Keiserens usynlige klær - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 80 av 80
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Deilig diskusjon!

Ah, dette var ein deilig diskusjon. Og eg må sei meg enig i det trådstarter her seier. Blir faktisk litt irritert når eg leser tester av kabler til 50.000 der dei grundig utdyper dei store forskjellane dei kan høyre, eller høyre forskjellen på den nye fantastiske stereobenken. Folk må få opp øynene (ørene) for dette tullpreieket. Det siste nye tullpreiket er jo tullpreiket om digitale kabler. Visst folk hadde forstått korleis denne teknologien virker, så hadde det ikkje blitt solgt mange digital kabler til meir enn eit par hundrelapper. Eg er tilhenger av at visst ein ikkje kan høyre forskjellen, så er den i alle fall så liten at du bør bruke pengene dine på noko anna. Bedre høyttalere, forbedring av rom akkustikk, ny forsterker, prosjektør, eller kanskje ein sydentur med kona som blei nevnt her. Eg kan berre ikkje forstå at så mange folk lar seg lure!? Eg har snakka med mange folk som oppgir prisen på annlegget som ein av dei første tingene, som om det var den viktigaste faktoren for kor bra annlegget faktisk er. Og sjølv om det skulle være ein stor forskjell mellom biltema, og nordost høyttaler ledning, så er det ingen automatikk i at den dyraste er den beste...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    ....Mange bruker musikk til å lytte til utstyret, kan det bli mer feil?

Ola
    Du har desverre rett Ola, og jeg må nok innrømme at jeg tidligere har "misbrukt" musikk for å lytte til utstyret mitt. Jeg mener dog at det er en vesentlig forskjell på hvorvidt man gjør dette under innkjøp for å se om anlegget kan formidle musikken man liker best slik man ønsker, eller om man etter innkjøp fortsetter å spille musikk man kanskje ikke liker fordi det høres bra ut på anlegget. Jeg setter aldri på musikk jeg ikke liker når jeg er alene, men det hender man finner frem noen merkelige låter når man kjører demo for andre for å vise "potensialet" i utstyret, låter med ekstrem dypbass, holografi osv. Det er vel et par "referanselåter" der ute som få liker, men mange likevel bruker utelukkende pga teknisk kvalitet.

På den andre siden er det jo ikke til å stikke under en stol at god teknisk kvalitet hjelper til med å bringe lytteren mer inn i musikken, ihvertfall føler jeg det slik.
    Det som er "synd men sant" er at denne hobbyen har gjort meg mer kresen på lydkvalitet, og at enkelte cder ikke havner så ofte i spilleren lenger pga det til tross for at jeg liker sangene....

Når det gjelder dyre kabler, er det noe jeg aldri vil forstå meg på. Har enda til gode å høre skikkelig forskjell på kabler, enten det er signal eller høyttalerkabler. Jeg kan likevel akseptere at enkelte mener de kan høre forskjell.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være helt ærlig, skulle jeg ønske at en Tivoli-radio var det beste jeg hadde hørt, for da hadde det vært min referanse, og det hadde vært godt nok for meg. Er egentlig det samme med biler, først var jeg fornøyd med å bare ha en sleten gammel golf, men så prøvde jeg en nyere bil som var så utrolig mye deiligere å kjøre. Så kjøpte jeg den, men prøvde dessverre nyere biler som var enda bedre å kjøre, og sånn går det på. Hadde jeg aldri prøvd noe annet enn den sletne gamle golfen hadde jeg hatt den og vært storfornøyd

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Hadde jeg aldri prøvd noe annet enn den sletne gamle golfen hadde jeg hatt den og vært storfornøyd
    "Ignorance is bliss" er det noe som heter

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    For å være helt ærlig, skulle jeg ønske at en Tivoli-radio var det beste jeg hadde hørt, for da hadde det vært min referanse, og det hadde vært godt nok for meg. Er egentlig det samme med biler, først var jeg fornøyd med å bare ha en sleten gammel golf, men så prøvde jeg en nyere bil som var så utrolig mye deiligere å kjøre. Så kjøpte jeg den, men prøvde dessverre nyere biler som var enda bedre å kjøre, og sånn går det på. Hadde jeg aldri prøvd noe annet enn den sletne gamle golfen hadde jeg hatt den og vært storfornøyd
    Men du kan lese deg til at andre biler bruker mindre drivstoff, akselerer fortere, har målbart lavere støy, større bagasjerom, etc. Dessuten er det opplagt at det finnes en rekke objektive forskjeller mellom gammel Golf og Ny Ferrari som i varierende grad betyr noe for brukeren.

Den relevante sammenligningen med kabler betyr at man tar en Toyota og sammenligner med en identisk Toyota hvor lakken er lagd av lurium-2000 og selgeren hevder at denne lakken får den til å gå dobbelt så fort men at vitenskapen desverre er kommet så kort at det ikke er mulig å måle denne hastighetsforbedringen.

-k

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, nevnte jeg med ett eneste ord noe med kabler i mitt innlegg? Det jeg ville frem til var en videreføring av det Marantz skrev, "Det som er "synd men sant" er at denne hobbyen har gjort meg mer kresen på lydkvalitet". Det var mest generelt ment, som jeg mener de aller fleste skjønte.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Men du kan lese deg til at andre biler bruker mindre drivstoff, akselerer fortere, har målbart lavere støy, større bagasjerom, etc. Dessuten er det opplagt at det finnes en rekke objektive forskjeller mellom gammel Golf og Ny Ferrari som i varierende grad betyr noe for brukeren.

Den relevante sammenligningen med kabler betyr at man tar en Toyota og sammenligner med en identisk Toyota hvor lakken er lagd av lurium-2000 og selgeren hevder at denne lakken får den til å gå dobbelt så fort men at vitenskapen desverre er kommet så kort at det ikke er mulig å måle denne hastighetsforbedringen.

-k

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at det er et dumt spørmål men...To forskjellige høyttalerkonstruksjoner som måler identisk på frekvensgangen, låter dønn likt uansett?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Mulig at det er et dumt spørmål men...To forskjellige høyttalerkonstruksjoner som måler identisk på frekvensgangen, låter dønn likt uansett?
    Hvis de ikke hadde sett identisk ut hadde jeg nok klart å innbille meg forskjeller i lyden på de

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Nei, frekvensgang beregnes normalt kun ved bruk av 1 stigende/fallende tone. En høyttalers lydbilde og egenskaper trer frem når den blir eksponert for flere samtidige frekvenser av varierende amplitude. Evnen til å formidle et bredspektret signal håndteres i teorien bedre av et treveis system enn en høyttaler med kun 1 baffel + tweeter/horn. Men problemet med et treveis sytem er integrasjonen mellom elementene.

Isolert sett kan begge disse yttepunktene måle likt på simpel frekvensgang, derfor er det mer hensiktsmessig å benytte fourier målinger som lager en 3 dimensjonal måling av amplitude og frekvens over hele båndet samtidig.

Har man 100% identisk fourier kurve hører du ikke forskjell.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr da at alt av phonokabler måler 100% identisk på en fouriermåling?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shogun
    Nei, frekvensgang beregnes normalt kun ved bruk av 1 stigende/fallende tone. En høyttalers lydbilde og egenskaper trer frem når den blir eksponert for flere samtidige frekvenser av varierende amplitude. Evnen til å formidle et bredspektret signal håndteres i teorien bedre av et treveis system enn en høyttaler med kun 1 baffel + tweeter/horn. Men problemet med et treveis sytem er integrasjonen mellom elementene.

Isolert sett kan begge disse yttepunktene måle likt på simpel frekvensgang, derfor er det mer hensiktsmessig å benytte fourier målinger som lager en 3 dimensjonal måling av amplitude og frekvens over hele båndet samtidig.

Har man 100% identisk fourier kurve hører du ikke forskjell.
    Jeg forstår egentlig ikke helt hva du snakker om her.

En høyttaler har for det første et 3dimensjonalt strålingsdiagram, normalt forenkler man dette til "on-axis" og "30 degrees off axis". Allerede har man gjort en kraftig forenkling. Dessuten har høyttalere både lineære og ulineære effekter, en måling som du snakker om ser stort sett bort ifra ulineære effekter.

Dessuten kan man filosofisk si at "alt" måler forskjellig - hvis man bare måler med tilstrekkelig presisjon. Samme høyttaler vil aldri gi nøyaktig samme måling om man måler den to ganger. Altså ligger det en viss tolkning i det å se på to nært identiske målinger når man sier at 1) Dette er en tilstrekkelig måling 2) forskjellen er ikke hørbar.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må selvfølgelig gjøre målingen i stereo fra lytteposisjon, og den vil ikke ta nevneverdig hensyt til "off axis med mindre man også måler fra sidene. Høyttalerprodusentene kommer jo frem til "off axis" tallet gjennom måling og ikke lytting.

Ved all måling, det være seg innen medisin, geologi eller som her lyd, må man operere med toleransegrenser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den første målingen viser en on-axis måling i et middels dempet rom for en høyttaler med hhv analogt og digitalt delefilter.

Den andre målingen viser samme høyttaler, samme delefiltre, men målemikrofonen er tiltet ca 30 grader opp.

Som vi ser er bass og diskant linet opp vertikalt, og overlappende frekvensbånd gir delvis utslukking for det analoge filteret som har slakke flanker.

En vanlig on-axis og 30 grader ut til _siden_ måling i ekkofritt rom ville ikke ha fanget opp noe av dette.

-k

Intermediate Joey Bane sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    520
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er vel i utgangspunktet de aktive komponentene som det skal spilles på i et anlegg, og kabler skal bare overføre fra utgang til inngang uten å tilføre eller trekke fra noe som helst.

Den beste kabelen og de beste egenskapene for Kapasitans, induktans og resistans blir derfor etter min mening i alle fall, ingen kabel i det hele tatt, dvs kabelen bør ha så like som mulig egenskaper som om inngang og utgang var direkte kobblet til hverandre.
    0 med andre ord
    har noen tenkt på å bruke superleder i høyttalerkabeler, da blir de i alle fall dyre..
    de har visst kommet ganske langt med superledere nå, skal visst virke helt opp mot 20 *C.. eller har jegg fått med meg noe feil her??

[QUOTE=krille_krokodille]Det er vel få ting som skaper like steile fronter som diskusjoner om politikk, legalisering av hasj, og hi-fi kabler.

En ting som ofte blir trukket fram i kabeldebatter er dette med blindtesting, noe jeg er litt skeptisk til. Hvor mange ville f.eks. klare å skille Pepsi og Coca-Cola i en blindtest? For er det ikke sånn at forskjellene mellom kabler i beste fall er relativt små, og dermed vanskelig å peke ut med hundre prosent sikkerhet i en blindtest?QUOTE]

jeg kan kjenne forskjell, hver gang jeg prøver pepsi synes jeg den smaker litt "rundere" enn coca, som smaker "hardere".. jeg synes pepsi er best, men drikker cola fordi................. vet ikke..

har et gammelt amcar-blad liggende, med en blindtest av 20 forskjellige colaer, pepsi vant, coca fikk jumboplassen!!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den første målingen viser en on-axis måling i et middels dempet rom for en høyttaler med hhv analogt og digitalt delefilter.

Den andre målingen viser samme høyttaler, samme delefiltre, men målemikrofonen er tiltet ca 30 grader opp.

Som vi ser er bass og diskant linet opp vertikalt, og overlappende frekvensbånd gir delvis utslukking for det analoge filteret som har slakke flanker.

En vanlig on-axis og 30 grader ut til _siden_ måling i ekkofritt rom ville ikke ha fanget opp noe av dette.

-k
    Alle faktorer utover høyttaleren må nødvendigvis være identiske, ellers blir målingene forskjellige.

Kurvene dine støtter forøvrig opp under mitt postulat at de som hører markant forskjell på høyttalerkabler ikke har identisk lytteposisjon når de sammenlikner, noen få graders vridning eller flytting opp/ned høyre/venstre gir større utslag enn kabelen.

Tror vi i bunn og grunn er enige, men har litt forskjellig tilnærming.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shogun
    Alle faktorer utover høyttaleren må nødvendigvis være identiske, ellers blir målingene forskjellige.
    Hvorfor? Jeg viser ved måling de fire konsekvensen av å endre på to parametre: delefilter1, delefilter2, mikkposisjon1 og mikkposisjon2.

Poenget er at to høyttalere som "måler likt" slett ikke trenger å låte likt. Grunnen er selvsagt at man måler for få parametre.

Det hører med til historien at selv en så åpenbar målemessig forskjell var svært vanskelig å høre.
    Kurvene dine støtter forøvrig opp under mitt postulat at de som hører markant forskjell på høyttalerkabler ikke har identisk lytteposisjon når de sammenlikner, noen få graders vridning eller flytting opp/ned høyre/venstre gir større utslag enn kabelen.

Tror vi i bunn og grunn er enige, men har litt forskjellig tilnærming.
    Litt variasjon får man vel. Samtidig er jo langtidshukommelsen for lyd svært dårlig. Derfor burde man ikke teste noe annet enn blindtesting med kort byttetid, noe som er vanskelig med høyttalerkabler.

-k

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg kaste en fakkel her og si ordet naivitet? Det er godt at vi har en hobby der det fortsatt er magi, noe som ikke har blitt slett og platt med populismen og jaget. For meg handler dette om pausene i livet, der man virkelig (opp)lever! Musikken er magisk, men kanskje vi projiserer den magien over på komponentene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Skal jeg kaste en fakkel her og si ordet naivitet? Det er godt at vi har en hobby der det fortsatt er magi, noe som ikke har blitt slett og platt med populismen og jaget. For meg handler dette om pausene i livet, der man virkelig (opp)lever! Musikken er magisk, men kanskje vi projiserer den magien over på komponentene?
    Der tror jeg du er inne på noe. Og hva er galt med at du får forbedret livskvalitet av en kabel somikke påvirker lyden? Ingenting i mine øyne. Folk må få finne sin egen greie, og det er en misforståelse at bare fysiske, rasjonelle egenskaper ved en gjenstand har betydning i det store bildet.

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey Bane
    0 med andre ord
    har noen tenkt på å bruke superleder i høyttalerkabeler, da blir de i alle fall dyre..
    de har visst kommet ganske langt med superledere nå, skal visst virke helt opp mot 20 *C.. eller har jegg fått med meg noe feil her??
    En topolet superleder der lederene ligger parralellt med hverandre vil vel fremdeles ha sine kondensator egenskaper og vil være omgitt av magnetfelt når det går strøm i lederene, så helt 0 blir det vel aldri selv med bruk av slike superledere. Hadde vært gøy med superledere i talespolen i høytalerene og andre deler i hifi anlegget der man kan nyte godt av slike egenskaper.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der tror jeg du er inne på noe. Og hva er galt med at du får forbedret livskvalitet av en kabel somikke påvirker lyden? Ingenting i mine øyne. Folk må få finne sin egen greie, og det er en misforståelse at bare fysiske, rasjonelle egenskaper ved en gjenstand har betydning i det store bildet.

-k
    Knut: Det er sletts ikke noe galt i det! Snarere tvert imot. Skulle man foretrekke et liv basert på kliniske og statistiske sannheter hadde man neppe opplevd autentisme!

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •