Kjøpsråd Pioneer, Yamaha, NAD, Denon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpsråd Pioneer, Yamaha, NAD, Denon

Valget står mellom:

Pioneer VSX 916 Ca Kr 3290-.

NAD T743 V.2 Ca Kr 3300-.

Yamaha RX -V559 Ca Kr 3290-.

Denon AVR - 1507 Ca Kr 3000-.

Skal bruke de på 2 Patos Basic 110. Dette er små høyttalere, som jeg i første gang skal bruke. Er det noen (uforutinntatte) meninger om hvilken forsterker
    som gir best lydkvalitet?

Har alle forsterkere for tiden mulighet for å spille av "5-kanals" stereo?

Noe sier meg at NAD er det mest "seriøse" merket, men det er kanskje en utdatert mening. Det er endel år siden jeg kjøpte meg seriøst anlegg.
    NAD'en veier jo 50% mer enn konkurrentene og det skulle jo bety kraftigere strømforsyning/konstruksjon, men hvor utslagsgivende er dette? Den er vel også ribbet for endel kjekke funksjoner. De andre merkene er jeg usikre på....

Cartman

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pioneer og denon er jo kjent for å ha veldig god kvalitet, jeg har hatt pioneer i mange år og jeg er veldig fornøyd. har ikke så mye greie på de andre, men jeg har hørt at yamaha spiller litt på en annen måte en de andre, mere detaljer men mindre trøkk..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer nok litt an på høyttalerne dine, og det lydbildet du foretrekker.

Selv har jeg Denon AVR-1907 (3998,-), og vil våge meg på en forsiktig anbefaling av den.
    Dette fordi den har pre-outs på alle kanaler, noe jeg ser frem til å bruke i stereo, med f.eks en Cambridge P500 effektforsterker. Den kan du ikke med 1507.

Da jeg har relativt billige CD og DVD spillere, så bruker jeg DAC'en i forsterkeren, og det er stor forskjell på den og de innebyggede i spilleren. prøv deg frem - jeg ble positivt overrassket.

Yamaha'en har fått gode kritikker, så prøvelytt. Jeg ble ikke venner med lyden i hverken den eller NAD forsterkeren. Dog prøvelyttet jeg versjonene "over".

Mitt oppsett er Dynavoice F6 og Audio Pro.

Fredrik.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Små høyttalere - senere kraftig sub

Sitat Opprinnelig postet av frejoh
    Dette kommer nok litt an på høyttalerne dine, og det lydbildet du foretrekker.

Da jeg har relativt billige CD og DVD spillere, så bruker jeg DAC'en i forsterkeren, og det er stor forskjell på den og de innebyggede i spilleren. prøv deg frem - jeg ble positivt overrassket.

Fredrik.
    Høyttalerne er et par små Patos 110, som jeg ikke har fått testet, de skal etter sigende ha god kvalitet. Pga. plass kommer jeg ikke til å kjøpe større med det første, men antakelig en 10" sub av god kvalitet. Surround kommer senere så gode "stereo" egenskaper er prioritert max..!

Jeg antar at alle forsterkerne har nok power, men vet du om noen av disse evt. mangler noen kjekke funksjoner som en utdatert kar burde være obs på..?

Hvilken kan være best for mitt bruk tror du?

Betyr det å bruke DAK'2n å gå utenom Cd spillerens utgang, og heller via optisk kabel? Kan dette gjøres med alle forsterkerne nevnt?

Det ble endel spørsmål, takknemlig for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle disse har alle "funksjoner" som trengs per idag, det du skal se etter hvis du skal kjøpe brukt er hovedsaklig to ting:
    1. Autooppsett med mic - dette er nytt på recievere i denne prisklassen.
    2. Dolby pro logic II - dette har kommet i løpet av de siste 3-5 årene. Du vil ha det for stereokildene dine - som f.eks. TV-lyd.
    Forskjellen fra original pro logic er stereo i surroundkanalene.

Hva som er best for ditt bruk kommer veldig an på hva slags lyd du liker - umulig å svare på. Du blir helt sikkert ikke misfornøyd med noen av de tror jeg.
    F.eks. liker jeg varm og fyldig lyd - det ekskluderer bl.a. DALI som høyttalerprodusent for min del. Smaken er som baken - delt!

Power har de nok, men du får aldri for mye. Jeg liker å vite at jeg kan legge til en effektforsterker om behovet melder seg

Patos har jeg ikke erfaring med, men har hørt mye bra om dem! Sett de på gode stativer - så kan det blir veldig bra. (de skal stå "dødt").

Å bruke DAC (Digital-Analog Converter) i forsterker vil si å bruke en digitalkabel (optisk eller coaxial) til forsterkeren fremfor vanlige analoge phonokabler ja.

Det kan helt sikkert gjøres for alle sammen - jeg vet det kan det for Denonen iallefall. Se i spesifikasjonene etter digital inputs.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men skal du bare bruke den i et stereo oppsett? i så tilfelle er det jo bedre å kikke på stereo forsterkere/recivere så slipper du å betale for ting du ikke skal bruke. ps. NAD er ikke noe mer eller mindre seriøs enn de andre nevnte, gode merker alle sammen, men kommer jo ann på hvilken lyd, design osv man liker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    men skal du bare bruke den i et stereo oppsett? i så tilfelle er det jo bedre å kikke på stereo forsterkere/recivere så slipper du å betale for ting du ikke skal bruke. ps. NAD er ikke noe mer eller mindre seriøs enn de andre nevnte, gode merker alle sammen, men kommer jo ann på hvilken lyd, design osv man liker.
    Kun stereo oppsett i første omgang..vet du om alle dagens forsterkere har funksjon for stereolyd i flere enn 2 kanaler..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frejoh
    Alle disse har alle "funksjoner" som trengs per idag, det du skal se etter hvis du skal kjøpe brukt er hovedsaklig to ting:
    1. Autooppsett med mic - dette er nytt på recievere i denne prisklassen.
    2. Dolby pro logic II - dette har kommet i løpet av de siste 3-5 årene. Du vil ha det for stereokildene dine - som f.eks. TV-lyd.
    Forskjellen fra original pro logic er stereo i surroundkanalene.

Hva som er best for ditt bruk kommer veldig an på hva slags lyd du liker - umulig å svare på. Du blir helt sikkert ikke misfornøyd med noen av de tror jeg.
    F.eks. liker jeg varm og fyldig lyd - det ekskluderer bl.a. DALI som høyttalerprodusent for min del. Smaken er som baken - delt!

Power har de nok, men du får aldri for mye. Jeg liker å vite at jeg kan legge til en effektforsterker om behovet melder seg

Patos har jeg ikke erfaring med, men har hørt mye bra om dem! Sett de på gode stativer - så kan det blir veldig bra. (de skal stå "dødt").

Å bruke DAC (Digital-Analog Converter) i forsterker vil si å bruke en digitalkabel (optisk eller coaxial) til forsterkeren fremfor vanlige analoge phonokabler ja.

Det kan helt sikkert gjøres for alle sammen - jeg vet det kan det for Denonen iallefall. Se i spesifikasjonene etter digital inputs.
    Ok, takk for det!

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cartman9090
    Kun stereo oppsett i første omgang..vet du om alle dagens forsterkere har funksjon for stereolyd i flere enn 2 kanaler..?
    En stereo reciver/forsterker har 2 kanaler, en AV reciver har 5 eller flere, skal du bare ha den til 2 kanals lyd/ musikk, trenger du ikke en AV reciver.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget står mellom:

Pioneer VSX 916 Ca Kr 3290-.

NAD T743 V.2 Ca Kr 3300-.

Yamaha RX -V559 Ca Kr 3290-.

Denon AVR - 1507 Ca Kr 3000-.
    Det finnes flere alternativer i den prisklassen.

Yamaha 657 2995.
    Cambridge Audio 540R V.2 3698.
    H/K AVR 130 2995

Personlig har jeg valg å gå for Yamaha 657.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for VSX-916... (eller ennå bedre (og dyrere), VSX-1016)
    ..Men jeg er jo en Pioneer elsker... (utenom på høyttalerfronten seff)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ymir
    Det finnes flere alternativer i den prisklassen.

Yamaha 657 2995.

Personlig har jeg valg å gå for Yamaha 657.
    Hvor finner du Yamaha'en til den prisen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner du Yamaha'en til den prisen?
    Elkjøp - Velkommen til nordens største elektrokjede!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke den hos Yamaha sine sider...!?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke den hos Yamaha sine sider...!?
    Yamaha Online - Yamaha Elektronik Europa GmbH du måre bare lete litt:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stitty
    kom visst ikke link helt til forsterkeren. "YAMAHA CLASSICS: For å se alle produkter, selv de som ikke selges lenger, klikk her" står d nederst på siden.. klikk inn og finn

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stitty
    kom visst ikke link helt til forsterkeren. "YAMAHA CLASSICS: For å se alle produkter, selv de som ikke selges lenger, klikk her" står d nederst på siden.. klikk inn og finn
    RX-V657

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •