Før pris...selges nå for

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer Scic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Før pris...selges nå for

Ser en del som annonser varer på nettet med villedene priser. Har et eksempel på en annonse fra Hifisentralen:

Jeg selger mine surround høytalere.
    Infinity kappa 9.2 i serie II Kr 11000 (nypris Kr 33000)
    Infinity kappa 8.2 i serie II Kr. 8000 (nypris Kr 22000)
    Pluss to tilhørende senter høytalere Kr. 2500 pr. stk
    (nypris kr 5000)
    Alle er i strøken tilstand.

I siste halvdel av 90 tallet så tok et firma i Sandefjord inn disse høytalerene og solgte de for halv pris ( noe de kalte linjeimport ) Tror det var Aufonia som hadde importen på Infinity da, og de svarte opp med å sette ned prisen med det samme. Altså kostet Infinity Kappa 9.2i serie II kr.16000,- og Infinity Kappa 8.2i serie II kostet kr. 12000,-

Ser også mange andre som annonserer ting på nettet med feilaktige priser. Dette syntes jeg at det burde settes litt fokus på.....eller er det bare jeg som reagerer på dette??

Intermediate gix sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok en brannfakkel, men here goes...

Jeg har oppfattet at flertallet her er sterkt imot kommentarer på nypris oppgitt i annonser. Iallefall gjelder dette Avtorget. Selv er jeg uenig i dette, jeg synes det burde være den oppvakte forbrukers oppgave å opplyse de mindre informerte!

"Ja til aktiv bruk av kommentarfeltet!" :-)

Mvh.
    Andreas

Newcomer ghost7 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg tykkje ikkje det er det verste er at folk seier at nyprisen var det eller det. men butikker som elkjøp og lign som setter tilbudspriser _OVER_ vanlig pris! eller setter opp FØR prisen og selger til vanlig pris. eksempel. Kjøpte meg ein støvsuger på elkjøp. Tilbudsprisen var 795kr med ein SVÆR palle og STORT skilt med reklame. så går eg meg ein runde rundt og ser på alle støvsugere så står den tilbudsmodellen i eit hjørnet utpakka og prisen på hylla seie : 695!! gjorde ein elkjøpfyr oppmerksom på det og han sa at eg sku få den til 695 og fjerna raskt skiltet etterpå.
    anna eksempel. ein dataleverandør hadde billig kabinetter. eg hadde sjekka ut prisene ei veka og noterte den til 212kr. så ser eg den ei veke seinere på tilbud 230 kr og FØR pris : 270!! det kaller eg svindel!

også einig med han over her.

Newcomer Bortne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikke lov å sette førpris høyere enn den egentlig er, for butikker.

Newcomer TC3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må man jo gå ut ifra at han oppgir prisen som de kostet ny. Og er det dette han har betalt for disse så må det vel være greit å oppgi det som nypris?

Mvh
    Thor

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nypris kan jo variere veldig,har du aldri kjøpt nye brunevarer?Ser ikke noe galt i at man opplyser veilende pris.Det blir helt feil å oppgi prisen varen hadde i en tilbudsperiode eller hvis man fikk en god pris på en utgående modell.

Jeg syns det er verre at folk bruker QXL,det er svindel det!!!

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med deg thor.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er bare å forlange en kvitering,da vet man nyprisen+at det ikke er stjålne sager man får tak i.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er greit og oppgi full nypris så lenge du har en kvittering som bekrefter dette beløpet. Har produktet falt mye i pris så går det vel an å oppgi dette - hvis man vil hehe.

Det blir ganske tvilsomt når de som importerer fra for eksempel Kina oppgir veiledende pris i Norge og at du kun får greie på at det er import når du spør. Ofte krever de ganske høye priser også - noen ganger mer enn de selv har betalt.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så helt enkelt tema egentlig. Ser at det er litt "tenners gnissel" i enkelte annonser her inne. Skal man som tredjepart være grei med selger og holde kjeft hvis man vet at nyprisen har sunket i det siste, eller grei med de som byr på noe og fortelle dette..
    Man bør kanskje tenke litt over hva man selv hadde følt hvis man hadde brukt masse penger på et eller annet, og noen forkludret muligheten til å få tilbake noe av dette?

En annen ting er fiktive veiledende priser i butikker. Disse syns jeg helt klart man bør være obs på, og gjerne informere hverandre om.. Gi griskingene litt konkurranse.. :-P

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nå at man bør oppgi veiledende pris, ikke nødvendigvis det man betalte selv. Hvis du var heldig å kjøpte noe på tilbud, eller kanskje kjenner noen så man får litt rabatt. Varen har jo samme verdi selv om førstegangskjøper har gjort et kupp da han skaffet seg den.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Nypris kan jo variere veldig,har du aldri kjøpt nye brunevarer?Ser ikke noe galt i at man opplyser veilende pris.Det blir helt feil å oppgi prisen varen hadde i en tilbudsperiode eller hvis man fikk en god pris på en utgående modell.

Jeg syns det er verre at folk bruker QXL,det er svindel det!!!
    Jeg har gjort mange gode kjøp på QXL. Det er jo opp til hver enkelt å faktisk sette seg inn i hva man kjøper, og ikke betale for mye. Klart folk selger ting så dyrt som de kan, det er da ikke selgers feil at folk byr og byr på en vare til den til slutt omtrent koster mer enn når den var ny
    --
    Thorbjørn

Newcomer Scic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg skrev denne tråden så viste jeg hvilke regler som gjelder. Her er svaret:

Før pris er prisen på det varen kostet siste gang. Har varen vært på tilbud i en periode og så satt opp igjen så er det fremdeles det den kostet sist som gjelder.

Når det gjelder kjøpsloven så er den akkurat lik om du kjøper varen i en butikk eller om det er privatkjøp.
    (kan nok være litt vanskeligere å reklamere på privat kjøp)

Dette svaret er ikke ment som å kaste bensin på bålet.....men det kan kanskje være en tankevekker for noen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris og kvalitet hører som regel sammen. Derfor er det i veldig mange tilfeller greit for kjøper å vite hva et produkt har kostet før og kan dermed gi kjøper en "kvalitetsfølelse" utifra hvordan prisen er i forhold til nypris. Når det kommer et nytt produkt ut på markedet er det veldig sjelden det stiger i pris snarere tvert imot i det fleste tilfeller synker det. Men allikevell er det mange som kjøper produktet helt nytt og betaler den dyreste prisen. Når man skal selge produktet etter et år har prisen synket betraktelig på det nye produktet og man er nødt til å selge for langt under den nåverendes "ny-prisen". Ta et eksempel Arcam diva avr 300. Når den kom på markedet kostet den 20000,-. Etter en stund gikk den ned til 13000,- på tilbud og derretter oppjustert til 15000,-. Hva er da riktig pris å oppgi? De som kjøpte den for 20000,- kan selvfølgelig si at den kostet det ny! Og de som kjøpte den for 13000,- kan selvfølgelig si at nypris var 20000,-. For det var det som var den reelle prisen (bare at man fikk et godt kjøp på den) når den kom på markedet og den var jo egentlig verdt det. De som kjøpte/r den for 15000,- må si at den koster ny 15000,-(for det er det den koster pr i dag) men kan informere om at når den kom på markedet så kostet den 20000,-. Dermed kan kjøper plassere den som en receiver i 15-20000,- kronersklassen og få en slags informativ trygghet på at forsterkeren holder en hvis kvalitet og samtidig gjøre opp en selvstendig mening utifra informasjon som selger har gitt til å gjøre et godt kjøp. Puhhh... Det ble mye på en gang. Men en ting alle dere skal huske på når det gjelder kjøp og salg, spesiellt for oss spesiellt interesserte her inne og som er VELDIG viktig; Ærlighet varer lengst! For dere skal sikkert kjøpe og selge ting flere enn en gang... !!!

Newcomer dat sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp er fæle med d der,
    Det står en 42" plasma tv på elkjøpen her, eg merka meg prisen fordi d var en stor TV som eg godt kunne hatt heime. (er noken måneder sida no.) da prisen ca 19.900,-,nå er den på tilbud, 16.500,- FØRPRIS!! ca 24.000,-.

kjøper aldri noke på elkjøp lenger. berre dritt heile greia!

Edit:
    er enig i at man bør legge til en veiledende pris på bruktbørs, også alder. fristar ikkje og leite rundt på web etter produkt info som du kansje kunne tenke deg og kjøpe.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har gjort mange gode kjøp på QXL. Det er jo opp til hver enkelt å faktisk sette seg inn i hva man kjøper, og ikke betale for mye. Klart folk selger ting så dyrt som de kan, det er da ikke selgers feil at folk byr og byr på en vare til den til slutt omtrent koster mer enn når den var ny
    Du har rett i det,men jeg tenkte heller på qxl sin manglende vilje til å utestenge personer som helt åpenbart er ute etter å svindle folk.Slike bedrifter støtter man ikke!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil bare presisere igjen at jeg mener at bruktpris bør stå etter hva varen faktisk er verdt som ny, ikke hva førstegansgskjøper har gitt for den. For å sette ting litt på spissen: du vinner en plasma tv i en eller annen konkurranse, men du har ikke bruk for den. Du setter jo prisen etter varens verdi som ny, ikke hva man selv har gitt for den (i dette tilfellet 0 kr...)
    Jeg gjør ihvertfall det når jeg selger brukt, og jeg synes ikke det på noen måte er å lure noen så lenge man har en pris som følger bruktmarkedet ellers...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppgitt nypris bør være dagens nypris, eventuelt bør det fremgå i annonsen at det er gammel pris som er oppgitt.

Er alt for mange som forventer seg fantasi-priser på produktene sine...

IMHO

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nypris er vel da prisen du gav for produktet. Ikke dagens pris, det bør en eventuell kjøper ha vett til å kikke litt på selv.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Nypris er vel da prisen du gav for produktet. Ikke dagens pris, det bør en eventuell kjøper ha vett til å kikke litt på selv.
    Jo, men det hvor ofte ser du folk viser pris de faktisk betalte for produktet? Litt vanskelig å se dette, men utrolig mange setter en pris produktet engang i tiden kostet, mens de selve kanskje bare betalte halvparten av dette.

Ellers er jeg enig at kjøper også bør ha litt vett til å sjekke litt rundt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •