Høytalere til NAD C320BEE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere til NAD C320BEE

Hallo og god aften!

Jeg er i ferd med å kjøpe et nytt stereo-anlegg. Jeg har et budsjett på ca. 10.000 og kan strekke meg til maksimalt 13.000, men håper å holde meg på 10k :wink:

Planen var å kjøpe en NAD C320BEE som koster grovt regnet 3000 kroner hos Hi-Fi Klubben.

Dermed tenkte jeg å kjøpe en DVD spiller som jeg også vil bruke som CD spiller.

Men den store problemstillingen er hvilke høytalere bør jeg velge? Her vil jeg gjerne ha deres tips og vink om erfaringer. Jeg tror jeg vil strekke meg til rundt 5000 kroner.

Og ledninger? Er det noe vits i å bruke noe særlig til grunker på ledninger eller bør jeg bare kjøpe den billigste typen?

Dette var en del spørsmål og jeg håper noen vise menn kan rådføre meg med denne problemstillingen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I budsjettklassen så synes jeg ikke det er noe vits i bruke noe særlig på kabler. Høyttalerkabler til 30-50kr metern og signalkabler til 2-300kr per par holder lenge.

Når det gjelder høyttalere så kommer det veldig ann på musikksmak, størrelse på rommet og hvor mye bass man liker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker å bruke det til en litt stor kjellerstue. Jeg liker å høre på Rock, Metall og til tider klassisk og roligere musikk i den retningen. Er ikke ute etter for mye bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Dali 5005 og 6006 verdt å ta en titt på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Har kun lest litt om det nå og Hifi-klubben sier at Dali 6006 er ganske krevende for optimal lyd. Da undres jeg på om NAD C320BEE er kraftig nok for disse høytalerene. Ellers virker jo 5005 ganske lovende uansett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Det blir selvfølgelig bedre med en større forsterker, men NAD C320BEE skulle greie det ganske bra. Hifiklubben begynner snart å selge NAD C352, som koster 1000 kr mer, den kunne kanskje vært interessant.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bergen musikkhandel hadde annonse i avisen i dag. De selger Infinity Alpha 50 til 5000,- En meget god høyttaler. Krever kanskje litt mer enn NAD'en, men de har også den mindre modellen Alpha 30 til 3000,- Dette er halv pris av tidligere...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm .... Jeg er litt NAD-nostalgiker. For meg er NAD C320BEE et soleklart 1. valg i den prisklassen du snakker om. Det er en signatur-utgave av C320, og en etterfølger til den klassiske 3020-forsterkeren.
    Hvis jeg ikke hadde vært så fornuftig, så hadde jeg kjøpt meg en NAD C320BEE bare for å ha den og kjæle med den...

Når alt dette er sagt så må jeg innrømme at jeg har liten erfaring med å matche den til høyttalere. Hvordan vil den arte seg med f.eks. rimelige B&W modeller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har nevnt i andre tråder så blir kombinasjonen NAD/B&W ganske lys. Det går forsåvidt ann på forholdsvis lave/normale lyttenivåer, men skrur man opp, så blir diskanten ofte veldig plagsom. Hard og skjærende. Det kan til en hvis grad fikses opp ved valg av riktig kilde. Dyrere NAD (silverline) og B&W (CM, 700) funker egentlig greit.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Som jeg har nevnt i andre tråder så blir kombinasjonen NAD/B&W ganske lys. Det går forsåvidt ann på forholdsvis lave/normale lyttenivåer, men skrur man opp, så blir diskanten ofte veldig plagsom. Hard og skjærende. Det kan til en hvis grad fikses opp ved valg av riktig kilde. Dyrere NAD (silverline) og B&W (CM, 700) funker egentlig greit.
    Nå har ikke jeg det mest oppdaterte erfaringsgrunnlaget, men sammenligner man med f.eks. Denon eller Harman Kardon, så mener jeg at NADs produkter har en varmere og mer musikalsk klang enn de forannevnte, noe jeg mener spesielt diskantgjengivelsen bidrar til. Kan ikke huske å ha hørt en skarp/lys diskantgjengivelse fra NAD (sammenlignet med andre produkter).
    Men min erfaring begynner å bli noen år. Hadde i "gamle dager" en ren Denon CD/forsterker kombinasjon, og måtte da gå for en relativt rimelig høyttaler med tekstildome, mens dyrere høyttalere med metalldiskant ble for lyse/skarpe. Koblet en gang disse høyttalerne til en NAD, og lyden ble da kjedelig i diskanten. Den NAD-forsterkeren (en 3020e, tror jeg) krevde altså en lysere diskant.

Har klangkarakteren på forsterkere fra NAD og Denon endret seg de senere årene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad har ikke skarp/lys diskant. Det er kombinasjonen som gjør det slik. Nad er egentlig ganske nøytral.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nad

Kjøp deg nad c320,c521 bw dm601.

Har selv testet dette og det var et helt rått anlegg til prisen.

Du fikk med alle detaljer og absolutt alt!

Nad c320 bee = 2998.-
    Nad c521 bee = 1998.-
    B&w dm 601 s3 = 3498.-
    Soundstyle x122 = 1498.-
    Tara labs biwire.(2*2m) = 600.-
    Tara labs prism 100i = 198.-

Dette kommer på tilsammen kr 10790.-

Anbefales på det sterkeste!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: nad

Sitat Opprinnelig postet av Hi-fi Lasse
    Kjøp deg nad c320,c521 bw dm601.

Har selv testet dette og det var et helt rått anlegg til prisen.

Du fikk med alle detaljer og absolutt alt!

Nad c320 bee = 2998.-
    Nad c521 bee = 1998.-
    B&w dm 601 s3 = 3498.-
    Soundstyle x122 = 1498.-
    Tara labs biwire.(2*2m) = 600.-
    Tara labs prism 100i = 198.-

Dette kommer på tilsammen kr 10790.-

Anbefales på det sterkeste!!
    Morsomt at du anbefalte dette. Jeg fikk anbefalt ca. det samme da jeg var innom Hi-fi klubben på et lite Oslo-besøk jeg hadde. Har vært ganske usikker på hva jeg skulle velge, men mulig valget heller mer over B&W dm 601 s3 ettersom han sa at Dali 5005 var mer for høy musikk og ikke ga like gode detaljer i rytmene. Er fortsatt ikke helt bombesikker på hva jeg skal velge.. er kanskje litt for forsiktig med hva jeg skal kjøpe :P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen som jeg har fått her, fra Hi-fi klubben og Hi-fi center-kjeden. Her er det jeg valgte å bestille til slutt. Alt kjøper jeg fra Hi-fi klubben.

Bestilte produkter:
    1 stk NAD C320BEE Stereoforsterker (Grå), kr 2.998,-
    1 par Soundstyle X122 høyttalerstativ (Sølv), kr 1.498,-
    1 sett Tara Labs Prism100i signalkabel, kr 198,-
    5 meter Tara Labs Omni Høyttalerkabel, kr 250,-
    1 par B&W DM601 S3 høyttaler (Calvados), kr 3.496,-
    1 stk Cambridge DV57 DVD/DVD-Audio spiller, kr 1.598,-

Sum: kr 10.038,-

Jeg håper selv jeg blir fornøyd med valget. Jeg hørte på kombinasjonen av NAD C320BEE og B&W DM601 S3 i Oslo og likte det godt. Håper DVD-spilleren holder mål lydmessig, men det tror jeg den gjør. Ikke så stilig at DVD'en er sølvgrå og NAD'en er mørk grå, men jeg klarte rett og slett ikke få meg til å kjøpe en sølvgrå NAD. Har ikke rukket å bli NAD-nostalgiker som roffe, men jeg måtte bare ha det klassiske NAD-utseendet :P

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lillo
    Ikke så stilig at DVD'en er sølvgrå og NAD'en er mørk grå, men jeg klarte rett og slett ikke få meg til å kjøpe en sølvgrå NAD. Har ikke rukket å bli NAD-nostalgiker som roffe, men jeg måtte bare ha det klassiske NAD-utseendet :P
    Jeg er ikke SÅ nostalgisk! Har dessverre ikke fått hørt så mye på NAD Silverline, men synes serien er dødsstilig.
    Synes også den sølvgrå kombinasjonen av forsterker og CD-spiller i BEE edition er stilig.
    Hovedsaklig går nostalgien min på den simplistiske betjeningen og den flotte lyden. Ideen om at ALLE pengene ligger i lyd, mens man har gjort designjobben EN gang for alle produkter de siste 20 årene er kul.

For hjemmekinoen ville jeg aldri gått for noe annet enn sort/grått. Det har med at jeg ikke vil minimere lysrefleksjoner fra komponentene. :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man ser at det er en NAD. Den kommer til å skille seg ut for alle andre komponentene mine (TV, videospiller, DVD) er sølvgrå, mens NAD'en er mørk grå. Jeg klarte av en eller annen grunn ikke til å få meg selv til å kjøpe den sølvgrå modellen. Hvor estetisk riktig det er, er jeg ikke helt sikker på. Men det er noe med at jeg synes en NAD skal være mørk grå :P

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor estetisk riktig det er, er jeg ikke helt sikker på. Men det er noe med at jeg synes en NAD skal være mørk grå :P
    Joda, skjønner hva du mener. Det signaliserer hele filosofien: Lyden først, designet er mørkt og tilbaketrukket. Gleder meg til jeg kan begynne på kjellerkinoen en gang i 2005/2006. Da blir det NAD på forsterkersiden, det er jeg sikker på...

Forresten fint hvis du beskriver din opplevelse av dine produktvalg med henblikk på lydegjengivelsen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har den gode sendingen nådd mitt hjem. Ble problemer på Posten fordi de ikke har system der overhodet. Sånn går det når de putter postkontoret i en butikk. Derfor kan jeg anbefale å gå til et ordentlig postkontor eller en bank og ta ut pengene deres der. Man har faktisk ikke full disposisjon til pengene sine på slike steder virker det som.. :x

Men over til anlegget jeg bestilte. Det ble forespurt at jeg skulle fortelle hvordan jeg følte det fungerte.

Anlegget er ikke helt "kjørt inn" ennå, men likevel ble jeg umiddelbart forelsket i lyden. Det låt bedre enn da jeg hørte på det hos Hi-Fi klubben.

Jeg har prøvd ut noen ulike sjangere av musikk for å gi dere et inntrykk av hva slags musikk anlegget kjører best på:

Elektronisk musikk (trance): Ikke min favoritt musikk-sjanger, men jeg må innrømme det låt fantastisk bra på anlegget. Rytmene og variasjonene er så fantastisk rene og detaljerte.

Klassisk musikk: Woooah!! Å herre min hatt. Å spille Mozart - Requiem på dette anlegget er heelt rått. Jeg hørte også på albumet "Leroy Anderson's favourites - The Typewriter" og det var en herlig opplevelse for ørene.

Pop: Hørte på blant annet Morten Abel og Sondre Lerche. Funket veldig fint.

Metall: Blir kanskje litt for lite bass. En Sub er kanskje løsningen. Med Metall er ikke det store poenget å ha det reineste lydbildet, men å ha mer "trøkk". Særlig i bassen. Men lydgjengivelsen er slettes ikke dårlig her.

Rock: Helt utmerket. Rock som heller over nesten mot metall kunne kanskje trengt ekstra bass det også, men dette er definitivt et anlegg egnet for Rock. Jeg må få tak i en Joe Satriani CD! Det tror jeg hadde rocka anlegget mitt ganske kraftig

Dette er noen av mine erfaringer med anlegget mitt foreløpig. Hvis du er ute etter et anlegg til rundt 10.000 med detaljert og GOD lyd, er dette et veldig godt valg synes jeg.

Det at NAD og B&W er en dårlig kombo er jeg nå uenig i. Ihvertfall når det gjelder DM 601 S3. Andre høytalere av B&W har jeg ingen erfaring med. Og diskanten er ikke for lys i det hele tatt når man skrur opp anlegget.

Jeg er storfornøyd. Dette var nok det perfekte valget for meg Kombinasjone av mørkegrå forsterket og sølvgrå DVD spiller så egentlig ganske bra ut likevel forresten 8)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har den gode sendingen nådd mitt hjem. [...]

Anlegget er ikke helt "kjørt inn" ennå, men likevel ble jeg umiddelbart forelsket i lyden. Det låt bedre enn da jeg hørte på det hos Hi-Fi klubben.
    Gratulerer! , må innrømme at det rykker litt i kjøpemuskelen min når jeg hører slike solskinnshistorier...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tjoho

Host-kremt-atsjo...skal ikke si hvem som kom med det gode forslaget da!

Jaja...Godt at folket blir fornøyd da.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •