Embla monoblokk! Hvilken??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Embla monoblokk! Hvilken??

Etter å ha lest litt rundt på forumet at komboen Embla+B&W skal være 'The Perfect Match' er nattesøvnen min blitt litt svekket...
    MÅ prøve dette, men lurer på hvilken som passer meg. Har nå 602 i front, men en oppgradering til større gulvht vil etterhvert komme...

Har sett på http://www.mamut.com/dynabel at de har Eana til 5,4k, og Tinea til 10k. Dette er jo en formidabel prisforskjell på disse, så spørsmålet er: Vil Eana være "nok", eller blir disse for små??

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Tinea er det ikke et veldig stort hopp opp til MA, som i mine øyne er "The Perfect Match" for B&W. Da har du noe du kan ta med deg i lang, lang tid fremover også! Men for all del, Embla leverer også kvalitet, og bygger jo på samme kort bra BO. Likevel er det en del forskjeller konstruksjonsmessig mellom de ulike produsentene.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, både MA og Tinea er utenfor mitt budsjett akkurat nå, så det blir vel sånn som det ser ut nå, enten Eana eller kanskje vente på noe brukt? (Bruktmarkedet oversvømmes ikke akkurat av disse da...)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver at du skal ha større gulvhøyttalere etterhvert, og at Eana er et alternativ du vurderer. Styr unna Eana. Har hatt dem selv til M3 Signature, og selv om AV er lettdrevne så kom Eana til kort mot dyrere analoge effektforsterkere...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du skriver at du skal ha større gulvhøyttalere etterhvert, og at Eana er et alternativ du vurderer. Styr unna Eana. Har hatt dem selv til M3 Signature, og selv om AV er lettdrevne så kom Eana til kort mot dyrere analoge effektforsterkere...
    Så den gode, gamle frasen "Du får hva du betaler for" slår tilbake... Det var da som pokker Men jeg stoler på erfarne folk,så jeg får bare ha tålmodighet og spare til nye Tinea eller MA da, hvis ikke det dukker opp noe på bruktbørsen.

Så MA er å foretrekke foran Embla for mitt vedkommende??

Newcomer 8-Ball sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Let på bruktmarked, hifisentralen, finn, avtorget, qxl og audiophile.no osv. Ligger mye bra forsterkere der, og ikke rent sjeldent Embla blokker til fine priser. Vil også minst anbefale Tinea fremfor Eana. Ikke heng deg opp i at MA er bedre enn Embla hvis du ikke synes at MA er verd prisen pga utseende, for lydsignaturen på dem er like.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri testet MA (2.1, 4.1 eller 6.1), men Eana kom til kort på volumnivåer over "bakgrunnsmusikk". Jeg vil anta det samme gjelder de minste MA-blokkene...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8-Ball
    Ikke heng deg opp i at MA er bedre enn Embla hvis du ikke synes at MA er verd prisen pga utseende, for lydsignaturen på dem er like.
    Du har prøvd MA på samme utstyr som du bruker Embla på i dag? Selv om begge bruker samme kort og er digitale i samme pris-sjanger, betyr det ikke at lydsignaturen er identiske. Synes det er litt "dristig" å mene at eneste forskjellen mellom Embla og MA er designet, og derfor også prisforskjellen? Men det er nå min oppfatning av din kommentar. Selvfølgelig synes jeg Tinea gir mye for pengene, helt klart.. Også et godt kjøp! Har heller ikke sagt at oberon ER bedre enn Embla, sa bare at steget opp ikke var så stort.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har aldri testet MA (2.1, 4.1 eller 6.1), men Eana kom til kort på volumnivåer over "bakgrunnsmusikk". Jeg vil anta det samme gjelder de minste MA-blokkene...
    Hvor var det du holdt til igjen? Jeg har sikkert en mulighet til å stikke en tur innom med mine Oberon 6.1 for demo på ditt anlegg, dersom du holder til i nærheten.. :-P

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KID: Har du testa Embla Tinea opp mot Oberon da?

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvorfor Embla Eana er priset så mye lavere enn Midgard Oberon 2.1 ?
    De øvrige modellene fra begge produsentene er jo likt priset,
    og jeg trodde innmaten stort sette er det samme.
    Spesifikasjonene på ytelse er jo så godt som de samme, med faktisk ett lite overtak til Embla.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ørvige modellene er jo priset med en høvding forskjell. De to strørste modellene. Og kid; Nei har ikke bare testet på det oppsettet som jeg har nå. Testet også på Helicon 800 og elektronikk fra Maratz og ikke mulig å høre noe forskjell i lydsignatur der heller gitt. Hvor har du dine referanser? Og husk, jeg var ikke alene når vi sammenlignet. Samtlige kompiser hadde samme oppfatning. Men hvis noen sier de hører forskjell så skal de få lov til å ha den meningen, det er bare ikke min erfaring på emnet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Fra Tinea er det ikke et veldig stort hopp opp til MA, som i mine øyne er "The Perfect Match" for B&W. Da har du noe du kan ta med deg i lang, lang tid fremover også! Men for all del, Embla leverer også kvalitet, og bygger jo på samme kort bra BO. Likevel er det en del forskjeller konstruksjonsmessig mellom de ulike produsentene.
    Og forresten, kan du begrunne hvorfor MA er "The Perfect Match" for B&W? Det er mange fabrikanter ute og går. Og vet du hvilke forskjeller det er i kontruksjonen som vil gjøre lydsignaturen anderledes? Skal vedde på at mesteparten av Ice blokk leverandører bruker toppen 15-20 min på sette sammen disse blokkene fra B&amp kort til fullstendig produkt. Bortsett fra maskinering av chassis.

Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen i pris på de to største er ikke større enn at det kan forklares med mer påkostet design på Midgard blokkene, så den er grei.
    Skjønner dog ikke den store forskjellen i pris på de minste blokkene.
    Da jeg vurderer innkjøp av noen av disse, er jeg ute etter om noen vet hva forskjellene som forklarer denne prisingen egentlig er.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo Beast fra Bertram Audio som et alternativ, enda mere for pengene!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det tar ikke lang tid å "sette" sammen hva jeg kaller digitale skoesker med kort fra BO. Men det som har tatt tid, er selve utviklingen på forhånd. Slik er det med alt man kjøper, selve produksjonen tar sjeldent lang tid, mens utviklingen kan ta mange år...

Jeg skrev veldig fint: i mine øyne er "The Perfect Match" for B&W. Noe jeg mener i dag, i seriene opp til 700 og elektronikkklassen under 20.000,- Og ja, TomH, jeg har testet Embla i tre dager på mine høytalere.

Midgard har f.eks valgt å bruke noe dem mener er bedre og dyrere terminaler, dem har bedre demping i skoeskene sine, de har nøye testet blokkene's optimale arbeid ved forskjellige temperaturer, og funnet frem til hvor den arbeider optimalt, deretter laget avkjøling som skal holde denne temperaturen... Si ifra, dersom noe ikke skulle stemme.

Edit:
    Du lurte på hvorfor jeg mente dem var "The Perfect Match".
    *) Stabile
    *) Kontroll!
    *) God bundle
    *) Pent og flott design
    *) Dem er utrolig nøytrale
    *) Tatt prisen i betrakning
    *) Kjempe god service direkte fra produsent hvis ønskelig
    *) Uansett hva man gir dem, leverer dem det kilden/forforsterkeren sier

Jeg opplevde mine B&W høytalere som utrolig skarpe, noe jeg synes B&W egentlig har vært plaget med i de fleste mindre rom. Prøvde forskjellige forsterkere og recievere, byttet kabler og kilder gjentatte ganger i ulike prisklasser, uten hell. Når Midgard kom på banen, opplevde jeg detaljer jeg aldri hadde hørt før, skarpheten forsvant og fullstendig kontroll.. Jeg bruker per. idag Denon 3806 som forforsterker.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    <Skjønner dog ikke den store forskjellen i pris på de minste blokkene.>

?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beast har også blitt testet mot Embla uten avvik i lyd. Vet ikke hva disse koster nye, og helt umulig å finne noe som helst info på de sidene til Bertram. Men er de billigere inført i norge så ser jeg ingenting som sier at det ikke er noe god handel. Men igjen det beste er bruktpris på disse. Er du på utkikk etter noen med bra byggekvalitet, så kikk etter Acoustic Reality Ear 1001 ice blokker. Overlegen byggekvalitet, skikkelig bra dempet chassis, bra terminaler, sølvloddete ledninger på print istedet for kvite plasitkkstikk som de fleste andre bruker, kabler av meget bra tverrsnitt og kvalitet på ht terminalene og nettstrømmen. Muligens litt for Bling,Bling for noen med fullstendig speilfinish og blå diode men jeg synes det så virkelig bra ut.

Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    <Skjønner dog ikke den store forskjellen i pris på de minste blokkene.>

?
    Og med disse bildene mener du... ?
    Er det forskjellige forsterkermoduler i Eania og 2.1, men like moduler i de to største fra begge produsentene ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Kid; Hvilke lydmessige forskjeller fant du mellom Embla og MA? Meget nysgjerrig.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •