gir hi fi klubben prisavslag? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 110
    Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må si jeg er litt overrasket over all synsingen i denne tråden om avanser i HFK. Jeg kan si så mye at noen av dere viser at dere ikke har noen kjennskap til HFKs avanser i det hele tatt. Jeg høres kanskje bombastisk ut nå, men jeg har jobbet i HFK i 12år så jeg kjenner prisingen ganske godt.

Hmmm - Finansavisen skrev i desember at HIFI klubben sitter igjen med 12 % av omsetningen som avanse. Det er det SVÆRT få andre forretningsdrivende forunt å ha i margin på sin forretningsdrift. Har selv forsøkt å være kunde der, med akk. Full hjemmekinopakke fra B&W = null kroner i rabatt. Det ble Audiovector Signature istedet.
    Et annet forhold som man ikke skal glemme er følgende: Når fagpressen tester utstyr så blir disse vurdert ut fra veiledende pris på produktet. For HFK er dette også gatepris. For andre (f.eks HiFi Huset) er gatepris under dette. Så - fagpressen sammeligner ikke produktene med riktigt (de facto) vekting. Med dette i bakhodet kan man saktens spørre seg om produktene er så bra som de kan se ut for å være.
    Jeg handler i alle fall ikke mine varer der.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisene de opererer med er vel sånn passe greie. Jeg må si jeg gjerne skulle likt å vite hvor mye de kan presses. Men så lenge det er monopol er det vanskelig å vite.. I Sverige selger InWareHouse Denon sine produkter lavere, men det ser ut som de sliter med å levere..

Trøsten er at HFK priser i Norge er lavere enn i Sverige

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonus
    Jeg kan si så mye at noen av dere viser at dere ikke har noen kjennskap til HFKs avanser i det hele tatt.
    Essensen i innleggene har vel vært det at HFK har stor avanse på de dyrere monopol-produktene dem selger, noe som er lett å bevise da de ansatte ofte får 40-50% rabatt, altså innkjøpspris, ved egenkjøp. Det er her det burde være litt slingringsmonn, som trådstarter lurer på folks erfaringer om. Erfaringene tilsier minimalt med rabatter fra HFK i slike tilfeller, noe som selvfølgelig kan oppfattes som litt frustrerende da man som enkelte nevner lett kan få flere tusenlapper i avslag i brunevareavdelingen på elkjøp..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Trøsten er at HFK priser i Norge er lavere enn i Sverige
    Det er veldig avhengig av kronekursen. Noen produkter er helt sykt priset av svenskene, mens andre faktisk er billigere der enn her, kronekursen tatt i betraktning.

Forøvrig er det lett å få seg et sjokk om man sjekker høyttalerpriser på www.hifiklubben.dk ettersom prisene er oppgitt per enhet, ikke per par

De danske prisene kan også være noe lavere enn i norge i enkelte tilfeller, men der er også kronekursen en avgjørende faktor.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Essensen i innleggene har vel vært det at HFK har stor avanse på de dyrere monopol-produktene dem selger, noe som er lett å bevise da de ansatte ofte får 40-50% rabatt, altså innkjøpspris, ved egenkjøp. Det er her det burde være litt slingringsmonn, som trådstarter lurer på folks erfaringer om. Erfaringene tilsier minimalt med rabatter fra HFK i slike tilfeller, noe som selvfølgelig kan oppfattes som litt frustrerende da man som enkelte nevner lett kan få flere tusenlapper i avslag i brunevareavdelingen på elkjøp..

Alex - jeg kan bekrefte at enkelte produkter selges til ansatte med 40-50% rabatt, men i min tid var da disse produktene også rabatterte fra produsenten. Er jeg ikke helt feilinformert er dette tilfellet med DALI og NAD per dags dato også. B&W er det vel også mulighet for at blir rabattert på denne måten da det gavner produsenten at de som selger utstyret også eier det.

Monopolet kan vel også vurderes da det ikke er ulovlig å parallell importer privat (og profesjonelt) og husker jeg ikke feil har EØS domstolen bekreftet at en importør må ta et visst ansvar for privat importerte produkter også?

Synes også at ejg kan se at HFKs strenge prispolitikk kan gjennfinnes i bruktprisene som jeg synes generelt er hlyere for HFk produkter enn produkter fra andre leverandører, så det man kanskje føler er merpris i kjlpsøyeblikket kan man få igjen når man selger tildels.

Kan si så mye at på min DVD-A11 til over 17' (moddet) var det mindre enn 4000 kroner i fortjeneste.

Tommelfingerregelen for butikkdrift er at man bør ha minimum 37% avanse på sine produkter for at ting skal gå rundt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er veldig avhengig av kronekursen. Noen produkter er helt sykt priset av svenskene, mens andre faktisk er billigere der enn her, kronekursen tatt i betraktning.

Forøvrig er det lett å få seg et sjokk om man sjekker høyttalerpriser på www.hifiklubben.dk ettersom prisene er oppgitt per enhet, ikke per par

De danske prisene kan også være noe lavere enn i norge i enkelte tilfeller, men der er også kronekursen en avgjørende faktor.
    Nå tenkte jeg ikke på kronekursen. Men selve prisen. Antatt at man jobber i respektive land, og kjøper i samme land. Da går mye raskere å tjene for 11k i Norge enn 12k i Sverige. Både en dyrere vare og forskjeller på lønnsnivå.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man gjør nok lurt i å bli deltidsansatt hos HFK rett før man skal gjøre den neste store oppgraderingen i hjemmekinoen tror jeg

Sonus, jeg er ingen blåruss, men det var da vitterlig en som nevnte lenger opp i tråden at ifølge finansavisen var 12% av omsetningen til HFK avanse, noe som var sjeldent høyt i forretningsverdenen, og så sier du at en tommelfingerregel for at ting skal gå rundt er 37% avanse? Er ikke det veldig høyt? Det virker ihvertfall som HFK går så det suser med sine "høye" 12 prosent! Kan noen forklare dette nærmere?

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosenter er vanskelig. At de opererer med 37 % avanse (DG1 = DekningsGrad 1) er "normalt" for teknologiprodukter.
    Men - fra denne avansen trekkes alle utgifter til arbeidstakere, markedsføring, husleie, garantiavsetninger osv.
    Til slutt sitter man igjen med overskuddet, som for HKF var 12 %.

Sjekker man litt rundt så vil man snart se at det er svært får bedrifter som klarer å levere mer enn 7-8 % (4-5 % er nok mer vanlig) av omsetning som overskudd.
    Herfra kan man (sannsynligvis) anta at det er høye marginer på HFK sine produkter.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for oppklaringen

Alt tyder altså på at hifi-klubben går så det suser. De ekspanderer jo ganske bra om dagen, og har akkurat opprettet ny avdeling i ski. Mon tro når taket er nådd. Det er vel grenser for hvor stor en hifi-kjede kan vokse seg, det er jo tross alt ikke den jevne elkjøp-kunden som er gjennomsnittskunden på HFK.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk blir stadig mer kvalitetsbevisste, og da valger man for eks Hifi-Klubben istedefor for eksempel Elkjøp. Du får kanskje slike reklameaviser rett som det er, du også? De hadde jo ikke giddet å sende ut slike måned etter måned hvis det ikke hjelper.

Det jeg lurer på, er alle de i denne tråden som sier at de kjøpte full pakke fre Klubben, men "klager" over den dårlige prisen de fikk. Det var ingen som truet dere, dere kunne godt gått et annet sted, eller handlet brukt.

Kjenner ikke hva Klubben har av fortjeneste på varene sine, men ofte er det slik at man tjener mye på billige varer, og mindre oppover i prisklassene. Jeg jobber selv deltid i en sportsbutikk, og får nærmere 50% på det jeg kjøper, men det får jo alle som jobber i butikk.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    elkjøp tjener lite på brunevarer i forhold til hifiklubben. ingen slår elkjøp på pris, f.eks fordi mange varer selges nesten med tap...1-2 ledd ekstra, mens klubben er importør av det meste de selger.
    og ja, jeg jobba der i et år...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Det jeg lurer på, er alle de i denne tråden som sier at de kjøpte full pakke fre Klubben, men "klager" over den dårlige prisen de fikk. Det var ingen som truet dere, dere kunne godt gått et annet sted, eller handlet brukt.
    Vi kan ikke gå et annet sted når hifi-klubben har MONOPOL! M-O-N-O-P-O-L !!!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det, men det finnes mange andre gode merker enn Dali og B&W...

-Christian som har kjøpt ny Denon DVD spiller idag.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp fra utlandet?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Kjøp fra utlandet?
    Når jeg lette etter reciver kikket jeg på Denon 3806.. Sjekket priser i Tyskland, Sverige og UK.. Så ikke ut som det hadde lønt seg å kjøpe der framfor HFK i Norge :shock:

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Essensen i innleggene har vel vært det at HFK har stor avanse på de dyrere monopol-produktene dem selger, noe som er lett å bevise da de ansatte ofte får 40-50% rabatt, altså innkjøpspris, ved egenkjøp.
    Dette beviser ikke nødvendigvis at de har 40-50% avanse.

Nå vet jeg ikke hvordan det er i dag og ei heller hvordan det er i hifi-bransjen, men fra mine yngre dager var det slik at når det ble gjort salg til ansatte fikk faktisk de kjøpt varer for lavere pris (tror det var 20%) enn butikkens innpris.

Vil anta tanken bak dette var at leverandørene ønsket at de som arbeidet med å selge produktene skulle eie og kjenne godt til deres produkter.

TEK

Active ttorneby sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo snu litt på problemstillingen og se dette fra HFK's ståsted.
    Målsetningen deres vil etter all sansynlighet være å tjene nok penger til å kunne drive alle butikkene med overskudd, ha mest mulig i bakhånd for å kunne satse større, øke i antall butikker, samt kunne takle nedgangstider.

Etter som jeg har forstått så gjør de det ganske så bra. De har nok kunder, nok til at de velger å øke antall butikker. Hvorfor skal de da begynne å dele ut rabatter til gud og hvermann? De tjener jo tydeligvis nok som det er.
    Synes forøvrig at de som annonserer med superavslag på varene sine gir et noe useriøst inntrykk. Får litt sånn "svinesundfølelse" når jeg ser enkelte "prisbomber" ol. rundt om i andre liknende butikker.

Markedsøkonomien fungerer nå en gang slik at de som ikke kan konkurrere går under. Det man da kan gjøre hvis man er misfornøyd med rabattpolitikken til HFK, er da å slutte å handle hos de. Ingen tvinger dere til å handle der. Dersom det er en gjenomgående holdning hos kundegruppen deres, at rabatthåndteringen deres ikke er god nok, vil automatisk HFK bli nødt til å gjøre noe med det. I prisippet er det kunden som bestemmer hvordan butikker vil utvikle seg.

Personlig syns jeg det er helt greit at man ikke kan prute noe der. Jeg HATER å prute, rett og slett fordi jeg syns det er litt smålig (Hater ikke at folk pruter, men greier det ikke selv). Kanskje litt egoistisk, men syns derfor at det er greit at nestemann, som ikke har noe imot å prute, skal få varen mye billigere enn meg, fordi han/henne ikke har de samme mentale sperrene som meg selv.

Når det gjelder trådstarters opprinnelige intensjon; å skaffe erfaringer med nettopp rabattgivingen til HFK, kan jeg meddele at jeg ikke har fått noen større rabatter, men ved kjøp av litt høyttalerkabel forleden fikk jeg omtrent dobbelt så mye kabel som det jeg betalte for. Ikke allverden men litt. Kundebehndleren var meget hyggelig og serviceinnstilt, selvom jeg bare skulle ha noe så banalt som noen meter kabel. Det er nettopp derfor jeg kan velge å gå å handle i slike "spesialforretninger", å få litt ekstra service. Da betyr det ikke så mye om jeg må betale noen kroner ekstra. Bare tanken på å handle noe på elkjøp gir meg frysninger.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OKKing
    Prosenter er vanskelig. At de opererer med 37 % avanse (DG1 = DekningsGrad 1) er "normalt" for teknologiprodukter.
    Men - fra denne avansen trekkes alle utgifter til arbeidstakere, markedsføring, husleie, garantiavsetninger osv.
    Til slutt sitter man igjen med overskuddet, som for HKF var 12 %.

Sjekker man litt rundt så vil man snart se at det er svært får bedrifter som klarer å levere mer enn 7-8 % (4-5 % er nok mer vanlig) av omsetning som overskudd.
    Herfra kan man (sannsynligvis) anta at det er høye marginer på HFK sine produkter.
    Synes dette er en liten vridning i forhold til hvordan jeg oppfatter dette.
    Det som er viktig å ha i bakhodet her er at enhvert privateid bedrift har eiere.
    Eierene har invistert og låst penger i bedriften. Bedriftens overskudd er da på mange måte "rentene" av disse pengene. De fleste investorer vil da vurdere dette overskudded i forhold til alternative investeringer, for eks. sette pengene i banken. Risiko vs. sikkerhet spiller selvsagt inn her. I perioder hvor en bedrift ekspanderer vil det vel være naturlig å godta mindre overskudd i påvente at en skal få tilbake mer i framtiden.

Syntes forøvrig at satsene dine virket litt lave, har alltid hatt inntrykk av at 10% er rundt det normale/forventede. Men nå er jeg innenfor IT-bransjen så disse beløpene kan jo være litt bransjespesifikke.

Kan vel nevne at 3T vel hadde rundt 37%!!! Det er mye det!

Synes også det vel bør tas hensyn til at det er en bransje som er mye påvirket av konjunkturer i markede, og nå får tiden så er vel det meste sterkt oppadgående!

Active avdeling20 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poppiuz
    Når jeg lette etter reciver kikket jeg på Denon 3806.. Sjekket priser i Tyskland, Sverige og UK.. Så ikke ut som det hadde lønt seg å kjøpe der framfor HFK i Norge :shock:
    Noe billigere i tyskland da. Denon
    Blir rundt 1500 kr billigere med denne

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det spørs. Krever de deg for 16% tysk moms, og så 25% norsk moms når den ankommer Norge er man like langt.. Og det blir fort mange hundrelapper for 20kg frakt. Da er etter min mening en eventuell fortjeneste spist opp.. Eller du ender med å faktisk betale mer. Kjipt den dagen noe går i stykker også..

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •