Hvilken receiver skal jeg velge? (del 2)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken receiver skal jeg velge? (del 2)

Siden sist jeg skrev inn (12.01) har jeg fått noen gode tips. Men i min søken etter den rette receiveren ble listen bare lenger og lenger. I dag har jeg Sony VA333ES som receiver, Audio Pro Bravo FX10 (aktiv sub innebygd), center CX2 Audio Pro Bravo, Satelitt FX1 og helt bak Audio Pro Black Diamond. Fronthøytalerne skal kjøres i 4 ohm. Har Sony dvd (900-serien) med SACD som jeg gjerne vil ha utbytte av. Hvem av disse receiverene anbefaler du/dere. Hadde vært fint med litt hjelp.
    Vil først si at jeg hadde tenkt meg Sony sin nye receiver 5000 et eller annet, men jeg slo det fra meg da det ikke fantes pre-out på disse. Det viktigste er at receiveren er strømsterk.
    Her kommer listen med tilbud jeg har fått.
    1) Yamaha RX-V1300 RDS (6000,-)
    2) Yamaha RX-V1400 RDS (6500,-)
    3) Yamaha RX-V2400 RDS (9000,-)
    4) Yamaha DSP-AZ2 (11000,-)
    5) Harman/Kardon 8500 (13500,-)
    6) Marantz SR 8200 EX (13900,-)
    Husk at den må være strømsterk.
    På forhånd takk!!!! :P :P

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det passer vel bedre under produkt og prisjakt dette her. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det hat du helt rett i. Får håpe det ikke blir problemer. ops:

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snodig prisforskjell mellom 1300,1400 og 2400........

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er først litt forvirret her. Hvorfor er det så viktig med en strømsterk forsterker (mer enn vanlig, mener jeg)? Så lenge frontene (Audio Pro Bravo FX-10) har innebygget aktiv subwoofer, så vil jo disse ta seg av de mest energirike signalene i frontene...

Har full forståelse for at du vil bruke linjeinngangen på subbene i front. Virkelig synd at Sony STR-DA5000es ikke har dette...

Først og fremst ville jeg droppet RX-V1300RDS. Dette er etter hva jeg kan skjønne en eldre modell enn 1400 og 2400. Jeg synes begge disse er interessante, siden de leveres med romkorreksjon innebygget. RX-V2400RDS har et forrykende sett av features, men det er jo ikke noe poeng i det hvis du ikke skal bruke dem. Anbefaler at du leser spesifikasjonene. DSP-AZ2 er jo uten radio, så dette er en vurdering du må gjøre.

Både Harman Kardon og Marantz er jo kjent for å levere nok strøm og er gode valg i så måte. En kamerat har Harman Kardon, og det høres bra ut (men han har et meget spesielt rom, så det er vanskelig å bedømme lyden etter det).

Det ble mye synsing dette, og det er nok andre som har mer konkrete synspunkter enn meg.

Til syvende og sist bør du vel uansett ta med produktet hjem og prøvelytte før du aksepterer kjøpet.

Lykke til!

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble jeg forvirret

Stort sett alle sub'r er aktive i dag, og stort sett alle receivere har pre-out for sub, så den saken er biff. Bass management sørger for å fordele bassen etter ditt ønske. Yamaha 1400 og 2400 har begge mulighet for å velge delefrekvens og om bassen skal til sub og/eller front.

Når du først nevner SACD og dernest Sony5000 og mangel på pre-out.....mener du da at den ikke har pre-in? Så vidt jeg husker må du bruke multichannel-in for å kunne benytte SACD. Dette har de nevnte Yamaha'ene ihvertfall.

Roffe, høyttalerne hans er 4 ohm, derfor "strømsterk" receiver.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Roffe, høyttalerne hans er 4 ohm, derfor "strømsterk" receiver.
    Joda, skjønner det, men siden høyttalerne har innebyggede aktive subwoofere som tar seg av bassen i frontkanalene, vil resten av høyttaleren kreve mindre strøm for å drives. De fleste kvalitetsforsterkere har uansett ingen problemer med å drive 4 Ohms høyttalere å lenge impedansekurven går ytterligere under dette.

For dette høyttaleroppsettet holder ikke de vanlige utgangene (dvs. høynivå høyttalerutganger til alle kanalene unntatt subben, som har en pre-out tilkobling).
    Med aktive subber i fronthøyttalerne behøves pre-out for henholdsvis høyre og venstre frontkanal i tillegg til de høynivå høyttalerutgangene. Det blir faktisk en form for bi-amping av frontene, der surroundforsterkeren driver diskant og mellomtone, mens den innebygde subforsterkeren i høyttalerne driver bassen. Når det gjelder LFE-kanalen kan man fortsatt ha ekstra subwoofer(e) til denne eller fordele den til frontene, som da vil gjengi også denne i de innebygde aktive subbene.

Med subber i fronthøyttalerne vil subben bli korrekt plassert i forhold til resten av høyttaleren, og det er da mulig å operere med en høyere delefrekvens, siden det ikke gjør noe om du hører hvor bassen kommer fra - den er jo plassert riktig!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takkere for innspill. Grunnen til at jeg vil ha strømsterk receiver er rett og slett at Sonyen vrenger seg litt ved høytspilling. Vet at den innebygde forsterkeren tar en del krefter bort fra receiveren, men det er dessverre ikke nok. Prøvde H/K 8500 sin receiver på mine høytalere. Den spilte uten forvregning. Når det gjelder prisene jeg har fått er dette fra Sverige, Fyndbørsen. Jeg har regnet disse prisene over til norsk valuta. Uansett, jeg fikk et knall tilbud og jeg slo til. Fikk H/K 8500 for 12500,-. De har en igjen, så hvis noen vil ha en sånn må de kjappe seg. Vurderte også Marantz etter at en hyggelig kar sendte meg mail. Ble dessverre litt vanskelig å få tak på til mitt budsjett.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P.s. Tilbudet jeg fikk var ikke hos Fyndbørsen

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Uansett, jeg fikk et knall tilbud og jeg slo til. Fikk H/K 8500 for 12500,-.
    Gratulerer med ny forsterker som garantert vil drive nesten hva som helst. Dette blir bra!

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AudioPro FX-10 og bass

Hei!

Har selv audiopro fx-10. Har lest endel om hvordan den beste måten å koble til bassen er.

Svaret er entydig fra ekspertene.

Ikke koble til pre-in på de aktive subbene!

Bruk receiverens bass-management funksjon til å rute all bass inkl. LFE til frontene (må sette frontene som store høyttalere). Koble deretter kun høyttalerkabler til frontene, ikke bruk sub-utgangen i det hele tatt.

Prøv dette, og du skal få se at du slett ikke mister bass i det hele tatt, men du får derimot en flott kontinuitet i signalet, nettopp fordi høyttalerne får et komplett frekvensspekter i motsetning til det som kan skje ved å benytte sub-utgangen... Hvorfor??

Jo, det som skjer når du kobler til sub-ut, er at receiveren deler av signalet (delefilter) slik at f.eks. alt under 100 Hz går til subutgangen. Dersom suben har et delefilter innebygd som ikke godtar høyere frekvens enn 80 Hz (hvilket er tilfelle med Audiopro FX-10), hva skjer da med frekvensen mellom 80 Hz og 100Hz ? Jo, receiveren tar det bort og leder det direkte til suben, som ikke vil ta det imot. Resten av signalet til høyttalerne blir da fra 100Hz og oppover. Da har du mistet frekvensen mellom 80 og 100 Hz....

Dette ble litt enkelt forklart, sannheten er mer komplisert, og avhenger veldig av receiver. Tallene er tatt som eksempel tall, husker ikke helt de ulike frekvensdelingene i høyttalerne nå. Noen receivere kan du justere delingen på, men det er alltid større sjanse for å "miste" frekvenser når du skal dele av bassen i receiveren.

Konklusjon: Velg at du ikke har sub i menyen på receiver, ikke bruk sub-ut i det hele tatt, og koble høyttalerne inn på vanlig måte. Still volumet på linje inn til null, og juster så main volum til det nivået du liker. Til info har jeg mine innstilt til kl. 0900 på main volum skalaen.

Håper du finner ut hva som er best av innstillinger.

mvh

Jonia

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •