Brukte stativhøyt.: Tannoy Mercury m2 vs. Dali Royal Menuet 2. Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Brukte stativhøyt.: Tannoy Mercury m2 vs. Dali Royal Menuet 2. Hjelp!

Har disse to på hånden. Men hvilken er "best"? Ser bort fra gulvstående da jeg har en hybel på 10 kvm.

Tannoy: http://www.finn.no/finn/bap/object?f...7&pos=6&tot=10

Suben skulle ikke selges med alikevel, så da skulle jeg få kun høyttalerne med stativer for kr 2000,-

Dali: http://www.finn.no/finn/bap/object?f...43&pos=1&tot=1

Disse skulle han visst ha 3000,- for med stativer.

Tenkte at Dali'ene kom til å bli for små, men de skulle visst lever mye bass til størrelsen, og jeg har en liten hybel, så det er kanskje nok. Tannoy'ene er penere å se på, og 1000,- kr billigere, men om de leverer bra lyd så.

Hører mest på listepop ala Madonna, Justin Timberlake, Pussycat Dolls, Basshunter, til Metallica, The Eagles og litt annen rolig musikk.

Hjelp anyone?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv eid Tannoy M3, samme element som M2. Liker lyden veldig godt!

Men noe skurre! Jeg kjøpte mine flunka nye for 7-8år siden til 1999,- (dengang akersmic.). Og den modellen der har vel ikke blitt solgt siden da? Mx-serien tok over, var derfor de solge dem billig ut!? Hvor har han karen her fått tak i dem hvis han kjøpte dem for 1 år siden?

Har ikke noe å si om dali..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Har selv eid Tannoy M3, samme element som M2. Liker lyden veldig godt!

Men noe skurre! Jeg kjøpte mine flunka nye for 7-8år siden til 1999,- (dengang akersmic.). Og den modellen der har vel ikke blitt solgt siden da? Mx-serien tok over, var derfor de solge dem billig ut!? Hvor har han karen her fått tak i dem hvis han kjøpte dem for 1 år siden?

Har ikke noe å si om dali..
    Hmmm, nei dette vet jeg altså ikke. Har ikke noe peiling på det. Kan det være slik at m2 er stativmodellen, mens m3 er de gulvstående? Hvordan var lyden i m3 da? Prøv å forklare litt nærmere om bass, mellomtone, diskant osv. Hvilken type musikk låt de bra på?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    m3 er gulvstående ja.. Jeg liker ikke å beskrive lyd...men: behagelige, ikke for skarpe i diskanten, og tilstrekkelig med bass, størrelsen tatt i betraktning. Fin klar mellomtone. Kan bare anbefale deg å høre selv.

Men(hvis) neste gang du prater med selger, så må du konfrontere han med at dette er en gammel modell. Den er jo 2 genrasjoner gammel, selv om mange mente at Mx modellen var dårligere en M modellen som han selger, så er det ganske stiv pris... men kan godt være lyden rettferdigjør det!?

EDIT: Bare for å nevne det, så koster den nye modellen Mercury Fusion 2 2500kr på stereofil.no. Lillebroeren Mf1 fikk god omtale av audiophile: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=309

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... ja jeg skal spørre han om det. Men hvis de spiller bra selv om de er gamle, og at jeg får med stativer på kjøpet, så er det vel kanskje ikke så dyrt? Men jeg er rett og slett usikker på om de er i billigste laget for den lyden jeg forventer meg nå når jeg skal ha nye høyttalere. Tror kanskje derfor Dali'ene vil være et bedre valg. Det jeg har som referanse til stativhøyttalere er Dynavoice S-6 som en kompis av meg har. Har hørt en del på de, og må si jeg er meget imponert over lyden til tross for prisen. Lyd og Bilde, og Hjemmekino har jo gitt gode resultater til andre høyttalere fra Dynavoice.

En annen ting er at jeg er usikker på hvordan Dali'ene låter. Og om de matcher min musikktype. Holder egentlig en liten knapp på disse høyttalerne, men vil gjerne høre erfaringer og synspunkter fra dere.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ga 2000kr for mercury m3 + mx1 + mC inkl stativer til bakhøyttalerne, pent brukt...

M2 vil nok gjøre seg -veldig- bra i en hybel på 10kvm, 6.5" bassmellomtone, og diskant som er behagelig, jeg har enda til gode å bli sliten av å høre på musikk på anlegget mitt...

Men prisen er altfor høy, selv med stativer...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Jeg ga 2000kr for mercury m3 + mx1 + mC inkl stativer til bakhøyttalerne, pent brukt...

M2 vil nok gjøre seg -veldig- bra i en hybel på 10kvm, 6.5" bassmellomtone, og diskant som er behagelig, jeg har enda til gode å bli sliten av å høre på musikk på anlegget mitt...

Men prisen er altfor høy, selv med stativer...
    Ja ser det nå. Men er fremdeles avventende med å bestemme meg for hva jeg skal gå for. Men hvis jeg sier 1500,- inkl frakt, så er det vel en litt bedre deal? Kanskje jeg skulle by enda mindre? Hva tror dere om Dali'ene?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte selger av Tannoy'ene om hvordan det kunne ha seg at han hadde kjøpt en så gammel modell for under ett år siden. Og fortalte også om Wibla sitt kjøp av komplett 5.0 høyttalersett megetr pent brukt, til 2000,- (står lengre opp i tråden).

Fikk da dette svaret av selger:

"Hei.
    Dette var nytt for meg.
    Det eneste jeg kan tenke meg da er at jeg må ha kjøpt noen "overliggere" .
    Det skal være ca 1/2 pris som er stipulert i annonsen, men du kan komme med bud
    så får vi ta det derifra.
    Det er ihvertfall strøkene produkter!"

Hva synes dere jeg skal by? Vil gjerne ha suben med. Men er fremdeles usikker på disse Dali'ene. Noen som har hørt de?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg betalte 600 for et par MX2-m...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har jeg endelig bestemt meg!

Har lest en del omtaler av Dali'ene og Tannoye'ne, og Daliene fikk mye bedre kritikk! Går derfor for Dali'ene. Fikk de for 2500,- inkl stativer og kabler. Selger sender dem i oppkrav, og han betaler frakten! Ikke verst ;-) Eneste minuset er at det var en liten skade på det ene hjørnet på den ene ht. Men ikke så farlig. Er veldig spent på lyden.

Ska ha meg ny (brukt) stereoforsterker når stipendet kommer (15. sept), så hvis noen har forslag til hva som passer med disse, er det bare å komme med forslag. Skal uansett lage en ny tråd om det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up Useriøst!

Fikk høyttalerne fra selger på mandag. Da jeg åpnet esken fikk jeg sjokk! Høyttalerne hadde store, dype riper, og stativene var også oppskrapet, og passet såvidt sammen da jeg monterte dem. Flere av hjørnene på ht. var trykt inn. Det ene settet med høyttalerterminaler på den ene ht. var knekt, og frontstoffet hadde et hull. Bassportene var også løse. Jeg sendte bilder til selger, som sa at slik var de ikke da han sendte dem, det måtte ha skjedd under transport. Det er godt mulig, men det er i så fall selgers skyld, for de var helt elendig pakket inn. Var på posten idag og skrev skademelding. Krysset av for at jeg skulle ha pengene tilbake, og fikk sendt dem neodver til postens kundesenter. Nå er det opp til posten og selger å gjøre opp seg i mellom. For slikt møkk vil jeg ikke ha!!!

Nå skal det riktignok sies at lyden var bra, og en god del bedre enn mine B&O Beovox S45. Men bassporten var bakovervendt, og passet litt dårlig til rommet mitt.

Ville bare fortelle litt om hvordan det kan gå når man handler brukt... tror jeg heller kjøper meg nye ht. neste gang...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på tide å ringe stereofil og få tak i et par tannoy fusion 2?

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har handelt mye brukt og aldri hatt noen problemer. Somregel kun fra personer i nærområdet. Men hvis selger er seriøs go burde han ha pakket inn høytalerne bedre slik at de ikke ble skadet.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en av de store ankepunktene med å kjøpe brukt...
    Har prøvd å holde meg laaaaangt unna høyttalere siden de lett kan bli utsatt for skader. Posten sjekker sjelden hav som er inne i pakken, så det meste får som regel en hard behandling.
    Ser du har kjøpt en med port bak.
    Kanskje ikke så bra i lite rom. da må du skyve ut fra bakveggen;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Har handelt mye brukt og aldri hatt noen problemer. Somregel kun fra personer i nærområdet. Men hvis selger er seriøs go burde han ha pakket inn høytalerne bedre slik at de ikke ble skadet.
    Ja det burde han virkelig!!! Makan til dårlig innpakking, lå bare å skled fram og tilbake i eska. Men det verste av alt var likevel at han fikk hjelp av en på posten til å pakke dem inn, og han sa at det holdt slik de var innpakket!

BGuarden: ja det var litt dumt med bassport bak, spesielt i og med at jeg har en liten hybel på 10 kvm., hvor det å dra de ut fra bakveggen blir ganske så uaktuelt. Hørte veldig mye romresonnans (i bassområdet) med denne plasseringen. Spesielt merkbart var dette på monologene som Uma Thurman har i Kill Bill. Ved å stille ned bassen på forsterkeren ble dette bedre, men vil uansett ha ht. med bassporten framme. Har sett litt på stativht. i den nye Dynavoice Definition serien. Men denne har også bassporten bak :-/ Noen som vet om det er mulig å plugge denne igjen slik som L&B anbefalte på Dynavoice F6?

Wibla: Er ikke helt sikker på hvilken ht. det er, men skal sjekke det ut ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.stereofil.no/produkter/ho..._fusion_2.html
    ... der.. bassport foran også gitt

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    http://www.stereofil.no/produkter/ho..._fusion_2.html
    ... der.. bassport foran også gitt
    Ja så jo ikke så verst ut den der. Men jeg trenger stativ også, men det kan man jo kjøpe etter hvert. Men samtidig er den nye Dynavoice serien fristende. Bånddiskant og greier...men bassport bak.

Hvordan er lyden i Tannoyene? Prøv å karakterisere bass, mellomtone, diskant osv! Og hvilken forsterker passer de med?

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tannoy har masse bass til størrelsen! eg har noken Mx-R og i game dager, da eg brukte dei til front, da synst eg basse var Usedvanelig god! til og være 5" i et rom på 16 kvm så Tannoy. BRA!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dat
    tannoy har masse bass til størrelsen! eg har noken Mx-R og i game dager, da eg brukte dei til front, da synst eg basse var Usedvanelig god! til og være 5" i et rom på 16 kvm så Tannoy. BRA!
    Bass til størrelsen er jo bra, men jeg har et rom på kun 10 kvm., så det er ikke førsteprioritet. Diskanten er veldig viktig for meg, må ikke bli for skarp, men liker mye detaljer og luft. Mellomtonen må også være detaljert og stor, liker at lydbildet er veldig bredt og dypt.

Hvordan er finishen og kvalitetsfølelesen på Fusion 2?

Har også hørt mye positivt om Dynaudio Audience 42. Noen erfaringer?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke hørt Tannoy på så mye rart.. men:

Svær NAD 5.1 forsterker:
    Kraftig, god lyd. mye bass i forhold til størrelse, helt grei diskant, fin mellomtone.

Pioneer VSX-409RDS (5x"80"W anno 2000-2001):
    God lyd, klar og fin mellomtone, grei bass, behagelig diskant (ikke skrikende, og ikke for fremtredende).

Pioneer VSX-1015:
    Nirvana! .. neida, men ikke langt unna i forhold til pris; -veldig- god bass i forhold til størrelsen, fin mellomtone, god diskant.

Største forskjellene fra 409 til 1015 var igrunn ikke-IC forsterkerdel samt bedre signalbehandling (DAC + dsp).. hvor lyden åpna seg noe helt enormt, og dynamikkområdet ble vesentlig større.

Disse små jeg har i front nå, mx-1, spiller som en mye større høyttaler enn den er, hvertfall når de får effekt nok. Effekt er nøkkelordet her, for lite effekt = dårlig lyd.

De jeg har bak i dag, m3, spiller veldig dypt til å ha -en- 6.5" og bassport foran, har en litt annen spillestil enn mx-1, men veldig behagelige å høre på. merkes at de er litt mer påkosta enn mx-1 også.

senterhøyttaleren, mC, spiller også veldig bra, lik lydsignatur som mx1/m3, men 2x4" gjør at den ikke går like dypt som m3.

Anbefaler sterkt fusion 2 til deg, så kan du heller vente på stativ.. eller prøve å finne stativ billig.

Hovedforskjellen fra fusion 1 til fusion 2 er hvor dypt den går, samt hvordan basslyden er.. er mindre "boks"bass i 2'ern enn 1'ern, selv om det ikke er ille i 1'ern .. må dog si at fusion 2 er verdt prisforskjellen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •