Billig og bra skjermet strømkabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig og bra skjermet strømkabel

Noen som vet hvor jeg får kjøpt dette billigst mulig? Supra har noen til ca 500,- pr stk, men dersom det finnes noe som koster mindre gjør ikke det noe. Jeg er for lat til DIY, så det bør være en ferdig kabel... Trenger lengder på ca 1 meter (eller kortere om det finnes). Kabelen trenger ikke å se stilig ut, en vanlig, svart holder for meg

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedder hundre spenn på at dette blir nok en kabeldiskusjon! Og hundre kroner på at de har gode nok kabler på Biltema eller clas Ohlson, til langt under 500 kroner!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Vedder hundre spenn på at dette blir nok en kabeldiskusjon! Og hundre kroner på at de har gode nok kabler på Biltema eller clas Ohlson, til langt under 500 kroner!
    Jeg håper ikke dette blir en lang kabeldiskusjon, jeg vil bare ha en billig kabel... Jeg søkte på claser`n og biltema men fant bare vanlig jordet eller ujordet kabel.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke funnet noen billige ferdigkabler med skjerming selv. Det er vel ikke akkurat så veldig stort behov for skjermede apparatkabler. Har sett slike spørsmål dukket på HFS, men har endt i en DIY løsning. Supra kabelen kan enkelt lages i passe lengde med en avbiter og en liten flat skrutrekker på under 5min. Dette klarer du Marantz....

Eventuelt kan man kjøpe kabel og kontakter andre steder. Burde klare å få det til 100-200,- per kabel. Har sett en tråd på HFC der dette ble gjort velykket. Ble faktisk ganske stilig også med transparang isolasjon.

Har selv 5-6 Supra kabler på et Supra nettfilter. Om det er verdt prisen skal jeg ikke uttale meg om, men de er ganske solide og har tilfredstillende skjerming. Det er vel kontaktene som drar opp prisen endel, så du kan jo kjøpe kabelen og bruke andre kontakter.

Nå får du sikkert 100,- av Santa Claus som han veddet på at disse kablene fantes billig på Biltema og Clas Ohlson, og starter vi en diskusjon får du 100 til... da har du nesten fått kabelen gratis... Jeg tar initiativet og hjelper deg til en strømkabel diskusjon, med å si at gode strømkabler gir bedre dynamikk!

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sier behøver ikke skjermet strømkabel bli veldig dyrt.

At en får bedre dynamikk med en skjermet strømkabel er tøys, men regner med at HåkonN tuller litt? Hvis en ønsker å gjøre det en kan for å unngå innstrålt støy er sikkert ikke en skjermet strømkabel noen dårlig investering så lenge en ikke kikker mot NordOst.

Jeg har heller ikke sett skjermede apperatkabler noe sted, men DIY skjermet strømkabel kan umulig være veldig vanskelig?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant dette på hifisentralen:

Hallo
    Har lest masse rart om DIY nettkabler, men her er oppskriften på 1 som er den beste jeg har prøvet hos noen!
    Selve kabelen kan bestilles hos Per Velde A/S på tel52702500 og har RS-nr.379-671 (RS components artikkelnr. og kan bestilles direkte hos RS for de med eget firma).
    Dette er en "stranded" 20A rated kabel med 2 stykk 2,5kvmm ledere og 1 stykk 4 kvmm leder for jord.I tillegg er hele greia skjermet av to utenpåliggende lag med ufortinnet flettet kobberskjerm.Dette sikrer minimal innstråling av dritt fra omverdenen!
    Til dette kan det bestilles fra ELFA:
    artikkelnr43-213-37 IEC 10A 250v apparatstikk(hylspropp) og artikkelnr43-207-92 Schuko stickpropp for vegg/filtertilkobling.
    For de som ønsker å få det hele til å se litt mere profft ut kan de bestille ELFA-nr.55-057-30 flettet nylonstrømpe(sort, men finnes også i grått).Det hele sikres med litt krympeslange over endene.
    Skjermen tilkobles i Schuko-enden (til veggen) IKKE i andre enden.
    Denne kabelen danker ut det meste av ferdige status.kabler til flere tusen KR. meteren!Kost 150-200 stykk.
    Lederene er litt i tykkeste laget, så pass opp for slurv som kan gi kortslutning!!!!!!!!
    Lykke til!
    Leif

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Som du sier behøver ikke skjermet strømkabel bli veldig dyrt.

At en får bedre dynamikk med en skjermet strømkabel er tøys, men regner med at HåkonN tuller litt? Hvis en ønsker å gjøre det en kan for å unngå innstrålt støy er sikkert ikke en skjermet strømkabel noen dårlig investering så lenge en ikke kikker mot NordOst.
    Joda det var som du skjønte litt tøys pnerbye. Men som man sier er det en liten sannhet i alle fleiper. Teorien går ut på følgende: Uskjermede strømkabler "støyer", og det kan enkelt måles med en volt pen (artig ord). Har man en kabelsalat bak racket med X antall uskjermede 230V strømkabler blandet med middels gode signalkabler, kan det føre til brum og støy på signalet (typisk bakgrunnstøy). Dette er i enkelte tilfeller lett hørbart, i andre tilfeller værre å oppdage (betyr dermed ikke at problemet er helt borte). Fordelene med lavere støygulv er naturligvis økt dynamikk. Hvor merkbart dette er varierer og avhenger selvfølgelig av flere faktorer, blant annet hvor stort "problemet" var i utgangspunktet, kvaliteten på anlegget/andre kabler og ikke minst hvor kresen lytteren er.

Får man placebo-effekten oppå dette igjen, kan forskjellene enkelte ganger bli oppfattet som store.
    Jeg har heller ikke sett skjermede apperatkabler noe sted, men DIY skjermet strømkabel kan umulig være veldig vanskelig?
    DIY er morsomt, billig og enkelt. Her kan man spare utrolig mye penger. Ulempen kan være mindre placebo (ikke undervurder dette), og det blir ikke alltid like fancy navn og utseende.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    DIY er morsomt, billig og enkelt. Her kan man spare utrolig mye penger. Ulempen kan være mindre placebo (ikke undervurder dette), og det blir ikke alltid like fancy navn og utseende.
    Jeg vil si tvert i mot! Har en først lagt litt tid og krefter i noe innbiller en seg fort at det blir bedre. Hehe...

Fancy navn og utseende er ikke noe problem. Her setter kun fantasien grenser. Med et navn som feks "Hyperconductor ShieldMaster Special MKII" vil nok venner og bekjente høre forskjell tenker jeg! :lol:

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D blir isåfall kun 100 spenn på marantz, siden eg veddet hundre spenn på at dette ble en kabeldiskusjon, så HåkonN, føler at nå skylder du Marantz hundre spenn du også, siden du startet diskusjonen

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et navn som feks "Hyperconductor ShieldMaster Special MKII" vil nok venner og bekjente høre forskjell tenker jeg! :lol:
    He, He Kanskje jeg kjøper noen løpemeter med skjermet suprakabel og klipper den til selv. Det er jo ikke mer jobb enn å tilpasse høyttalerkabler. Har t.o.m en fancy avisoleringstang liggende Bør jeg velge 2,5mm2 eller 1,5mm2 str? Koster 95 og 69kr, så da er det kanskje greit å kline til med 2,5?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si tvert i mot! Har en først lagt litt tid og krefter i noe innbiller en seg fort at det blir bedre. Hehe...:
    Faktisk en på et annet forum som var skeptisk til DIY prosjektet til en billig penge sammenlignet med sine langt flottere og dyrere strømkabler med eksotisk teknologi. Han forventet dårligere lyd, men ble mildt sagt sjokkert over at de virket hakket bedre enn sine gamle. Har sett lignende erfaringer på hifisentralen. Placebo eller ikke, artige observasjoner.

Jeg setter uansett en krone på at det er skjermingen som er cluet når man vurderer nye strømkabler. Det er også en stor fordel å få tilpasset lengdene perfekt på kabelen. Enkelte setter også pris på at det ser litt fancy ut, men det trenger definitvt ikke koste mye. Transparang isolasjon eller en billig kabelstrømpe gir kabel en ekslusiv look for de som er opptatt av det.

Forslag til kabelnavn for å imponere gjester:
    Nordkapp Cold Edge 2006 Ed.
    Lightning Superleader Signature Editon
    Space Tech. Ltd. Masterdiode Cable
    Norway Silver Cold Edition MKIII
    The Grandmaster Shielded Multileader Cable
    Dynamic Edge Superfast PowerCable
    SuperEnergy ICE PowerCable - Avantgarde edition

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt 2,5 mm2, selv om det egentlig burde være nok med 1,5. Like greit å ta i litt når man først skal lage.

Jeg syns det er fornuftig med skjermet strømkabel, men syns nettstikket fra Supra var litt dyrt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D blir isåfall kun 100 spenn på marantz, siden eg veddet hundre spenn på at dette ble en kabeldiskusjon, så HåkonN, føler at nå skylder du Marantz hundre spenn du også, siden du startet diskusjonen
    Pleier du ofte å dra med stakkars uvitende inn i dine veddemål?

Og vi diskuterer ikke enda... Start tilsvarende tråd på et visst annet norskt forum, så skal du en ny betydning av ordet kabeldiskusjon. I form av 10-20 sider med krangling om placebo, vitenskapen, subjektivt og objektivt. Eventuelt skriv "placebo" i søkefeltet.

Marantz: 2,5mm kabelen er relativt tykk sammenlignet med lignende kabel (for eksempel PR). Sjekk at de kontaktene du skal bruke takler så tykk kabel i hullet. Bruker selv 2.5mm på effektforsterkeren min siden den helst skal stå på en 16A kurs og trekker mye. Bruker selvfølgelig også 2.5mm til nettfilteret, men til CD-spiller og forforsterker bruker jeg de tynnere og lettere 1.5mm.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    He, He Kanskje jeg kjøper noen løpemeter med skjermet suprakabel og klipper den til selv. Det er jo ikke mer jobb enn å tilpasse høyttalerkabler. Har t.o.m en fancy avisoleringstang liggende Bør jeg velge 2,5mm2 eller 1,5mm2 str? Koster 95 og 69kr, så da er det kanskje greit å kline til med 2,5?
    Bruk 2,5kvmm. Ellers har du jo produktnummere til kontakter på Elfa. Tror de er adskillig rimligere enn Supra sine. Det blir et lite DIY-prosjekt dette, og jeg vil gjerne se resultatet. Kan jeg få noen kule strømkabler til en billig penge i kinoen min så hiver jeg meg over skrujern og avisoleringstang jeg også.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et bilde av den ferdige DIY-kabelen hadde gjort seg
    Har vurdert dette selv, ikke for at jeg tror nirvana åpner seg etter et slikt kabelbytte, men kjekt å få kablene i nøyaktige lengder. Blir de fancy å se på i tillegg så gjør det vel heller ingenting...

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at jeg her forleden dag var en tur i Fetsund og plukket opp ett par avantgarde duo og ett stykk avantgarde solo har jeg kommet opp i en litt lei situasjon; disse er langt mer følsomme for støy enn hva arrayene på jc1 var.

Derfor lurer jeg på en ting:

Har dere forslag til godt skjermede nettkabler til en overkommelig pris?

DIY er totalt uaktuelt siden jeg har ørten tommeltotter.

Diskusjon om dette er nødvendig eller ikke håper jeg å unngå!

Har lest endel rundt på forummet, men enhver tråd ender utrolig kjapt opp i en diskusjon om utbytte, effektivitet og nødvendighet av disse kablene. Nå håper jeg forslagene og erfaringene kommer uten diskusjon
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    I og med at jeg her forleden dag var en tur i Fetsund og plukket opp ett par avantgarde duo og ett stykk avantgarde solo har jeg kommet opp i en litt lei situasjon; disse er langt mer følsomme for støy enn hva arrayene på jc1 var.

Derfor lurer jeg på en ting:

Har dere forslag til godt skjermede nettkabler til en overkommelig pris?

DIY er totalt uaktuelt siden jeg har ørten tommeltotter.

Diskusjon om dette er nødvendig eller ikke håper jeg å unngå!

Har lest endel rundt på forummet, men enhver tråd ender utrolig kjapt opp i en diskusjon om utbytte, effektivitet og nødvendighet av disse kablene. Nå håper jeg forslagene og erfaringene kommer uten diskusjon
    Supra LoRad... har du kjøpt Avantgarde Duo har du vel råd til det?

Erfaringsmessig ville jeg kjøpt i metervare og laget de selv. Stiligere, artigere, billigere og "bedre" spør du meg. Krympe- og pyntestrømper kan bl.a. kjøpes hos CableOrganizer.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, supra er iallefall prismessig passende etter de siste dagenes shopping

Det å lage selv har uten tvil mye for seg, har lest endel om detta og det er tydeligvis mye penger å spare, men som nevnt frister det nada å begi seg ut på noe sånt desverre...
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt Supra LoRad med glimrende resultat.

Ikke gå i strømrenserfella. Det eneste du oppnår er redusert dynamikk og smalere lydbilde. Tro meg, jeg har prøvd det meste, og ingen av de er verdt pengene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mm, jeg var inne på ideen om en strømrenser en gang, men jeg fikk meg en liten aha opplevelse med et monster filter en gang. Spilte først to låter med det innkoblet, og så koblet det ifra. Vi tre som satt der var alle enige om at det låt langt bedre uten. Dette var riktignok på et litt-under-middels priset anlegg, så jeg tørr nesten ikke å tenke på hvordan det vil være i anlegg bestående av dyrere komponenter..

Har hatt litt dødtid på jobb de to siste timene og surfet endel rundt, virker som supra kablene bør være ganske så gode kjøp. Blir nok å legga inn ei bestilling senere ikveld. Får nok slenge inn ei bestilling på ett par better cables ht også. Vare litt relativt lykkelig når naboen plutselig kom hjemmom en kort tur og lot meg låne hans ht kabler som var lange nok.
    -------
    Mvh
    Rune

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •