Trenger tips til og kjøpe mitt første hjemmekino anlegg!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips til og kjøpe mitt første hjemmekino anlegg!

Hei.

Jeg har tenkt til å kjøpe meg ett hjemmekino anlegg, men jeg har ikke peiling på noe som har med lyd og gjøre!:| Er det noen som kan gi meg noen gode tips om hva jeg bør se etter? Eller er det noen som vet om det perfekte anlegget for meg?:-P har tenkt og bruke ca. 3500kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med det budsjettet er det vanskelig å få ett komplett anlegg. Et alternativ kan være Logitech z5500 som koster rundt 3000 kroner, og gir rimelig bra lyd i et mindre rom.

Skal du kjøpe et mer normalt anlegg så vil du ikke få råd til subwoofer.

En reciever vil minimum koste ca 2000 kr. F.eks Pioneer 416.
    Du kan få Dynavoice F6 eller Proson 6020(ja jeg vet at mange misliker proson men de er lagd av samme produsent som Dynavoice og de ser veldig bra ut, lyden er heller ikke dårlig) for en tusen lapp hos komplett.

Deretter ville jeg ha kjøpt Proson 5010(Fikk 9/10 i Lyd og Bilde) til bakhøytalere (523 kr hos multicom) som spiller meget bra og ser bra ut, har disse selv. Så er det bare å spare til en skikkelig center høytaler og sub. Men anlegget burde fungere brukbart selv uten disse. Proson og Dynavoice høytalerene er ganske lettdrevet så lyden blir sikker helt grei selv med en svakere reciever.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret ymir!

Jeg har funnet ett på expert som jeg fikk for 2999kr

Hva synes dere som har greie på lyd om dette? Jeg er ikke så veldig kresen på lyd, og skal bruke t mest til film.

NetOnNet*- Europas første hjemelektronikkbutikk på nettet...

Newcomer Oyfinn sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med dette høytalersettet og en Pioneer reciever. Du kunne kanskje tatt en titt innom Avtorget for å finne en annen reciever.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Jeg er ikke så veldig kresen på lyd, og skal bruke t mest til film."

Du er ikke den første som har sagt det. De fleste ender opp med noe langt dyrere enn de først hadde tenkt seg. Du blir helt sikkert mer kresen til lyden i anlegget jo mer du bruker det, jeg merker selv at jeg legger merke til ting som jeg før aldri hadde brydd meg om. Det beste er å kjøpe noe man blir fornøyd med, men samtidig ikke bruke mer penger enn nødvendig.

Når det gjelder slike komplette anlegg som det samsung anlegget du så på, så ville jeg unngått å kjøpe et slikt anlegg. Høytalerene i slike anlegg er små, lette og laget i plast. Lyden fra disse vil aldri kunne måle seg mot solide høytalere som er både større og tyngre. Høytalerenes oppgave er å flytte luft og da kan de ikke være for små. Lydnivået blir lavt og dialogen i film vil bli utydelig, samtidig som masse detaljer i lyden vil forsvinne. Problemet blir ekstra stort dersom anlegget skal brukes i et større rom. Det finnes også gode anlegg, men disse koster mer.

Et annet problem oppstår den dagen du ønsker å oppgradere anlegget. Hvis du fikk lyst på en ny forsterker eller dvd spiller så blir resten av anlegget ubrukelig, å kjøpe løse komponenter vil gi et mer fleksibelt anlegg.

Hvis du skal kjøpe et nytt anlegg ville jeg ha kjøpt det anlegget jeg anbefalte. Senter høytaleren kan du klare deg uten i surround anlegget ettersom fronthøytalerene vil gjøre den jobben. Ulempen er at du er avhengig av å sitte midt imellom disse høytalerene for at du skal få opplevelsen av at lyden kommer rett forfra. Fronthøytalerene vil også gi bra med bass. Har du mer penger på lager er det jo bare å kjøpe en senter og en sub, men det vil i alle fall koste 2500 kroner ekstra.

Helst bør du gå å lytte på anlegget, for å avgjøre om det er bra nok for ditt bruk.

Ellers finnes det jo gode brukte anlegg, men det er ikke alltid like lett å vite om det som selges er et røverkjøp eller nærmest for svindel å regne.

En siste ting. Når det gjelder dvd spiller, så er det viktig at den har digital utgang(alle nyere dvd spillere har det), det er stor forskjell i lyden mellom analog Pro logic lyd og Dolby Digital/DTS lyd, så husk optisk kabel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •