Keiserens usynlige klær

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 80
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Keiserens usynlige klær

Det er lenge siden jeg nå har vært involvert i HIFI. Mitt første møte var da jeg 1992 kjøpte NAD; CD spiller, interegrert forsterker, og effekttrinn og bygget meg Audiovector F3 (kjøpte et sett fra Eltek). Jeg forelsket meg tvert i høyttalerene som ble drevet av de to NAD forsterkene som var brokoblet. Jeg fant etterhvert ut at jeg hadde endt opp med et resultat som kunne konkurrere med langt dyre anlegg. Det kostet meg ca 2500 kr å bygge høyttalerene.

Mitt møte med HIFI bransjen var ikke et godt møte. Bransjefolk hadde mange sterke meninger, lite kunnskap, og fokuserte på alt for mange uvesentligheter. Mye var også alt for høyt priset. Jeg fant høyttaler til 20 000 hvor prisene på elementene (Seas og Scanpeak) kunne kjøpes enkeltvis for under en tusenlapp. Hifiklubben bar på den tiden spesielt opptatt av en grønn tusj de solgte hvor man skulle fargelegge deler av CD platen og få en revolusjonerende bedre lyd. Useriøst var mitt inntrykk. Man begynte også fokusere på kabler som man solgte og fortsatt selger for en latterlig pris i forhold til produksjonskostnadene. Bransjefolk kastet seg ukritisk ut i det meste.

Nå tretten år skulle jeg igjen kjøpe nytt anlegg. Økonomien var bedre og jeg satt meg ned for å oriterte meg i forhold til dagens produkter. Da var da jeg kom over elektrostathøyttalerene til Martin Logan og Quad. En gang i ungdomstiden lyttet jeg til Quad sin 57 modell og ble bergtatt av den fortryllene oppløste lyden elektrostater kan formidle. Martin Logan sin Vista måtte jeg bare høre. For slik er det med meg. Jeg begynner med høyttaleren før elektronikken. Hvorfor? Fordi det svakeste leddet i HIFI kjeden i mine ører alltid er høyttaleren. Å kjøpe steroanlegg ut fra brøker hvor 1/3 av pengene skal gå til høyttaler, 1/3 til forsterkeren og 1/3 til kilden og kanskje 10% av verdien skal gå til kabler, er for meg nok et eksempel på HIFI bransjens useriøsitet og manglende tillit til egne vurderinger.

Jeg lyttet til Martin Logan Vista i 15 minutter før jeg tok avgjørelsen om at disse høyttalere skulle være med hjem. Butikken ville også selge meg dyr elektronikk og kabler, man jeg var skeptisk. Jeg fyrte likså greit opp høytalerene med min gamle NAD elektronikk og kabler fra Clas Ohlson. Jeg satt igjen med et anlegg med elektronikk til noen tusenlapper og høyttaler til 36000 kr. Galskap vil nok mange si, men jeg følte meg sikker på at ingen kunne fått til tilsvarende lyd med den tidligere nevnte fordelingsbrøken. Jeg kunne dog ikke kritisere andres fordommer uten å utfordre mine egne. Jeg fikk tak i to forsterkere (Hegel H1 mk4 og Jungson (80 watt klasse A) og en eldre påkostet DVD spiller fra Phillips og høyttaler kabler til 3500 kr. Så begynte fin lyttingen.

Forsterker: Problemet med elektrostater er impedanskurven, og ML er intet unntak da den dupper ned til 1.3 ohm ved ca 20 000 hz. Høyttaleren krever med andre ord en forsterker med en stor strømforsyning. Mine NAD kunne levere ca 50A strøm mens Hegelen skal kunne levere opp til 70A. Jungson hadde en stor strømforsyning, men nyskjerrigheten her var først og fremst knyttet til at det var en klasse A forsterker. Hvordan ville dette lyde? Jeg måtte ta et oppgjør med meg selv da jeg kunne høre vesentlige forskjeller på disse forsterkerene. NAD'en var ikke i konkurranse, mistet mye av det tre dimensjonale og dynamikknikken. Jungson spilte pent men svært tilbakelent med mindre dynamikk en Hegelen. Den hadde fin mellomtone og var svært behagelig å lytte til. Hegelen sitt lydbilde var dog mer detaljert, mer luft, mer sting. Forskjellene ble tydelige i gitar transitter og cymbaler. Jeg kjøpte Hegelen til en fin bruktpris.

Jeg var også nyskjerrig på hvordan den gamle billige NAD CD spilleren vil låte mot ny DA teknologi og bedre filtrering. Det var ikke behov for finlytting da den nyere Phillips DVD spilleren var markant bedre i bassen og tildels i det øvre diskanområdet. Jeg klarte ikke høre noen markante forskjeller i mellomtoneområdet. Så var det da likevel en forskjell, men det skulle vel bare mangle i forhold til pris og alder.

Så kom turen til høyttalerkabelen. Først lytting deretter finlytting, og resultatet: Ingen forskjell. Clas Oholson sin 4mm kabel til 150 kroner spilte like bra som MIT kabelen til 3500 kr. I min feigskap kjøpte jeg dog sølvbelagte kobberkabler til helve under halve prisen (bettersound). Da impedansen til tider er så lav ville jeg sikre meg mot for høy motstand. Det at den nye kabelen var godt skjermet kunne også være et poeng. Men som sagt; blindtesten slo fast at jeg ikke kunne høre forskjell. For det er vel det jeg savner i HIFI bransjen, blindtester. Selv om bransjen vegrer seg mot slike avslørende forsøk så kan man ved litt hjelp utføre dem selv.

Konklusjon: Jeg mener fortsatt at høyttaleren alltid er det svakeste leddet, men har erfart at det er forskjeller også i lyden i elektronikken. Nå vil jeg konsentrere meg om musikken og ikke lenger la meg distrahere av teknikken. Om noen år vil jeg kankje eksperimentere med en rør-forforsterker og et strømsterkt effekttrinn. Kablene tar jeg med meg i grava.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har min stemme som førstetester i alle seriøse hifi/hjemmekinoblader!

Har intrykk av at hele bransjen er sterkt preget av religion, fordommer og korrupsjon... ehm, mye sånn som resten av forretningslivet

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig i prioriteringene dine.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel forsåvidt enig med deg. Å handle hjemmekino / hifi utifra fastslåtte brøker er vel den værste enden man kan begynne i. "Mest bang for your buck" er heller en gylden regel - og der finner jeg oftest mer bang i forskjellige høyttalere på samme elektronikk enn samme høyttalere med forskjellig elektronikk. Kvalitet på kabler er også en av de tingene - og kanskje med nok tid og påvirkning fra AVforum kan jeg skrive under på at jeg hører forskjeller på høyttalerkabler - men den tid er nok milevis unna. Jeg er mye større fan av overføringsmetoder enn selve overføringen. Jeg har forvillet meg litt inn i digital - analog konverteringsjungelen, men ikke med mye å rapportere. Forskjellene jeg er mye mer ute etter er for eksempel mengde og kvalitet av bassgjengivelse i fronthøyttalere (innen rimelighetens grenser..), effekter høyttalere kan gi (direktestrålende vs. bipolar / dipole høyttalere), diskantforskjeller, demping av rom / akustikk og så vidre. Føler nok at arbeidet med et godt lydbilde som er under kontroll ligger litt mer åpenbart enn mange vil ha det til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verden vil lures, og det å bruke surt tjente penger på kabler som ikke har noen effekt er tydeligvis så viktig for folk at de står fram på forum og forsvarer sine kjøp til siste skanse.

Jeg ser det hele som en fordel. Det skaper sysselsetting i kosmetikk-butikkene (dvs hifisjapper) og sminkemagasinene (lyd & bilde) etc.

At hele bransjen fokuserer på reklame og humbug i stedetfor å utvikle gode produkter er selvsagt et problem, men jeg ser det som et resultat av den generelle utflatingen i samfunnet: folk kan mindre og mindre om verden rundt seg og tyr til sjamaner og sjarlataner for å søke bekreftelse.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg handler kabler, gjør jeg det kun ut ifra estetiske hensyn og briefe-faktor. Dette gjelder nok for veldig mange av oss, selv om det er ytterst få som tørr å innrømme det!

Sier ikke med dette at det ikke finnes gode og dårlige kabler, men å argumentere for at en kabel til 70 000 er bedre enn en til 50 000 blir bare vrøvl i mine ører.

Placeboeffekten er VIRKELIG tilstede i alt av kabeltester. Mener å huske en historie om mannen bak Electrocompaniet og en blindtest på deres egne kabler mot et par lakrissnører. Trenger vel ikke å si mer, det er kanskje en grunn til at de ikke leverer kabler noe lenger

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joert
    Når jeg handler kabler, gjør jeg det kun ut ifra estetiske hensyn og briefe-faktor. Dette gjelder nok for veldig mange av oss, selv om det er ytterst få som tørr å innrømme det!

Sier ikke med dette at det ikke finnes gode og dårlige kabler, men å argumentere for at en kabel til 70 000 er bedre enn en til 50 000 blir bare vrøvl i mine ører.

Placeboeffekten er VIRKELIG tilstede i alt av kabeltester. Mener å huske en historie om mannen bak Electrocompaniet og en blindtest på deres egne kabler mot et par lakrissnører. Trenger vel ikke å si mer, det er kanskje en grunn til at de ikke leverer kabler noe lenger

Såklart er det bedre med en kable til 50.000,- en en kablel fra biltema til ca 200,-
    Men er det verdt det ? Nei! Mener no eg, tenk deg ka du kunne fått til nesten 50.000,- som kunne fått lyden til å bli bedre en en kablel til 50. Så eg skjønner bare ikke hvorfor folk kjøper en slik kabel, kan noen svare på det så ver så snill

(Noen dyre kabler ser veldig fin og kul ut da)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt innlegg. Link til min egen erfaring rundt kabler:

http://avforum.no/forum/kabler/48251...ugger-etc.html

Sjekk linken på den siden til "strømrenseren"

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    422
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en herlig oppfriskende tråd !

Enig med deg mortebjo, jeg har mer eller mindre den samme oppfatning etter 6 år med hjemmekino som hobby. Det siste året har jeg nesten kun holdt meg på avsforum.com. Det er svært mange dyktige og objektive personer som poster og bidrar der. På norske forum blir det mye av det samme gamle (på spissen) :

"Hvilken receiver er minst lys i klangen og mest svulmende i bassen?"
    "Kabelen påvirket bassgjengivelsen så kraftig at huset nesten raste sammen! "

PS:

Mortebjo:
    "NAD'en var ikke i konkurranse, mistet mye av det tre dimensjonale og dynamikknikken. "

Hva i huleste er dynamikknikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Såklart er det bedre med en kable til 50.000,- en en kablel fra biltema til ca 200,-
    Er det såklart bedre med en slankepille til 500,- enn en til 20,-?

Er det såklart bedre med helbredende oppmalt neshorn-horn til 2000,- enn kalk til 2,-?

-k

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra skrevet:-D
    Har selv bestemt meg for å ikke kjøpe alt det nye, fancy greiene, men heller satse på god gammel brukt elektronikk og HTere til en fornuftig pris. Har kommet til samme konklusjon når det gjelder kabler. Er ikke sikker på at jeg hører forskjell på veldig dyre og litt dyre kabler. Har derfor valgt å prøve et sett brukte Nordost kabler til 1500,- for å se om det er verdt det. Disse kommer til å leve lenge i kinoen dersom jeg er fornøyd med de. Kommer ikke til å legge mangfoldige tusen i kabler fordi anlegget koster så og så mye.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig innlegg der mortebjo1, kjenner meg meget godt igjen i mye av det du skriver, både med hifi brangsjen og egene erfrainger rundt valg av høytalere, kabler osv. Syned det blant annet var morsomt du nevnte Quad ESL57 som ble en aha opplevelse for min del, samt den grønne cd forbedrings pennen som har satt sine spor langs kanten på en del mine CD plater fra den tiden..... Det handlet om å redusere strølys fra refelkterende flater på CD platens overflate, og med å påføre komlimentær fargen til laseren som brukes så......

Nå heter vel egentlig det refererte eventyret "Keiserens nye klær" og ikke usynlige , for klærne var vel ikke bare var usynlige men faktisk ikke eksisterende. Kluet er vel at pga slue og gode psykologisk rettede salgstriks, fikk disse svindlerene frem situasjoner som minner veldig om ting man opplever i hifi brangsjen og da passer spessielt godt i kabel debatten der det er de usynlige men "hørbare" effektene det handler om, sammen med imponerende priser og innpakkninger.

Eventyret Keiserens nye klær kan forøvrig leses her, så kan man jo se om ikke konklusjonen til keiseren selv også får frem litt av effektene med enkelte hifi investeringer, eierglede? ....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mortebjo1:
    Flotte betraktninger, etter mitt skjønn!
    Det er vel en dårlig skjult hemmelighet at verden vil bedras, og menneskene med den.
    Det er vel liten tvil om at pris og kvalitet har sammenheng, selv om både "kabel- og elementeksemplene" dine skriker litt imot en slik påstand. Og for all del; du har nok mye rett i det du fremsetter, kanskje først og fremst mtp kabelomtalen.
    La gå at det kan være en god ide å investere i gode signal- og digitalkabler, men høyttalerkabler til tusenvis av kroner er jeg slett ikke så sikker at jeg tror på....

Velkommen til forumet!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: Takk for sist, Scrooge!

Fikk testet de "gamle" kablene jeg kjøpte i dag og jeg fikk en aldri så liten a-ha opplevelse
    Kan ikke huske å ha hørt lyden av pedalen til pianoet på en av testlåtene mine før, men den kom fra nå. Dette er en CD fra High Fidelity som jeg har hørt veldig mye på og jeg la merke til det først i dag etter kabel-bytte. Hmmmm.......
    Jeg synes(der var ordet igjen) at det også er mer oppløst på en låt med en langfløyte-solo også....
    Dette var et sett med Nordost Solar Wind bi-wire kabler jeg fikk til en OK pris.

Active
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Verden vil lures, og det å bruke surt tjente penger på kabler som ikke har noen effekt er tydeligvis så viktig for folk at de står fram på forum og forsvarer sine kjøp til siste skanse.

Jeg ser det hele som en fordel. Det skaper sysselsetting i kosmetikk-butikkene (dvs hifisjapper) og sminkemagasinene (lyd & bilde) etc.

At hele bransjen fokuserer på reklame og humbug i stedetfor å utvikle gode produkter er selvsagt et problem, men jeg ser det som et resultat av den generelle utflatingen i samfunnet: folk kan mindre og mindre om verden rundt seg og tyr til sjamaner og sjarlataner for å søke bekreftelse.

-k
    Der kom din virkelige mening om temaet. Jeg har alltid sagt at du går rundt grøten på Sentralen i dette temaet og at du gjerne vil overbevises om annet. Godt å se at du idiotforklarer de som faktisk hører forskjeller, for da vet jeg hvor jeg har deg og dine enkle meninger basert på Ohms lov. Også denne forherligelsen av egen kunnskap for å trampe på de "vanlige" som ikke kan så mye som deg selv, GYSELIG og ARROGANT som vanlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Viking
    Der kom din virkelige mening om temaet. Jeg har alltid sagt at du går rundt grøten på Sentralen i dette temaet og at du gjerne vil overbevises om annet. Godt å se at du idiotforklarer de som faktisk hører forskjeller, for da vet jeg hvor jeg har deg og dine enkle meninger basert på Ohms lov. Også denne forherligelsen av egen kunnskap for å trampe på de "vanlige" som ikke kan så mye som deg selv, GYSELIG og ARROGANT som vanlig.

Hmmm "morragretten" eller?

Anbefaler at du ikke dropper frokosten hver dag...:-D

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    OT: Takk for sist, Scrooge!

Fikk testet de "gamle" kablene jeg kjøpte i dag og jeg fikk en aldri så liten a-ha opplevelse
    Kan ikke huske å ha hørt lyden av pedalen til pianoet på en av testlåtene mine før, men den kom fra nå. Dette er en CD fra High Fidelity som jeg har hørt veldig mye på og jeg la merke til det først i dag etter kabel-bytte. Hmmmm.......
    Jeg synes(der var ordet igjen) at det også er mer oppløst på en låt med en langfløyte-solo også....
    Dette var et sett med Nordost Solar Wind bi-wire kabler jeg fikk til en OK pris.
    Det er vel nettop slike effekter man kan få, men kommer dette av kabelen, eller at man tar en ny lytterunde med "nye ører" og lytter etter ting som egentlig alltid har vært dær, men som man ikke har mærket seg med tidligere.

Kanskje du er klar for en ny aha opplevelse?

Bytt tilbake til de gammle kablene og hør igjen der du nå vet at det skal være en piano pedal, hører du den ikke nå, er det vel kablene som har skylda, men min erfaring tilsier i alle fall at du burde høre pedalen med de gammle kablene også, og at det er sanse systemet som har spillt deg et aldri så lite puss med at de nye kablene som har har skjerpet detalje nivået på lyttingen i stedet for anlegget.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt er det utrolig hvor mye følelser og angrep som blir satt i sving når man lufter muligheten for at kabler primært påvirker via synet og ikke ørene.

Ja, noen blir så provoserte at de følger dine poster og gjør sitt beste for å begrave dine poster i støy og personangrep.

Også denne forherligelsen av egen kunnskap for å trampe på de "vanlige" som ikke kan så mye som deg selv, GYSELIG og ARROGANT som vanlig.
    Hva om vi snur på dette: Når dere som ikke kan Ohms lov og som sliter med enkle regnestykker ikke er i stand til å føre en debatt men i stedet må hakke på meg for at jeg faktisk kan Ohms lov så ser vi hvor galt dette har gått. De som kan noe må for enhver pris forties slik at kameratgjengen kan klappe seg selv på skuldrene over elektronmolekylenes forunderlige ferd igjennom carbon-nano-kevlar-kabelen.

Siden når ble det slik at inkompetanse innen et fagfelt, sviktende analytiske evner og total mangel på argumentasjonsteknikk ble et fortrinn, og kompetanse en ulempe?

Som jeg har sagt ad infinitum: Jeg hadde virkelig blitt glad over å se beviser på at jeg tar feil. Dessverre så tror jeg ikke at slike beviser kommer fra en krets av mennesker som framelsker det overnaturlige og mener at enhver tankerekke ødelegger hobbyen sin. Hvis du tar på deg å vise at du har rett i stedetfor å komme med barnslige personangrep så skal jeg gjøre mitt beste for å vurdere dine argumenter og empiri med uhildet blikk. Tar du imot utfordringen eller foretrekker du livet som forum-troll?

-k

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at det er tre ting som påvirker lyden i en kabel:
    Kapasitans, induktans og resistans.

Noen som vet hva de ideelle tallene for disse ville vært på en høyttalerkabel?
    Eller om det må matches med utgangen på recieveren?? Er ganske noob på akkurat kabler

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes nesten jeg hører hvordan tataturet ditt få kjørt seg her Viking, det virker litt trampete det også, og ord i store bokstaver og dermed i "ropemodus" som "GYSELIG", "ARROGANT" og ting som moderator aktivt går inn og sletter, hører vel ikke hjemme i en diskusjon som dette, selv om man er helt uenige.

Om ikke knutinh eller meg selv vil gå bak en keiser og holde et slør som ikke eksisterer, må vel det være et valg vi står fritt til å ta det også, og det å bruke egen opparbeidet kunnskap til å forklare hvordan man stiller seg til en såpass pengestyrt brangsje som hifi er blitt etter hvert der det virke rmer som det er status symboler som selges og ikke nødvendivis lytte opplevelser de tungt oppsparte middlene går til, da må det vel være lov å si i fra.

Mvh

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •