Hvike høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvike høyttalere

Jeg har kjøpt meg Marantz CD 5400OSE og M PM 7200. Ikke verdens beste, men tenkte jeg skal legge litt mere i høyttalere så kan jeg oppgradere senere. Fikk dem billig.

Jeg har jeg tatt første runde på by´n. Hørte først på Audiovector Mi3 og må si jeg ble skuffet. Tam og tilbakelendt. Hvor var mellomtonen? Hvorfor skryter folk av den?
    Så fikk jeg høre System Audio SA1750 på samme elektronikk(Marantz/Primare). Og da kom smilet tilbake. Det var som et slør ble fjernet. Strammere bass også. De låt veldig bra.

Deretter gikk turen til HiFi klubben og Dali Ikon6. Slappe selgere forresten, vil de ikke selge? Syntes Dalien spilte bra men den hadde en litt spessiell varm klang som jeg ikke likte. Jeg tenke det var noe med Thule og jeg jeg fikk høre dem med en dyr nøytral forsterker. Da låt det bedre med med den samme klangen.
    Fikk også høre B&W 705. Da kom vokalen bedre frem. Veldig detaljrik. Men savnet basstrykket for mye og gulvmodellene er for dyre for meg.

Dermed er AV helt klart lagt vekk. Også Dali er jeg redd. Og B&W.
    System Audio´ene likte jeg godt. Litt dyre dog. 12.000,-.
    Er spent på Monitor Audio. Andre alternativer?
    har dere samme oppfattning som meg eller skiller jeg meg ut?(jeg er ikke erfaren lytter).

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta turen til www.hifihuset.no. Du bør høre Focal JMLab Cobalt 816S. Jeg valgte dem fremfor B&W, Dali og SA fordi jeg følte jeg fikk mere lyd for pengene. For meg stod det mellom SA1550 og Cobalt 816 S til slutt. Cobalten går dypere og har (IMHO) en bedre mellomtone/diskant.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg valgte mine 816S stod det mellom dem, SA 1750 og Dali E470. Føler Cobaltene klarer både stramheten til SA og midbassen fra Dali, selv om de riktignok ikke går like dypt. Sånn i etterkant har jeg lurt på om jeg heller burde ha valgt stativhøyttalere, med tanke på mitt knøttlille rom, men du sier jo du savner bassen på 705. B&W 604 ble rett og slett for digre (og ikke særlig pene), Audiovector klarte jeg på mystisk vis å overse helt.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Når jeg valgte mine 816S stod det mellom dem, SA 1750 og Dali E470. Føler Cobaltene klarer både stramheten til SA og midbassen fra Dali, selv om de riktignok ikke går like dypt. Sånn i etterkant har jeg lurt på om jeg heller burde ha valgt stativhøyttalere, med tanke på mitt knøttlille rom, men du sier jo du savner bassen på 705. B&W 604 ble rett og slett for digre (og ikke særlig pene), Audiovector klarte jeg på mystisk vis å overse helt.
    Ser ikke helt hva som "ikke er pent" med dem, så lenge fronten er på, er de jo så nøytrale at de forsvinner inn i bakveggen dersom du har en mørk vegg. Lyd skal høres, ikke sees. Men nok om å forsvare høytalerene jeg har, forskjellige meninger og oppfatninger. 816S er nok et veldig bra valg i denne prisklassen!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, ikke at de er styggere enn alternativer fra for eksempel Tannoy , Klipsch eller PSB, og de er milevis foran Dali Ikon, men føler at når man kommer opp i den prisklassen ser liksom ikke store kasser i finert MDF like stilig ut lenger. Men uansett, dette blir jo smak og behag i enda større grad enn lyd, regner med trådstarter vet hva han liker.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utseende er et flott bonus, men det er lyden som teller.
    Jeg skal få skjekket ut Focal´ene. De er litt dyrere enn de de andre alternativene da. SA er veldig elegante.
    Noen som har noen erfaringer med lillebroren til SA 1750?
    Er audio physic noen alternativ? Noen hos norsk Lyd & Bilde?
    Ser at DSL kom bra ut i test men kan ikke se at noen selger dem her på østlandet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    ....De er litt dyrere enn de de andre alternativene da.....
    Hør med Andrè om prisen. Det som står på hjemmesidene er villedende.

Ellers bør du høre Tannoy.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. hørerunde:

Hørte i dag på Klipsh. De likte jeg ikke noe særlig. Slapp bass.
    Men de hadde en Proac D15 som de hadde fått i innbytte. Ca 1 år gamle, nypris over 26.000,-, selges for 15.ooo,-. Fristende kjøp. Veldig åpent detaljrikt lydbilde. Kvalitetshøyttalere. Men jeg tror de passer best til akustisk musikk/jazz? Selv om de spilte rock bra opplevde jeg de ikke som spesielt egnet til rocka musikk, men er usikker på om jeg har rett i det. Har noen erfaringer med dem?
    Hørte også på Audio Pysics Yara til 13.000,-. de syntes jeg ble for mørke i klangen og litt for lite engasjerende. Men DLS R55 likte jeg. Veldig engasjerende nøytrale høyttalere som låt bra hele veien. De så ikke så dyre ut men låt veldig bra til prisen(8000,-).
    Til slutt hørte jeg på et sett Tannoy til 11.000,- , Eyric DC1. Syntes de låt bra, men manglet litt punch i bassen og litt "kasselyd"?
    Ikke de beste jeg har hørt men heller ikke de dårligste.

Fortsatt er System Audio 1750 mest aktuell. Eller Proac? Hadde budsjettet stoppet på 8000,- hadde nok DLS´ene vært førstevalget så langt.

Kommentarer?

Erfarte også at jeg må ta det selgere sier med en klype salt og stole på egne inntrykk. De skryter av en modell som jeg sier etterpå at jeg ikke likte og når jeg deretter fant en jeg likte så er de enige med mine mindre bra inntrykk av den forrige. Hmm.. de vil visst ha meg i godt humør og gi inntrykk av at jeg har peiling....

I morgen gjenstår det én butikk med Monitor Audio og Focal JMlab.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvifor har du to trådar om akkurat same emne???

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, tenkte tråden jeg først skrev ble lagt til feil emne.. la den på den andre også.. det ble bare sånn....beklager på det sterkeste om det plager deg :-|

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link til den andre, og så lar vi denne i fred!

http://avforum.no/forum/h-yttalere/34938-hvike-yttalere.html

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •