Trenger jeg en sub i tillegg til Proson Reality mkII sur pak

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg en sub i tillegg til Proson Reality mkII sur pak

Tenker på å kjøpe meg Proson Reality mkII høytaler pakken (8000,- på hifi centeret) til min YAMAHA RX-V440RDS.

Link til høytalere :

http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?path=62&id=636

Link til forsterker :

http://www.yamaha-hifi.com/productst...vset=&newsset=

Det jeg lurer på er om jeg trenger en sub i tillegg til denne pakka?
    Han som jeg snakket med på centeret så at det ikke var noen vits med sub i et rom mindre enn 20 kvadrat meter med den pakken (har 16 kvadratmeter). Sa at en sub ville ødelegge mer av lydbildet enn den vill forbedre noe. For mye risting/dyb bass i rolige scener f.eks.

Gjerne også gi din mening om denne pakken er god nok/min forsterker er god nok for å kjøre høytalerene osv.

Need help, lyd har jeg ikke så veldig mye peiling enda. Takker for alle svar!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uten å starte en prisdiskusjon, sjekk siba når det gjelder proson. tror proson er svensk og det er siba også. gorm og jeg var innom der i går, og da var det en som angret litt på at han hadde kjøpt tilsynelatende billige proson hos hi-fi center kjeden.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Trenger jeg en sub i tillegg til Proson Reality mkII sur

Sitat Opprinnelig postet av Nutcracker
    Det jeg lurer på er om jeg trenger en sub i tillegg til denne pakka? Han som jeg snakket med på centeret så at det ikke var noen vits med sub i et rom mindre enn 20 kvadrat meter med den pakken (har 16 kvadratmeter). Sa at en sub ville ødelegge mer av lydbildet enn den vill forbedre noe. For mye risting/dyb bass i rolige scener f.eks.
    Om du trenger subwoofer til denne pakka må være opp til deg selv. Men i mine øyne så er en subwoofer påkrevd i en hjemmekino. Det blir en helt annen filmopplevelse med en subwoofer tilkoblet LFE-kanalen.

At det ikke er noen vits med en sub i et rom mindre 20 kvadrat med den pakken stemmer ikke. De fronthøyttalerne klarer ikke å gi deg den bassen en dedikert subwoofer gir. Greit nok et lite rom gir mer stående bølger, men plasserer og justerer du inn subwooferen riktig skal ikke det by på noen problemer. At det blir for mye risting/dyp bass i rolige scener er merkelig da slike scener som regel ikke inneholder mye bass.
    Min privatkino er på ca. 17.5 kvadrat og det fungerer veldig bra med subwoofer tilkoblet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne eller denne. De er jo i samme serie for høyttaler pakken din.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt noen Proson høyttalere (de største) Proson har kanskje "store" elementer men f.eks gummikanten er vel ikke særlig tykke.....
    så du kan kanskje trenge sub.
    men det får vel bli opp til deg selv, jeg personlig hadde køpt sub hvis jeg hadde penger til det....

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Trenger jeg en sub i tillegg til Proson Reality mkII sur

Han som jeg snakket med på centeret så at det ikke var noen vits med sub i et rom mindre enn 20 kvadrat meter med den pakken (har 16 kvadratmeter). Sa at en sub ville ødelegge mer av lydbildet enn den vill forbedre noe.
    Jeg er overbevist om at en sub vil heve lydkvaliteten på film hos deg. Muligens ikke like mye på musikk. Kjøp gjerne pakken uten sub i første omgang. Med mindre du har hatt noe bedre før vil du sikkert bli meget fornøyd med lyden også uten sub. Prøv så å få låne hjem en passende sub, og hør selv i hvor stor grad du trenger en egen høyttaler til dypbass.
    Jeg tviler på at du leverer den tilbake.

For mye risting/dyb bass i rolige scener f.eks.
    Bullshit ! :roll:

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann
    Jeg kjøpte selv den pakken og er kjempefornøyd med lyden i de (med en H/K 4550), og selgeren sa også til meg at det ikke var nødvendig med egen sub med disse høytalerene. Og til musikk så er det i grunnen nok, men til film så mangler det liksom noe.

Så jeg kjøpte en jbl 10" sub og det ble straks mye bedre, men manglet det "fysiske" trykket, så jeg byttet den inn mot en jbl 12" sub som jeg fikk testet såvidt med en film i går. Var mye trykk der ja, faktisk litt vel mye i overkant med tanke på naboen...
    Gleder meg til å flytte inn i eget hus så jeg ikke trenger å ta hensyn til naboen

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    uten å starte en prisdiskusjon, sjekk siba når det gjelder proson. tror proson er svensk og det er siba også. gorm og jeg var innom der i går, og da var det en som angret litt på at han hadde kjøpt tilsynelatende billige proson hos hi-fi center kjeden.
    Har lest flere steder at de fleste proson modellene som hi-fi centeret selger er spesiallaget for de, og av bedre kvalitet enn de vanlige proson modellene... Hi-fi centeret tar ikke inn proson sub'er for de mener de er for dårlige... (I følge selgeren jeg snakket med i allefall)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Hifi Senteret har "spesial lagede" modeller tror jeg er svada. Både elementene og kassene så og føltes helt like ut.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Dette er en typisk produktjakt tråd, og bør heller legges under produkt -og prisjakt forumet. 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    At Hifi klubben har "spesial lagede" modeller tror jeg er svada. Både elementene og kassene så og føltes helt like ut.
    Det var hificenteret. Men kanskje de har en spesiallaget embalasje? :lol:

Nå passerte jeg visst 1000 innlegg.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    At Hifi klubben har "spesial lagede" modeller tror jeg er svada. Både elementene og kassene så og føltes helt like ut.
    Det var hificenteret. Men kanskje de har en spesiallaget embalasje? :lol:
    ops: ops: Rettet nå.

Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Nå passerte jeg visst 1000 innlegg.
    Gratulerer Guru Whoppass

Edit:
    Må også føye til at jeg har lært veldig mye fra de 1000 innleggene dine
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At Hifi Senteret har "spesial lagede" modeller tror jeg er svada. Både elementene og kassene så og føltes helt like ut.
    Slik jeg har fortått det, så er iallefall den modellen med buede sideplater spesiallagede for Hifi Center Kjeden. Mulig at de også selger andre Proson høyttalere som de ikke er alene om å føre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel Reality SA serien du referer til. Den ligger på hjemmesiden til Proson, og skal være tilgjenngelig fra alle forhandlere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Proson

Hey

Rommet ditt er ikke alt for stort, og du kan nok få et enormt trøkk der nede. Betongvegger om eg ikkje tar feil. Tingen med å ha en "liten" forsterker er at den kan få problemer med å drive alle høytalerene i large, de pleier rett og slett ikke være strømsterke nok.
    Eg har et lignende oppsett, proson høytalerene skal ikke være tungdrevne, men det er alikevel mer en min forsterker klarer å håndtere. Uten at suben min er på blir det liksom ikke nok trøkk.
    Dersom du hadde hatt ein kjempeforsterker ville du nok klart deg uten, men sånn som du har det nå ville jeg nok gått for ein sub på sikt. Test høytalerene, ta med egen film og musikk. Be om å få høre forskjell på en liten og en stor forsterker (eller bare ta med din forsterker), og med og uten sub. Suben kan du jo ta seinere, dempe rommet så har du jo god rommet for hjemmekino. Til slutt legg litt penger i kabler også.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da ser det ut som om jeg bør kjøpe pakken, og senere kjøpe meg en sub.

Men er fortsatt veldig usikker. Du som sa at du var fornøyd med pakken har en forsterker som uten tvil er mye bedre enn min ( din koster ca 10 000,- min koster rundt 4000,-). Så jeg ikke om min er kraftig nok. Pluss att det er så mange andre merker å velge mellom.

PÅ hifiklubben har de en gale surround pakke til 4500,- som også ser rimelig ut. Det gjelder å finne noe som passer til perfect, og det er jammen meg ikke lett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •