Keiserens usynlige klær - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 80
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Trådstarters oppfattninger stemmer vel ganske bra med virkeligheten.
    Dyre kabler, shakti steiner, platinum bjeller og racks til 20 - 30.000
    er i stor grad statussymboler. Noen debatanter har vanskelig for å innse at det er slik, da de lever i sin egen lille boble der alt dreier seg om deres egen fortreffelighet og overlegene tekniske kunnskaper...
    Det er heldigvis ikke mange slike mennesker på avforum. Derimot så finner man slike dinosaurer på hifisentralen og rundt omkring i forskjellige hifiblad redaksjoner. Disse menneskenes evne til å ikke vise vanlig høfflighet og sable ned et hvert forsøk på diskusjon med argumentet: ikke alt kan måles, har desverre ødelagt mye av hobbyen og ikke minst hifiindustrien selv. Produkter prises så sanseløst høyt nettopp fordi produsenten er utilnærmelig og lite kundevennlige. Jo dyrere high-end produktene blir, jo mindre blir markedet og produsentene må øke fortjenesten enda mer osv.

Det har i det siste kommet sterk kritikk mot hi-fi+ og stereophile nettopp fordi de hovedsakelig anmelder produkter i øverste stratosfære. Det er selvfølgelig spennende å lese om en anmeldelse av en stift til 70.000 eller et par høyttalere til en million, men skribentene må huske at folk flest har lån, kone osv. og ikke kan blåse en årslønn på et par høyttalerkabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Vi starter med en hypotese. Coca Cola og Pepsi _smaker_ likt for 9 av 10 nordmenn.

1. Hva er det som påvirker smak? Sannsynligvis væsker og gasser som strømmer til nese og munn.

2. Hva er det som påvirker subjektive inntrykk når man drikker brus? Sannsynligvis smak, men også flaskas utseende, hvordan den er å holde i, fargen, holdninger og forventninger til det aktuelle merket etc.

Hvis man ønsker å finne et strikt svar på 1. så må man eliminere de ekstra faktorene i 2. Sannsynligvis må man tenke godt igjennom metode (hvor mye brus skal man drikke, hva skal man få vite på forhånd etc).

Hvis man gjennomfører dette godt, så vil resultatet ha to mulige utfall:

A) Et stort (signifikant) antall testere greier å skille konsistent mellom Cola og Pepsi, vi har bevist at start-hypotesen er feil.

B) I motsatt fall så har vi ikke bevist noe som helst.

I mange uvitenskaplige sammenhenger så vil mange av oss si at dersom mange slike tester blir gjennomført og resultatet alltid er B) så er det en sterk indikator på at Coca Cola og Pepsi egentlig smaker likt, men at det er andre faktorer som gjør at vi tolker smaken som ulik. Det enkle faktum at aktørene bruker utallige milliarder på reklame er en indikasjon i seg selv på at folk foretar et valg basert på andre ting enn smak.

For ordens skyld så mener jeg selv at disse smaker forskjellig, men jeg har aldri gjennomført noen strikt test.

-k
    Jeg er ikke uenig i at innpakning og forventninger til et produkt er betydelig, men jeg mener at betydningen av dette kan overdrives og at det kan overstyres hvis man holder hodet kaldt og er ærlig med seg selv. Om det ligger et stort markedsføringsapparat bak og i en viss grad styrer individuelle valg blir egentlig irrelevant når det vi diskuterer er om det faktisk finnes smaksforskjell på to forskjellige produkter som er laget etter to forskjellige oppskrifter, selv om en del av ingrediensene sannsynligvis er de samme, dog i forskjellige sammensetninger. Utifra i din argumentasjon kan jeg ikke se annet enn at blindtester i beste fall kan gi en indikasjon på hva som er fakta, og ikke at det gir oss ufravikelige fasitsvar. Jeg tenker at da blir det neppe mer valide resultater av denne metodikken enn de subjektive inntrykkene man kan danne seg ved langvarig utprøving hvor det er kjent hva man lytter/smaker på. Blindtester slik det tilsynelatende brukes i kabelsammenheng med korte lytteseanser virker for meg som en heller unøyktig og lite pålitelig testmetode.

Nå skal ikke jeg påberope meg å ha særlig greie på vitenskapelig metodikk, jeg mener bare at man bør prøve å ha et åpent sinn og se en sak fra flere sider, noe som ofte kan være lettere sagt enn gjort, også for undertegnede. Det er vel de færreste av oss som kan inngå i en testsituasjon helt ufarget av egne forventninger og forutinntatthet, så jeg forstår hensikten med blindtester selv om jeg ikke stoler på nøyaktigheten av slike tester sånn de tilsynelatende vanligvis blir utført mtp. kabeltester av hifi journalister. Om det faktisk er mulig å blindteste enkeltprodukter over en periode på flere år syns jeg blir uinteressant i denne sammenhengen, siden det ikke er sånn slike tester foregår. Merker at det er nærmest umulig å prøve å si noe om dette uten at forbeholdene kommer tett som hagl.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe.. Når det kommer til Coca-Cola testen så er det helt klart at veldig mange ikke kjenner forskjell men det betyr ikke at det ikke er en forskjell. Om man kjenner til forskjellen så og vet hva man skal smake etter treffer man 100%. (pepsi er søtere mens Coca-Cola har en skarpere, syrlig smak).

Det samme er det med HiFi, man må vite hva man skal lytte etter. For min del merker jeg lettest forskjeller i det lavere frekvensområdet når det kommer til kabler. Men har aldri hørt særlig forskjell på kabler til 1k og 20k og her tror jeg det er mye snusk og rariteter men igjen om folk er flinkere en meg til å høre forskjeller skal man ikke le av valgene. Og igjen er Hifi veldig basert på erfaring dvs at det er lettere å høre feil nedover (billigere annlegg) en oppover (dyrere). Dvs om man er vant til bra lyd vil man normalt lett kunne skille crap fra bra i motsetning til om man er vant til dårlig lyd. Man blir på en måte litt snobbete i det at "det som er bra nok" øker etter hvert som man tilvennes høyere kvalitet.

Mitt anlegg kostet i sin tid rundt 70-80k og det er min referanse. De dyreste kablene var Monster M2 til ca en 1500,- og de var jeg meget forøyd med da de ryddet litt opp i bassen og fikk litt mer pondus.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har veldig stor sans for ML :-)

Jeg kommer fra samme standpunkt som deg: Utstyret eksisterer kun for å høre på musikk og gi en god opplevelse. Jeg kommer aldri til å kjøpe album for å demonstrere anleggets kvaliteter.

Dermed er det også uinteressant for meg å "trene" opp hørselen i å identifisere svakheter. Derimot er det kjedelig med feil som jeg ikke greier å se bort ifra.

Samtidig, på et mer akademisk plan, er det interessant med hva som er teknisk mulig, og da er det først og fremst blindtester som kan gi oss konklusive svar.

-k
    Jeg er veldig enig. Det lille jeg har gjort i studio og det jeg har jobbet med av live lyd har gitt meg et bedre grunnlag (imo) til å sette pris på musikk. Jeg er har stor glede av det tekniske også. Men det du hører på en live symfoni, en ensom akustisk stemme eller guitar kan du aldri få hjemme, men du kan jo prøve
    Jeg liker faktisk ikke linær og korrekt lyd i den ytterste konsekvens. En liten kul i mellomregistret og litt varme gagner mange innspillinger... Kabler? Jeg tror på skjerming.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opsahle
    hehe.. Når det kommer til Coca-Cola testen så er det helt klart at veldig mange ikke kjenner forskjell men det betyr ikke at det ikke er en forskjell. Om man kjenner til forskjellen så og vet hva man skal smake etter treffer man 100%. (pepsi er søtere mens Coca-Cola har en skarpere, syrlig smak).
    At det ER en forskjell kan vi lett konkludere med et masse-spektrometer eller lignende.

Spørsmålet er hvorvidt det er en forskjell for menneskelige organer (smak og lukt). Da blir det selvsagt et spørsmål om hvilke personer man skal spørre.

For noen tester kan det være et poeng å få et ufarget utsnitt av menneskeheten - og da bør man velge mest mulig "tilfeldige" personer.

For andre tester kan det være interessant å finne ut om det er noensomhelst som kan smake forskjell, og da kan man kanskje lete blant vinsmakere, cocacola-addicts og andre som har økt sannsynlighet for å kjenne forskjeller.

Dessuten finnes det vitenskaplige metoder for å screene ut de som ikke kjenner noen forskjell slik at man sitter igjen med den gruppen som har størst sannsynlighet for å gi et signifikant resultat.

Spørsmålet er dog: Hvis man er nødt til å ta et utvalg på 1000 hifi-interesserte personer, la disse lytte til 1000 timer musikk, for å greie å få et resultat som såvidt bikker over 50% (dvs at man like gjerne kunne ha kastet terning) med signifikant margin.... Hva sier det om hvor viktig den påståtte effekten virkelig er? Jeg tror ikke at noen har gjort kabel-tester i så stor skala, kun i mindre skala og da uten unntak med 0-resultat.

Og da snakker vi om å høre _noen som helst forskjell_, vi har ikke engang begynt å beskrive preferanser.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Jeg er ikke uenig i at innpakning og forventninger til et produkt er betydelig, men jeg mener at betydningen av dette kan overdrives og at det kan overstyres hvis man holder hodet kaldt og er ærlig med seg selv.
    Jeg skal se om jeg finner paperet av Floyd Toole der han noe humoristisk viste at høyttalerens utseende kan bety mer enn lyden for den subjektive scoren fra lyd-interesserte mennesker som har blitt screenet for evner til å høre forskjeller.

La lyttepersoner høre en B&W, mens du viser dem en Dali. Gjør så motsatt. Så lar du dem høre det de faktisk ser. Frontpanelet som vi ser har stor betydning for hva vi bedømmer som "bra" og når du insinuerer at man lett kan overstyre dette så er det faktisk feil.

Jeg sier ikke at ikke noen kan være veldig flinke til å isolere slike faktorer (kanskje etter trening), men flere tester har vist at audiofile ofte slett ikke utmerker seg ved dette. Derimot er unge musikere og musikk-produsenter ofte flinke til å isolere sanser og forventning. Dette er kanskje noe overraskende når man ser hvor mye dårlig musikk og dårlige mikser som kommer ut i dag :-D

Jeg ser dog ikke hvorfor du argumenterer imot å fjerne enhver tvil om man svarer basert på lyd eller forventning. Hvis man fjerner informasjonen om hva man hører så vil logisk sett svaret garantert ikke være farget av forventning om at A er bedre eller dårligere enn B. Hvis man konsekvent greier å si at "X" er A eller B, og svaret er rett så er det ingen tvil om at man hører forskjell, og man slipper å spekulere i evnene til lytteren.

I praksis så viser det seg at de som skryter av enorme lytter-evner ofte ikke greier å gjenta bragdene i en lyttetest. Hvorfor skal jeg stole på ørene til en som må ha synet "koblet inn" for å høre noen forskjell? Er det ikke da mer nærliggende å "stole på" tester som f.eks viser at den gemene hop eller utvalgte gode lyttere hører forskjeller på A og B, evt som ikke greide å bevise at de hører slike forskjeller?
    Om det ligger et stort markedsføringsapparat bak og i en viss grad styrer individuelle valg blir egentlig irrelevant når det vi diskuterer er om det faktisk finnes smaksforskjell på to forskjellige produkter som er laget etter to forskjellige oppskrifter, selv om en del av ingrediensene sannsynligvis er de samme, dog i forskjellige sammensetninger. Utifra i din argumentasjon kan jeg ikke se annet enn at blindtester i beste fall kan gi en indikasjon på hva som er fakta, og ikke at det gir oss ufravikelige fasitsvar.
    Det er delvis feil. En blindtest kan gi os ufravikelig fasitsvar i det tilfellet at den beviser en hørbar/smakbar forskjell. Hvis 10 av 10 eller 99 av 100 greier å smake forskjell på Cola og Pepsi i en blindtest så er det sikker informasjon om at akkurat disse greide nettopp dette så lenge testen er utført forsvarlig.

En blindtest kan dog bare gi en indikasjon på at det _ikke_ er noen forskjell, det er helt rett.
    Jeg tenker at da blir det neppe mer valide resultater av denne metodikken enn de subjektive inntrykkene man kan danne seg ved langvarig utprøving hvor det er kjent hva man lytter/smaker på. Blindtester slik det tilsynelatende brukes i kabelsammenheng med korte lytteseanser virker for meg som en heller unøyktig og lite pålitelig testmetode.
    Du ønsker en fasit (kabler har betydning), og når metodikken ikke gir deg "fasiten" så erklærer du metoden som unøyaktig.

Dette er en ting vi mennesker har gjort til alle tider. Når Bush ville gå til krig mot Irak og bevisene ikke eksisterte så skapte han dem. Når dama vil slå opp med deg men ikke har en god grunn så skaper hun dem.

Blindtester er godt nok for å utforme nye kompresjonscodecer, for å teste hjertemedisin, for å teste nye bringebærdrops på markedet. Hvis det gir deg en god følelse å tro at de er ugyldig (pga iboende svakheter eller utførelse) ved kabler så er det en illusjon du skal få ha i fred.

For meg er dette ikke momenter som får meg til å endre overbevisning, men som sagt lengre opp ville jeg ha blitt oppriktig glad over å bli bevist feil. Jeg har ingen aksjer, og hvis det er noe som er kjedelig så er det jo å konstatere at "joda, jorda er rundt likevel, og Newton og Einstein hadde visst rett". Det er jo mye mer spennende å kunne bevise helt nye og grensesprengende fenomener :-)
    Nå skal ikke jeg påberope meg å ha særlig greie på vitenskapelig metodikk, jeg mener bare at man bør prøve å ha et åpent sinn og se en sak fra flere sider, noe som ofte kan være lettere sagt enn gjort, også for undertegnede. Det er vel de færreste av oss som kan inngå i en testsituasjon helt ufarget av egne forventninger og forutinntatthet, så jeg forstår hensikten med blindtester selv om jeg ikke stoler på nøyaktigheten av slike tester sånn de tilsynelatende vanligvis blir utført mtp. kabeltester av hifi journalister. Om det faktisk er mulig å blindteste enkeltprodukter over en periode på flere år syns jeg blir uinteressant i denne sammenhengen, siden det ikke er sånn slike tester foregår. Merker at det er nærmest umulig å prøve å si noe om dette uten at forbeholdene kommer tett som hagl.
    Jeg kjenner ikke til at hifi-journalister benytter seg av blindtester eller noen som helst vitenskaplig metodikk*). Så du innlegget hvor en kjent Lyd&Bilde-journalist beskrev at en HDMI bilde-kabel til over 5000,- gav bedre svart-nivå? Jeg tror at mange slike tester skrives slik man skriver horoskop i KK eller Hjemmet. Man har en bunke av "livsdejavuende opplevelse", "holografi av en annen dimensjon" og andre svulstige svada-uttrykk og så koker man sammen noe som holder bløffen i live.

Det som derimot har noe å si er at vitenskaplige funn faktisk blir gjort med gode blindtester. Dvs at når Fletcher-Munson-kurvene har en kraftig fallende kurve for høyere frekvenser så er det basert på forskning.

-k

*) Jeg tror at Stereophile går lengst blant glossy hifi-lektyre i å faktisk bruke hodet og ikke bare svada-generatoren når de tester ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tror jeg kanskje vin verden gir en veldig god indikasjon på hvorfor noen gidder å bruke flere tusen lapper på en signal kabel. De fleste folk kjenner ikke forskjellen mellom en dyr og billig vin, trolig ville de ha valgt den med mest alkohol om de ikke visste prisen. At "kjennere" er villige til å betale mange tusen kroner for noen flasker vin er for andre uforståelig. Men på samme måte som med kabler så kan disse utvalgte både kjenne forskjell og nyte den.

I digitalverden er det heldigvis enklere.. om kabelen klarer å frakte 0 og 1 riktig er jobben gjordt.. er her det myyye humburg.. Analogt kan jeg lettere forstå at det blir forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste folk kjenner ikke forskjellen mellom en dyr og billig vin, trolig ville de ha valgt den med mest alkohol om de ikke visste prisen. At "kjennere" er villige til å betale mange tusen kroner for noen flasker vin er for andre uforståelig. Men på samme måte som med kabler så kan disse utvalgte både kjenne forskjell og nyte den.
    Har sett denne analogien til vin gå igjen flere ganger når det er snakk om HiFi. Men jeg mener den brukes feil. I HiFi-verdenen er det ikke kabelen eller høyttaleren som er vinen, det er musikken. HiFi-utstyret er det som vinen (musikken) formidles i.

På samme måte som godt HiFi-utstyr kan bidra til en god musikkopplevelse, kan god behandling, oppbevaring og servering av en vin gi en god vinopplevelse. Men de virkellige forskjellene ligger i selve musikken/vinen som serveres.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Har sett denne analogien til vin gå igjen flere ganger når det er snakk om HiFi. Men jeg mener den brukes feil. I HiFi-verdenen er det ikke kabelen eller høyttaleren som er vinen, det er musikken. HiFi-utstyret er det som vinen (musikken) formidles i.
    Så det blir litt som plaskork versus kork...kork

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt tror jeg kanskje vin verden gir en veldig god indikasjon på hvorfor noen gidder å bruke flere tusen lapper på en signal kabel. De fleste folk kjenner ikke forskjellen mellom en dyr og billig vin, trolig ville de ha valgt den med mest alkohol om de ikke visste prisen. At "kjennere" er villige til å betale mange tusen kroner for noen flasker vin er for andre uforståelig. Men på samme måte som med kabler så kan disse utvalgte både kjenne forskjell og nyte den.

I digitalverden er det heldigvis enklere.. om kabelen klarer å frakte 0 og 1 riktig er jobben gjordt.. er her det myyye humburg.. Analogt kan jeg lettere forstå at det blir forskjeller.
    Å sammenligne dette med vin blir helt feil.
    Med vin så har man helt spesifikke parametere å gå etter. disse er bla: Land, terroir, druetype, lagring, klima og jordsmonn.
    For alle som har litt kjennskap til vinsmaking så dreier ikke dette seg om å gjette riktig vin, det dreier seg om å definere egenskapene til en gitt vin.
    Det er ikke vanskelig for en erfaren vinsmaker å kjenne forskjell på to viner fra samme distrikt eller samme vin fra to forskjellige årganger.
    Det er altså minimalt med gjetting inne i bildet. Her forholder man seg til fakta.
    Jeg har selv jobbet som bartender, hovmester og servitør i nesten ti år og har nok smakt mer vin enn de fleste.

Hifi konfeksjon dreier seg om ikke målbare påstander, men om lefling med vitenskapelige begreper og en pseudo forståelse for akustikk.
    Hadde det vert slik i alle yrker at man bare kunne slenge ut påstander og så bli tatt på ordet hadde man jo ikke trengt vitenskap i det hele tatt.
    Les litt på "FAQene" til mange av kabel og konfeksjonsprodusentene og du vil bli forbauset over mangelen på dokumentasjon.
    At "seriøse" blader som TAS, Stereophile og Hifi+ anmelder kabler og annet nips og skryter mange av disse tingene langt opp i skyene synes jeg man skal ta med en trailerlass med salt. De lever tross alt av annonsekronene og kan vel knappt kalles objektive.

Folk må selvfølgelig få bruke pengene på hva de vil, vi lever tross alt i et fritt land, men geniforklareinger av hifi gadgets kan jeg spare meg for.
    Kabelfantastene er jo generelt meget skeptiske til blindtester og har diverse argumentasjon for at disse ikke gir nøyaktige resultater - det til tross for at blindtester eller placebotester gjennomføres i forbindelse med alt av f.eks legemiddler nettopp slik at man skal kunne ha en objektiv referanse.

Les litt på diverse fora om hvilken effekt folk tillegger en bestemt kabel eller andre hifi gadgets, det er jo nesten ikke måte på hva en kabelstump kan klare å fikse opp i.
    At folk har forventninger til sin nyinnkjøpte kabel og ønsker å forsvare prisen på sin investering skjønner jeg veldig godt, men det må da kunne gå ann å være ærlig samtidig.
    Folk som kjøper alu. pedaler til bilen sin gjør vel neppe det fordi de virkelig tror bilen vil gå fortere, de gjør det for utseende sin skyld.
    Det er det dyre hifi gadgets også dreier seg om; status, eierstolthet osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Så det blir litt som plaskork versus kork...kork
    For eksempel. Jeg kan også se for meg at enkelte audiofile vil mene at det å høre favorittmusikken fra en klokkeradio er omtrent det samme som å knuse flaska i gulvet og slikke vinen opp fra gulvteppet, i stedet for å nyte den fra et krystallglass. Man kan dra mange paralleller fra innspilling, lagringsmedium, kilde, forsterkere, høyttalere, kabler etc. til vinens pressing, behandling, lagring, temperatur, servering, omgivelser og så videre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig godt oppsummert, wotg!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Veldig godt oppsummert, wotg!
    merci

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Hadde, med all respekt for resultatet, tenkt å foreslå det samme forleden kveld.
    Mor10: Er du så grei at du prøver det som ask4me2 foreslår, og rapporterer tilbake?
    Det skal jeg helt klart gjøre, men i dag er jeg i hi-fi himmelen Mr Flageborg har vært en tur innom og vist meg at det ikke er rommet det er noe galt med, men selvfølgelig plassering, plassering, plassering. Frontene har fått nytt liv og en enorm holografi og subben kan dere lese litt om i tråden min.
    Dette har nok ikke noe å gjøre med de nye kablene, men jeg skal love å komme tilbake med en forhåpentlig blindtest, når jeg får noen kompiser på besøk.

EDIT: Ville bare legge til at noe av grunnen til at jeg byttet kabler, var å få noen som var ferdig terminert og lettere å håndtere enn en med masse tråder i hver ende. Har altså egentlig ikke troen på at det er noen forskjell på kabler, men, den som venter, får svar. Liker ikke løse tråder.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tidligere jobbet som lydtekniker i meget gode studioer samt under live forestillinger. I ett av studioene hadde vi en artig sak fra Neumann. Det var et menneskehode med en mikrofon i hvert øre som igjen var helt anatomisk riktig. Dette brukes til å kalibrere utstyr samt gjenskape korrekt akustikk. "Hodet" kobles til en PC som sampler med 32 bit 192khz. På pc'en kan man så analysere lydbildet og blant annet generere 3d Fourier kurver osv.

For å få en ende på kabeldiskusjonen tok vi dette hodet med i et hifi-oppsett og kjørte noen tester på mest mulig vitenskapelig måte.

Ingen av høyttalerkablene ga signifikant utslag utenom en særdeles tynn enkelleder som egentlig ikke var noen kabel, men selv ikke med sistnevnte var det signifikante forskjeller i store deler av spekteret.

Det som imidlertid ga mindre signifikante utslag var dersom det ble plassert objekter i rommet eller at det var ytterligere en person tilstede.

Dersom hodet ble flyttet noen få cm til hver side ga det også litt utslag, dersom det ble rotert noen få grader ga det desto større utslag.

Men under identiske forhold klarte vi ikke å måle signifikant forskjell på noen av kablene vi prøvde.

Jeg har fått mye kjeft av såkalt audiofile gjennom tidene for dette, med henvisninger til alt kan ikke måles osv, men jeg orker ikke å sloss mot vindmøller.

Jeg har ihvertfall gjort opp mitt standpunkt.

Edit: Link til hodet dersom noen skulle være interessert: Georg Neumann GmbH - Products/Current Microphones//

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shogun
    Jeg har tidligere jobbet som lydtekniker i meget gode studioer samt under live forestillinger. I ett av studioene hadde vi en artig sak fra Neumann. Det var et menneskehode med en mikrofon i hvert øre som igjen var helt anatomisk riktig. Dette brukes til å kalibrere utstyr samt gjenskape korrekt akustikk. "Hodet" kobles til en PC som sampler med 32 bit 192khz. På pc'en kan man så analysere lydbildet og blant annet generere 3d Fourier kurver osv.
    Du snakker om binaurale opptak. Dette gir virkeliglighetstro opptak, men audiofile er mye mer optatt av om det å spille sine yello-plater med grønn tusj gir bedre lyd enn shakti-stener. Rasjonelt?
    Binaural recording - Wikipedia, the free encyclopedia

En annen måte å bruke et slikt hode er å gjøre opptak av et kostbart hifi-anlegg med kabler til 100.000 kontra biltema, og så legge ut opptakene for avspilling med hodetelefoner.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen måte å bruke et slikt hode er å gjøre opptak av et kostbart hifi-anlegg med kabler til 100.000 kontra biltema, og så legge ut opptakene for avspilling med hodetelefoner.

-k
    Joda, men da påstår besserwisserne at der er stor forskjell på opptakene. Vi lot datamaskinen analysere opptakene og den fant ingen forskjell.

Det å fornekte en grundig tenknisk analyse blir litt som å hevde at jorda er flat, men la de holde på, det virker som et viktig holdepunkt i livet for en del audiofile. Personlig hadde jeg kjøpt meg noe godt å drikke og kost meg med musikken i stedet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shogun
    Joda, men da påstår besserwisserne at der er stor forskjell på opptakene. Vi lot datamaskinen analysere opptakene og den fant ingen forskjell.

Det å fornekte en grundig tenknisk analyse blir litt som å hevde at jorda er flat, men la de holde på, det virker som et viktig holdepunkt i livet for en del audiofile. Personlig hadde jeg kjøpt meg noe godt å drikke og kost meg med musikken i stedet.
    De som har bestemt seg vil aldri godta noen form for bevisføring enten det er blindtester, måling eller argumentasjon.

Men det er ikke selvsagt å sammenligne to målinger og kunne garantere at det ikke er noen hørbar forskjell. Hvis vi skal være (selv-) kritisk setter jeg større lit til blindtester, kombinert med målinger selvsagt.

-k

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det såklart bedre med en slankepille til 500,- enn en til 20,-?

Er det såklart bedre med helbredende oppmalt neshorn-horn til 2000,- enn kalk til 2,-?

-k
    Den skjønte eg ikke da. Men okay, vet hva du mener. Du skjønte vel hva eg skulle fram til ? Bedre å kjøpe noen nye høytalere, forsterker eller andre komponenter til 50.000,- en en kabel. Er ivertfall min mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Den skjønte eg ikke da. Men okay, vet hva du mener. Du skjønte vel hva eg skulle fram til ?
    Egentlig ikke. Du skrev:
    "Såklart er det bedre med en kable til 50.000,- en en kablel fra biltema til ca 200,-"
    Jeg tolker deg som at du mener at det er bedre å sitte med en kabel til 50000 enn en til 200? Hvis jeg får selge den videre til hifi-gjengen så ja , heltklart. Hvis jeg er nødt til å beholde den og ikke kan høre forskjell så er begge akkurat like "god" for meg og mitt bruk.

Hvis tilfelle er (som folk flest) at man må betale for det man har på stua så ville jeg har følt meg snytt over å ha lagt ut 50.000 for en kabel som ikke endrer en pøkk...
    Bedre å kjøpe noen nye høytalere, forsterker eller andre komponenter til 50.000,- en en kabel. Er ivertfall min mening.
    Der er vi helt enige. Evt en real sydentur til deg og kona siden det gir mye større utslag på livskvaliteten enn en kabel som ikke gjør annet enn å se stilig ut.

-k

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •