Ny reciever skal kjøpes. Tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny reciever skal kjøpes. Tips?

Hei hei.
    Dette er min aller første post her i forumet, et forum jeg lenge har lest masse i og som jeg beundrer grunnet sin høye grad av kvalitet, seriøsitet og kompetanse.:wink: Håper noen av dere orker å hjelpe med det dere kan nå som jeg skal kjøpe meg reciever og høyttalere.

Jeg skal nå kjøpe meg en reciever om få dager og lurer på om dere har noen tips til meg. Jeg vil ha en femkanals reciever og den skal koste 3-4 tusenlapper.
    Jeg lurer på om en Harman/Kardon AVR3550 er et godt kjøp til 4000 (mulig jeg får den noen hundrelapper billigere kanskje) på Hi-Fi-centeret?
    Er det noen her som har denne eller har hørt den/lest tester av den?

Ser frem til å få svar og sier på forhånd takk

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet
    Her har du en link til en test av den recieveren du nevner:
    http://www.digitalhomemag.com/review...bsectionid=954

og ingen klager på sen respons 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow den var kjapp.
    Takk så meget. Skal lese den testen nå.

Foreslå også gjerne andre recievere om dere måtte vite om bedre til den prisen. Eneste som kan være et problem er vel at jeg bor i Bodø og vi bare har to "skikkelig" hi-fi-butikker her omkring, nemlig Hi-Fi Center kjeden og Hi-Fi-klubben. Har heller ikke så veldig lyst å bestille grunnet fraktgebyr og frakttid.

Der er også fint om dere kan gi tips om fronthøyttalere jeg kan kjøpe til ca 3000 for et par som natuligvis skal brukes sammen med denne recieveren jeg skal kjøpe. Har kikket på Gale og Dali fra før som kandidater.
    Har ikke tenkt å kjøpe mer enn reciever og et par fronthøyttalere i første omgang da rommet jeg har for øyeblikket ikke er noe lett å sette opp 5.kanals surround i foreløpig.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon AVR-1604 er en 6 kanals AV receiver som har fått mye ros i fagpressen. Den ligger i samme prisleiet.
    Jeg har hørt den med Proson frontsystem (senter + to gulvstående høyttalere), og etter litt innspilling av høyttalerne låter det meget bra. Bassen overrasket meg med en gang, mens diskanten trengte et par timer innspilling før den låt bra. Jeg har kjøpt denne kombinasjonen til min lillesøster. Hun bor i en bygård, og derfor ville jeg ha en kombinasjon som trykket nok i bassen til at hun ikke trenger subwoofer. Proson frontsettet har en veiledende pris under 3000,-

Regner med at Jørn (jfinneru) tar en tur innom og hører kombinasjonen, så kan du få en “second opinion”.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I denne prisklassen (under 4000) synes jeg det er vanskelig å komme unna Yamaha. Deres RX-V440RDS modell har fått masse skryt. Storebror RX-V540 RDS får du også for under 4000,-. (Lister ikke butikker, siden dette ikke er prisjakt). Hvis HK AVR3550 er alternativet, ville jeg nok heller gått for Yamaha RX-V540 RDS.

Ellers er Harman Kardon og Denon også gode. Modellen du nevner er en god forsterker, så hvis specen lever opp til det du trenger er ikke dette et dårlig kjøp, men heller ikke et røverkjøp.

Som NAD-tilhenger ser jeg dessverre at NAD har fått mye pepper for litt slapp lyd i DA-konverterne sine. Ville ikke gått for NAD i denne prisklassen (kun T742 som er tilgjengelig til den prisen).

Se også opp for kommende Sony-modeller med de nye S-master digitale forsterkerne. Disse har fått massivt skryt for lydkvaliteten. Men disse må du nok vente litt på i de lavere prisklassene.

Men ikke glem høyttalerne. Å matche forsterker og høyttalere er viktig for optimal lyd! Så få hørt på kombinasjonene før du velger. Spesielt i de lavere prisklassene er det hørbare forskjeller mellom forsterkere, slik at selv den beste forsterker kan høres dårlig ut på feil høyttaler.

Lykke til med lyttejakten!

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianH*
    Foreslå også gjerne andre recievere om dere måtte vite om bedre til den prisen. Eneste som kan være et problem er vel at jeg bor i Bodø og vi bare har to "skikkelig" hi-fi-butikker her omkring, nemlig Hi-Fi Center kjeden og Hi-Fi-klubben. Har heller ikke så veldig lyst å bestille grunnet fraktgebyr og frakttid.
    Tips:

Var innom EL-Kjøp på Lillehammer der var det ustilt hjemmekino løsning med Sony projektor og Yamaha 640 (kun 3995,-). Det må vel være rimelig for en god mellomklasse recevier? Om alle El-kjøp har dette tilbudet vet ikke jeg men du har sikkert et utsalg nær deg, hvor du kan spørre.

mvh
    Brede

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Var innom EL-Kjøp på Lillehammer der var det ustilt hjemmekino løsning med Sony projektor og Yamha 640 til kun 3995,- det må vel være rimelig for en god mellomklasse recevier? Om alle El-kjøp har dette tilbudet vet ikke jeg men du har sikkert et utsalg nær deg, hvor du kan spørre.
    Pass opp! Dette er ikke prisjakt. Kanskje tråden bør flyttes?

Men tipset er godt! Mange her har aversjoner mot Elkjøp, men produktene blir ikke dårligere av å bli solgt gjennom dem. Det fine med Elkjøp er at du kan høre produktene i ro og mak hjemme og evt. levere tilbake uten spørsmål hvis du ikke liker dem innen 30 dager.

Yamaha RX-V640RDS til ovennevnte pris høres ut som et godt tilbud! Problemet blir gjerne å finne gode nok høyttalere i samme butikk... Kan hende HiFi-klubben fortsatt tillater at du deponerer på produkter slik at du kan høre dem hjemme. Da kan du jo kjøpe Yamahaen og forsøke ulike høyttalersett fra HiFi-klubben til du er fornøyd. For prøvelytting av lydkvalitet holder det sikkert med stereohøyttalerne til å begynne med. Både Dali, B&W og Gale er høyttalere jeg ville forsøkt før jeg bestemmer meg. Også Hi-Fi Center kjeden har mange gode merker å velge i, men de er gjerne litt dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yamaha640

Jeg leste et sted at 640 hadde merkbart dårligere(hardere) lyd enn 740
    (sikkert i en 740 test et sted) Koster en drøy 1000 mer

Rubina

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende HiFi-klubben fortsatt tillater at du deponerer på produkter slik at du kan høre dem hjemme. Da kan du jo kjøpe Yamahaen og forsøke ulike høyttalersett fra HiFi-klubben til du er fornøyd.
    Dette lar seg ordne, gjordt det mange ganger før. Eneste er at hifiklubben ber deg betale, men belaster deg ikke! Så er alt klart å du kan ta med deg det du ønsker hjem. Hificenteret på andre siden er helt håpløs når det kommer til dette!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nå må dere ikke glemme "angrepallen" på Elkjøp.
    Har flere ganger sett de Yamaha'ene redusert med 1.000,- og 1.500,-

(Angrepallen er der de setter produkter som folk har levert i henhold til angremuligheten. De skal leveres 100% komplette med kabler og manualer. Full garanti og ny angremulighet skal du også ha.)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje greiere å holde seg unna Yamaha da, hvis det er slik at de stadig frekventerer "angre pallen".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Kanskje greiere å holde seg unna Yamaha da, hvis det er slik at de stadig frekventerer "angre pallen".
    Hva er det rådet basert på? Det kan like gjerne være slik at man får flere i retur fordi det er et populært produkt som mange kjøper! Best i test-produkter selger gjerne i store volum. Det er ikke dermed sagt at returPROSENTEN av disse produktene er større, selv om du finner flere av dem i ANTALL på returpallen.

Jeg synes fortsatt at det er imponerende hvordan Yamaha gjør det bra i tester gang på gang. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til produsenter som lager alt fra motorsykler til tørketromler. Men Yamaha har mye kompetanse på lyd og akustikk og jeg tror ikke forsterkerproduktene fra Yamaha lider nevneverdig under at de er en del av et slikt altomfattende merkenavn. Det finnes flere vellykkede eksempler her. Kenwood lagte ihvertfall for noen år siden svært gode stereoforsterkere.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror Gorm bare spøkte litt der roffe 8)

gorm sa:
    Regner med at Jørn (jfinneru) tar en tur innom og hører kombinasjonen, så kan du få en “second opinion”.
    bare bli frisk du så kommer jeg 8)

Hificenteret på andre siden er helt håpløs når det kommer til dette!

hvis det er hi-fi center kjeden du mener, så var ikke det noe problem når jeg kjøpte min pioneer668 der. jeg sa klart i fra at jeg ville prøve den hjemme først, og var jeg ikke fornøyd, så ville jeg ha en mulighet til å returnere den. fikk 3 uker med en gang. det nytter ikke å stå med nisselua i hånda 8)
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, du får låne av de. Saken var bare at de var så evneveike og inkompetente som det går an! De brukte en time før eg fikk låne med meg noen audiovectorer. Hifiklubben brukte under 2min...

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    hvis det er hi-fi center kjeden du mener, så var ikke det noe problem når jeg kjøpte min pioneer668 der. jeg sa klart i fra at jeg ville prøve den hjemme først, og var jeg ikke fornøyd, så ville jeg ha en mulighet til å returnere den. fikk 3 uker med en gang. det nytter ikke å stå med nisselua i hånda 8)
    Støttes! Man må stå på krava. Elkjøp er jo beryktet når det gjelder å ikke ha annonserte tilbudsprodukter inne, og foreslår gjerne et (dyrere og dårligere) alternativ. Her gjelder det å stå på krava og være bestemt på hvilke produkter man skal ha. Spesielt siden kompetansen i nevnte butikkjede oftest er under minstekravet til dette forumet, ihvertfall. Heldigvis gir 30-dagers returretten gode muligheter for prøvehøring uten forhandling om saken.
    I andre butikker bør det også være en selvfølge at man får ta med ting hjem og lytte (men vær forberedt på å deponere på produktene). Å matche høyttalere og forsterker med romakustikken er viktig for å oppnå godt resultat.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva er det rådet basert på? Det kan like gjerne være slik at man får flere i retur fordi det er et populært produkt som mange kjøper! Best i test-produkter selger gjerne i store volum. Det er ikke dermed sagt at returPROSENTEN av disse produktene er større, selv om du finner flere av dem i ANTALL på returpallen.

Jeg synes fortsatt at det er imponerende hvordan Yamaha gjør det bra i tester gang på gang. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til produsenter som lager alt fra motorsykler til tørketromler. Men Yamaha har mye kompetanse på lyd og akustikk og jeg tror ikke forsterkerproduktene fra Yamaha lider nevneverdig under at de er en del av et slikt altomfattende merkenavn. Det finnes flere vellykkede eksempler her. Kenwood lagte ihvertfall for noen år siden svært gode stereoforsterkere.
    Det var som Jørn oppfattet det, en spøk. Trodde det var rimelig enkelt å lese det ut i fra innlegget over.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var som Jørn oppfattet det, en spøk. Trodde det var rimelig enkelt å lese det ut i fra innlegget over.
    OK. Jeg tok faktisk ikke spøken i utgangspunktet. Og argumentet kunne like gjerne oppfattes seriøst, spesielt dersom man ikke er spesielt bevandret i HiFi-verdenen... Jeg følte ihvertfall for å presisere dette.

Du pleier jo som regel å argumentere fornuftig og med overbevisning, men jeg skal tenke meg om en gang til neste gang jeg tror noe du sier er sagt i fullt alvor og det virker hårreisende på meg. ops: 8)

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg litt enig med Hi-Fil selv om det var en spøk. Når jeg ser at det ligger 4-5 Siemens S-45 i bvare disken på mobiler og et eksemplar av andre modeller så får jeg ikke særlig lyst til å kjøpe dem.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente ikke at det er flere Yamaha å finne på angrepallen enn andre produkter.
    Men jeg vil legge til at denne pallen bør man kike på en gang, og at jeg også har sett yamaha der blandt sony, pioneer og alle de andre.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Da tar jeg meg mest sannsynlig en tur innom en elektronikkforretning i løpet av dagen. Har de den ikke blir det vel mest sannsynlig til at jeg imorgen kjøper den Harman/Kardon AVR3550 til 3500-4000.

Har dere mere gode tips så bare kom med dem, det setter jeg stor pris på.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •