Oppgradering av utstyr. Hva bør byttes ut først?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Afseth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av utstyr. Hva bør byttes ut først?

Tenkte å gi meg selv en liten julegave i form av å bytte ut noe av stereosystemet mitt. Det jeg har pr. i dag er:

Kenwood KRF-V5030D 5x80W surroundforsterker (aktuelt for utbytting)
    Genexxa GX680 fronthøyttalere (aktuelt for utbytting)
    KEF senterhøyttaler
    Prosan bakhøyttalere
    Pioneer PD-S505 cd-spiller
    SVS PB-10 (for øvrig kjøpt etter mange tips fra brukere her inne... meget fornøyd).

Bruker anlegget til ca. 50/50 musikk og film, men tenkte jeg skulle prioritere musikk noe fremfor film. Tenkte å bruke kanskje 5-10.000. Helst ikke så mye som 10.000, men hvis man får mye mer for pengene i forhold til 7-8.000 kroner, så er det aktuelt.

Skal bytte ut enten forsterker eller fronthøyttalere. Så hva bør jeg bytte ut av disse? Hva gir størst forskjell om jeg skal bruke 5-10.000 kroner? Og vil det gi en så stor forbedring i forhold til det jeg har i dag til at det lønner seg? Og ikke minst... hva slags forsterker/høyttalere bør jeg kjøpe til 5-10.000 kroner (helst ikke over 7.000, men villig til å strekke meg noe om det virkelig hjelper).

Hvis høyttalere: Jeg trenger ikke så himla mye trøkk, og PB-10'en gir jo den dypbassen jeg trenger. Legger altså vekt på rentspillende høyttalere som gir et behagelig høyt volum, og anlegget må så klart klare å drive de uten problem. Om det er gulvhøyttalere gjør ikke noe, men helst ikke noe som ruver noe enormt i landskapet.

Hvis forsterker: Må være surround, men å drive kjempestore høyttalere er ikke nødvendig. Ren lyd er som sagt viktigst. Bra egenskaper til film er også viktig.

Legger med en skisse av stuen som anlegget er i. Håper dere kan hjelpe

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv ville jeg lagt pengene i elektronikk først og fremst.
    Er meget fornøyd med Denon som surroundforsterker, den fungerer også utmkeret som forforsterker i Stereo. Går du opp på noen av de største recieverene rundt 10k her, får du veldig mye for pengene, og du har en surroundforsterker du kan i ha lang tid fremover.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oooh, vanskelig valg..
    De genexxa høyttalerene er ganske crappy spør du meg..
    Sats på å bytte til en skikkelig forsterker og noen mer hifi høyttalere. Det er mitt syn på saken.
    Siden du har KEF senter, så er det kanskje en ide å fortsette i samme serie (hvis du er fornøyd med denne, og serien fortsatt er i salg, vel merke)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Selv ville jeg lagt pengene i elektronikk først og fremst.
    Er meget fornøyd med Denon som surroundforsterker, den fungerer også utmkeret som forforsterker i Stereo. Går du opp på noen av de største recieverene rundt 10k her, får du veldig mye for pengene, og du har en surroundforsterker du kan i ha lang tid fremover.
    Jeg ville nok også ha vurdert en Denon. For eksempel AVR2807. Denne ligger på 9k. Da har du alt av funksjoner du trenger, og tror den også passer den musikktypen du ønsker.

Kan eventuelt velge lillebroren 2307, til 7k

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt i tvil ettersom en mener Genexxa høyttalerne er "ganske crappy", mens andre mener at jeg får mer igjen ved å velge en ny forsterker.

Spørsmålet mitt blir vel... hva er mest "crap"? Forsterkeren eller høyttalerne? Jeg kommer til å kjøpe begge deler etterhvert, så hva vil gi meg mest gevinst til jeg får kjøpt det andre?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Afseth
    Blir litt i tvil ettersom en mener Genexxa høyttalerne er "ganske crappy", mens andre mener at jeg får mer igjen ved å velge en ny forsterker.

Spørsmålet mitt blir vel... hva er mest "crap"? Forsterkeren eller høyttalerne? Jeg kommer til å kjøpe begge deler etterhvert, så hva vil gi meg mest gevinst til jeg får kjøpt det andre?
    du trenger ikke mer enn 1000-1500 for å bytte ut Genexxa'ene... Dynavoice F6 får kanonmye skryt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    du trenger ikke mer enn 1000-1500 for å bytte ut Genexxa'ene... Dynavoice F6 får kanonmye skryt.
    Føler allikevel at jeg vil putte litt mer enn 1500 i høyttalere. Derfor velger jeg å kjøpe forsterker og høyttalere i to omganger

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Afseth
    Føler allikevel at jeg vil putte litt mer enn 1500 i høyttalere. Derfor velger jeg å kjøpe forsterker og høyttalere i to omganger
    okay, da hadde jeg funnet ut hvilke høytalere jeg ville valgt, og derretter kjøpt en forsterker som matcher de nye høytalererne. Kanskje KEF iq7 ?
    FYNDBÖRSEN - Hemelektronik på internet sedan 1997
    da har du jo allerede senter.

hvilke recieverene som passer KEF vet jeg ikke, men du trør sikkert ikke feil med Denon som Tiger'en nevner.

1. Reciever
    2. Høytalere

Lykke til

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville byttet ut recieveren først.Denon er allerede nevnt,Yamaha og pioneer er også gode alternativer.For 10k har du mange gode alternativer å velge mellom.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en rentspillende høyttalere du er ute etter ville jeg prøvd noe annet enn Genexxa.
    Mulig Patos hadde vært noe for deg. Hvis du bor i nærheten av noen som fører patos, bør jo muligheten for hjemlån være stor. Strandberg feks.

Mvh.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •