Finansiering av utstyr ? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 58
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det kunne faktisk ikke fallt meg inn å låne penger til HIFI. (Bil derimot)
    For egen deler det "tæring til næring". (Jeg har forøvrig ikke noe dyrt utstyr heller)

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja nå har ikke jeg mer enn 25-30 i anlegg, men alt er kjøpt cash. Låner aldri til ting jeg ikke absolutt trenger. Utenom bil,båt og hus da.

Studerer heltid på 4. året og jobber helger og hele sommeren. Husker vagt en sommerferie i 98... Litt dritt om sommern, men har man dyre hobbyer så må man jo ha litt inn også. Er jo deilig som student å ha litt romslig økonomi og ikke sitte å tygge tørre skorper...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste at man fikk 500.000 i året for å være vaskehjelp ute i Nordsjøen.. Skjønner at jeg har burde byttet ut bøker med skaut. Er det virkelig så gode lønninger i Nordsjøen?

Mvh

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lønningene i Oljå er relativt gode. De som jobber der innser egentlig ikke dette selv. De jobber 168 timer (12 timer x 14 dager) og har deretter 4 uker fri. De fleste syter allikevel og vil ha enda mer lønn. Er det tåke og de må vente på helikopteret så får de ventelønn. Er man ordentlig "lur" så finner man en kompis der den ene er "syk" og lar kompisen jobbe 1 uke ekstra. Da kan den som er ute reise hjem og pusse opp badet eller bygge ny garasje.

Mye vil ha mer.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ofte de som tjener mye som klager og vil ha mere......
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghost7
    Får du betalt for å fikse pcer te venner? heldig gris... alt er gratis her, kaffi og kake mens eg driv på er vel det meste eg kan forvente av folk når eg ordner slikt... nei godt å ha skikkele sommarjobb mens ein studerer...
    Eller, jeg får cash for å fikse foreldrene til vennene mines pc'er =) Og alt av onkler tanter, og venner av mor/far =)
    Jepp, jeg jobber i posten, jeg kjører post. de betaler bra, så jeg kan ikke klage

EDIT:
    Tralltrall: De som jobber 3. uke i nordsjøen for 100%, så det er veldig bra. Hvis de er hjemme én eller flere uker først, får de vanlig lønn, uten noe ekstra. Så det lønner seg helt klart å være der 3 uker

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    EDIT:
    Tralltrall: De som jobber 3. uke i nordsjøen for 100%, så det er veldig bra. Hvis de er hjemme én eller flere uker først, får de vanlig lønn, uten noe ekstra. Så det lønner seg helt klart å være der 3 uker
    Mente ikke de som jobber i nordsjøen, men generelt. Det er jo ofte slik at mye vil ha mere.
    Synes det er helt OK at de som jobber i nordsjøen skal få bra betalt. De er tross alt i ganske lange perioder borte fra familie og venner. Jeg har en bekjent som jobber på på plattform, og han synes det kan være tøft i perioder. Det er ikke så mange andre yrker som har det slik.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Lønningene i Oljå er relativt gode. De som jobber der innser egentlig ikke dette selv. De jobber 168 timer (12 timer x 14 dager) og har deretter 4 uker fri. De fleste syter allikevel og vil ha enda mer lønn. Er det tåke og de må vente på helikopteret så får de ventelønn. Er man ordentlig "lur" så finner man en kompis der den ene er "syk" og lar kompisen jobbe 1 uke ekstra. Da kan den som er ute reise hjem og pusse opp badet eller bygge ny garasje.

Mye vil ha mer.
    14 dager à 12 timer er vanlig, men jeg har ikke hørt om 4 uker hjemme, men 3 uker ser ut til å være normalt. Husk at det er 12 timers arbeidsdag, uten overtid og reisepenger. Man bor labert og arbeidet er hardt og krevende. Tar gjerne en uke å "normalisere" seg etter 14 dagers kjør.

Lønnen varierer. Vet ikke om "vaskehjelp" har 500k i året, men lønninger på 600k til 1 mill. har jeg hørt om for de med litt etterspurt jobb. Snakket med en som hadde knalltøff jobb på suply-boat (båtene som kjører til riggene), og det er ganske tøft arbeide til tider. (les: 15m bølger og utendørsarbeide). Han tjente ca. 300k i året, og hadde over 10års ansinitet.

De mest etterspurte jobbene i oljebransjen kommer aldri under finn.no...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    :-)

Skal nok se langt etter de der ja.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i løpet av det siste året skiftet ut alt utstyret, og spart haugevis med penger! Først satte jeg opp en liste over hva jeg ville ha, ikke noe high end, men helt greit.
    Solgte det jeg hadde, og begynte å følge med på AVTorget, Lydogbilde.no og Finn.
    Jeg har kjøpt alt brukt, men ikke noe er over 1 år gammelt.

Når sambo skryter av å ha vært på salg, og spart 200 kr på et par sko, ler jeg bare og forteller at samtidig sparte jeg 5000.- på en receiver! :smile:

Det som gjenstår nå er proj. Så er jeg i mål (for en liten stund).

Norcad

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder finansiering av utstyr har jeg stort sett brukt lønninger når jeg tjener ekstra en måned. Denne sommeren har jeg gått inn for å få meg skikkelig anlegg (planen var egentlig en Porsche, men det føles godt å slippe å tenke på hvor mye avgifter jeg slipper å gi til Staten AS, hehe..), og da er det prioriteringer og ekstra jobbing som gjelder. Har investert litt i aksjer som selvfølgelig hjelper på endel, og feriepenger er et meget velkomment tilskudd. 4 måneders rentefri betalingsutsettelse har jeg brukt en gang også, men da tvinger jeg meg selv til å innfri beløpet etter 4 mnd.

Kredittkort syntes jeg man bør være litt forsiktig med, men renten er lav i disse dager så jeg skjønner godt folk som tar litt lån for å kjøpe drømmeutstyret.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så bunner det vel ut i prioriteringer for å ha glede av sin kjære hobby.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    :-)

Skal nok se langt etter de der ja.
    Spesielt gode jobber i oljebransjen holder gjerne folk på til de går av med pansjon, eller blir tilbudt noe enda bedre. Gjelder å ha bekjentskaper i den bransjen, men det gjelder vel egentlig ganske mange typer arbeid i dag...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesielt gode jobber i oljebransjen holder gjerne folk på til de går av med pansjon, eller blir tilbudt noe enda bedre. Gjelder å ha bekjentskaper i den bransjen, men det gjelder vel egentlig ganske mange typer arbeid i dag...
    Det er jo mange jobber som krever helt spesielle kunnskaper og da er det jo bare å hente inn de som trengs for jobben. Enkelt og greit.

Litt utenfor trådens hovedtema nå...hehe

Active HFfredd sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste her startet med et mindre anlegg og her bygget seg oppover. Kjøpt og solgt, startet et sted og endt opp der de er nå. Selv startet det med et anlegg til en brøkdel av det jeg har i dag. Blir man bitt av basillen, ender mann opp med et bra system. Veien dit handler om sparing og tålmodighet, lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    14 dager à 12 timer er vanlig, men jeg har ikke hørt om 4 uker hjemme, men 3 uker ser ut til å være normalt. Husk at det er 12 timers arbeidsdag, uten overtid og reisepenger. Man bor labert og arbeidet er hardt og krevende. Tar gjerne en uke å "normalisere" seg etter 14 dagers kjør.

Lønnen varierer. Vet ikke om "vaskehjelp" har 500k i året, men lønninger på 600k til 1 mill. har jeg hørt om for de med litt etterspurt jobb. Snakket med en som hadde knalltøff jobb på suply-boat (båtene som kjører til riggene), og det er ganske tøft arbeide til tider. (les: 15m bølger og utendørsarbeide). Han tjente ca. 300k i året, og hadde over 10års ansinitet.

Det er nok 2 uker på og 4 uker av som er det vanlige for de som jobber fast på platformer. Dette ble forhandlet fram for ikke så mange år siden.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Håkon baserer seg på gammel info. 2-3-2-4 ble avløst av 2-4-2-4.

Husk at det er 12 timers arbeidsdag, uten overtid og reisepenger. Man bor labert og arbeidet er hardt og krevende.
    Her var det mye feil. Tydeligvis ikke vært ombord på en moderne flyttbar plattform eller en fast installasjon.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vel ikke -solgt- noe audioutstyr enda, men oppgradert litt histen og pisten... ble endel i fjor og i år, bla.annet oppgradering til tannoy mercury-serien rund baut, subforsterker.. og det store hoppet nå har vært å gå fra pioneer vsx-409 til vsx-1015... neste steg er SVS sub (eller tilsvarende diy) og pj/lerret

og litt on topic.. har finansiert anlegget ved hjelp av sommerjobbing og annen jobbing, samt litt sparepenger... er redd det blir leilighet før mer anlegg nå egentlig...

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var fryktelig mange som visste veldig mye om offshore her nå!!!

En ting: man klarer ihvertfall ikke cashe et anlegg på en månedslønn i nordsjøen heller!

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kjøpe brukt

Ikke dumt å kjøpe brukt utstyr på AVforum e.l.
    Begynner etterhvert å få en god samling forsterkere/høyttalere med, etter min smak, meget behagelig lyd.
    Har hatt litt flaks med salg av aksjer i et firma jeg jobbet i for noen år siden og har surfet på det noen år. Startet med Kenwood og Kirksaeter ht og har solgt/byttet til meg utstyr etterhvert. Skjønte etter en stund at å kjøpe nytt og selge brukt ikke var så gunstig, så nå passer jeg på å følge med på bruktmarkedet og kjøpe ting med gode anmeldelser på AVforum.
    Begynner etterhvert å nærme meg 40 år og har flyttet noen ganger i løpet av årene. Har vært med på oppturen i boligmarkedet og passet på å kjøpe litt high-end hver gang jeg har solgt/kjøpt med overskudd. (Flyttet 5 ganger og tjent litt hver gang, fra ca. 100k til 300k :-) )
    Madamen synes nok det tar av litt av og til, men så er det jo litt moro når hun får høre lyden og se bildet som dukker opp da :razz:
    Synes det er OK å handle med betalingsutsettelse, hvis man er sikker på at man får inn nok penger før utsettelsen går ut da. Blir dyrt ellers.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste på nettavisen at Bill Gates gjør 40.000 i minuttet. Det kan jo bli et brukbart anlegg i løpet av et kvarters tid. hehe

http://n24.no/oppogfrem/article1391444.ece

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •