Avgifter ved bestilling fra utlandet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Avgifter ved bestilling fra utlandet

Man må betale moms på varer man bestiller fra utlandet.
    Men det er moms kun på verdien av gjenstanden, ikke på frakt også?

Er det noen andre tillegg som jeg bør vite om før jeg handler?

A

Newcomer seasupplies sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Du betaler moms på frakten også, siden frakten er en tjeneste som blir utført i Norge. så dvs at du betaler moms på faktura gebyr inkl frakt. pluss et behandlings gebyr.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du betaler moms på varen og frakten.
    Det er jo ganske vanlig å be avsender sette ned verdien på varen slik at man slipper billigere unna momsmessig...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt redd for at det var moms på frakt også, men frakt er ikke voldtsomt mye i dette tilfellet :roll:

Frakten blir jo bare delvis utført i Norge, og det er selger som bestiller og betaler for frakten (jeg forhåndsbetaler til han men det ser jo ikke fraktselskapet).

Jeg tenkte på å spørre om selger vil sette verdien noe ned ved sending, men det er en person som selger både nytt og brukt utstyr, virker veldig seriøs og vil kanskje ikke risikere noe trøbbel. Får se an litt hvordan han er tror jeg.

Men det blir nok en handel på meg ser det ut til.... Morro å kjøpe fra utlandet

A

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are_e
    Var litt redd for at det var moms på frakt også, men frakt er ikke voldtsomt mye i dette tilfellet :roll:

Frakten blir jo bare delvis utført i Norge, og det er selger som bestiller og betaler for frakten (jeg forhåndsbetaler til han men det ser jo ikke fraktselskapet).

Jeg tenkte på å spørre om selger vil sette verdien noe ned ved sending, men det er en person som selger både nytt og brukt utstyr, virker veldig seriøs og vil kanskje ikke risikere noe trøbbel. Får se an litt hvordan han er tror jeg.

Men det blir nok en handel på meg ser det ut til.... Morro å kjøpe fra utlandet

A
    Jeg vil råde deg til å forsikre deg om at det er en seriøs forhandler da det flere som har blitt lurt når de har handlet i utlandet.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Jeg vil råde deg til å forsikre deg om at det er en seriøs forhandler da det flere som har blitt lurt når de har handlet i utlandet.
    Nå har jeg kjøpt allerede, selger er powerseller på ebay med bra positiv score, virker som en veldig seriøs selger :-D

Dette blir den desidert dyreste preampen jeg noen gang har hatt, men jeg fikk den til under 10% av nyprisen

Hvordan er det med julepresanger fra utlandet? Hvis noen venner av meg i England sender en julepresang til meg så må vel ikke jeg betale moms på den? :roll:
    Føler at denne momsen er ganske urettferdig :evil: Hvis jeg setter meg på flyet til England og henter preampen selv så kan jeg ta den med inn i landet uten å betale moms, forutsatt at jeg er borte mer enn 24 timer.

A

Newcomer seasupplies sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tar den med fra england selv, så er det jo bare å si at det er din.
    OG at du har hatt den med på demo testing i england.
    Men for guds skyld, ikke legg kvitteringen ved siden av

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av seasupplies
    Hvis du tar den med fra england selv, så er det jo bare å si at det er din.
    OG at du har hatt den med på demo testing i england.
    Men for guds skyld, ikke legg kvitteringen ved siden av
    Samma det, har man vært ute av landet over 24timer så kan man ta med seg varer for inntill seks tusen momsfritt. Men får du det tilsendt så må du betale moms. Jeg syns grensen skulle vært den samme for begge deler.

A

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke om det er for dent nå, men kjøper du fra feks ebay er det vanlig å be seller merke pakken med gift/pressant evt merke med lavere pris en faktisk betalt. jeg har aldri kjøpt en så stor ting som forsterker, men dette har fungert yppelig ved mine kjøp av diverse varer opp til en ca 500.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det blir vel mer riktig å si at du betaler mva av fakturabeløp, ikke nødvendigvis reell verdi

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har allerede fått bekreftet fra selgeren at han kan skrive verdien på pakka ned for meg, men det er på mitt eget ansvar, jeg vil jo få redusert erstatning om noe skulle skje. Det er et lite dilemma for det er jo jævli kjipt hvis det skulle skje noe, men så er det også fint å spare en god del moms :???:
    Tror jeg går for sterkt redusert pris, da får jeg litt tilbake om det skulle gå galt og jeg sparer masse hvis alt går som det skal :-D

Den reelle verdien er jo nettopp det som er så vanskelig med brukt elektronikk. Man kan jo si at den reelle verdien er det man kan få for den på bruktmarkedet, men man kan jo ha vært svært heldig og fått noe til en svært lav pris ;-) Er den noe mindre verdt fordi du har gjort et godt kjøp? Neppe!
    Jeg syns at bruksverdien teller ganske mye også, for meg som handler på meget strengt budsjett så er brukt den eneste veien å gå, og mange av kjøpene jeg har gjort har vært til svært fordelaktige priser.

Og nå må jeg løse neste problem; få bestilt fjernkontroll som ikke fulgte med :cry: Har snakket med den norske forhandleren og de skulle sjekke pris og komme tilbake til meg, men jeg så at den var ganske billig i USA så det er kanskje bedre å få en kontakt i USA til å kjøpe den og sende den til meg.

A

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ingenting om hva verdien på forsendelsen er, men en gave kan ha en verdi på maks 1000 kroner. Denne er det avsender som stadfester. Dersom varen er brukt er det lettere å argumentere for "lav" verdi.

Uansett; husk for all del at dette bør selvsagt fremstå som en gave og ikke ha noe mer upersonlig preg som setter tollvesenet på bakbeina.

10% av prisen høres noe mistenkelig ut. Vi får håpe det går bra - hele veien...!

PS: Fraktkostnadene som står på pakka blir ofte tillagt totalverdien... :-|

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at man får kjøpt noe brukt til 10% av nyprisen behøver ikke være noe mistenkelig egentlig, og en toller som evt. åpner og sjekker innholdet ser neppe forskjell på preampen min og en en reciever med mindre han driver med hifi og/eller hjemmekino selv :roll:
    Det er ikke fortollingen som bekymrer meg, heller den generelle frakten. Men det går sikkert bra

Den blir ikke sendt som en gave, men verdien han oppgir er litt lavere enn den prisen jeg kjøpte den for.

Syns det er litt urettferdig at vi må betale moms på frakten, det er jo bare de siste meterne av denne servicen som blir utført på norsk jord, og det er selger som har ordnet og betalt frakten i England.

A

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •