Keiserens usynlige klær - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 80
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Viking ; Har fått 3 klagemails på språkbruk! En unnskyldning er på sin plass!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Jeg har hørt at det er tre ting som påvirker lyden i en kabel:
    Kapasitans, induktans og resistans.

Noen som vet hva de ideelle tallene for disse ville vært på en høyttalerkabel?
    Eller om det må matches med utgangen på recieveren?? Er ganske noob på akkurat kabler
    Det er vel i utgangspunktet de aktive komponentene som det skal spilles på i et anlegg, og kabler skal bare overføre fra utgang til inngang uten å tilføre eller trekke fra noe som helst.

Den beste kabelen og de beste egenskapene for Kapasitans, induktans og resistans blir derfor etter min mening i alle fall, ingen kabel i det hele tatt, dvs kabelen bør ha så like som mulig egenskaper som om inngang og utgang var direkte kobblet til hverandre.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Jeg har hørt at det er tre ting som påvirker lyden i en kabel:
    Kapasitans, induktans og resistans.

Noen som vet hva de ideelle tallene for disse ville vært på en høyttalerkabel?
    Eller om det må matches med utgangen på recieveren?? Er ganske noob på akkurat kabler
    http://avforum.no/forum/kabler/48251...ugger-etc.html

Jeg tror at det står litt i den tråden der. Ellers er dette et tema som har blitt behandlet utallige ganger på diverse fora.

Bottom line er at hvis du måler en "esoterisk" hifikabel så greier du ikke nødvendigvis å se fra målingene at den er dyr. Altså er det ikke noen direkte sammenheng mellom pris og parametre som "vitenskapen forstår seg på". Hvis jeg skulle lage en hifikabel til en kostpris på 1000,- pr meter så vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skulle designe den for å rettferdiggjøre prisen. Gjør eksotiske materialer som Kevlar at det er mer fornuftig å kjøpe dyr kabel? Gjør løsrevne tekniske argumenter om skin-effekt noe fra eller til når enhver med fysikk-bakgrunn kan vise hvorfor skin-effekten er irrelevant ved de frekvensene og dimensjonene vi snakker om?

Hva kan man slutte ut fra dette? Enten lager hifi-produsenter kabler som de ikke selv forstår seg på men som tilfeldigvis blir bra eller dårlig og prissatt ut ifra dette, eller hifi-kabel-industrien har gjort oppdagelser i Nobel-pris-klassen i konkuranse med universiteter og bedrifter med mange ganger større forskningsbudsjetter, og de har samtidig greid å holde disse revolusjonerende nyvinningene innen fysikk hemmelig.

Når vi så kobler dette med at ingen blindtester noensinne, inklusive de som er gjennomført på avforum eller hifisentralen har greid å bevise noen av de fantastiske påstandene i hifi-verdenen, så er det nærliggende å legge til grunn at kabel-produsentene heller ikke er i stand til å høre forskjeller, og da kan man jo spørre seg hva de bruker som datagrunnlag når de setter prisen på en kabel til 500,- og en annen til 20.000,-? Er det bare PR-avdelingen som tar et anslag ut fra hve de greier å lure lettlurte hififolk til å bruke penger på?

-k

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rasshølkomentaren til Viking er slettet fra alle innlegg. Hold en god tone så fungerer diskusjonene som oftest bedre.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er keiseren naken?

Det var en overveldet respons på innlegget mitt med mange gode kommentarer. Dette temaet vekker tydeligvis følelser hos de audiofile. Jeg har ikke interesse av å moralisere over dem som hører tydelige foskjeller på kabler. Kanskje gjør dere det men jeg har til gode å oppleve det selv. Jeg lar meg heller ikke overbevise før det utføres velkontrollerte blindtester.

Skal vi ha en fagligdiskusjon så forutsetter det en vis systematikk i hvordan man innhenter data/erfaringer når man uttaler seg faglig. Uten god metodikk ingen fag. Da kan man synse, krangle og debatere så mye man vil uten at det blir interessant. Dette må ikke misforstås med at øret ikke kan brukes vitenskapelig i forhold til å si noe meningsfylt om lydkvalitet. Man trenger ikke alene referere til Ohms lov og andre fysiske prinsipp for å være faglig. Objektivitetskravet kan innfris ved kontrollerte blindtester. Det er ikke noe galt med subjektivitet og ha ulik smak og preferanser, men først må man dokumentere at man kan høre forskjeller. Etterpå kan man heller diskutere om noe hva bedre enn det andre uten at en slik diskusjon vil oppfylle kravene i forhold til vitenskapelighet. Selv om den ikke er vitenskaplig så kan denne diskusjonen være interessant nok for oss som er interessert i lyd.

Vi er stort sett forbrukere her og ikke selgere. Jeg stiller meg derfor litt undrende at folk ønsker å betale så mye for kabler uavhengig om det er en forskjell eller ikke. Hva er kiloprisen for kobber eller andre material? Noen tjener penger her og er tjent med ha ukritiske forbrukere.

Når det er sagt. Er man lykkelig med sine valg uansett realitet så er vel det en verdi i seg selv. Jeg er bare ikke en av dem!

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fornuftige tanker og et flott innlegg.

Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Det var en overveldet respons på innlegget mitt med mange gode kommentarer. Dette temaet vekker tydeligvis følelser hos de audiofile. Jeg har ikke interesse av å moralisere over dem som hører tydelige foskjeller på kabler. Kanskje gjør dere det men jeg har til gode å oppleve det selv. Jeg lar meg heller ikke overbevise før det utføres velkontrollerte blindtester.

Skal vi ha en fagligdiskusjon så forutsetter det en vis systematikk i hvordan man innhenter data/erfaringer når man uttaler seg faglig. Uten god metodikk ingen fag. Da kan man synse, krangle og debatere så mye man vil uten at det blir interessant. Dette må ikke misforstås med at øret ikke kan brukes vitenskapelig i forhold til å si noe meningsfylt om lydkvalitet. Man trenger ikke alene referere til Ohms lov og andre fysiske prinsipp for å være faglig. Objektivitetskravet kan innfris ved kontrollerte blindtester. Det er ikke noe galt med subjektivitet og ha ulik smak og preferanser, men først må man dokumentere at man kan høre forskjeller. Etterpå kan man heller diskutere om noe hva bedre enn det andre uten at en slik diskusjon vil oppfylle kravene i forhold til vitenskapelighet. Selv om den ikke er vitenskaplig så kan denne diskusjonen være interessant nok for oss som er interessert i lyd.

Vi er stort sett forbrukere her og ikke selgere. Jeg stiller meg derfor litt undrende at folk ønsker å betale så mye for kabler uavhengig om det er en forskjell eller ikke. Hva er kiloprisen for kobber eller andre material? Noen tjener penger her og er tjent med ha ukritiske forbrukere.

Når det er sagt. Er man lykkelig med sine valg uansett realitet så er vel det en verdi i seg selv. Jeg er bare ikke en av dem!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Hva er kiloprisen for kobber eller andre material? Noen tjener penger her og er tjent med ha ukritiske forbrukere.
    Er enig i mye av det du sier om kabler, men dette med kilopris blir feil. Hva koster de grammene bomull som går med til å lage en tusenlapp? Eller den malingen som ble brukt til å male Skrik? Verdien i dyre produkter er i mye større grad styrt av behandlingen av råvarene, enn prisen på råvarene i seg selv.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså... Hadde jeg hatt pengene så kunne jeg lett ha investert i de villeste Nordost kablene uten å tenke meg om to ganger vel vitende om at jeg sannsynligvis ikke har kommet til å høre noe forskjell fra helt vanlige "billigkabler".

Har litt med selvfølelse og utseende å gjøre tror jeg

Kunne tilogmed tenkt meg å kjøpe litt dyrere digitalkabler kun for utseendet da jeg hater "skolisser" bak anlegget

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    Er enig i mye av det du sier om kabler, men dette med kilopris blir feil. Hva koster de grammene bomull som går med til å lage en tusenlapp? Eller den malingen som ble brukt til å male Skrik? Verdien i dyre produkter er i mye større grad styrt av behandlingen av råvarene, enn prisen på råvarene i seg selv.
    Det er riktig at produksjonskostnadene ofte er større enn prisen for råvarene, og da spesielt i den vestlige verden. Artig er det at du sammeligner Skrik og tusenlapper med kabler. En tusenlapp har sin verdi ut fra en institusjonell ramme. Den er et symbol uten den har særlig verdi i seg selv utenfor det institusjonelle. Det akkurat slik jeg opplever HIFI bransjen ukritiske omgang med kabler. Kabler får sin verdi ut fra prissettingen/markedsføring uavhengig av råvare og produksjons- kostnadene. Når det kommer til Skrik så står man fritt til å ramme inn kablene på veggen og signere med produsentens underskrift. En potent kunstverk på mange vis. Ha meg unnskyldt for retrorikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel få ting som skaper like steile fronter som diskusjoner om politikk, legalisering av hasj, og hi-fi kabler.

En ting som ofte blir trukket fram i kabeldebatter er dette med blindtesting, noe jeg er litt skeptisk til. Hvor mange ville f.eks. klare å skille Pepsi og Coca-Cola i en blindtest? For er det ikke sånn at forskjellene mellom kabler i beste fall er relativt små, og dermed vanskelig å peke ut med hundre prosent sikkerhet i en blindtest?

Min personlige mening er at skal man teste utstyr, det være seg elektronikk eller passive komponenter som kabler, bør man bruke utstyret over tid for å danne seg et grundig inntrykk av lydkarakter og forskjeller o.s.v. Ofte er førsteinntrykket av en ny komponent villedende og man forandrer mening etterhvert som man blir bedre kjent med en ny komponent og får den mer under huden. Noen som har prøvd å nedgradere fra en dyr komponent og fått umiddelbart hakeslipp over at en billig sak kan "låte like bra" som en dyr? Hvor mange har fortsatt det udelt positive synet på den samme billige komponenten etter et par måneders bruk? Ofte merker man den dyrere komponenten har en del kvaliteter som ikke kommer så tydelig fram i en spontan A/B testing, men over tid har den mindre slitsom og grå lyd, og kan oppleves som verdt de ekstra kronene når man faktisk skal lytte på den hver dag. Dette gjelder sikkert når det gjelder kabler også, selv om det ikke kan like lett forsvares når man tar prisen i betraktning. Men jeg føler meg ganske overbevist om at forskjellene kommer tydeligst fram for de som har blodtrimma high-end anlegg med ekstrem oppløsning og har ikke noe problem med å innse at dyre kabler kan være det som får det hele til å falle på plass i et ellers gjennomarbeidet og godt sammensatt anlegg. At dette skal være så kontroversiellt er for meg litt vanskelig å forstå selv om det skal mye til for at jeg skal gidde å bruke en månedslønn på kabler i mitt eget anlegg.

Forøvrig syns jeg størsteparten av kabeldelen av hifi-bransjen er omtrent like sympatisk som eiendomsmeglerstanden og bruktbilselgere, og jeg er den første til å innrømme at det er noe fundamentalt galt med de kalkylene som brukes på noe som i realiteten bare er glorifisert strømkabel med fancy-schmansy innpakning og dubiøse salgsargumenter. Men hvis det funker for noen å bruke skamløst mye penger på kabler, what's the big deal?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Det er vel få ting som skaper like steile fronter som diskusjoner om politikk, legalisering av hasj, og hi-fi kabler.

En ting som ofte blir trukket fram i kabeldebatter er dette med blindtesting, noe jeg er litt skeptisk til. Hvor mange ville f.eks. klare å skille Pepsi og Coca-Cola i en blindtest? For er det ikke sånn at forskjellene mellom kabler i beste fall er relativt små, og dermed vanskelig å peke ut med hundre prosent sikkerhet i en blindtest?
    Det er ingenting i veien for å blindteste over en periode på 2 år hvis du ønsker det. Hvor lang tid har Lyd & Bilde en kabel inne til test før de gir den toppkarakterer?

Uansett er problemet at med en gang du fjerner synsinntrykket så forsvinner lydmessige forskjeller som beskrives som "enorme".

Hvis Coca Cola og Pepsi smaker likt i en blindtest så ville jeg sannsynligvis konkludere med at de smaker likt (for deltagerne i testen), ikke at det er noe feil med blind-testing som metodikk. Tror du at Coca Cola bruker utallige milliarder på reklamer og branding for noe annet enn at vi skal være subjektive når vi velger Coca Cola, eller når vi lar sukkervannet gli ned halsen?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seeker
    En 1000-lapp har kun verdi fordi den er et symbolsk uttrykk for praktisk utveksling av verdier ved kjøp og salg. Hvis du lager en akkurat like "bra" 1000-lapp med samme slitestyrke og farge-ektehet med printer "1000 kråner" så har den en ganske liten verdi.

Grunnen til at "skrik" er mye verdt er sannsynligvis måten Munch har bearbeidet råvarene til et kunstnerisk uttrykk som har samleverdi siden maleren er død og han etterlot seg et endelig antall bilder som mange ønsker seg.

Kabler har en godt definert funksjon, og det er et fritt marked av tilbud og etterspørsel. På samme måte som forsterkere. Jeg synes absolutt det er relevant å sammenligne råvarekostnader med utsalgspris for en forsterker, men hvis det ligger mye utviklingsarbeid bak, eller ekvivalent at akkurat denne forsterkeren greier å lage et rasjonelt godt resultat gitt disse råvarene så har jeg ikke noe problem med å betale "mye" i forhold til råvarekost.

Problemet er altså at kabelprodusenter neppe har noe R&D-budsjett fordi de selv (internt) innser at de selger snake-oil. Oppgaven er å lure lett-lurte hifi-entusiaster godt oppbacket av annonsefinansierte sminke-magasiner som Lyd & Bilde til å bruke en masse penger på kabler som er serieprodusert i østen og som har fått en fin strømpe, store fine plugger og en søt historie knyttet til seg. Siden Nordmenn har mer penger enn kritisk sans så biter ganske mange av oss på. Og nå ville det være katastrofe for bransjen om bløffen ble avslørt. Hva skulle da hifiklubben og hifi-pressen tjene penger på? Hva med alle entusiastene som har kabler til 100.000,- som ble avslørt som humbug over natten? Alle disse har stor interesse av at kritiske røster blir forstummet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan erik
    Viking ; Har fått 3 klagemails på språkbruk! En unnskyldning er på sin plass!
    Den vil aldri komme.

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet oppstår når folk (meg inkludert) vil bruke penger på noe som mange mener er bortkastet.. Men så tenker jeg, hvorfor forsvare mine kjøp, det er jo jeg selv som bestemer hva jeg vil bruke pengene på, det er jo jeg som bestemer om jeg synes lyden blir bedre eller dårligere med dyre eller billige kabler. Egentlig så blir jeg ikke såret, jeg vet at jeg hører forskjell, enten p.g.a det er forskjell eller p.g.a jeg synes at det bør være forskjell..

Synes det ikke er noe grunn til å "angripe" fra noen av frontene, enten så betaler du å synes lyden blir bedre.. eller så vil du ikke kaste bort penger på dette fordi du velger å "ikke høre" forskjell..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Problemet oppstår når folk (meg inkludert) vil bruke penger på noe som mange mener er bortkastet.. Men så tenker jeg, hvorfor forsvare mine kjøp, det er jo jeg selv som bestemer hva jeg vil bruke pengene på, det er jo jeg som bestemer om jeg synes lyden blir bedre eller dårligere med dyre eller billige kabler. Egentlig så blir jeg ikke såret, jeg vet at jeg hører forskjell, enten p.g.a det er forskjell eller p.g.a jeg synes at det bør være forskjell..

Synes det ikke er noe grunn til å "angripe" fra noen av frontene, enten så betaler du å synes lyden blir bedre.. eller så vil du ikke kaste bort penger på dette fordi du velger å "ikke høre" forskjell..
    Jeg støtter alt du sier :-)

-k

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er vel nettop slike effekter man kan få, men kommer dette av kabelen, eller at man tar en ny lytterunde med "nye ører" og lytter etter ting som egentlig alltid har vært dær, men som man ikke har mærket seg med tidligere.

Kanskje du er klar for en ny aha opplevelse?

Bytt tilbake til de gammle kablene og hør igjen der du nå vet at det skal være en piano pedal, hører du den ikke nå, er det vel kablene som har skylda, men min erfaring tilsier i alle fall at du burde høre pedalen med de gammle kablene også, og at det er sanse systemet som har spillt deg et aldri så lite puss med at de nye kablene som har har skjerpet detalje nivået på lyttingen i stedet for anlegget.....
    Hadde, med all respekt for resultatet, tenkt å foreslå det samme forleden kveld.
    Mor10: Er du så grei at du prøver det som ask4me2 foreslår, og rapporterer tilbake?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er ingenting i veien for å blindteste over en periode på 2 år hvis du ønsker det. Hvor lang tid har Lyd & Bilde en kabel inne til test før de gir den toppkarakterer?

Uansett er problemet at med en gang du fjerner synsinntrykket så forsvinner lydmessige forskjeller som beskrives som "enorme".

Hvis Coca Cola og Pepsi smaker likt i en blindtest så ville jeg sannsynligvis konkludere med at de smaker likt (for deltagerne i testen), ikke at det er noe feil med blind-testing som metodikk. Tror du at Coca Cola bruker utallige milliarder på reklamer og branding for noe annet enn at vi skal være subjektive når vi velger Coca Cola, eller når vi lar sukkervannet gli ned halsen?

-k
    Men hvor mange er det som blindtester over en periode på to år, da? Lyd & Bilde har jeg sluttet å lese for lang tid siden, men har ikke inntrykk av at kabeltester er spesiellt langvarige vanligvis.

Utvilsomt bør man etterstrebe en mer edruelig tone når man skal fortelle om forskjeller i lyd, men jeg står fast på at korte blindtester er mindre verdt enn langvarige og grundige tester hvor man lever med et produkt til man kjenner det godt. Da blir det IMO mer et spørsmål om integritet og objektivitet hos den som tester, enn det jeg oppfatter som tilfeldigheter og kortvarige og muligens flyktige inntrykk o.s.v. ved blindtester.

Jeg vet at Coca-Cola og Pepsi ikke smaker likt, men jeg tviler på at jeg ville klart å skille de to i en kort blindtest selv om jeg har konsumert betydelige mengder av begge to. Mener du da at jeg tar feil og ikke vet hva jeg snakker om, siden du tydeligvis mener at blindtesting som metode er mer eller mindre ufeilbarlig? Ville du selv altså konkludert med at det ikke er noen forskjell på de to hvis du selv ikke klarte å skille den ene fra den andre i en blindtest, uavhengig av de erfaringene du tidligere hadde?
    Her må jeg tilstå at jeg ikke helt følger logikken din.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krille_krokodille
    Jeg vet at Coca-Cola og Pepsi ikke smaker likt, men jeg tviler på at jeg ville klart å skille de to i en kort blindtest selv om jeg har konsumert betydelige mengder av begge to. Mener du da at jeg tar feil og ikke vet hva jeg snakker om, siden du tydeligvis mener at blindtesting som metode er mer eller mindre ufeilbarlig? Ville du selv altså konkludert med at det ikke er noen forskjell på de to hvis du selv ikke klarte å skille den ene fra den andre i en blindtest, uavhengig av de erfaringene du tidligere hadde?
    Her må jeg tilstå at jeg ikke helt følger logikken din.
    Vi starter med en hypotese. Coca Cola og Pepsi _smaker_ likt for 9 av 10 nordmenn.

1. Hva er det som påvirker smak? Sannsynligvis væsker og gasser som strømmer til nese og munn.

2. Hva er det som påvirker subjektive inntrykk når man drikker brus? Sannsynligvis smak, men også flaskas utseende, hvordan den er å holde i, fargen, holdninger og forventninger til det aktuelle merket etc.

Hvis man ønsker å finne et strikt svar på 1. så må man eliminere de ekstra faktorene i 2. Sannsynligvis må man tenke godt igjennom metode (hvor mye brus skal man drikke, hva skal man få vite på forhånd etc).

Hvis man gjennomfører dette godt, så vil resultatet ha to mulige utfall:

A) Et stort (signifikant) antall testere greier å skille konsistent mellom Cola og Pepsi, vi har bevist at start-hypotesen er feil.

B) I motsatt fall så har vi ikke bevist noe som helst.

I mange uvitenskaplige sammenhenger så vil mange av oss si at dersom mange slike tester blir gjennomført og resultatet alltid er B) så er det en sterk indikator på at Coca Cola og Pepsi egentlig smaker likt, men at det er andre faktorer som gjør at vi tolker smaken som ulik. Det enkle faktum at aktørene bruker utallige milliarder på reklame er en indikasjon i seg selv på at folk foretar et valg basert på andre ting enn smak.

For ordens skyld så mener jeg selv at disse smaker forskjellig, men jeg har aldri gjennomført noen strikt test.

-k

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå brude jeg vel ha skrevet at jeg har Hegel og Ml og liker det jeg hører. Men jeg synes denne debatten er innom noe viktig. For meg er det viktigste om det formidler musikk med troverdighet og en nerve. Jeg lider av intrykket av at alt, alt for mange har fokus på et annet sted enn meg. Mange bruker musikk til å lytte til utstyret, kan det bli mer feil? Jeg har et diametralt motsatt forhold til det hele. Dessuten er det som lyder godt i dine egne ører langt mer verdt enn alle normer, placeboer eller ei. Prioriter lytteopplevelsen!

Ola

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Nå brude jeg vel ha skrevet at jeg har Hegel og Ml og liker det jeg hører. Men jeg synes denne debatten er innom noe viktig. For meg er det viktigste om det formidler musikk med troverdighet og en nerve. Jeg lider av intrykket av at alt, alt for mange har fokus på et annet sted enn meg. Mange bruker musikk til å lytte til utstyret, kan det bli mer feil? Jeg har et diametralt motsatt forhold til det hele. Dessuten er det som lyder godt i dine egne ører langt mer verdt enn alle normer, placeboer eller ei. Prioriter lytteopplevelsen!

Ola
    Jeg har veldig stor sans for ML :-)

Jeg kommer fra samme standpunkt som deg: Utstyret eksisterer kun for å høre på musikk og gi en god opplevelse. Jeg kommer aldri til å kjøpe album for å demonstrere anleggets kvaliteter.

Dermed er det også uinteressant for meg å "trene" opp hørselen i å identifisere svakheter. Derimot er det kjedelig med feil som jeg ikke greier å se bort ifra.

Samtidig, på et mer akademisk plan, er det interessant med hva som er teknisk mulig, og da er det først og fremst blindtester som kan gi oss konklusive svar.

-k

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •