Lytterunde hjemmekino ca. 20 000,- Hva er verdt en lytt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lytterunde hjemmekino ca. 20 000,- Hva er verdt en lytt?

Nå har det seg slik at jeg skal til Trondheim på en lytterunde og lurte på hvor jeg bør dra, og hva jeg bør høre på. Det er vel ikke noe stort problem å få kombinert akkurat de høyttalerne og den forsterkeren du vurderer hos de enkelte steder viss de har dette på lager? Eller setter de opp en High-end forsterker?

De butikkene jeg vet om er Hifiklubben og Hificenter i Fjordgata. De merkene i min prisklasse som er passende blir da QLN, JBL og Dali etter hva jeg kan se.

Finnes det andre butikker som har noe interessant å høre på?

Jeg skal i første omgang skaffe meg et femkanalsurroundanlegg, sub og eventuelt de to siste kanalene vil komme senere. Valget av sub havner nok på SVS, Xtz eller en Soundsplinter RL-p 15. Derfor med tanke på at sub uteblir foreløpig er jeg ute etter noe som kan trøkke litt i de lavere frekvenser og har derfor sett mest på høyttalere med 8" elementer. Men kanskje de med 6" klarer seg? De koster jo litt mindre i samme serie, så det lønner seg kanskje å lytte til de også.

JBL NORTHRIDGE E-90
    QLN Artech 8
    DALI Concept 8

Disse frontene er de jeg har sett meg ut, senter og bakhøyttalere blir kjøpt i samme serie som front. Er det noe annet i prisklassen jeg bør lytte til? Jeg har et krav om at høyttaleren skal finnes i sort. Bruken kommer stort sett til å bli film, men også musikk av og til, da kanskje MP3 filer.

Av elektronikk så kommer jo det litt an på høyttalervalg. Kommer nok til å kjøpe av samme forhandler. Her heller jeg sterkt mot H/K, men Pioneer og Denon er nok heller ingen dum ting. Satser da på H/K AVR 340, Pioneer VSX-1016 eller Denon AVR-2307. Har følelsen av at sistnevnte muligens ligger hakket under de andre, men 2807 blir for dyr igjen.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg en tur innom Tonart i Fjordgata. Den ligger 200 meter fra HifiCenter.

Det er mulig budsjettet ikke tåler turen ;-) men det lønner seg jo alltid å lytte litt rundt! De har endel spennende komponenter der!

Lykke til !

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropp heller HFK og HFCK enn TonArt.

http://www.tonart.no

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På TonArt selger de også disse: Patos Basic 510 Gulvstående høyttaler

De er verdt å høre på før du bestemmer deg.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville anbefalt deg å lytte til både Patos, AudioPro og PSB høyttalere om du er innom TonArt for å finne ut hvilken type lyd du vil ha. Alle har produkter i prisklassen, men låter forskjellig.
    De du har nevn er også bra kandidater.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk også Klipsch.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TonArt viste jeg ikke om, så må nok ta turen dit også! De selger jo mye spennende. Marantz og Onkyo er jo ikke dårlig på elektronikk heller såvidt meg bekjent.

Takker for innspillene så langt!

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og se til at du snakker med sjefen selv. Det er han som flyr rundt og svetter og er ellers nokså entusiastisk. Varierende kvalitet på de ekspeditørene

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teoh
    Og se til at du snakker med sjefen selv. Det er han som flyr rundt og svetter og er ellers nokså entusiastisk. Varierende kvalitet på de ekspeditørene

Takk for tipset!

Men hvilke høyttalere bør jeg lytte til i prisklasse 5000-7500 for frontene? Blir nok kun forsterker og front først. Usikker på om jeg skal ha egen forsterker til frontene eller ikke enda. Er det verdt det?

Som sagt tidligere blir det hovedsaklig filmbruk, men også musikk av og til og da kan MP3-filer forekomme. Av musikk så går det på Iron Maiden, Metallica, Hammerfall osv.

Merker jeg har å velge mellom å lytte til hos de nevnte forhandlere i rett prisklasse:

Dali Concept 6 / 8
    JBL Northbridge E-90 / E-80
    QLN Artech 6 / 8
    Audio Pro Black Diamond V2
    PSB Image 55T, synes egentlig disse er stygge da så jeg vet ikke.
    Klipsch RF62
    Patos Basic 510
    Tannoy Mercury F4

Da har kanskje noen forslag til hva som bør siles bort før lytting?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Takk for tipset!

Men hvilke høyttalere bør jeg lytte til i prisklasse 5000-7500 for frontene? Blir nok kun forsterker og front først. Usikker på om jeg skal ha egen forsterker til frontene eller ikke enda. Er det verdt det?

Som sagt tidligere blir det hovedsaklig filmbruk, men også musikk av og til og da kan MP3-filer forekomme. Av musikk så går det på Iron Maiden, Metallica, Hammerfall osv.

Merker jeg har å velge mellom å lytte til hos de nevnte forhandlere i rett prisklasse:

Dali Concept 6 / 8
    JBL Northbridge E-90 / E-80
    QLN Artech 6 / 8
    Audio Pro Black Diamond V2
    PSB Image 55T, synes egentlig disse er stygge da så jeg vet ikke.
    Klipsch RF62
    Patos Basic 510
    Tannoy Mercury F4

Da har kanskje noen forslag til hva som bør siles bort før lytting?

Jeg har hatt JBL E90 og har nå Patos B510 etter min smak så er ikke JBL sammenlignbar med Patosene, patosene slår JBL`ene på alle puntker så hvis du skal kutte noen så må det bli JBL! de andre vil jeg ikke uttale meg om.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan desverre ikke snakke for andre en Klipsch og Dali, men disse to er ivertfall knallbra på metal og rock.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo tro at RF82 og Sony 5200 er et sted å begynne.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser musikksmaken din så kan jeg trygt anbefale Patos,de trives meget godt med rock/heavy snurrende i cd-spilleren ,men pass på å fore dem med en strømsterk forsterker,da vil de belønne deg med et skyv i bassen som iallfall ikke jeg har hørt maken til i prisklassen!

Patos har en litt "varm" spillestil så du bør sammenligne med "kjølige" høyttalere for å finne ut hva du foretrekker.

De går dypt,og trøkker godt så de passer godt til film uten sub...sålenge du klarer å styre oppgraderingstrangen da

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Jeg har hatt JBL E90 og har nå Patos B510 etter min smak så er ikke JBL sammenlignbar med Patosene, patosene slår JBL`ene på alle puntker så hvis du skal kutte noen så må det bli JBL! de andre vil jeg ikke uttale meg om.
    Hva bruker du dine høyttalere til? Film eller musikk? Jeg må nesten uansett velge bort noe så det ser ut som JBL ikke blir hørt på. Muligens Dali også så slipper jeg å innom Hifiklubben.

Jeg vil jo tro at RF82 og Sony 5200 er et sted å begynne.
    RF82 blir jo litt dyre for meg da Og hvorfor akkurat Sony 5200? Den selges vel ikke på de stedene jeg skal?

Når jeg ser musikksmaken din så kan jeg trygt anbefale Patos,de trives meget godt med rock/heavy snurrende i cd-spilleren ,men pass på å fore dem med en strømsterk forsterker,da vil de belønne deg med et skyv i bassen som iallfall ikke jeg har hørt maken til i prisklassen!

Patos har en litt "varm" spillestil så du bør sammenligne med "kjølige" høyttalere for å finne ut hva du foretrekker.

De går dypt,og trøkker godt så de passer godt til film uten sub...sålenge du klarer å styre oppgraderingstrangen da
    Virker som om mange skryter av Patos så de må nok høres ja Men klarer en vanlig surroundforsterker til 7-8000 å drive disse? Eller mener du jeg må ha egen effektforsterker? Hmm, kan noen nevne noen "kjølige" høyttalere så jeg får sammenlignet da?

Og sub blir nok ikke noe problem, trenger bare en forsterker så kan jeg flytte en Soundsplinter RL-p 15 fra bilen til stua

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva bruker du dine høyttalere til? Film eller musikk? Jeg må nesten uansett velge bort noe så det ser ut som JBL ikke blir hørt på.
    jeg brukte og bruker de fortsatt 50/50 film musikk. Jeg merket det særlig godt nå musikken krevde mye av de! på film så var ikke forskjellen så stor, selv om basic senteren er mye bedre enn den jbl senteren jeg hadde ( den minste ).

Kan ikke få sagt hvor stor forskjell det er
    kjæresten min som er lyd døv merket også forskjell, selv om hun ikke likte tanken på å bytte

Den gangen jeg kjøpte JBL`ene så stod valget mellom de og et sett med Dali blue 8 ( tror det var det de het.) den gangen mente jeg og en kompis av JBL`ene var bedre..

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempel på høyttalere med en kjøligere lydsignatur er vel Klipsch og dali.De andre på listen din tør jeg ikke uttale meg om.

H/K er jo kjent for å ha masse power,og ifølge Svantekiller også en god match til patos så jeg tror du skal finne noe som passer bra i prisklassen du antyder.Du kan jo oppgradere med effekttrinn senere,når økonomi og lyst tilsier det hvis du vil ha mer "guffe"

Gutta på TonArt setter sikkert sammen en velspillende combo i den prisklassen til deg!

La oss få vite hvordan det går etterhvert da,morsomt å se hva du ender opp med tilslutt:-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg brukte og bruker de fortsatt 50/50 film musikk. Jeg merket det særlig godt nå musikken krevde mye av de! på film så var ikke forskjellen så stor, selv om basic senteren er mye bedre enn den jbl senteren jeg hadde ( den minste ).

Kan ikke få sagt hvor stor forskjell det er
    kjæresten min som er lyd døv merket også forskjell, selv om hun ikke likte tanken på å bytte

Den gangen jeg kjøpte JBL`ene så stod valget mellom de og et sett med Dali blue 8 ( tror det var det de het.) den gangen mente jeg og en kompis av JBL`ene var bedre..
    Patos frister bare mer og mer, selv om prisen er litt drøy for meg. Får se hvor mye damen er interessert i å investere Patos og QLN frister iallefall mest, QLN passer jo mitt budsjett bedre, men om jeg synes Patos spiller mye bedre må jeg nok grave dypere i lommeboka

Eksempel på høyttalere med en kjøligere lydsignatur er vel Klipsch og dali.De andre på listen din tør jeg ikke uttale meg om.

H/K er jo kjent for å ha masse power,og ifølge Svantekiller også en god match til patos så jeg tror du skal finne noe som passer bra i prisklassen du antyder.Du kan jo oppgradere med effekttrinn senere,når økonomi og lyst tilsier det hvis du vil ha mer "guffe"

Gutta på TonArt setter sikkert sammen en velspillende combo i den prisklassen til deg!

La oss få vite hvordan det går etterhvert da,morsomt å se hva du ender opp med tilslutt
    Hmm.. Da blir det nok å høre iforhold til Klipsch kanskje. Mange som anbefaler Klipsch, men noen liker de slett ikke.

H/K og Patos god match? Har han sagt det i en annen tråd eller er jeg fryktelig sløv?

Kommer nok til å informere om hva som blir kjøpt og om jeg blir fornøyd ja Men det blir uansett ikke før på nyåret, nå er snart jul og pengene flyr avgårde

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos frister bare mer og mer, selv om prisen er litt drøy for meg. Får se hvor mye damen er interessert i å investere Patos og QLN frister iallefall mest, QLN passer jo mitt budsjett bedre, men om jeg synes Patos spiller mye bedre må jeg nok grave dypere i lommeboka

H/K og Patos god match? Har han sagt det i en annen tråd eller er jeg fryktelig sløv?
    Du trenger ikke å gå for de største, B410 er også et bra valg. Når det gjelder QLN så må jeg si at disse imponerte meg stort under audiophile messen.
    Hvem som er best av disse er vel ikke godt å si, jeg synes at De qln der var en "sofistikert" CV!

Jeg har vel sagt min mening om patos og HK i mange tråder tror jeg ( nå ble det enda en )

mitt forslag er :

Patos Basic 410 5300,- par
    Patos Basic 210 2400,- stk
    Patos Basic 110 2200,- par

Harman/Kardon AVR 340 6196,-

SVS PB10-NSD 5190

Pris totalt CA 22000 M evbt. frakt.

Jeg sier ikke at dette er det beste Men det er en kandidat

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns Klipsch blir for skarpe i toppen,rett og slett ikke behagelige i mine ører,forøvrig tror jeg Svantekiller har ett bra forslag der,men personlig så ville jeg gravd litt dypere i lommeboka,kanskje endevendt madrassen også og gått for 510..Om rommet ditt tillater det selvfølgelig.De trenger litt plass.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke å gå for de største, B410 er også et bra valg. Når det gjelder QLN så må jeg si at disse imponerte meg stort under audiophile messen.
    Hvem som er best av disse er vel ikke godt å si, jeg synes at De qln der var en "sofistikert" CV!

Jeg har vel sagt min mening om patos og HK i mange tråder tror jeg ( nå ble det enda en )

mitt forslag er :

Patos Basic 410 5300,- par
    Patos Basic 210 2400,- stk
    Patos Basic 110 2200,- par

Harman/Kardon AVR 340 6196,-

SVS PB10-NSD 5190

Pris totalt CA 22000 M evbt. frakt.

Jeg sier ikke at dette er det beste Men det er en kandidat
    Sant det du sier, men jeg er veldig glad i membranareal så jeg vil nok helst ha 510. Kjøper heller den og venter med sub for å si det sånn Om jeg tar subben senere så merker ikke budsjettet så mye til den uansett.

Men den pakken frister mye ja! Venter bare på nyår pluss at det kommer en og tar med seg snøscooteren i bytte mot etparogførti laken så blir det nok stereo

Jeg syns Klipsch blir for skarpe i toppen,rett og slett ikke behagelige i mine ører,forøvrig tror jeg Svantekiller har ett bra forslag der,men personlig så ville jeg gravd litt dypere i lommeboka,kanskje endevendt madrassen også og gått for 510..Om rommet ditt tillater det selvfølgelig.De trenger litt plass.
    Jeg er enig! Tror jeg satser litt når jeg først kjøper så blir jeg nok fornøyd lenger også Rommet er nok ca. 40 kvadrat, men det blir uansett større rom til sommeren/høsten.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •