Min erfaring med handel fra Fyndborsen.se

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min erfaring med handel fra Fyndborsen.se

Fant ingen katogori for butikk-erfaringer, så dere får bare flytte denne om nødvendig.

Har bestillt noen ting i dag fra Fyndborsen.se og tenkte jeg skulle dele erfaringen fra kjøpet.

Jeg har bestillt følgende utstyr:

1stk. Pioneer AX-4Ai-S Hjemmekinoforsterker
    1stk. Pioneer DV-989AVi-S DVD-spiller (Sonefri)
    1stk. Supra HDMI kabel 2m

Veiledende pris i Norge på dette er 27800,-

Etter noen telefonsamtaler, viser det seg at det ikke er mye rabatt å hente på de dedikerte norske hifi-butikkene. 2-3000,- kunne slås av over telefon på et "pakketilbud"... mulig det kunne prutes enda mer ved oppmøte.

Det billigste jeg klarte å oppdrive utstyret er ved handlig gjennom Sovida.no. Prisen kom da ned på 19060,- forutsatt at jeg hentet utstyret selv på Elfa og Eltek i Oslo. Å gjøre den sonefri må jeg finne andre til å gjøre... koster ca. 300.

3.april: Sendte mail til fyndborsen med forspørsel om pris. Fikk svar samme dag med tilbud på 15715kr og 20øre... Fikk beskjed om at frakt vanligvis var på 400,- og kommer i tillegg. Dette er svenske kroner. Svarte samme dag at jeg godkjenner tilbudet.

Jeg har regnet ut ca. hva jeg må betale.

15715,- (svenske kr) = 13252,- Norske kr. iflg dagens kurs (DNBnor)
    Med MVA 25% = 16565,-
    Frakt (norske kr) = 337,- (Blir lagt til etter mva. da det i utgangspunktet ikke skal legges MVA på frakt)
    Estimert avgift til DHL = 200,- (Beløp fra 0 til 900,- blir oppgitt på forumet)

Totalt estimert = 17102,-

Altså omtrent 2300,- å spare på absolut beste butikk i Norge, og hele 10700,- på veiledende pris dersom alt går som det skal.

4.april: Ble oppringt av fyndborsen, der de trengte kortnummer for betaling. Betalingen gikk gjennom over telefon, og jeg ble lovt at utstyret skulle sendes samme dag med det mye omtalte DHL. Ble registrert samme kveld i sporingsystemet til DHL, motatt i Halmstad. Er ikke spesielt religiøs, men må innrømme at jeg sendte en liten hilsen til alle eventuelle høyre makter at det ikke ble mye rot med DHL....

Foreløbig ser alt bra ut, med rask og god respons fra Fyndborsen.

Oppfølging følger....

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en god og en dårlig erfaring med Fynbørsen. Første gang jeg skulle bruke dem bestilte jeg en del forskjellige ting, og siden det var noe de manglet tok det evigheter, og det endte med at jeg cancellerte bestillingen og handlet et annet sted.

Neste gang ringte jeg på forhånd og spurte om de hadde alt inne. Siden de hadde det gikk alt veldig greit. Hentet noen digre høyttalere på Svinesund noen dager etter innlagt bestilling.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7.april: Da ringte de fra DHL, og lurte på om de kunne levere på mandag 10.april. Ergo det har tatt 6 dager fra bestilling til levering. Ikke dårlig med tanke på at 2 dager går bort i en helg.

Kursen var litt dårligere ved trekk av EuroCard enn tidligere utregnet. Havnet på 13812,- inkl. frakt. (eksl. DHL-gebyr og norsk MVA).

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kupp!

Ja, det der må vel nesten kalles for ett kupp, hvis man sammenligner med
    veil.pris ihvertfall! Gratulerer så mye :wink:

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydelig at det er mye å hente på å maile de. Prisene som er oppgitt på sidene er jo over 19500 SEK. Avslag på 4 tusen med andre ord. Andre med samme erfaring?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ønsker du gi en tilbakemelding samt karakter, har vi et eget system for dette her: http://avforum.no/links/showlink.php...s&l=92&catid=7. Disse tilbakemeldingene vises hver gang Fyndbørsen viser sine priser på AVnytt, og gir dermed potensielle kunder informasjon i det de faktisk har behov for det!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Frakt (norske kr) = 337,- (Blir lagt til etter mva. da det i utgangspunktet ikke skal legges MVA på frakt)
    tollverdien på en vare er varens pris + evt fraktkostnader. ergo, du må også beregne mva av frakten.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant å vite. Har også sendt mail til Fyndbørsen hvor jeg bl.a ba om at det ble brukt et annet fraktselskap enn DHL. Har foreløpig ikke hørt noe.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    tollverdien på en vare er varens pris + evt fraktkostnader. ergo, du må også beregne mva av frakten.
    Ok, jeg har aldri opplevd det før på noe annet kjøp fra utlandet, da sender skriver varens verdi på esken + frakt, og de regner mva ut i fra frakt. På 200,- grensa for ikke mva-pliktig, må varens verdi ikke overstige 200,- eksl. frakt.

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har aldri betalt moms på frakten. Kun moms ifølge den oppgitte verdien på varen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra "Forskrift om fastsettelse av varers tollverdi" § 9 punkt 2.

"2. Tollverdien skal også omfatte:
    a) transportkostnaden for de innførte varer til innførselsstedet. Som innførselssted anses det tollsted eller den tollstasjon hvor varen er utlosset eller avlastet eller eventuelt det første tollsted eller den første tollstasjon hvor varen tidligere faktisk kunne ha vært utlosset eller avlastet;"

om dette er praksis er en annen sak, jeg har opplevd begge deler, men du bør hvertfall ta høyde for at du kan få mva på frakten...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ok, jeg har aldri opplevd det før på noe annet kjøp fra utlandet, da sender skriver varens verdi på esken + frakt, og de regner mva ut i fra frakt. På 200,- grensa for ikke mva-pliktig, må varens verdi ikke overstige 200,- eksl. frakt.
    nå handler han varer for godt over 10k, så 200 kroners grensen er vel strengt tatt ikke inne i bildet her

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå handler han varer for godt over 10k, så 200 kroners grensen er vel strengt tatt ikke inne i bildet her
    Det var vel ikke beløpet jeg siktet til, det var praksisen. Men du har jo sakset ut paragrafen, så da stemmer det sikkert... uansett snakker vi om under 100-lappen i MVA, ikke den helt store budsjett-sprekken i disse tider...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

men du bør hvertfall ta høyde for at du kan få mva på frakten...
    Det er jo snakk om 25% av 337 kr, så det står han nok over. 84 kr ... Spiller jo liten rolle når det er snakk om beløp på 15000,-

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Tydelig at det er mye å hente på å maile de. Prisene som er oppgitt på sidene er jo over 19500 SEK. Avslag på 4 tusen med andre ord. Andre med samme erfaring?
    Den prisen er uten MVA. Sparte noe rundt 500,- på å spørre om tilbud.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På forespørsel om det var mulig å bruke annet fraktselskap enn DHL fikk jeg dette svaret:

"Hej

Vi kan även använda Posten om ni vill.
    Frakt kostar då : 500:-

Skriv detta i meddelandrutan när ni beställer om ni vill ha Posten.
    "skicka med Posten,500:- frakt enligt Olle"

AX4 finns nu på lager,mycket få kvar.

Med vänlig hälsning Olle"

Skal det bestilles noe derfra blir det posten for min del.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dan
    Skal det bestilles noe derfra blir det posten for min del.
    Da er det vel ikke noe å lure på. Posten har vel kanskje også faste satser for hva de tar for fortolling, imotsetning til DHL som tydligvis avhenger av flere faktorer... (humør +++)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10.april: Da fikk jeg beskjed, varen er levert på døra av DHL. Venter nå bare på fakturaen. So far so good....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fyndbørsen og DHL

Har bestillt nye AudioPro høyttalere og en Pioneer reciever fra Fyndbørsen.
    Tenkte jeg også skulle dele mine erfaringer her!

For å si det enkelt!

Fyndbørsen har gjort alt de skulle og pakken ble sendt samme dag som jeg
    bestillte den fra Sverige! Veldig fornøyd med måten de har håndtert dette
    (sparte 4500,- mot norske priser)

Når det gjelder DHL, er jeg IKKE veldig imponert . De har snart brukt 2 uker på å levere pakken fra lager i Oslo og til Sandvika! Utrolig dårlig kundeservice!
    Jeg tror jeg kommer til betale litt ekstra i framtiden for å få Posten til å levere fremfor DHL.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder valutakurser:

a) Betaler du med kort, kan du regne dagens kurs + ca 1,5% som kortselskapene tar.

b) Når det gjelder moms, bruker tolldirektoratet å publisere egne kurser som du finner på nettstedet deres. Det betyr at om varen koster feks SEK 10.000 inkl frakt, skal dette først omregnes til NOK etter tollvesenets kurser (ikke kortselskapets) og så beregne 25% mva av dette igjen.

Kursen KAN faktisk bevege seg en del, og særlig det at det kan gå feks en uke fra du handler til varen tollbehandles kan gjøre noen kroner når du handler for store beløp...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •