Priser og nivå HifiKlubben

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Priser og nivå HifiKlubben

Jeg har handlet relativt mye på hifiklubben de seneste årene, alltid vært fornøyd med produktene og den hjelpen jeg har fått. Har i tillegg alltid trodd at det har vært ganske billig, selvfølgelig litt billigere på rene nettbutikker, men alikevel.

For eksempel:

TOSHIBA HD-XE1 8990 på hifiklubben, 7995 på div nettbutikker.
    HITACHI PJ-TX300 13990 på hifiklubben, 10500 på div nettbutikker.
    Kommer rundt 100 kr i frakt på nettbutikker.

Ser jo selvfølgelig at det koster mer å ha butikk, og at man betaler for
    personlig service. Men hva er oppfattningene? Er de så billige som de påstår
    de er. Og hvor flinke er betjeningen? Kjøpte meg nylig ny LCD-tv, Hifiklubben (2 stk jeg snakket med) visste rett og slett ikke noe særlig om pixelmapping, og
    hva slags oppløsning jeg fikk med oppkobling fra PC, DVI, VGA osv.

Synes det er utrolig fine butikker med en bra og variert produktlinje, men hadde vært spennende med noen andres syn på dette.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt var mye bedre under krigen ;-)

Men, jeg synes at hifiklubben har tapt seg siden jeg først begynte å handle der, da snakker vi slutten av '80 tallet.

Var nok mer den genuine interressen for hifi som var drivkraften da, mens det nå er pengene som styrer der også. Naturlig nok. Men jeg har kanskje inntrykk av at det er andre kjeder/butikker som har like gode produkter til like gode priser som hifiklubben, og enkelte ganger også bedre.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produktene må selvsagt være dyrere i butikk enn på nettet, grunnet mye høyere kostnader (lokale + ansatte, etc). Men det jeg reagerer mest på med HFK er at de reklamerer aktivt med at de vet så mye mer om HI FI utstyr enn de store kjedene (El Kjøp, Expert, etc). De skriver at de IKKE vet noe om vaskemaskiner o.l, og impliserer derfor at kjedene vet for lite om HI FI produkter.

Dette er nok sant, men jeg er ikke imponert over kunnskapsnivået på ansatte hos HFK i Bergen. De har lange utredinger på nettsiden sin om kalibrering av LCD/Plasma TVer, men kommer du inn i butikken, så er ingen av TVene kalibrert. Dette er flaut !:twisted:

Da jeg kjøpte min Samsung LCD R72B, så spurte jeg om forskjeller mot SONY 2500V, og fikk til svar: Smak og behag !

Nei, jeg trives bedre på BMH og på Musik Magazinet. Der innrømmer de iallefall når kompetansen ikke strekker til. En kan jo ikke forvente at butikkene skal sette seg inn i alle mulige finesser til nye produkter, ettersom det kommer endeløst med nye versjoner i løpet av et år.

Men på NEBY (importør i Oslo) har de ganske god peiling. Har snakket med Christian ifm Marantz receiver, og han har detaljkunnskap om også gamle modeller.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at HFK ikke alltid er på linje med diverse nettbutikker med tanke på pris. Det er imidlertid alltid lov å prøve seg på å be om prisavslag med henvisning til et billigere utssalgssted. Noen ganger går det bra og andre ganger ikke. Du som kunde må vurdere om du får noe igjen for de ekstra kronene du blar opp for å handle i en HFK butikk kontra en nettbutikk.

Når det gjelder de produktene som utelukkende selges av/hos HFK i Norge, må man sammenligne med prisene i resten av Europa. Jeg har ikke gjort noen grundig gjennomgang på dette punktet, men mitt inntrykk er at prisene slett ikke er så ille når man tar i betrakning slike ting som mva, frakt, etc.

Hva faglig kompetanse hos de ansatte angår (de jeg har støtt på vel og merke), synes jeg denne stort sett er på det nivå som trengs for å tilfredsstille den gemene hop. Jeg tror ikke Kari og Ola Nordmann er like opptatt av pixelmapping og oppløsning som oss videomane. Det viktigste for meg er at en selger ikke prøver å late som om han/hun kan mer enn det som er tilfellet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hifiklubbben like priser på nett og butikk?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ITX
    Har hifiklubbben like priser på nett og butikk?
    Ja, det tror jeg faktisk de har. Forstå det den som kan...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Hva faglig kompetanse hos de ansatte angår (de jeg har støtt på vel og merke), synes jeg denne stort sett er på det nivå som trengs for å tilfredsstille den gemene hop. Jeg tror ikke Kari og Ola Nordmann er like opptatt av pixelmapping og oppløsning som oss videomane. Det viktigste for meg er at en selger ikke prøver å late som om han/hun kan mer enn det som er tilfellet.
    Men er ikke hele poenget at HI FI Klubben skal vite mer enn de store kjedene ? Kari og Ola kjøper stort sett utstyr på El Kjøp, og helst "billig" utstyr. Så er det noen med mye penger som ikke har peiling, men som ønsker å ha "det beste". De går på HI FI Klubben og handler. De som er over gjennomsnittet interessert og som er opptatt av pixelmapping etc, må vel også kunne handle på HFK og forvente å snakke med likemenn. Hvis ikke så kan vi likesågodt kjøpe varene på nettet eller på El Kjøp (hvis de har samme vare).

Det negative med HFK og små forretninger er at det er mye verre å reklamere her enn hos de store kjedene. Jeg så en feil med mitt Samsung TV dagen etter jeg kjøpte det. Det tok en måned før jeg fikk en ny TV (dvs jeg var uten TV 1 hel måned = krise). Det var ikke snakk om å få pengene refundert. På El Kjøp eller på nettet kan en teste TVen i 14-30 dager å levere den tilbake, uten spørsmål. Dette er ikke mulig på HFK. De er også restriktive til å låne med kundene utstyr hjem.

På bakgrunn av dette, kjøper jeg så mye jeg kan av produkter på El Kjøp, dersom de har den varen jeg ønsker meg: Returrett innen 30 dager + enkelt å reklamere i ettertid. Sistnevnte skyldes jo at de som står i butikken ikke bryr seg om returer er god butikk eller ei, da det ikke er deres problem. Synd for dem, men bra for oss:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alex F: Jeg skjønner jo at man fort kan bli skuffet dersom man går inn i en HFK butikk og forventer å snakke med en ekspert. Ofte blir jeg glad bare jeg får snakket med hvem som helst for det er alltid kø de gangene jeg er der...

Jeg har egentlig aldri tenkt over hva de ønsker å formidle med reklamekampanjen sin, men jeg har alltid tolket den slik at de mener det er PRODUKTENE deres som er bedre, ikke nødvendigvis kompetansen... Dessverre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

klubb eller forretning?

Er kanskje litt off topic, men generelt bør man vel være skeptisk til forretninger som prøver å late som om man er med i en klubb og har de samme interesser av handelen. F.eks Smart club, Hi-fi klubben og diverse bokklubber. De er vel stort sett interessert i å få dine penger uansett. Litt greiere med de som kaller seg forretning!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Jeg har egentlig aldri tenkt over hva de ønsker å formidle med reklamekampanjen sin, men jeg har alltid tolket den slik at de mener det er PRODUKTENE deres som er bedre, ikke nødvendigvis kompetansen... Dessverre.
    Da må du lese annonseavisene deres (som kommer i posten) og det de skriver på nettet. "Vi vet absolutt ingenting om vaskemaskiner eller støvsugere". Dette er nesten ordrett sitat.

Ja, de mener også at produktene på HFK er mye bedre enn de "komplette anleggene" som selges på El Kjøp etc, og det kan jeg jo delvis være enige med dem i. Men det er ikke sikkert at du får bedre lyd i komplette anlegg til kr 10 000 på HFK enn kr 10 000 på El Kjøp. Men nok om den saken !

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt samme inntrykk som trådstarter. I 'gamle dager' var HFK litt mysisk, med meget begrensede åpningstider og genuint hifi-interesserte ansatte (slik jeg oppfattet det). Ettersom årene har gått har HFK blitt mer og mer komers og likere og likere andre butikkjeder. Desverre.
    Men de har vel fortsatt gode produkter. kombinerer man det med kompetansen her på forumet så komemr man langt.
    Lenge siden jeg har kjøpt noe data eller elektronikk fra en butikk på bakgrunn av selgeren. Sjekker først rundt på nett og forum før jeg bestemmer meg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Lenge siden jeg har kjøpt noe data eller elektronikk fra en butikk på bakgrunn av selgeren. Sjekker først rundt på nett og forum før jeg bestemmer meg.
    Jeg tror det er nettopp dette som skiller oss med over-middels interesse for lyd og bilde fra de som f.eks. skal ha ny tv i stua fordi den gamle har gått i stykker. Vi leser tester, spør likesinnede på forum, graver opp info og vet hva vi vil ha. For å tilfredstille oss kreves en selger med mye høyere teknisk kompetanse enn det som kreves for en gjennomsnittlig kunde. Slike selgere er desverre "few and far between" og desto mer gledelig er det når man finner en.

Ellers må det jo legges til den store fordelen med tradisjonell butikk kontra nettbutikk er at man får sjansen til å prøve og se utstyret før man eventuelt kjøper (fra en nettbutikk...).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..og for å oppklare, så mener jeg ikke at HFK ikke har gode produkter, for det har de. Denon produkter ligger nesten alltid på topp i tester hos Hjemmekino og Lyd & Bilde. B&W og Dali scorer også høyt i tester. NAD har derimot falt litt igjennom de siste årene. Dette skulle liksom være et produkt som ga mye lyd for pengene, og der det ikke var brukt mye penger på fancy "duppeditter".

Et sidespor er at NEBY fortalte meg at Marantz lages av samme selskap (eller selskap i samme konsern) som Denon. Dette bekrefter at man kan finne gode produkter andre steder enn på HFK. Et enda bedre eksempel er vel Pioneer og Yamaha som mange tidligere anså som "litt dårligere" (gudene vet hvorfor) enn f.eks Denon og Marantz. Tester de siste årene har til de grader tilbakevist dette. For øvrig kommenteres det at Pioneer og Yamaha også selges på El Kjøp og Expert.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hifiklubben har sikkert greie produkter de, men å tro at de har s mye bedre produkter enn andre forhandlere er for meg bare sprøyt, stort sett alle forhandlere vil si at deres produkt er har bedre kvalitet iforhold til pris, iforhold til konkurentene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at det er veldig variert, avhengig av produkt, hvor mye man får for pengene på HFK. Kanskje på prosjektorer, TV, HDD, HD-DVD spillere ol, får man vel så mye for pengene i andre butikker. Men se på høytallere som Dali Ikon, B&W DM600 serien, ogNAD C series; dette er produkter som selges mye, og folk er stort sett fryktelig fornøyd.

Blir vanskelig å sammenligne DALI, B&W og NAD siden HFK er de eneste som fører de, men tror man gjør et godt kjøp hvis man går på HFK og kjøper disse merkene.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere, les sent 80 og tidlig 90 tall, så ble forskjellige merker merkbart rimeligere når Hifiklubben overtok import/salg. Eksempel på dette er f.eks. Cerwin Vega. Prisene sank med rundt 30%. Andre merker var også en del rimeligere enn tilsvarende i andre kjeder/butikker. Føler ikke at det er slik lenger, og når kunnskapsnivået/interressen på dem som jbber der (stort sett) er lavere enn det var engang, er ikke dette lenger en like god kjede som det var. Kan hende kjeden har vokst seg for stor?

Men som det er sagt over her, produktene de selger holder mål, og er for det meste interresante.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har hørt så er Hi-Fi Klubben forholdsvis rimlige på B&W og Denon i forhold til priser i England.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd og si det, men på HFK i Bergen er det nesten komplett umulig å få gode kjøpsråd etter min erfaring. Handler litt der allikevel, men det er definitivt ikke personalet sin fortjeneste. Virker rett og slett ikke skikkelig oppdaterte.

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For og gi litt skryt etter all "slaktingen" her så vil jeg si at HiFi Klubben i Sandnes har en utrolig grei og serviceinstilt butikksjef. Terje Jonassen, har handlet litt gjennom han og vært innom butikken for og høre bl.a Dali Mentor og sitter igjen med et inntrykk av at denne karen vet hva han snakker om.

Sånn som jeg opplever det er det ikke alltid "Mitt er best" med han.

De har mye flott utstyr i ulike prisklasser som passer "folk flest"
    Tror nok grunnen til at de er blitt mer komersielle er for akkuratt det og kunne selge bra lyd i ulike prisklasser.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grinchen
    Synd og si det, men på HFK i Bergen er det nesten komplett umulig å få gode kjøpsråd etter min erfaring. Handler litt der allikevel, men det er definitivt ikke personalet sin fortjeneste. Virker rett og slett ikke skikkelig oppdaterte.
    Enig! Når jeg ble anbefalt å fylle kattesand i mine høyttalerstativer, løp jeg derfra.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •