Urimelig høye priser i Norge vs. USA? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ville ikke ha byttet til amerikansk statsborgerskap om de så delte ut aldri så mange platespillere, bilspeil og gudene-vet-hva gratis ved grenseovergangen!
    Man skal ikke reise mye ut av landet før man finner ut at Norge er et krem-land å bo i. Det er som det sies over her... Vi skal klage på det meste, selv om vi(de aller fleste av oss) har det meste.
    Forskjellene på fattig og rik er vel neppe mindre i noe annet land enn den er i Norge.
    Mye på sidelinjen av hva trådstarter sikkert mente, men det er jo som kjent alle tiders muligheter å bestille fra over there uansett på div webshops, ebay osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har spurt meg om dette:

Hvorfor er datamaskiner så utrolig billige sammenlignet med enkel hifi?

Greit nok, noen produkter er mer avanserte enn andre - men ser man på en enkel effektforsterker så er det mye metall (og det er ikke så dyrt) - hva kan forsvare en pris på 20-100.000 (eller mer). Jeg nekter å tro at noe kan fosvare de spinnville prisforskjellene...

I så fall, hva da?

Greit nok, noen produkter lages med hender og ikke på samlebånd - men lønningene er ikke så vannvittige der mange komponenter settes sammen, at 1 kilo metall satt sammen på en måte skal ha så stor prisdiferanse fra ett kilo metall i en annen konstruksjon.

En billig surrondforsterker kan koste lite, mens en til sammenligning enkel intregrert stereoforsterker (dog med kvalitetskomponenter) kan koste fantasillioner...

Hvorfor, det fatter jeg rett og slett ikke - datamaskiner til sammenligning er kjempeavanserte og man skal ikke betale for mye for å få en grei maskin...

Hva er det som koster skjorten i en helt enkel forsterker, metallet er det i alle fall IKKE - tar dem seg betalt bare fordi det er en lidenskap for oss? Man kan jo kjøpe en bil for summen av hva noen komponenter koster, to-tre ganske dyre sådann for det de mest spinnville audio-produktene koster...

Jeg fatter det bare ikke og avventer en forklaring i spenning!!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Jeg fatter det bare ikke og avventer en forklaring i spenning!!
    En liten forklaring. Hvor mange pc`er selges kontra forsterkere??

Det er ihvertfall endel av forklaringen på dette. Når man ikke selger i bøtter og spann så må man justere prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Jeg ville ikke ha byttet til amerikansk statsborgerskap om de så delte ut aldri så mange platespillere, bilspeil og gudene-vet-hva gratis ved grenseovergangen!
    Man skal ikke reise mye ut av landet før man finner ut at Norge er et krem-land å bo i. Det er som det sies over her... Vi skal klage på det meste, selv om vi(de aller fleste av oss) har det meste.
    Forskjellene på fattig og rik er vel neppe mindre i noe annet land enn den er i Norge.
    Mye på sidelinjen av hva trådstarter sikkert mente, men det er jo som kjent alle tiders muligheter å bestille fra over there uansett på div webshops, ebay osv...
    Det er da ingen om sier at det er ille å bo i Norge? Det er ikke poenget. Hva er årsaken til at det er så voldsom prisforskjell? Det er det som er spørsmålet.

made4u
    Å sammenligne datamaskiner og hifi-utstyr er vel irrelevant i denne sammenhengen? Spørsmålet her er hvorfor samme produkt koster enormt mye mindre i et annet land.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå koster vel Hegel H200 dobbelt så mye i USA som i Norge.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heh, nei det er et veldig godt spørsmål.....Vi har jo Snickers-Is som er i bransjen som kanskje har et fornuftig svar
    Edit: You beat me to it.

Gratulerer Snickers, det var nr8000 :-)

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nå koster vel Hegel H200 dobbelt så mye i USA som i Norge.
    Dette er vel fordi Hegel skal leke ekslusive og fancy i usa. I usa er det dyrt å importere.

Norge er ikke dyrt. Sverige er dyrt. Primare SPA21 koster det samme i sverige som i norge. Og lønningene i sverige er jo ikke noe å skryte av.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg reagerer også på forskjeller, kjøpte en DVDO VP20 til 1000 dollar, ca 6600 kroner pluss frakt, den ble ikke fortollet. I Norge koster den 16.000.

Likevel må man se det i et større perspektiv. Hva med å sammenlikne helsesystemet eller velferdssystemet? Jeg tror det er verdt differansen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    woops, dobbelpost.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At ting koster mer i Norge fordi lønnskostnader er høyere her er vel greit. Skjønner godt at det koster mer her når du skal legge opp nye kurser til hifien.

Men at produkter produsert i andre land koster mye mer her kun med en begrunnelse av at vi har bedre råd liker jeg ikke.

Når det gjelder Sverige så skal du vel ikke ha rare bilinteressen (eller sansen for god mat og drikke) før forskjellen i timelønn blir spist opp
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Dette er vel fordi Hegel skal leke ekslusive og fancy i usa. I usa er det dyrt å importere.

Norge er ikke dyrt. Sverige er dyrt. Primare SPA21 koster det samme i sverige som i norge. Og lønningene i sverige er jo ikke noe å skryte av.
    I Norge kan de klare seg uten distributørledd. Det har en del å si. Hegel er generelt mye dyrere i andre land også. Hvorfor skulle de ikke ville "leke eksklusiv og fancy" i Norge men absolutt alle anedre steder?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange av de større produsentene som ikke er Amerikanske har eget distributørledd i USA og driver selv markedsføring i landet. Dette påvirker ikke bare antall ledd varen skal innom, men det påvirker hvor mange som skal risikere noe økonomisk i selve omsetningsprosessen. I tillegg driver de global og regional markedsføring selv og tillater seg å gi forhandlerne lavere marginer siden de skaffer kundene og får dem inn i butikken for dem. Når de samme varene skal gjennom mer tradisjonelle kanaler i Norge så påvirker det prisen ganske drastisk.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Norge kan de klare seg uten distributørledd. Det har en del å si. Hegel er generelt mye dyrere i andre land også. Hvorfor skulle de ikke ville "leke eksklusiv og fancy" i Norge men absolutt alle anedre steder?
    Sant det, Hegel leker eksklusive og fancy i Norge også.

Det jeg mente var vel at Hegel selger bedre i norge enn andre land. (godt muligt at jeg tar feil)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne understreke at den påstanden om at "Hegel leker eksklusiv og fancy" ikke på noen måte kom fra meg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne understreke at den påstanden om at "Hegel leker eksklusiv og fancy" ikke på noen måte kom fra meg.
    Det var jeg som stod for det utsagnet, dersom det skulle være tvil.

Newcomer Ideal sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    forklarer ikke hvorfor enkelte ting koster tre ganger så mye som i usa, noe det også gjorde før dollaren sank, men da var det bare dobbelt så dyrt her.
    Enkelte her ser jo ut til å mene at det rett og rimelig at forhandlere her tar 100% avanse.

Så argumenteres det med det ene og det andre, akkurat som om de ikke betaler skatt i USA og Tyskland også.
    Ser moderator har endret dette til å handle bare om USA, men det er ikke tilfelle, se til Tyskland og England. Andre priser der også.

Faktum er at det er et markedsområde med lav konkurranse og prissettingen kan foregå med terning, folk får lite innsikt i hva man kan sammenligne med prismessig. At Usher høyttalerne til 300USD veil pris skal koste 4000 "på tilbud" i Drammen er jo bare tull. Samme firmaet selger K-1 Audiovector til 600 kr mer enn de andre konkurrentene på norske markedet også.

Det blir bare tull å late som at de ikke har moms/VAT/sales tax/merwertsteuer i Tyskland, USA, England.. Men det passer vel enkeltes argumenter bra å overse dette.

Jeg kan tenke meg at hvis netshop og komplett data hadde forhandlet b&w, denon osv. hadde nok prisene vært ganske annerledes.
    I stedet har man "verna bedrift" som forhandler de..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Det er da ingen om sier at det er ille å bo i Norge? Det er ikke poenget. Hva er årsaken til at det er så voldsom prisforskjell? Det er det som er spørsmålet.

made4u
    Å sammenligne datamaskiner og hifi-utstyr er vel irrelevant i denne sammenhengen? Spørsmålet her er hvorfor samme produkt koster enormt mye mindre i et annet land.
    det å sammenligne priser i Norge og USA er vel omtrent like irrelevant som å sammenligne datamaskiner og HiFi-utstyr

I norge har bedriftene høyere lønnsutgifter og forbrukerne har rettigheter. I USA har de lave lønnsutgifter og man må betale for å kunne klage på produkter man har kjøpt.

er det så vanskelig å forstå?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ideal
    Det blir bare tull å late som at de ikke har moms/VAT/sales tax/merwertsteuer i Tyskland, USA, England.. Men det passer vel enkeltes argumenter bra å overse dette.
    I USA er det vel svært vanlig å oppgi priser uten tax, siden den varierer fra stat til stat.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hifiklubben kjører monopol priser

Jeg har vært innom Hifiklubben en del ganger i det siste. De er gode på service og har gode produkter. Dessverre så priser de seg helt ut for min del. Jeg sammenligner alltid prisene med hva produktene koster i Storbritannia.

Har i det siste kikket på B&W 683 høytalere. De kom godt ut i en test i Lyd&Bilde i 2008. Prisen var da 9990,-. Over nyttår så gjorde de kunststykket å sette opp prisen til 12496,-. Jeg diskuterte prisen med de, men de sa at det var den prisen de måtte ta for høytalerne pga. økte kostnader osv. I England så koster disse høytalerne fremdeles £880. Prisen har ikke gått nevneverdig opp over nyttår.

Jeg har også kikket på (og kjøpt) en Cambridge 840 forsterker. Den koster 11498,- på Hifiklubben. Hos Ricer Sounds i England koster den samme £799. Jeg tok dette opp med Hifiklubben og de sa at Richer Sounds var en Harry butikk som bransjen ikke liker. Jeg lurer på hvorfor. Jeg besøkte Richer Sounds i London nå i februar og kjøpte en Cambridge 840 versjon 1 gammel type, men helt ny til £399. Jeg pakket den omhyggelig inn i bobleplast og klær og la den i kofferten. Den ble sendt som spesialbaggasje og kom frem uskadd. (Det var jo en sjanse å ta).

Så var det tid for kabler. Jeg ville ikke ha de dyreste, så jeg fant noen QED Silver Edition XT kabler. Med airlock-bananplugger så kunne Hifiklubben gi meg pris på 16oo for 2x 5m, en pris de mente mange i England ville få problemer med (de kjenner meg nå). Jeg bestilte de samme kablene med de samme pluggene fra hificables.co.uk til £76,23 inkl frakt. Jeg var heldig og slapp unna med toll.

Hifiklubben er en bra butikk med gode produkter. De som jobber der som jeg har møtt har alle vært svært hjelpsomme og kunnskapsrike. Dessverre så kjører de med ALTFOR høye priser for produkter som man kan få tak i fra utlandet. Dessverre så kjører de monopol her i landet, og utnytter det til det fulle. Shame on you!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjellemann72
    Jeg har vært innom Hifiklubben en del ganger i det siste. De er gode på service og har gode produkter. Dessverre så priser de seg helt ut for min del. Jeg sammenligner alltid prisene med hva produktene koster i Storbritannia.

Har i det siste kikket på B&W 683 høytalere. De kom godt ut i en test i Lyd&Bilde i 2008. Prisen var da 9990,-. Over nyttår så gjorde de kunststykket å sette opp prisen til 12496,-. Jeg diskuterte prisen med de, men de sa at det var den prisen de måtte ta for høytalerne pga. økte kostnader osv. I England så koster disse høytalerne fremdeles £880. Prisen har ikke gått nevneverdig opp over nyttår.

Jeg har også kikket på (og kjøpt) en Cambridge 840 forsterker. Den koster 11498,- på Hifiklubben. Hos Ricer Sounds i England koster den samme £799. Jeg tok dette opp med Hifiklubben og de sa at Richer Sounds var en Harry butikk som bransjen ikke liker. Jeg lurer på hvorfor. Jeg besøkte Richer Sounds i London nå i februar og kjøpte en Cambridge 840 versjon 1 gammel type, men helt ny til £399. Jeg pakket den omhyggelig inn i bobleplast og klær og la den i kofferten. Den ble sendt som spesialbaggasje og kom frem uskadd. (Det var jo en sjanse å ta).

Så var det tid for kabler. Jeg ville ikke ha de dyreste, så jeg fant noen QED Silver Edition XT kabler. Med airlock-bananplugger så kunne Hifiklubben gi meg pris på 16oo for 2x 5m, en pris de mente mange i England ville få problemer med (de kjenner meg nå). Jeg bestilte de samme kablene med de samme pluggene fra hificables.co.uk til £76,23 inkl frakt. Jeg var heldig og slapp unna med toll.

Hifiklubben er en bra butikk med gode produkter. De som jobber der som jeg har møtt har alle vært svært hjelpsomme og kunnskapsrike. Dessverre så kjører de med ALTFOR høye priser for produkter som man kan få tak i fra utlandet. Dessverre så kjører de monopol her i landet, og utnytter det til det fulle. Shame on you!
    Jeg kommer ihvertfall til å kryss sjekke priser på alt av hifi fremover har sett meg lei på overprisingen her til lands.
    Man kan jo prute på endel hifi butikker men hifi klubben gjør sjelden noe med prisen men ha sist jeg var der så snakket han i en bi setning om at han kunne gi meg rabbatt på et fullt høytaler sett. Nesten så jeg ramla om kull gitt.
    De kan ikke klare å drive på den måten for alltid det blir konkurranse fra nettbuttikker ikke bare i norge.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •