B&W? Dynaudio? ..Og så reciever, da..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer Trondster sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W? Dynaudio? ..Og så reciever, da..

Heisann,

Jeg har kjøpt hus, og har satt opp hjemmekino i kjelleren. Jeg har nå tenkt å flytte det gamle pro logic-systemet mitt opp i stuen og kjøpe noe nytt og bedre til kjelleren..

Jeg kommer til at bruke den nye riggen til å høre på musikk, men også som hjemmekino og lyd til datamaskinen..

Jeg har:
    Prosjektør: Panasonic PT-AE700E
    Lerret: Projekta 106" (Yikes! Nesten litt _for_ stort..)
    DVD: Pioneer DV-646A (Uten DVI/HDMI, kun RGB-SCART/komponent..)

Det 11 år gamle pro-logic-systemet:
    Forsterker: Onkyo A-SV610PRO
    KEF Høyttalere: Front Q50, Senter Model 90, Bak Q10

Jeg har planer om å kjøpe snadderet i etapper, så jeg ender op med et enda bedre system enn det jeg kan kjøpe komplett her og nå.

1. fase: I første omgang kjøper jeg reciever samt front- og senter-høyttalere - beholder inntil videre to av KEF'ene bakerst..
    2. fase: Bakhøyttalere, subwoofer (kanskje unødvendig? Det er murvegger i kjelleren..)
    3. fase: DVD-spiller (HD-DVD/Blu-ray?), + evt. de to sidste bakhøyttalerne til 'full' 7.1.

Høyttalere:
    Hum - hva skal man velge? Nytt eller brukt?
    Jeg har vært i Hi-Fi Klubben og har hørt på Dali og B&W - foretrakk her B&W.
    Jeg hørte på B&W 704 (18k), og likte godt lyden, men syntes at 804S (34k) hadde bedre lyd, spesielt kvinnevokal, som vel kommer av mellomtonen. Vurderer derfor B&W 703 (23k), som har samme FST mellemtone som 804S (og de dyrere modellene). 23k er egentlig litt over budsjettet, men høyttalerne skal jo brukes i mange år fremover..

Jeg har også planer om å høre på noen Dynaudio-modeller. Kanskje noen fra den nye Focus-serien.. Bor for tiden i Danmark, så det er jo også litt gøy å kjøpe dansk.. ;-)

Kanskje burde jeg gå for brukte høyttalere? 23k er egentlig litt over smertegrensen, og man burde kunne få mye for pengene ved at kjøpe brukt..

Vil veldig gjerne ha gode råd til høyttalere jeg bør høre på..

Reciever:
    Jeg vurderer her DENON DVR-2807 (9k) eller DENON DVR-3806 (11k). Disse skulle være gode nok, og jeg kan også bi-ampe fronthøyttalerne. De har også nice-to-have features som HDMI inn/ut og bildeskalering, så jeg kan koble DVD-spiller, VCR og PC til recieveren og kun ha en enkelt HDMI-kabel til prosjektøren..
    Men - har hørt at B&W sammen med DENON/Thule blir litt vel lyst i diskanten.. Noen som har erfaringer med dette?

Kjelleren:
    Kode:

3.80m
     +-------------+
     |  |-Lerret-| | 
     | F    C     F+----+
     |             1.60m|
     |                  | 2.40m
    5|                  |
    .|                  |
    6|             +----+
    5|             | F - Front speaker
    m|             | C - Centre speaker
     |             | R - Rear speaker
     |  X       X  | X - listening postitions
     |    X   X    |
     |R           R| 3.65m
     +-------------+

Håber at noen har kommentarer og råd til hva jeg burde høre/kikke på..

På forhånd takk!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..Og forresten:

Musikkvalg:
    Hører mest på 'aukustisk' musikk, som Nick Cave, Ryan Adams, Tom Waits, etc. - dette er første prioritet.

Men - vil også kunne ha trøkk når jeg fyrer opp Rammstein, RjD2 og annet. Men - pent lydbilde for aukustisk musikk er første pri..

Mange takk for evt. kommentarer!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes Denon + B&W er god kombinasjon, men det spørs om ikke 703 hadde fortjent litt mer effekt? Ut fra det jeg har lest ellers på forumet trenger vel disse litt mer effekt. Jfr. denne tråden http://avforum.no/forum/showthread.p...ht=Denon+B%26W
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm - har sett et par B&W 801 S3 til salgs for ca. 16k - er dette et godt kjøp? ..Antar at jeg i så fall bør kjøpe noen kraftige effektforsterkere for å få potensialet ut av høyttalerne..

Noen tanker her?

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke er veldig opptatt av god romkor. på din reciever, ville jeg kjøpt en Denon i mellomklassen(God match til B&W) og vurdert noen monoblokker. Midgard Audio synes jeg personlig spiller helt utrolig på B&W.

B&W 703 er en utrolig fin lyd-høytaler, som gir veldig mye for pengene. Kjøper du nytt, er du garantert en god høytaler i mange, mange, mange år (med mindre du lider av oppgraderingssyndromet). 800-serien spiller utrolig bra, og dersom du kommer over et trygt kjøp på bruktmarkedet her, er jo heller ikke det et dumt valg. Men du trenger fortsatt effektforsterker etter min mening!

Spille 700-serien rett fra f.eks 3806 går jo i en periode til økonomien stabiliserer seg igjen, men det å ha kun en reciever som permanent løsning på slike høytalere ville iallefall ikke jeg gjort! (Bruktmarkedet på elektronikk siden pleier å være trygge kjøp)

Gratulerer med hus!
    (Du har forresten en del fint utstyr fra før!)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikker på pris, men du trenger nok relativt kraftig forsterker for å sparke i gang disse ja. Ser de har en følsomhet på 87dB, noe som er relativt lavt. Men med en god forsterker spiller de sikkert bra om de er i god stand. Vil tro at du må ha noen hundre watt for å få det til å svinge skikkelig. Vet du noe om alder/nypris?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del, ikke sett B&W 801 på en receiver i allefall...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det brukte 801 S3'erne er litt over åtte år gamle:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=14578

Aner ikke hva nyprisen var..

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det de 801-ene som er 8 år og 8 mnd gamle? Var i så fall satt ned til 15k. Virker som et godt kjøp dette. :-P

Edit: treging!! :-P
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondster
    Det brukte 801 S3'erne er litt over åtte år gamle:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=14578

Aner ikke hva nyprisen var..
    Står i annonsen. 100k.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i så fall satt ned til 15k.
    DKK dette - hard valuta, vet dere - derfor "ca. 16k" i norske pesetas..

Var ikke sikker på om nyprisen var korrekt - mange som skriver "123456", "11111", "99999" etc..

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups.. Tenkte ikke på det. Ifølge Hifi-klubben var nyprisen 99800,-. :-P

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har tenkt til å bruke en liten formue på effektforsterkere, så ville jeg ha sett på noen nyere brukte 805S som spiller forykende til prisen hvis du vil ha 800-serien... Har sett noen sånne til salgs..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som reciever - har myst litt på DENON 3806, men til et par gode høyttalere er det flere på danske forum som sier at man bør kikke på noe litt kraftigere - for eksempel Harman/Kardon 7300.

Den kan jeg få kjøpt her i København for 13990 DKK (http://www.danstv.dk/) - er dette et bedre kjøp enn DENON 3806?
    (Har også hørt viftestøy nevnt som et mulig problem for H/K 7300 - noen erfaringer her?)

[EDIT: typo]

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valg av reciever.. Har hørt massevis av skryt om Arcam AVR300 - kanskje jeg heller går for en sånn en?
    Den lokale Dynaudio-sjappa i København har snart en tilbudskampanje - kanskje jeg går for Dynaudio Focus 220 og en Arcam AVR300?

Dang - blir dyrt, det her..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har jo noen dynaudio høyttalere tilsalgs nå for tiden 12k for audience 72 se

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Norpimp.
    Joda - men når sjappa nå om noen dager har 40års-jubileum, så har de 20% på alt i butikken, hvis man bare kjøper 'komplett anlegg'.
    Leker med tanken om å kjøpe Dynaudio Focus 220 + 200 C samt en Arcam AVR300 - 20% er en god ting, særlig når jeg samtidig får rabatten på reciever'n!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

Tror dere har rett i at 801 blir litt vel store og tunge for min ikke helt så store stue..

Har hørt på et par Dynaudio Focus 140 - glimrende saker! Har lyst på et par 220'ere som fronter, og tror at et par 110'ere burde være mer enn nok som bakhøyttalere..

Har ellers blitt anbefalt å velge andre sub'er enn Dynaudio..

Lurer som sagt på en Arcam-reciever - kanskje den nye AVR-350'en? Men - de sier den går for 20700 DKK, som høres litt mye ut når veiledende visstnok skal være 18995 NOK..

Såvidt jeg forstår er forskjellen på AVR-300 og AVR-350 først og fremst bedre pre-amp, mindre støy samt HDMI-switching..

Newcomer gnokleby sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er galt med Dynaudio SUB? Har ikke sett noen tester hvor de har kommet dårlig ut...

Sitat Opprinnelig postet av Trondster
    Har ellers blitt anbefalt å velge andre sub'er enn Dynaudio..

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Gnokleby

Leste en annen tråd hvor en fyr mente at jeg heller skulle gå for andre..
    Har nå lest noen reviews som konkluderer med at Dynaudios subber er veldig musikalske - som vel er min målgruppe - vil heller ha kvalitet enn kvantitet der, tenker jeg..

Har ellers utnyttet den lokale Dynaudio-sjappas jubileumspriser, og bestilte meg fredag et par Dynaudio Focus 220 samt en Focus 200C, pluss et eks av Arcams nye reciever AVR-350. Alt kommer forhåpentligvis denne uka også! :grin:
    Litt 'leap of faith' - har kun hørt Focus 140, ikke 220, og har kun hørt AVR-300, ikke 350 - og har heller ikke hørt dem sammen..

Håper det blir bra, da!

Hmm - så trenger jeg kabel - noen som har et tips til en 8-10m digital lydkabel? ..Og bør jeg kjøpe coax eller optisk, tro?

Trondster.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •