
    Denon? :Consept Store
    -1003,- sammenlignet med hifi-klubben.

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

$$$$$$$$

Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Jeg kan også fortelle om et ekstrem tilfelle, ikke hifi men bildeler! Skulle kjøpe originale M5 speil til min BMW og var og hørte på pris hos forhandler her i Trondheim. Pris: 5.465.- pr. par skulle han ha og det ble selvsagt ikke aktuelt!
    Begynte med et søk over Ebay og fant de samme speilene der til 135 dollar! Fikk de i forrige uke og har vært å sammenlignet de med de i Trondheim for sjekke at det var samme produsent, noe det også var:-D Sevsagt så blir det mva og frakt på prisen fra USA men likevel bare 1/5 av prisen her i Norge! Må også nevne at forhandler i USA sannsynligvis tjener noen kroner på salget av disse delene så NORGE er dyrt uansett hvordan en ser på det..
    Når jeg studerte i USA høsten 2000 var dollaren oppe i 9,65 NOK, idag er den knappe 6,00NOK, men vi må ikke se oss blind på det, for en Amerikaner opplever ikke samme kursfall og stigning som oss,(prisen på øl, melk, røyk osv var ca den samme i USA de 3,5 årene jeg var der fordi om $ svekket seg med 30%+) spesielt ikke på egen produserte varer som er export. Dette er repulikansk proteksjonisme som gir kunstig åndedrett til Amerikansk økonomi, men vil på lang sikt hindre Amerikanerne å utvikle seg innenfor der de er gode. BMW og Mercedes har fabrikker i USA for å kunne selge biler der uten extra beskatning derfor fikk du billigere speil der.

Når jeg kjøpte en laptop der så sto det at den kostet ca 1500$ men det var etter mail-in rebate så prisen gikk opp 150$ pluss 9,5$ skatt så var vi oppe i 1750$ i Norge er prisen bortsett fra (L-Sound) opgitt inkl alt, med garanti, med arbeider rettigheter, med sykelønn og utdanning og alt som gjør Norge til et Bedre land å leve i, så koster det meste litt mer, selvfølgelig øl, bil, røyk etc, men utdanning og helse?????!!!

En Amerikaner opplever Dollaren som ca 7,5 Nok, dvs gjennomsnitt kurs over 10år, men det er lett å se seg blind på det billige og tiltrekkende, men 4 år på college koster en Amerikaner snart 100K$ helse forsikring til bare behandling, 10-15.000,- $ pr år noe som få har råd til, en fødsel på privat sykehus inkl jordmor og alt koster ca 15k$ så hva er billig og hva er viktig!! Det er ikke så dyrt i Norge basert på lønningene og rettighetene vi har.......:-D

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den posten der var tung å lese gitt:O

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    den posten der var tung å lese gitt:O
    les den to ganger for den var ganske bra..

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Private Ryan..veldig bra innlegg!
    Det vi kan her i landet er å syte og klage, jeg er vel selv blandt de..fy meg!

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare det at "arbeiderrettigheter, med sykelønn og utdanning og alt som gjør Norge til et Bedre land å leve i" ligger i 25% momsen, og forklarer ikke hvorfor enkelte ting koster tre ganger så mye som i usa, noe det også gjorde før dollaren sank, men da var det bare dobbelt så dyrt her.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Det er bare det at "arbeiderrettigheter, med sykelønn og utdanning og alt som gjør Norge til et Bedre land å leve i" ligger i 25% momsen, og forklarer ikke hvorfor enkelte ting koster tre ganger så mye som i usa, noe det også gjorde før dollaren sank, men da var det bare dobbelt så dyrt her.

Så du mener at Norge ikke er et bra land å bo i ? Morsomt

Men en annen ting. At vi i lille norge skal få samme priser som et land som kjøper mer pr dag en hva vi gjør iløpet av et år er vel også litt av en "drømmetanke" ??

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får du til at det var det jeg skrev? Vi betaler 40% skatt og 25% moms av det vi ikke har betalt bort i skatt i tillegg til at varer koster dobbelt så mye som utelnlands.

Det har sikkert noe å gjøre med at markedet er lite her ja.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •