Strømforsyning til Sonic T-Amp - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømforbruk T-Amp

Har testet strømforbruket på en laboratorie-strømforsyning. Den ligger ved normalt lyttevolum godt under 0,5 A i snitt. Du kan ha full "guffe" uten å komme i nærheten av 2A. Vil likevel si at 2A er en trygg grense. Jeg kjøpte min PS på Biltema, en 2A ikke-svitsjet modell til nada kroner.

Kjøpte videre en 16V/10.000uF filterkondensator for ytterligere å eliminere rippel, samt øke kraftreservene; Axiell elektrolytkondensator, 85 °C typ 021–043

Biltema-poweret har bananterminaler for tilkobling, noe som er utmerket - filterkondensatoren kobles bare til utvendig.

Fant i tillegg en 12V-kabel fra en gammel laptop-ps, som hadde ferrittkjerne på kabelen - sikkert bra det oxo.

Det hele spiller meget pent.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har null peiling på strømforsyning.....

Fant denne gjemt bort inne i skapet, tror dere denne vil fungere bra?

Vedlegg 23668

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump bump*

Beklager masingen, men er det ingen som har peiling?

*litt gira*

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror den skal virke bra. Litt lavere enn de 2A som enkelte mener er bra terskel, men du får prøve. Hvis den er lagret en stund ville jeg målt den med et multimeter først for å se at den fremdeles gir ut rett spenning. Utfra figuren på "databladet" ser det ut som om polariteten er rett med pluss på senterpinne, men nok engang - mål for å være sikker.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Strømforbruk T-Amp

Fant en billig sak på Europris til en hundrings.
    Vedlegg 23678

Vedlegg 23679

Vedlegg 23680

300 mA (bilde 2) blir vel 3A, men Sonic`en spiller som fy. Bruker et sett Klipsch B-2 som lyder fyldig og med trøkk nok til sengebruk.

Derimot gikk det dårlig med en strømforsyning beregna på et Creative-sett PC-høytalere. Det var ikke rart, forsyninga leverte jo AC-strøm. Mine to C-V! V-6F-høytalere brumma litt og ble stumme. Og opp fra T-amp`en steg det stram og skjebnesvanger lukt av brent elektronikk.

Bestilte straks ny amp som ankom etter 10 dager fra ThinkGeek. C-V!-ene har jeg enda ikke fått testa.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    300 mA (bilde 2) blir vel 3A
    mA -> milliampere -> 1000dels ampere

Ergo 300 mA -> 0.3A

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Fant en billig sak på Europris til en hundrings.

300 mA (bilde 2) blir vel 3A, men Sonic`en spiller som fy. Bruker et sett Klipsch B-2 som lyder fyldig og med trøkk nok til sengebruk.

Derimot gikk det dårlig med en strømforsyning beregna på et Creative-sett PC-høytalere. Det var ikke rart, forsyninga leverte jo AC-strøm. Mine to C-V! V-6F-høytalere brumma litt og ble stumme. Og opp fra T-amp`en steg det stram og skjebnesvanger lukt av brent elektronikk.

Bestilte straks ny amp som ankom etter 10 dager fra ThinkGeek. C-V!-ene har jeg enda ikke fått testa.
    Hehe, du gjorde samme feilen som meg. Jeg fyrte også opp min første t-amp med creative strømforsyning og tok det for gitt at den var DC. Skurdde på og opp med volumet og brått sto røyken der! Bestilte ny t-amp og fikk den 5 dager senere Spiller nå med biltema 2A og funker som bare det! Prøvde med en 500mA før den og merket forskjell opp til 2A.

300mA er kun 0,3A og er derfor alt for lite, men tviler ikke på at t-amp klarer å levere en del lyd med den lille stømmen der

Newcomer Krokanrull24 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

valg av strømadapter

Kan noen fortelle meg hvilken strømadapter fra Biltema/Clas (dagens utvalg)
    som er å anbefale? Helst billigst mulig som gir OK lyd.

8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål

Mitt 2A konvensjonelle biltema power supply (PS) bråker mekanisk! Kjøp en PS som leverer 1A eller mere ved 12V.

Kjøper du en konvensjonell (med trafo - "tung") billig PS, sjekk at den er regulert (regulated), og putt på en ekstern filterkondensator som du får hos elfa.

Kjøper du en switchet PS, vil den generere elektronisk støy som kan blande seg/interfere (bokstavelig talt) med lyden. (appropos - er du blandt de som har overnaturlige evner og hører forskjell om du drar ut støpslet og snur det andre veien - ta kontakt med psykiatriker).

HF interferens som vi snakker om her er reell. Det er de samlede egenskaper ved PS og ampen som avgjør om dette vil kunne høres - eller anes.

Riktig bruk av ferrit-kjerner på kabelen mellom PS og amp kan redusere dette fenomenet. Har du en utrangert PS til en laptop liggende, har denne gjerme slike ferritkjerner du kan bruke. NB: Ikke bruk selve PC-PS-et!

Lykke til!

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hedda
    Mitt 2A konvensjonelle biltema power supply (PS) bråker mekanisk! Kjøp en PS som leverer 1A eller mere ved 12V.
    Det gjør min også, sannsynligvis samme greia fra biltema, leverer 2A. men trafostøyen(during) varierer? Kanskje pga av noe nettstøy? har uansett lagt noe skumgummi under og det er ikke like plagsom da lyden ikke forplanter seg.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer sterkt å modde min super t-amp..

mye lekkert her dere.. :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •