Hvilken sub til 2000?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken sub til 2000?

Hei!

Jeg har tenkt å kjøpe meg sub nå, tenkte noe rundt 2000 kr klassen.
    Vet at man ikke får den beste subben for 2K, men om jeg skal kjøpe en, hvilken? Hvem anbefaler dere? Gjerne med link og pris. Jeg har også tenkt litt langsiktig, og den subben jeg evt. kjøper kommer jeg til å kjøpe en til av. Har hørt at dette kan bli bra. (Leste dette i et hjemmekino blad tror jeg. De testet to av de billigste subbene til Yamaha). Har tatt en titt på www.komplett.no og ser de selger denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...1&GrpID=6&s=pl Vet ikke om den er noe men...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yamaha YST-SW105/B

Yamaha YST-SW105/B

Er denne grei? De testet modellen under med 6.5" bass i DVD & Hjemmekino nr. 6. Denne har 8" og 100W mot den andre på 70W. De testet to stykker i bladet DVD og Hjemmekino nr. 6 (September bladet). Fikk bra kritikker. Denne har jo kraftigere element + større forsterker. Yamaha er vel også et godt merke? Tror jeg satser på denne, og sparer opp til en til etterhvert. BTW: Hvor viktig er sub-kabel? Trenger ca. 7 meter. Komplett har jo en 10 meter til 140 kr! Mens HiFi klubben skal 800 kr for 7 meter! Hvor mye forskjell kan det bli? Må kanskje ha et Y-ledd også?

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt forskjell på signalkabel til sub. Jeg kan absolutt ikke skjønne hva forskjellen skulle være, bortsett fra sleipe selgere.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Jeg har aldri hørt forskjell på signalkabel til sub. Jeg kan absolutt ikke skjønne hva forskjellen skulle være, bortsett fra sleipe selgere.
    Jeg trodde det ikke var så stor forskjell på høyttalerekabler, men på signalkabler må det da være forskjell? Eller? Jeg trodde singalkabelen hadde litt å si på lengder som 7-8 meter? Jeg har uansett Tara Labs signalkabler til resten av annlegget, og jeg hører (ikke så mye da) en forskjell mellom de RCA kablene som følger de fleste CD spillere og Tara Labs. På en sub er det kanskje ikke så nøye? Men jeg må ha et Y-ledd uansett ikke sant? Da kan man spille høyere og med mindre forvrenging tror jeg?!

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Whoppass Cheese her. Har selv prøvd med skolisser på sub'en uten å høre forskjell (bruker Monster IL 300). Forskjellen ligger på det psysiske plan tror jeg he,he.

Det kommer an på sub'en om du må ha Y-ledd eller ikke. Jeg kjenner bare til Klipsch og den spiller høyere med med begge inngangene tilkoblet. Om den spiller bedre vet jeg ikke.

Jeg hadde nok kjøpt et Y-ledd for å være sikker. Så kan man prøve selv :wink:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil uansett trenge Y-ledd etterhvert hvis du skal ha to subber på én sub-utgang.

Var jeg deg, ville jeg også sjekket bruktmarkedet. Jeg kjøpte meg en 5000 kroners 12" Jamo-sub for 1000 kr på QXL og er kjempefornøyd med den. Det selges også en del nye, rimelige subber på QXL.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for råd ang. kabler. Da smeller jeg til med 10M monokabel fra Komplett til rundt 140 spenn! Men tilbake til emnet....hvordan er den Yamaha subben? Den har jo 100W forsterker og 8". Blir kanskje for liten med en i første omgang. Har jo Dali 6006 i front, og de spiller jo ok med bass. (3X 6.5" pr høyttaler) Tenkte jeg kunne spille med +main. Dvs, at sub + Dali 6006 spiller bass begge to. Kan dette "krasje" med polaritet osv? At de "knocker" hverandre ut? Jeg har kun råd til en på dette tidspunktet, men skal kjøpe en til etterhvert som jeg får råd. :roll:

Robert

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    hvordan er den Yamaha subben? Den har jo 100W forsterker og 8". Blir kanskje for liten med en i første omgang. Har jo Dali 6006 i front, og de spiller jo ok med bass.

Robert
    Jeg tror ikke du vil ha så stor glede av en 8" bass i et oppsett med Dali 6006. Spar litt mer og kjøp deg en 10" eller 12" som kan spille dypbassen Dali'ene ikke klarer.

Y-ledd kan jeg forøvrig ikke helt forstå at du trenger. En bass er vel uansett bare mono, og det er utgangen på forsterkeren din også.

Hågen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror egentlig jeg må si meg enig med Haagen. En 8" er nok for veik. Sist jeg testet ut Dalis blå serie så testet jeg også de 2 største subbene. Til og med Dali SWA-12 var litt svak i forhold til Dali 6006. Men rommet var litt stort, rundt 25 kvm, så det kan ha noe med et å gjøre.

Dali 6006s 6x6,5" tilsvarer nesten arealet til en 18".

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror egentlig jeg må si meg enig med Haagen. En 8" er nok for veik. Sist jeg testet ut Dalis blå serie så testet jeg også de 2 største subbene. Til og med Dali SWA-12 var litt svak i forhold til Dali 6006. Men rommet var litt stort, rundt 25 kvm, så det kan ha noe med et å gjøre.

Dali 6006s 6x6,5" tilsvarer nesten arealet til en 18".

18" :shock:

Tø-ft! hehe...rommet er ikke stort. ca. 15 kvm (rommet er L-formet men annlegger spiller i den minste delen av rommet. Tenkte først på en sub for å ha i tillegg til jeg fikk en til! Heller mer mot AW10 nå....hva med to sånne på ca. 15 kvm? Det må vel duge?

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AW10?
    Dali AW10?
    Jeg er litt imponert over den. Har bra med trøkk, ikke mye dårligere enn SWA-12. Men den går ikke så veldig dypt. Men dypbass er jo som kjent bloddyrt. 2 slike på 15kvm blir nok bra. Ikke tar de opp så stor plass heller.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har to 10"!! Men merket er Koda...sikkert ikke bra...men billig!

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?...&ListingSort=1

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ene elementet er bare en passiv slave. Og vekten er fortsatt litt mystisk, men det var jo forholdsvis billig.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ene elementet er bare en passiv slave. Og vekten er fortsatt litt mystisk, men det var jo forholdsvis billig.

Kan det fungere for meg tror du? Det elementet så litt rart ut! ikke noe i "midten" om du skjønner hva jeg mener!

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok slaven som sitter i front. Det "ordentlige" elementet sitter i bunn.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Eltax? Ser de har en til 1451.- på www.komplett.no. Link: http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...1&GrpID=6&s=pl

Elller denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?acti...1&GrpID=6&s=pl

Den siste ser jo DIGER ut! Har sett en test av den her:

http://www.audioreview.com/Subwoofer...6_2741crx.aspx

Tror det var den forrige versjonen.

Uansett, så heller jeg mer og mer mot denne på QXL:

http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=9627028

Den går ut om 3 timer!!!!

Og ja, den går bare ned til 40Hz, men det holder kanskje? Min 6006 går ned til 39 Hz...

Robert

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Proson FB2 10" subwoofer

Har fått et tilbud om en Proson 10" FB2 sub til 2390.-
    Er dette en grei sub? Tror den har et "fatboy" element. Tror det er 150W forsterker i den. Mer info her:

http://www.proson.se/proson/proson.p...=prosonsub10fb

Robert

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Proson-subben så jo brukbar ut.

Eltax 15" er jo brutal. Den spiller ganske dypt og veldig høyt om du skulle ønske det. Kvaliteten på gjenngivelsen er ikke akkurat skyhøy, men skal den kun brukes til LFE er det bra nok.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whopass: Har akkurat kommet hjem med en Gale sub! GALE 3080W Se mer her:

http://www.hifiklubben.no/show.php?f...duct=gale3080w

Er sålangt veldig fornøyd med suben. Har tenkt på en til, men må vente litt, + overtale samboeren min med at vi trenger ENDA en sub...hehe

BTW: Har nå satt min Denon AVR 1803 slik:

SUB: YES
    Delefrekevens 100 Hz
    Delefrekvens på sub: "Midten" Står bare 50 Hz og 150 Hz. Midten skulle bli noe rundt 100 Hz tippet jeg.
    SUB MODE: Normal (hva er +main?)
    FRONT: LARGE

Skal jeg sette Dali 6006 på small, og la Gale kun spille bass, eller ha det slik jeg har nå. Tror Dali 6006 spiller som før og at Gale spiller i tillegg alt under 100 Hz. Skal eksperimentere i morgen ang. plassering. Har den kun i fronten nå. Kjøpte 8 meter kabel så jeg har noe å gå på!

Robert

Newcomer intel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på XTZ-serien på www.fyndborsen.se
    Har selv nettopp bestilt en XTZ 10 derfra etter å ha lest om den, bl.a. her:
    Sjekk: http://www.prisjakt.nu/forum/index.p...pic=44532&st=0

Kommer tilbake med mer info når jeg har fått testet den.

PS. Bestilte en Yamaha RX-V1400RDS til 7123,- (omregnet til NOK inkl. frakt) til Poste Restante Strømstad og hentet den 2 dager etter som postoppkravspakke på postkontoret der; No Problemas! :wink:

Fyndbørsen anbefales!!!

- Ari -

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •