5.1 system til maks 15k, med vekt på musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 system til maks 15k, med vekt på musikk

Hei!

Etter å ha hadd ett kompakt anlegg i mange år, så har jeg nå lyst på et skikkelig anlegg.
    Det kommmer til å bli brukt mest til musikk, men jeg ser en god del tv-serier (fra pc'en) og i alle fall 3-4 filmer i uka, så jeg vill gjerne ha et 5.1 oppsett.
    Har ganske vid musikk smak, men hører mest på rock (alt fra Jethro Tull til Mastodon). Er også glad i musicaler, korpsmusikk (spiller i korps selv), klassisk (en gang i blandt), jazz og blues.

Fra før av har jeg DVD-spiller (kiss sak som skal byttes ut når blueray/hddvd kommer for fullt), tv og bakhøytalere (har ikke hørt på dem før, men i følge mamma skal det være ganske god lyd i dem, merke ukjent da jeg ikke er hjemme nå og kan sjekke)
    Utstyret skal brukes i lag med en 28" tv av typen billig (crt).

Etter å ha lest litt rundt om, så ser KEF iQ5 (5500 fra best-buy.com) bra ut. Reciver har jeg ikke funnet noen som passer lommeboken min enda (tester that is). Senter og sub er jeg ganske kunskapsløs om.

Så det jeg trenger er: Reciver, fronthøytalere, senter og sub.

Trenger jeg nå ekstra kabler, og vill det merkes hvis jeg kjøper "dyre" kabler?

-Ole Gunnar

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du først nevner KEF iQ5, så er det gode høyttalere det. Der er det 5,5k.

Senterhøyttaler bør med fordel matche fronthøyttalerne dine for likest mulig lydsignatur. KEF har jo her iQ2C til 2,5k.

Sub er et viktig komponent i denne settingen, og i denne prisklassen er det to som ofte anbefales: SVS PB10 ISD og XTC 99 W12 (fra Fyndbørsen/Sverige), henholdsvis 5,5k og 3,5k. Kostnadsmessig gir sistnevnte god valuta for pengene og passer her budsjettet best.

Da er vi oppe i 11,5k. Det gir oss 3,5k til receiver. Rett rundt denne prisen kan du få Pioneers VSX-916. Greit med krefter til KEFene, romkorreksjon, og en lydsignatur jeg personlig mener bør matche KEF.

Når det gjelder høyttalerkabler så hold deg unna "sytrådkabler". Pass på at det er et ok tverrsnitt på dem, ingen vits i å gå "berserk" på dyre kabler her. Signalkabler kan du legge noen kroner i, eksempelvis Tara Labs på HiFi Klubben har jeg god erfaring med. 200,- pr par.

Håper noen av disse tipsene hjelper deg litt på vei....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg henger meg på anbefalingene til Anfield. Dette blir en bra kombo. Jeg kan anbefale høyttalerkabler fra Biltema. Kjøp 2,5kvmm. Koster lite og fungerer veldig bra.

Active listen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er kjapp, kan du kjøpe g-h sin Pioneer VSX1015 for 4000 på avtorget.no , den har vel litt mere krefter.

Om du vurderer XTZ sin sub, men ikke er så gira på å importere, så selges denne nå på surround.no .

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helt enig med listen her.. gå for 1015 om du kan, 915 er ..... i forhold, hvertfall effektmessig

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til neste uke skulle de få inn XTZ'en i sort matt på surround.no også. 3290,- + frakt.

Ellers synes jeg den b"brukte" 1015 ser ut som et godt kjøp jeg også.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pa grunn av mangel pa apne tradlose nettverk (og nettkafe'er) rundt om i england, har det vaert vansklig a svare... (sitter pa nettkafe uten norske bokstaver na)

Glemte a skrive at en Gamecube (snart Wii) og en platespiller skal kobles til.
    Har de surround reciverne vanligvis innebygget forsterker til platespiller?

Den brukte Pioneer'en er jeg vell for sen til na.
    Jeg sa en test pa Denon AVR-1906 i et engelsk hjemmekino blad, den fikk god omtale. Hvordan vil den vaere i forhold til Pioneer VSX-916?

Ellers sa synes jeg opsettet ser bra ut, men jeg tror jeg skal lese litt mere rundt for jeg kjoper. Kommer det noen nye recivere i prisklassen rundt 3-4 tusen som er verdt a vente pa?

Skal fa pa plass norkse tengn sa fort som mulig.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ralativt sjelden at det er muligheter for å koble til platespiller, men en RIAA forsterker kan du kjøpe løst fra ca. 250kr og oppover. Kobler denne til en linjeinnganng videre. Jeg ville nok personølig valgt Denon, men det eruten å ha prøvd dem opp mot hverandre, kun basert på erfaring med 1905 som jeg synes var god.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •