Trenger mer bass

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger mer bass

Jeg har dette anlegget:

Forsterker: NAD C320BEE
    Høytalere: B&W DM602 S3
    CD/DVD: Cambrigde DV57

Jeg føler bare at på noe musikk trenger jeg mer trøkk. Og jeg går utifra det å kjøpe en sub vil løse problemet. Jeg syns at den Sub'en som er ment for DM600-serien er litt dyr. Fins det en god sub som passer til dette anlegget i 1500-2000 kr klassen?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det finnes så mange bra subber i den prisklassen. Prøv Yamaha eller Gale.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For musikkgjengivelse ville jeg ikke anbefale å gå for en enkel subwoofer. Selv om den har et lavpass delefilter ved 80 Hz, vil avrullingen oppover bidra til å sløre til lydbildet. De eneste gode måtene å få god stereolyd med subwoofere er
    a) enten å ha høykvalitets-delefiltre med bratt avrulling, slik at subwooferen ikke gjengir noe over 80Hz, selv med hensyn til avrullingen,
    b) eller å bruke to subwoofere, en for hver kanal.

Jeg tror at min hovedanbefaling heller ville være å se på muligheten for å få solgt 602-ene :shock: og funnet et par gode gulvstående høyttalere. Mange her roser Dali 5005 som en god match til din forsterker.

Hvis du ikke har plass til gulvstående (hvordan har du da plassert stativhøyttalerne?), er selvfølgelig en subwoofer et alternativ, og da støtter jeg gjerne anbefalingene om å forsøke Gale eller Yamaha i den prisklassen vi snakker om her. Ellers har Dali en liten modell hvis du vil ha noe plasseringsvennlig, men den lille kassa går ikke fullt så dypt som konkurrentene.

Det finnes sikkert flere alternativer også, selv om kvaliteten er svært varierende i denne prisklassen. Pass opp for bassrefleks-subwoofere som er oppgitt å gå svært dypt i forhold til størrelsen. Disse har gjerne en bassrefleks-avstemming som hever lyden ved en bestemt frekvens. Dette vil høres ved at bass ved denne bestemte frekvensen lyder mye høyere enn bass både over og under denne frekvensen. Plagsomt.
    Lignende effekter kan oppnås med gode subwoofere hvis de er feil plassert i rommet. Dette med subwoofere er faktisk ikke så enkelt som man skulle tro, og representerer som oftest en dårligere løsning enn et fullfrekvens stereo-oppsett (gjerne med to subwoofere, poenget er full kanalseparasjon).
    Grunnen til at man går for en subwoofer-løsning er gjerne plasserings-problematikk, men man skal være klar over at det er en trade-off mellom plasseringsfrihet og lydkvalitet, selv med en god subwoofer.

Lykke til!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm Phobos fra www.dynabel.no kan jo være ett alternativ..
    Fordel: Billig (2500kr+materialer), grei kvalitet
    Ulempe: Sløydkunnskapene må fremkalles

Mvh

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter Roffes forslag her. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe stativhøyttalere og subwoofer, men bestemte meg for gulvstående da jeg innså at det var svært vanskelig å få tak i en god sub (til musikk) i de lavere prisklassene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff... men det som skjer hvis jeg går over til Dali er at jeg går ned i detaljrikhet og klarhet i lyden og opp i trøkk.. Det er jeg ikke ute etter.. Da må jeg kanskje investere de pengene som er nødvendig for en skikkelig sub.. men det kommer sikkert til å koste meg en hel månedslønning :cry:

Har en forholdsvis stor stue ned i kjellern der, så det er ikke egentlig plass som er problemet, men hvis jeg må styre med å bytte høytalere nå så gidder jeg ikke det i nærmeste framtid. Da får høytalerne holde som de er.. De er egentlig veldig deilige, mangler bare den ekstra bassen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lillo
    Uff... men det som skjer hvis jeg går over til Dali er at jeg går ned i detaljrikhet og klarhet i lyden og opp i trøkk.. Det er jeg ikke ute etter..
    Alternativt kan du jo kjøpe en av de aller rimeligste 10-toms subwooferne (f.eks. DALI AW10 eller Gale 3080W) og se om det holder som fundament i den typen musikk du ønsker mer dybde i (tror du må opp i 10 tommer hvis det skal monne noe i forhold til 602-ene dine). Subwooferen kan jo kobles ut hvis det passer bedre til enkelte typer musikk. Husk at du for musikk uansett bør sette delefrekvensen lavt, noe som også bedrer plasseringsfleksibiliteten (anbefaler 52Hz, siden det ser ut til at det er avrullingspunktet til 602-ene).

Hvis du tross lav delefrekvens i subwooferen synes du mister detaljering i det øvre bassområde, kan du jo oppgradere senere med en subwoofer til, slik at du får en subwoofer for hver kanal. Det er ikke et dumt alternativ, spesielt når du må ut med minst like mye i mellom hvis du skal opp til gulvstående B&W i 600-serien med den ønskede bassgjengivelsen.

Alternativet for deg er jo nettopp det: Spare penger til du får råd til et par 603 eller 604, og selge 602-ene da (eller bruke dem som høykvalitets bakhøyttalere )

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    602 som bakhøyttalere...nå føler jeg meg fattig. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2500 kr. kommer ikke under for noe som skal duge.

har saget til elteks phobos i dag, koster jo 2500 som b. sett. har dårlig tid om dagen så det blir vel noen dager til den er i drift.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp en av disse HER fra fyndborsen.se

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    støtter phobos... er egentelig skeptisk til subber fra store selskaper, som
    yamaha og lignende....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ jeg kom på nå vil jo være å bygge en passiv sub for hver av høyttalerne. Ulempen er selvfølgelig dyre delefilterkomponenter ved lave delefrekvenser... Det er ikke sikkert du slipper billigere unna enn ved å bygge en dynaBel Phobos. Har du tid og lyst til å bygge selv, så er Phobos et godt forslag. Testet som beste allround-sub i konkurranse med ferdige subber i prisklassen rundt 5000,- kroner.

Og forresten ... Den XTC 10-subben som mg_martin mener du bør kjøpe virker faktisk som om den er svært bra hvis man leser litt på svenske diskusjonsforum. Uten egen erfaring med merket virker det som om de som har hørt den mener den hevder seg i konkurranse med subber til dobbel pris, så da er det kanskje liten vits i å investere arbeidskraft i en Phobos... :shock:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •