Små høyttalere til hjemmekinoanlegg - noen tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Små høyttalere til hjemmekinoanlegg - noen tips?

Hei!

Jeg snublet bort i dette forumet i min jakt etter gode råd for valg av høyttalere til hjemmekino.

Jeg har satt av opptil 15 000 kr, og ønsker så små og diskre høyttalere som mulig, helst hvite, og som kan henges på veggen.

Jeg vurdere sterkt å kjøpe Bose, men svært varierede omtaler og råd gjør meg litt i tvil. Er det noen som har erfaring med Bose, eller forslag til andre som kan være aktuelle for meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet.

Jeg ville tatt en titt på Dali Elegance eller B&W VM1, sammen med en grei sub (som lett kan gjemmes bort) får man et bra oppsett. Bedre enn Bose i mine ører.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet, Barista77!

Har personlig det aller minste settet til Canton, og har hørt en del større versjoner. Jeg ville tittet nærmere på CD-serien, Plus-serien og eventuelt de ferdige systemene for hjemmekino, siden jeg alltid har ment og fortsatt mener Canton er gode på små høyttalere og jevnt over bedre enn Bose til samme pris. De sølvfargede utgavene er ganske diskrete på en lys/hvit vegg.

Har du forresten vurdert å felle inn høyttalere i veggen? Tror både Canton og B&W har gode løsninger her.
    Ellers er høyttalerne Whoppass foreslår også gode. En kamerat som har svært god hørsel (sammenlignet med meg) skryter veldig av Dalis aluminiumsbokser i surroundkanalene.

B&W VM1 har jo også en ekstrem fleksibilitet og en frekvensgang som gjør at de er skreddersydd til bruk sammen med en god subwoofer (går ned til under 80Hz, noe som gjør at man teoretisk sett ikke skal miste detaljeringen i lydbildet i den øvre bassen, en vanlig svakhet med mikro-satellitter). Siden de også fås i hvit, tror jeg disse vil være det som best passer til ditt behov. Med en matchende subwoofer holder du deg godt innenfor din pris med 5 stk B&W VM1.
    Sjekk ut Rogers hjemmekino, som har utnyttet B&W VM1 maksimalt!

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    here u go : http://www.audiopro.se/products/allroom_sat.asp
    fås også i röd, blå, vit, silver och svart.

fins også hvit sub i samme serie, som skal være ganske bra.
    om det ike er dødsviktig at de er hvite, ville jeg tittet på http://www.audiopro.se/products/cinema_c2.asp
    er jo hvertfall ganske stilige, synes jeg da.
    om du går for den siste, er dene subben et godt valg, vunnet flere tester.
    http://www.audiopro.se/products/avantek_sub.asp
    har hørt den selv også, er grom den, og ser også bra ut.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med KEF?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Focal.JmLab's Sib & Cub? De har fått veldig bra skryt.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Anthony Gallo, stort mer discret får du det ikke og de har faktisk bra lyd i motsetning til f.eks. Bose.
    Det er et powerbuy på disse på Avtalk :wink:

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du 15000,- til stativhøyttaler? (eller er forsterker inkludert i dette)
    Ville i såfall vurdert B&W Nautilus 805 til kr 15.800,-: http://www.hifiklubben.no/show.php?f...=bwnautilus805

Hvis ikke så har man jo f.eks. B&W CM2 til kr 7000,-, som i lyst tre er en meget pen høyttaler (med hvis front, om man tar bort grillen):
    http://www.hifiklubben.no/show.php?f...&product=bwcm2

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Små høyttalere til hjemmekinoanlegg - noen tips?

Sitat Opprinnelig postet av barista77
    ..ønsker så små og diskre høyttalere som mulig, helst hvite, og som kan henges på veggen.
    Hverken 805 eller CM2 er spesielt diskre. og de er ikke noe særlig å henge på veggen. :roll:

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten mente han vel 15K til alle 5 høyttalerne tilsammen?

Personlig liker jeg utseendet på Gallo`ene..
    Jeg vil også tro det er i den størrelsesordenen har befinner seg, med tanke på at han har vurdert Bose osv..

Hva med Patos`ene? Begynn med 2 eller 3 satellitter og en sub, og kjøp resten når du får råd?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canton har tidligere produsert høyttalere laget spesiellt for å henges på veggen. Jeg vet ikke om de produserer slike lenger men det går det jo an å undersøke. De har jo også tradisjon for å lage høyttalere i mange farger, deriblandt hvitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og tusen takk for mange gode forslag!

Jeg har sjekket opp litt, men sliter med å finne norske butikker som selger f.eks Canton og i alle fall Anthony Gallo. Noen som har noen linker eller navn på butikker?

God helg!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har sjekket opp litt, men sliter med å finne norske butikker som selger f.eks Canton og i alle fall Anthony Gallo. Noen som har noen linker eller navn på butikker?

God helg!
    Da må du nok ta det i egen tråd eller flytte denne tråden til Produkt- og prisjakt-kategorien (send en PM til en moderator (f.eks. Burre, siden han er med i denne tråden) hvis du ønsker å flytte tråden, slik at vi kan diskutere pris og butikker).

De tekniske kategoriene skal begrenses til tekniske og kvalitetsmessige diskusjoner og tillater hovedsaklig bare referanse til produsent, ikke forhandlere...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

God helg!
    Jeg postet en link til avtalk tidligere for der er det et powerbuy på Antony Gallo med gode priser. :lol:
    Frakten vil bli litt høyere pga. at vi er utenfor England, men Eric kan sette en lav verdi på pakken for å slippe eller få lavere moms :wink:

Jeg har hørt Antony Gallo Micros ved to anledninger og var imponert over hva de små høytalerne kunne levere av lyd.

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra hva jeg har lest meg til, er det sterkt å tilråde at de brukes sammen med den aktive subbassen som kan kjøpes til, IKKE den passive.

Hva slags oppsett hørte du Microene på, Magking?

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på Event II (privat hjemmekino messe/kurs arrangert av Gordon Frasier fra avforums og avtalk) i England i november og der brukte de Gallo Micros i flere oppset som var hovedsaklig for bildedemonstrasjon, men også med lyd. Husker ikke all kildene , men et sett ble drevet av Denon AVC A1SR :shock:
    Jeg var og ute og spiste middag med mr. Gallo selv Jonny, se bilde under Event II på hjemmesiden min 8)

Jeg har og hørt et 5.1 oppsett med 5 Micros og den active subben, drevet av Denon 2802 og Denon DVD2800mkII.
    Dette var hjemme hos Uncle Eric aka Eric Salih i England og jeg kan anbefale han på det sterkeste, fikk en pakke i posten idag med div Auralex produkter fra han 8)

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med denne/disse?

den oppfyller i hvertfall noen av kravene dine.

skal henges på vegg.
    er ikke helt hvite(aluminium) det er "nesten" det samme spør du meg.

vet ikke helt hva du mente(stereo,5.1,6.1 osv. eller?)

har aldri hverken sett eller hørt på disse, det er opp til deg.

små ht. og god lyd henger ikke sammen spør du meg (untatt i visse tilfeller).

lykke til!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    små ht. og god lyd henger ikke sammen spør du meg (untatt i visse tilfeller).
    Smaken er jo som baken, men dette blir litt for dumt.

En liten høyttaler kan ha mange fordeler. De viktigste er en generelt raskere respons, høyere presisjon og bedre detaljering enn en diger boks, ihvertfall til samme pris.

Ulempen er jo åpenbar: De går sjelden spesielt dypt i bassen. :?

Men så lenge de går ned til 80Hz (noe som er enkelt å få til med passe store stativ- eller vegghøyttalere), så er det uproblematisk å bruke en subwoofer i tillegg, som da kan plasseres fritt. Da får man det beste både i dypbassen og i mellomtone/diskant. Det er ikke for ingenting at mange av de beste høyttalerne har separate kammer for hvert høyttalerelement!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små høyttalere er én ting, men satellitter er en annen. I mange slike sett lager de knapt nok bass i det hele tatt, og subwooferen må produsere så høye frekvenser at du retningsbestemmer den med én gang. Jeg føler at det blir litt irriterende.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Små høyttalere er én ting, men satellitter er en annen. I mange slike sett lager de knapt nok bass i det hele tatt, og subwooferen må produsere så høye frekvenser at du retningsbestemmer den med én gang. Jeg føler at det blir litt irriterende.
    Joda, er enig i at de aller minste som ikke strekker seg ned til 80Hz blir litt smått (har Canton Movie 5-CX selv (120Hz-20kHz), og selv om jeg synes det funker greit til film, så blir det for dårlig til musikk...).

Men Vienna Acoustics Berg, som mg_martin refererer til går ned til 70Hz, og er IKKE en bitteliten satelitt (men den koster litt mye). Det er heller ikke B&W VM1, samt en rekke andre som er foreslått her.

Så jeg følte for å korrigere dem som mener at en høyttaler må være en diger boks for å produsere god lyd. Jeg har til gode å høre en gulvstående høyttaler som matcher detaljeringen og responsen til en god stativhøyttaler til samme pris, selv inkludert stativene.

Og for dem som fortsatt skulle være i tvil: Forsøk å få lyttet til noen små ProAc bokser en gang. Det er vanskelig å si noe negativt om småhøyttalere etter det...

Men la oss ikke gå for mye på siden av tråden. Poenget mitt er at å gå for en løsning med gode vegghengte høyttalere og en god subwoofer kan være en meget god løsning. Utvides den med flere subwoofere, deriblant dedikerte subber til frontene, så er det ingenting som skulle tilsi at det skulle lyde noe dårligere enn store fronthøyttalere der alle elementene er samlet i samme boks.
    Derfor vil jeg ønske barista77 lykke til med valget av vegghøyttalere, uansett merke. Til 15000 blir det helt sikkert bra!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •