Sub(er) passende til B&W DM602?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub(er) passende til B&W DM602?

Etter å ha innsett at den suben jeg har nå passer bedre sammen med bakhøyttalerne mine, er jeg på utkikk etter en (evnt to) ny sub for å ha i front. Rommet jeg har er ca 4x5 meter, men det er åpning inn til et kjøkken på ca 3x3,5 meter. Dvs. ca 30kvm. Suben jeg har (Mirage PS-8)mister litt kontrollen, og skrangler i bassporten... Har også stående bølger på enkelte frekvenser, som gjør at det klirrer i oppvasken som venter.

Jeg har tenkt på en B&W ASW600 eller 650, koble begge frontkanalene gjennom denne (bruke highpass-filteret) og slå av sub-utgangen i forsterkeren. Ulempen som jeg da ser er at frekvensene under 80Hz kommer fra samme sted...
    Har noen et forslag til et par rimeligere suber som kan brukes istedet, så jeg kan bruke en til hver kanal? Jeg har dårlig med lokale til å bygge selv, desverre...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags budsjett har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, tilsvarende en ASW600 eller så, ca 4-5 tusen. Nå skal jeg ikke spille veldig høyt (bor i blokk...).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aller først vil jeg nevne at det nå pågår diskusjoner om et rimelig heftig DIY-prosjekt i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=5337
    Foreløpige prognoser tyder på at det kan bli en løsning basert på to 12-toms elementer, så det skulle være mulig å spre subben over to kasser, noe som kanskje vil avhjelpe situasjonen hos deg. Prisoverslag er foreløpig ikke tilgjengelig...

Med fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige:
    Svenskene skryter voldsomt av XTZ-subbene på fyndbørsen. Sjekk denne postingen i en annen tråd for lenker:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6729123#6729123
    Skal man tro svenskene, yter disse like bra som subwoofere til det doble av prisen.

Du argumenterer for at du trenger to subwoofere på grunn av at bassen under 80Hz kommer fra samme sted. Dette tror jeg du skal ta med stor ro. Spesielt hvis du velger å heller bruke de aktive delefilterne i receiveren og kjører delefrekvensen på 60-70Hz for frontene. Ellers kan du jo gjøre det gradvis og kjøpe en subwoofer først og oppgradere med en til hvis du trenger det.

Tror ikke du skal tenke for mye på at subwooferen skal matche de andre høyttalerne på noe annet enn lydtrykk. såkalt "voice-matching" er temmelig irrelevant når det gjelder subwoofere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, sett litt på XTZ 10, den virker jo veldig bra til prisen.
    Forsterkeren min (HK AVR-65) har fast delefrekvens (Står 100Hz i manualen?), og frontene mine har bra med lyd fra 100 til ca. 60Hz, derfor det er litt synd å ikke utnytte dem. Nå hadde det jo hjulpet med sub som greide å spille bra fra 100Hz og nedover, og som jeg kunne ha i front...
    Det står litt lite om hvilke frekvenser disse XTZ-subene ruller av på, alle bare sier at de spiller (frekvens)lavt og (volum)høyt, hvilket jo kanskje er det viktigste... ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •