Beste lydkortløsning til HTPC, 2k, film og musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste lydkortløsning til HTPC, 2k, film og musikk

Jeg har lest litt rundt på forumet uten å bli helt klok og oppretter derfor en ny tråd. Jeg er ute etter best mulig lyd fra HTPC-en både når det gjelder film og musikk. Film kjører jeg digitalt, så var det dette med musikk da. Hva er den beste løsningen her, innfor en prisramme på, la oss si 2000 kr (billigere gjør ingenting)? Nytt lydkort, ekstern dac? Noen tips til produkter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte sverger til lydkort av aller billigste kort med digital ut - så billige at de ikke har noen funksjonalitet og har pass through for sample-nøyaktig avspilling. Prøv å søke på avsforum.com f.eks

E-mu og m-audio sine semi-proffe lydkort er godt likt av mange. Disse har ofte komponenter som matcher tradisjonell hifi til mange ganger prisen.

Lynx har kostbare, godt speccede lydkort som overgår budsjettet ditt.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest litt på AVS, men jeg har ikke helt kommet til en konklusjon når det gjelder konkrete produkter. Det er jo en del uenighet der når det gjelder lydkort, og det er jo et enormt omfattende forum.

Slik jeg ser det er det tre alternativer:

1. Bruke DAC-en i lydkortet, dette vil da kreve et lydkort med en viss kvalitet.

3. Kjøre digitalt ut og bruke DAC-en i receiveren, slik jeg gjør nå med et billig kort fra Clas Ohlson.

4. Samme som over, men med en ekstern DAC. Hvor mye må man ut med for en slik løsning, og hvordan vil dette fungere kontra løsningene ovenfor?

Jeg trenger i utgangspunktet ikke et hav av inn-/utganger, hvis jeg velger å bruke lydkortets interne DAC vil jeg klare meg med en analog stereoutgang og en optisk utgang. Det bør være mulig å gå rett fra digitalutgang (film) til analog (musikk) uten å endre innstillinger på PC-en.

Er det noen som har et tips til et lydkort?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Jeg har lest litt på AVS, men jeg har ikke helt kommet til en konklusjon når det gjelder konkrete produkter. Det er jo en del uenighet der når det gjelder lydkort, og det er jo et enormt omfattende forum.

Slik jeg ser det er det tre alternativer:

1. Bruke DAC-en i lydkortet, dette vil da kreve et lydkort med en viss kvalitet.

3. Kjøre digitalt ut og bruke DAC-en i receiveren, slik jeg gjør nå med et billig kort fra Clas Ohlson.

4. Samme som over, men med en ekstern DAC. Hvor mye må man ut med for en slik løsning, og hvordan vil dette fungere kontra løsningene ovenfor?

Jeg trenger i utgangspunktet ikke et hav av inn-/utganger, hvis jeg velger å bruke lydkortets interne DAC vil jeg klare meg med en analog stereoutgang og en optisk utgang. Det bør være mulig å gå rett fra digitalutgang (film) til analog (musikk) uten å endre innstillinger på PC-en.

Er det noen som har et tips til et lydkort?
    Tips til lydkort:

http://www.ibsenstudio.no/prod/esi_p...ml?item=0-01-J

ESI Juli@

Dette har fått mye skryt for sin lydkvalitet på analog overføring uten at det koster all verdens. Det har både optisk og coaxial overføring av digitale signaler.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips. I linken din er det et utdrag fra en test:
    Ut fra våre målinger er Juli@ til og med bedre en den mer kostbare ESI Waveterminal 192X, som har bedre AD convertere. Vi mener at kun EMU 1212M, som har bedre konvertere, (EMU 1212M veil. pris kr. 2.495,- Red. Anm) er en verdig konkurent til Juli@ (ESI Juli@ veil. pris kr. 1.690,- Red. Anm) som har blitt svært suksessfull med tanke på både pris og kvalitet.
    Jeg ser at 1212M og Juli@ er priset ganske likt i dag, hvilket av disse er det beste valget til mitt bruk?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •