Finansiering av utstyr ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 58 av 58
    Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Leste på nettavisen at Bill Gates gjør 40.000 i minuttet. Det kan jo bli et brukbart anlegg i løpet av et kvarters tid. hehe

http://n24.no/oppogfrem/article1391444.ece
    Leste det når jeg kom på jobb i dag, hehe, satt å tenkte på akkuratt det samme. Med en slik lønn, hadde jeg vært å hentet meg noen 802D i lunsjpausen :razz:

Tilbake til topic, jeg finansierer det meste av utstyret mitt med feriepenger, skattepenger og litt opptjente sparte kroner. Tar stort sett ett kjøp av gangen, men har brukt betalingsutsettelse en gang :grin:

En ting har jeg lært ved denne hobbyen, og det er at de med det dyreste utstyret sjeldent har betalt i nærheten av veil. priser:wink:

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan jeg finansierer mitt:

Hifi står høyt på prioriterings listen hos meg, og ønsker å bruke penger på det istedet for andre "goder"
    Eks: Skulle ha ny bil for en stund siden, hadde kjempe lyst på sportsbil, med åpent tak og masse hestekrefter, men endte opp med en litt(mye) kjedligere bil og nye fronthøytalere og forsterker i stedet.

Jeg jobber mye ekstra så sparer de ekstra pengene jeg får der på "hifi" kontoen. Og kan da gradvis oppgradere utsyret jeg har ved hjelp av hard jobbing.

Jeg har aldri og kommer aldri til å ta lån for å kjøpe hifi, heller ikke betalingsutsettelse om jeg da ikke har pengene ved kjøpsdagen, og vil spare de i noen mnd. Handler kun med penger jeg har.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler kun med penger jeg har.

Det tror ihvertfall jeg er en viktig leveregel!!!

Bortsett fra hus og evt. bil da.. blir jo tøft å cashe 2-3 mill.... :grin:

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper en og en ting. Jeg startet i oktober i fjor, blir vel "ferdig" i løpet av høsten.. Da har jeg ett anlegg jeg kan leve en god stund med. Og kan konsentrere meg om annet. Prioriteringer er vel stikkordet.. som det så ofte er i livet

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for min del har jeg benyttet meg av siba sin nedbetalingsgreie en gang, i steden for utsettelse (en bare utsetter et problem hvis en likevel ikke har penger)....men på siba betaler en ned med fast månedsbeløp rentefritt (betaler vel et fakturabegyr) når jeg kjøpte 32" sony crt tv for noen år siden (kosta 21k) ellers kjøper jeg brukt og betaler kontant.

ser at det er mye snakk om arbeid offshore, her må det skilles mellom kontraktører som Seadrill (som jeg jobber i), Odfjell osv som i dag har 2-4 rotasjon (gjelder også forpleining og operatører) og oljeservice (Weatherford, Halliburton, Baker Hughes osv.) har 5 uker på og 4 av, evt 2-3 rotasjon. så nordsjø-verdenen er ikke så rosenrød som det kan se ut.

selv har jeg jobbet 8 år offshore, men er nå på land, og begynner å trives med det. med kone og småbarn sliter det veldig de 2 ukene en er ute, i tillegg til alle ting en går glipp av (jul&nyttår, bursdager, vennefester osv). Slik som vi har det i dag syns jeg det er helt topp å kunne være med ene guttungen på fotballkamper, og kunne hjelpe dem med leksene. ting som jeg ikke hadde fått med meg når jeg var ute.

(og som en kommentar til et innlegg her: en har ikke 500k i året for å være "vaskehjelp"). Er dere nysgjerrige på lønninger offshore ligger det lønningstabeller på www.nopef.no

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Riktig. Håkon baserer seg på gammel info. 2-3-2-4 ble avløst av 2-4-2-4.
    Beklager feilinfo. Det er nok sikkert gammel info da. Jeg har snakket svært mange som jobber med oljebransjen i senere tid som kjører 2 uker på og 3 uker av, men de jobber ikke på plattform. 2 uker på og 4 av høres ikke dumt ut...
    Her var det mye feil. Tydeligvis ikke vært ombord på en moderne flyttbar plattform eller en fast installasjon.
    Det er helt riktig, det har jeg ikke. Jeg baserer meg bare på hva folk har fortalt meg tidligere når det gjelder plattform, men det er tydlig at ting enten har forandret seg, eller så er det rett og slett feil. Så jobber jeg endel på faste oljeinstallasjoner (onshore) under utbygging, kan ikke akkurat si brakkestandard er noe spesielt luksuriøst, nytt eller gammelt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri og kommer aldri til å ta lån for å kjøpe hifi, heller ikke betalingsutsettelse om jeg da ikke har pengene ved kjøpsdagen, og vil spare de i noen mnd. Handler kun med penger jeg har.
    Så meg nødt til å ta betalingsutsettelse på et tilbud jeg ikke kunne si nei til , men da visste jeg penger var på vei. Ellers så er det en fornuftig tankegang. Det er lett å la kredittkortet ta overhånd når man først begynner å få smaken på utstyr man egentlig ikke har råd til.

Intermediate are_e sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har holdt på med lyd i ca 15år, og bilde nesten like lenge.

Det er ganske mange år siden jeg forstod at eneste veien til nirvana (for meg) var å kjøpe brukt. Jeg ville aldri i verden hatt råd til noe av den kvaliteten jeg idag eier hvis jeg skulle kjøpt utstyr nytt :roll:
    I tenårene var jeg også så heldig å arve litt utstyr, og jeg har også vært så priviligert at jeg har kunnet kjøpe noe utstyr direkte fra importør til meget fordelaktige priser :grin:
    Prisen jeg har betalt for alt jeg eier idag har jeg ikke peiling på, men jeg vet helt sikkert at nyprisen er langt over det dobbelte.
    AV-elektronikk har alltid vært høyt prioritert hos meg, og det er nok prioriteringer som gjør at mange her på forumet etterhvert sitter med utstyr som er mere verdt enn en god bruktbil

A

Edit: offshore, onshore og oljebransjen vet jeg fint lite om ;-) men det er mange som har flotte og dyre anlegg uten å jobbe i denne bransjen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ...Så jobber jeg endel på faste oljeinstallasjoner (onshore) under utbygging, kan ikke akkurat si brakkestandard er noe spesielt luksuriøst, nytt eller gammelt.
    Mulig det, men jeg tenkte på installasjoner som er i driftsfasen.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig det, men jeg tenkte på installasjoner som er i driftsfasen.
    Siden vi allerede er i OT-modus: En installasjon i driftsfase er bare i en kort mellomfase i påvente av neste ombygning/oppgradering. Da er det like hektisk der også... for oss som blir sendt ut på "kortturer" på 14-21 dager. Og vi går ikke 2-4-2-4. Siste tur hadde jeg en fridag etter 14 dager offshore. Men dog, det blir jo mer penger i kassa av kortturer.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Siste tur hadde jeg en fridag etter 14 dager offshore.

Huff da! Dette hørtes ikke helt lovlig ut! Kanskje noe for HMS guruen Tiger!

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er løsningen!
    Bli med i det tunge ransmiljøet - og få råd til tung Hi-Fi...!
    (men kanskje etterfulgt av en enda tyngre tilværelse på cella med evt. bare noen gamle nummer av Lyd&Bilde å underholde seg med... (grøss..)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Han bør ikke klage for da jeg kom i land hentet jeg en XTZ sub hos ham. Finansiert av en korttur? Kanskje det ;-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    He, he. Så lenge maks. oppholdstid og lovpålagt hviletid etterleves så skal jeg holde kjeft. Og jeg jobber primært med S i HMS. H og M blir ofte litt ullent...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Han bør ikke klage for da jeg kom i land hentet jeg en XTZ sub hos ham. Finansiert av en korttur? Kanskje det ;-)

Hehehehe.....

Sitat Opprinnelig postet av Tigergutt
    He, he. Så lenge maks. oppholdstid og lovpålagt hviletid etterleves så skal jeg holde kjeft.
    Det var det jeg mente.. Trodde man måtte være hjemme mer enn en dag om d skulle være lovlig!

men nok om det! Kom offshore folkens! Er ihvertfall fint vær her ute i dag!!!

OT over!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he. Så lenge maks. oppholdstid og lovpålagt hviletid etterleves så skal jeg holde kjeft. Og jeg jobber primært med S i HMS. H og M blir ofte litt ullent...
    Hva med PMS?

Lønnen har nok relativt stor positiv korrelasjon mot valget av utstyr ja, men det handler også om prioritering. Mange studenter her inne også, som har meget respektabelt (AV) utstyr.

Mvh

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg har egentlig ikke hatt noen stor tilgang på penger før jeg var ca. 15 år, ved konfirmasjonen. Eller, jeg er ikke konfirmert, men jeg fikk penga nevertheless. Og ikke si det er noe annet poeng ved konfirmasjon enn å rocke pengeboka til de nærmeste i familien. Lyd og Bilde hadde jeg ingen stor interesse i før jeg ble 18, og derfra har jeg kjøpt opp litt forskjellig. Alle sparepengene jeg har er nå borte, og jeg må vente til September før jeg kan i det hele tatt tenke på å fortsette å kjøpe noe, ettersom det er da jeg er i fast stilling. Ah, the waiting! :-?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k